5-jarige heeft geen respect

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LynnVC

5-jarige heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:02

Dag dag

Ik zit al een tijdje met een ei en dit moet ik nu echt eens uiten na 9 maanden. :j

Mijn ei is dat ik niet zo gelukkig ben met wat mijn 5-jarige New Forest pony mij geeft.:( Het is zo dat hij totaal geen respect toont naar mate de tijd samen vordert. Toen ik hem kocht was hij al wat afstandelijk naar mij toe, maar wij dachten dat dit allemaal wel zal overwaaien en dat hij nog jong was en wat vertrouwen moest wekken. Nu is het 9 maanden verder en ik merk niet echt een gigantisch verschil qua gedrag.

Ik heb van oktober tot maart/april elke week via de grond met hem gewerkt. Ik heb er geen een keer opgezeten, want zadelmak was hij toen der tijd nog niet. Natuurlijk wilde ik eerst een band opwekken en dan pas zijn kinder-/speeltijd stop zetten en hem in het werk te gaan zetten, want 5 jaar speeltijd krijgen niet veel paarden :P . Ik heb echter niet veel verbetering gemerkt. Tijdens longeren luistert hij niet en begint meteen als een gek te draven en te trekken aan het longeertouw totdat het touw uit mijn handen schuift en hij wegrent als een gek met heel het touw tussen zijn benen gestrengeld ;( 1 keer schrok hij van jongetjes en had toen geen handschoenen aan en mijn handen waren gewoon enorm geschuurd van het touw dat uit mijn handen gleed. Door dit ga ik ook nooit meer zonder handschoenen te werk met hem, ook niet in hete zomerdagen en longeer ik hem gewoon los in de piste. Mama en onze hoefsmid zeiden dat ik er mee moest van op de rug gaan beginnen werken, want zo heb ik wat meer aan hem te zeggen volgens ze.

We zijn begonnen met zadelmak maken, en dit ging al snel na een paar weken. Hierna zijn we gaan inrijden en dat is in een maand of twee toch wel goed gegaan *\o/* . Hij kent beenhulpen goed, maar een rem zit er echt niet op! Eerste dagen was hij zo flink en deed het zo goed *D , maar nu ik mijn vierde groepsles nam met hem, begint het te ergeren :( . Hij heeft zoveel energie dat we hem verplicht moeten longeren voor het rijden. Dit een minuut of 10-15. Dit hielp eerst, maar nu niet echt meer lijkt wel. Ik stap op, ik ga stappen met hem en andere paarden en hij begint meteen te draven en ik krijg hem niet stil. Mijn instructeur weet dit en houdt mij dan ook hele tijd in het oog. Tegenwoordig moet ik zelfs achter andere ruiters hun gat plakken van de instructeur, zodat hij toch nog IETS van vertraging heeft, want anders rent hij als een gek door. Ook kan ik er niet mee galopperen, want als hij dit doet, rent hij als een gek en pas na een stap of 5 gaat hij pas wat sneller galopperen en vertragen per paar stappen tot een normaal tempo. Mijn rug en beenspieren doen dan ook enorm veel pijn na nog maar 3 minuutjes op hem te zitten...
[Even tussendoor: Paardrijden is dus degelijk een sport zoals je ziet! :P :D ] Hij toont wel NOOIT gedrag dat hij mij eraf probeert te krijgen!

We doen ook oefeningen met figuren, want ik wil binnenkort een B-proef gaan rijden, en om de 3 tellen overgangen stap-draf-stap-draf te maken. Hij deed dit zeer mooi, maar hij begint enorm zijn eigen willetje te nemen. Soms moet ik een beetje druk oefenen op hem, maar soms moet ik echt schoppen wil hij vooruit gaan en dan vliegt hij vooruit en ik moet zijn kaken bijna scheuren wilt hij stappen of stoppen en niet weer vanzelf in draf overgaan. Cirkels rijden begint ook drama te worden. Hij begint 3 tot 4 meter uit te wijken en dan springt hij naar de hele andere kant van de cirkel als een gek wanneer er een mede-ruiter op de andere cirkel zit die hem zal kruisen en hij dus schrikt.

Ja, hij schrikt, en dit heel veel! al loopt hij aan de hand, al zit ik er op, al staat hij stil in de weide of in de stal, hij schrikt van ALLES :( . Als je je hand uitsteekt of een voet verschuift springt hij al weg. Als ik een balk neerleg weigert hij erover heen te gaan, en wanneer hij dit uiteindelijk doet, raakt hij de balk ALTIJD, want hij heft nooit zijn voeten hoog genoeg, en dan loopt hij als een gek weg en gaat stokstijf staan voor de komende UREN. Je krijgt hem niet meer verder naar de balk toe, alleen maar de andere richting op (de stal dus). Water is ook zo'n drama, een groot deken of openstaande trailer is ook een drama, bewegende dingen is ook een drama, iemand die niest is ook een drama, een windje is ook een drama, paarden die achter hem door lopen is ook een drama...

Ja, ook hier heeft hij problemen! Stilstaan! Wanneer het einde van de les vordert gaan we met zen allen op de middenlijn staan, zodat we per groepje kunnen galopperen. Mijn pony kan echter NIET stilstaan en loopt hele tijd naar achteren toe tot hij bijna op de hoefslag staat. NATUURLIJK komen de ruiters daar voorbij die galopperen en mijn pony vindt dat eng en trekt zijn kont in en springt een beetje vooruit. Je zou denken dat hij hier dan blijft staan, maar neen, hij gaat gewoon weer achteruit en het verhaaltje blijft zich afspelen.

Ik vind dit echt jammer, want ik heb ook een klein vermoeden naar de vorige eigenaren. Dit bleken handelaars te zijn. Ze lieten foto's zien dat hij mooi balken sprong en mooi voetjes gaf en geen gebreken had, maar toen hij aankwam bij ons, blijkt hij een hemelse schrik te hebben in vertrouwen van mensen, het inlopen van een trailer, het over wandelen van balken en het zien van zwepen. Hier vroeg ik hulp voor aan de vorige eigenaren en ze zeiden dat ik erachter MOEST jagen met een ZWEEP... Toen begon het mij pas tot boven te komen. Ze hebben hem een trauma bezorgd. Ook gaf hij zijn voeten ABSOLUUT niet. Dit heb ik nu geleerd door hem te duwen en zijn evenwicht naar de andere kant toe te brengen, dit is dan ook de enige manier wanneer hij zijn voetjes geeft. De zweep trauma heb ik wat verholpen en trailer langst buitenkant ook, maar binnenin niet, want wij zijn niet in het bezit van een trailer. Ik weet wel dat hij er niet in durft, want tijdens de verhuis heeft hij heel de trailer in een getrapt. Balken doet hij vandaag de dag dus nog steeds niet zoals hierboven al reeds vermeld.

Ik weet niet echt wat ik nog kan doen, of niet meer kan doen. Ik probeer het beste voor hem te geven, maar hij doet dit alleen niet terug. Hij loopt mij zo omver en kijkt niet eens naar mij om. 1 keer in 7 maand ging ik voor het eerst alleen met hem naar de weide en ik stapte op bladeren en hij schrok zo hard dat hij niet eens omkeek naar mij en recht op mij sprong met heel zijn gewicht. Ik was even van bewustzijn, maar slaagde er toch nog in hem aan het touw vast te houden. Mijn pony kwam naar me toe op rustig tempo en ik dacht heel even dat hij zich zorgen maakten :(:) *\o/* , maar hoe kon ik dat nu toch deken?! -O- -O- Hij legde zijn hoofd op mij en zette meteen zijn tanden in mij. Ik was er klaar mee en heb hem een gigantische klop gegeven waarvan hij even schrok. Ik heb 3 dagen gespendeerd met barstende koppijn. Dit is de eerste en laatste keer dat ik alleen met hem wegga. Ik ben verder gegaan en hij deed alsof er niets gebeurt was. Ik ging verder met barstende koppijn en hij liep vrolijk rond en tussendoor vervelend gras plukken, terwijl hij weet dat hij moet doorlopen.. Ja, dat is ook een probleem, hij weet dat hij sterker is, en minste grasje dat hij ziet, trekt hij zich ernaartoe en ik krijg hem niet meer verder. Een ander persoon met een bomproef paard die hij zou kunnen volgen, hebben we niet in het bezit. Wij zijn letterlijk de enige mensen die ons paard naar de weide brengen. De rest laat hun paard gewoon op stal staan 24/7. Hij heeft ook al elke maand minstens 5 keer op mijn voeten gestaan en blijft erop staan tot ik hem hevig terug duw en hij aan de kant gaat. Ik weet niet waar het aan ligt, maar aan vertrouwen heb ik echt mijn best gedaan. Ik heb getraind vanop de grond van de maanden oktober tot maart/april, hoezo doet hij dan nog zo?

Mijn pony weet ook goed naar wie die moet gaan en naar wie niet, want hij weet donders dat ik streng ben en het bij mij luisteren wordt en dat hij bij mijn mama zijn willetje mag doen. Ja, je leest het goed, zijn willetje doen. Mama is iemand die het allemaal niet snapt. Ze propt hem vol met snoep enzovoort en als hij iets niet goed doet of tegen werkt, laat ze het gewoon voorbij gaan en zegt ze dat hij flink is en propt hem met nog meer snoep enzovoort verder -O- . Het gaat al zo ver dat hij tegenwoordig agressief wordt als de snoepjes niet snel genoeg gegeven worden. Hij begint dan ook zelf al in de zak te bijten. Ik zeg dat hij er dan geen meer krijgt, maar mama pakt de zak en laat hem heel de zak in nog geen minuut leeg eten.

Kortom, mijn pony weet wie leuk is en wie niet. Ik heb mijn mama al maanden duidelijk gemaakt hiermee te stoppen, maar ze doet het niet. Als ik hem uit de stal haal en mama voor mij loopt, begint mijn pony een tempootje hoger te stappen en loopt naast de oh-zo-leuke mama en negeert dat ik achter hem loop met het touw nog in de handen, dus ik heb dat moment totaal geen controle over hem. Het ergste is dat hij tegenwoordig begint te bijten. Eerst is het lief doen en een beetje happen, maar hierna begint hij zijn tanden in mij te zetten. Dit doet hij echter ook soms met mijn mama. Ik verkoop hem dan natuurlijk een harde klop op het hoofd, want bijten wordt NIETgetolereerd!
(BTW: ik sla hem niet als hij niet bijt! Al lijkt dat zo in dit topic, maar ik geef hem alle liefde en borstel hem elke dag uitgebreid en geef hem liefde!)

Ik weet niet of dit nog te redden valt eerlijk gezegd. Zo vaak wil ik hem verkopen, maar mama zegt dat als ik hem verkoop, ik geen nieuwe meer mag aankopen. Ik zit dus eigenlijk aan hem vast en ik ben er dood ongelukkig mee :(

Ik ga pas lastcase gedragstherapeut erbij halen, want hij heeft ons al meer geld gekost als beginneling dan dat hij een hoger opgeleid paard zou zijn.. Wij zijn al 4000-5000 euro aan hem kwijt sinds oktober, inclusief trainingen en dierenartskosten (hij zit al 3-4 maand in behandeling dierenarts, hij blijft hoesten, cortisone ingespoten, longspoeling gedaan, niks hielp, nu staat hij 3 weken op antibiotica en het gaat wel IETSJE beter) het geld groeit ons natuurlijk ook niet op de rug ;( :( . Ik wil nu gewoon even tips die misschien kunnen werken, en als dit niet lukt, dan pas ga ik verdere stappen nemen iemand erbij te halen.

Voor er gezegd wordt dat mijn mama niet meer mee moet, dat kan zomaar niet. Mijn pony protesteert als hij alleen met mij op gang gaat en zet geen stap zonder mama. Ook moet de binnen piste worden afgezet met een baar en de buiten piste via een balk. Van beiden heeft hij een doodsangst en als ik hem dan moet vasthouden en tegelijk moet gaan afzetten, dan trekt hij zonder twijfel mijn arm uit de kom... Loslaten kan ik niet, want hij rent meteen de piste uit naar de andere paarden toe. (hij is enorm sociaal). Mama moet er dus wel degelijk bij zijn, want zo kan ik met hem naar het midden lopen en kan mijn mama alles veilig afsluiten voordat ik hem loslaat. Mensen van de manege zelf kunnen natuurlijk niet 24/7 klaarstaan voor ons te helpen. Dit doen ze alleen voor en tijdens de les. Ze hebben namelijk ook hele dag door lessen en kunnen niet komen helpen.

Dus, waar ik vooral reacties op wil hebben is:
- het gedragsprobleem in totaal, zowel rijden als aan de hand,
- het wantrouwen naar balken toe, want ik wil springen met hem,
- het wantrouwen naar trailers toe (niet in het bezit van eigen trailer),
- het schrikken van het minste rondom hem.

Oprecht, elk advies is welkom! _/-\o_ :)

(extra's kunnen nog toegevoegd worden later als ik erop kom)

Liefs, een 17-jarige meid uit België.

Hutcherson

Re: 5-jarige heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:13

Ben jij wel klaar voor het opvoeden van een jonge pony?
Opzich lijkt het mooi, 5 jaar spelen en paard zijn...maar hij kende blijkbaar dus ook niet veel toen hij wel aan het werk moest.
Ik heb mijn jaarling elke dag aan de hand, als ik bij hem ongewenst gedrag waarneem (zoals bijna mij onder de voet lopen als ik zijn eten in zijn bak doe...) dan corrigeer ik dat direct. En beloon zodra hij kalm gaat wachten met dat ik wegga voor zijn voerbak zodat hij kan eten. Niet kalm? Niet eten.

Ik begin met 2-2,5 jaar met sukkelen aan een longeerlijntje, ik ga wandelen aan een touw, dekentje op, stemcommando's etc... Dus wellicht is 5 jaar gewoon te laat...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:17

Kijk even op de website van the horse sense: https://www.thehorsesense.com/

Deze dame zit in België en ik kan je garanderen dat zij je kan helpen met je pony.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:18

Guthedentjemie, wat een klaagzang.. Ooit eraam gedacht dat de pony misschien nog geen evenwicht heeft met jou hangend op zn rug en daarom rent?
1x in de week grondwerk is ook niet echt geweldig natuurlijk..

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:20

Hutcherson schreef:
Ben jij wel klaar voor het opvoeden van een jonge pony?
Opzich lijkt het mooi, 5 jaar spelen en paard zijn...maar hij kende blijkbaar dus ook niet veel toen hij wel aan het werk moest.
Ik heb mijn jaarling elke dag aan de hand, als ik bij hem ongewenst gedrag waarneem (zoals bijna mij onder de voet lopen als ik zijn eten in zijn bak doe...) dan corrigeer ik dat direct. En beloon zodra hij kalm gaat wachten met dat ik wegga voor zijn voerbak zodat hij kan eten. Niet kalm? Niet eten.

Ik begin met 2-2,5 jaar met sukkelen aan een longeerlijntje, ik ga wandelen aan een touw, dekentje op, stemcommando's etc... Dus wellicht is 5 jaar gewoon te laat...

Hey, ik was er zeker wel klaar voor en ik corrigeer ook altijd als hij de clown uithangt, maar als je alles gelezen hebt, dan zie je ook dat het voornamelijk een eigen willetje is die mijn mama hem aanleert.. Als je iemand moet blaimen, dan zou ik eerder naar mijn mama toe stappen lijkt mij?? Ik kan er niet aan doen dat 5 te laat is. Hij was al 4,5 toen ik hem kocht, dus ik kon moeilijk even de tijd terug spoelen en de leeftijd erbij... Zoals ook al aangegeven zeg ik dat na opdringerig zijn van eten, ik hem niet meer laat eten.. Ik weet nu niet of je mij zwart probeert te maken of niet, maar dit slaat nergens op.....

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:21

Billy schreef:
Guthedentjemie, wat een klaagzang.. Ooit eraam gedacht dat de pony misschien nog geen evenwicht heeft met jou hangend op zn rug en daarom rent?
1x in de week grondwerk is ook niet echt geweldig natuurlijk..

Wie zegt 1 maal in de week grondwerk? Ik zeg wekelijks, dat betekent niet 1 maal de week, ik ging zelfs elke dag naar hem toe minstens een uur? Daarbij zaag ik echt niet, bijten is gewoon een no go en als je dat klagen noemt, dan mag je mij part vertrekken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:25

Nounou, een uur naar je pony, ik hou maar gauw mn mond..

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:26

Billy schreef:
Nounou, een uur naar je pony, ik hou maar gauw mn mond..

Weet jij wat 'minstens' inhoudt? En ga niet off topic, want daar kan ik niet tegen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:26

Jeetje wil je tips of gewoon overal je gelijk halen? Als je het allemaal volgens jou goed
Doet had je geen problemen gehad. Ik
Zou de pony overlaten aan iemand die er verstand van heeft en daar samen mee gaan werken. Of anders zoeken naar een pony die niet alles hoeft te leren want dit gaat alleen
Maar van kwaad tot erger op z’n manier

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:28

Nou zeg, wat een bizarre reacties.
Dit meisje vraagt om hulp, en niet om een directe aanval. >;)
succes ts! Ik weet niet zo goed wat ik je moet aanraden maar hoop dat je gauw de plezier weer een beetje terug kan vinden!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:28

Volgens mij is de zomervakantie begonnen :=

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:29

Lief zijn voor elkaar....

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:33

Ts, je vraagt hulp, maar wilt de tips eigenlijk niet aannemen. Daarna gaan andere bokkers wel een beetje naar reageren. Jammer van beide kanten.

Het belangrijkste is hulp zoeken. Het klinkt niet alsof deze pony voldoende opvoeding en basisregels meekrijgt of mee heeft gekregen. Zoek een goede instructeur, privé, en luister daarnaar. Dat is duur, maar paarden zijn duur. En nee, dit heeft niks te maken met de grond in trappen. Iedereen heeft les.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:36

Belangrijke vragen voor een jong paard met veel energie

Hoe vaak in de week komt hij buiten in de paddock/wei?
Hoe lang per keer is dit?
Staat hij dan alleen of met andere paarden?
Wat krijgt hij te eten?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:37

Het is nog maar zo'n jonge pony.
Het komt een beetje over alsof jij nog de ervaring mist om een groene pony op te leiden.
Dan kom je jezelf nu tegen met een pony die niet goed opgeleerd is.
Jij geeft vooral de schuld aan je pony, maar dat is natuurlijk niet eerlijk.

Advies zou zijn om geen groepslessen meer te volgen maar alleen privé lessen.
Zorg dat er alleen mensen met jou en je pony bemoeien die er verstand van hebben en jou kunnen helpen.
Negeer verder iedereen.
Of verkoop je pony en koop een wat oudere en ervaren pony terug.

In je profiel ben je 17 maar ik neem aan dat je veel jonger bent?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-07-20 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:38

Jullie moeten meer met elkaar leren communiceren denk ik. Als hij schrikt komt dat omdat jij hem niet genoeg leiderschap laat zien, en leiderschap komt niet door ‘onderdrukking’ maar door wederzijds vertrouwen en respect.
Ik denk dat je er veel baat van gaat hebben om is een lesweek te nemen bij bijvoorbeeld Two Lazy Seven Ranch (deze zit wellicht in de buurt). Je gaat je paard moeten leren lezen en kijken naar wat hij nodig heeft, wanneer jij dit gaat kunnen doen vermoed ik dat heel veel problemen vanaf de grond al opgelost kunnen worden en dit zal vanzelf in het rijden te merken zijn.

Heel veel succes met hem TS, ik denk dat jullie er samen wel uit kunnen komen. :j

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:41

Esther_r20 schreef:

Wat krijgt hij te eten?

Dag,

Hij komt elke dag buiten en normaal minstens 6 uur per dag de weide op. 's morgens erop en 's avonds eraf. Hiervoor stond hij 24/7 op de weide, maar wilde hele tijd naar binnen toe. Dit doet hij alleen, want andere mensen zetten hun paarden niet op de weide, wat ik jammer vind, nu kan hij alleen sinds een week de weide niet op, want ze hebben gehooid en willen hem pas over een weekje er weer opzetten.

Qua eten krijgt hij toch wel redelijk veel, dit 3x/dag, waaronder 2x krachtvoer dacht ik. In de ochtend alleen hooi, maar hooi krijgt hij niet meer sinds gisteren, want hij wordt te dik, dus nu nog 2 maal.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:44

LynnVC schreef:
Esther_r20 schreef:

Wat krijgt hij te eten?

Dag,

Hij komt elke dag buiten en normaal minstens 6 uur per dag de weide op. 's morgens erop en 's avonds eraf. Hiervoor stond hij 24/7 op de weide, maar wilde hele tijd naar binnen toe. Dit doet hij alleen, want andere mensen zetten hun paarden niet op de weide, wat ik jammer vind, nu kan hij alleen sinds een week de weide niet op, want ze hebben gehooid en willen hem pas over een weekje er weer opzetten.

Qua eten krijgt hij toch wel redelijk veel, dit 3x/dag, waaronder 2x krachtvoer dacht ik. In de ochtend alleen hooi, maar hooi krijgt hij niet meer sinds gisteren, want hij wordt te dik, dus nu nog 2 maal.

Een paard heeft echt hooi nodig, krachtvoer is overbodiger. Een vitaminebrokje of balancer zou voldoende moeten zijn. Als hij geen hooi meer krijgt maar wel krachtvoer op een dus lege maag ga je maagzweren krijgen en zal hij alleen maar ‘vervelender’ worden. :n

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:46

[/quote]
Een paard heeft echt hooi nodig, krachtvoer is overbodiger. Een vitaminebrokje of balancer zou voldoende moeten zijn. Als hij geen hooi meer krijgt maar wel krachtvoer op een dus lege maag ga je maagzweren krijgen en zal hij alleen maar ‘vervelender’ worden. :n[/quote]

Hmm, hoe wordt zijn 'breedte' dan verholpen? Want men zei dat hij te dik werd en daardoor geen hooi meer zou krijgen. Gewoon wat mindere porties?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:47

Hoi hoi,

Ten eerste wil ik een tip geven om goed les te nemen. Dat is makkelijk gezegt natuurlijk, maar het is zo fijn om iemand naast je te hebben. Voor het longeren, het rijden, etc. Weet niet in tot hoeverre je hier budget voor hebt natuurlijk.

Daarnaast, je moeder ''blaimen'' tja. kun je niet alleen naar stal? Ik weet dat mijn moeder hetzelfde is en bij mijn 4jarige die nog groen is en snel leert hoef ik dat ook niet.
Volgens mij is jouw paardje erg slim, en hier moet je mee kunnen of willen leren werken. Het zal zeker niet allemaal makkelijk zijn, maar je hebt een jong dier (Gekozen). Het is geen 15jarige die alles al kent.

Hij is net ingereden, zijn balans is waarschijnlijk nergens te vinden met het gerace. Begin gewoon weer helemaal terug (Is misschien even slikken). Begin bij grondwerk, evt. met lesgeefster. Werk, wat je geleerd hebt op de grond met balans, rechtrichten etc. Uit onder het zadel. De eerste paar dagen\weken zou je misschien niet eens aan de draf toekomen.

Qua dingen eng vinden, tja. Heél veel oefenen. Een grote bal, een vlag, opblaas iets in de bak zetten en met wat snoepjes trainen. bijvoorbeeld als hij het ding aanraakt met zijn neus een snoepje. Kijk is op clicker training, zodat het gehap en gedram minder word rondom snoep.
Balken dito. Oefenen, oefenen oefenen. 100, al wel niet 1000 keer herhalen.

Ik laat mijn paarden ook nooit wijken voor iets engs. Ik ga er altijd naar toe. Nou heb ik redelijk relaxte dieren. Ik laat ze snuffelen, zien dat het niet eng is, en als er dan ontspanning komt (Gesmak, gezucht) dan pas gaan we verder. Kan makkelijk zijn dat we daar 15 minuten staan met veel spanning.
Ik weet niet of dit een goede aanpak is, maar het is iets dat ík doe en voor míj werkt.

PS Hooi is het belangrijkste voor een paard!! Vergeet dit nooit! Minder op brok en meer beweging. :j

LynnVC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:51

Anastasia24 schreef:
Hoi hoi,

Ten eerste wil ik een tip geven om goed les te nemen. Dat is makkelijk gezegt natuurlijk, maar het is zo fijn om iemand naast je te hebben. Voor het longeren, het rijden, etc. Weet niet in tot hoeverre je hier budget voor hebt natuurlijk.

Daarnaast, je moeder ''blaimen'' tja. kun je niet alleen naar stal? Ik weet dat mijn moeder hetzelfde is en bij mijn 4jarige die nog groen is en snel leert hoef ik dat ook niet.
Volgens mij is jouw paardje erg slim, en hier moet je mee kunnen of willen leren werken. Het zal zeker niet allemaal makkelijk zijn, maar je hebt een jong dier (Gekozen). Het is geen 15jarige die alles al kent.

Hij is net ingereden, zijn balans is waarschijnlijk nergens te vinden met het gerace. Begin gewoon weer helemaal terug (Is misschien even slikken). Begin bij grondwerk, evt. met lesgeefster. Werk, wat je geleerd hebt op de grond met balans, rechtrichten etc. Uit onder het zadel. De eerste paar dagen\weken zou je misschien niet eens aan de draf toekomen.

Qua dingen eng vinden, tja. Heél veel oefenen. Een grote bal, een vlag, opblaas iets in de bak zetten en met wat snoepjes trainen. bijvoorbeeld als hij het ding aanraakt met zijn neus een snoepje. Kijk is op clicker training, zodat het gehap en gedram minder word rondom snoep.
Balken dito. Oefenen, oefenen oefenen. 100, al wel niet 1000 keer herhalen.

Ik laat mijn paarden ook nooit wijken voor iets engs. Ik ga er altijd naar toe. Nou heb ik redelijk relaxte dieren. Ik laat ze snuffelen, zien dat het niet eng is, en als er dan ontspanning komt (Gesmak, gezucht) dan pas gaan we verder. Kan makkelijk zijn dat we daar 15 minuten staan met veel spanning.
Ik weet niet of dit een goede aanpak is, maar het is iets dat ík doe en voor míj werkt.

PS Hooi is het belangrijkste voor een paard!! Vergeet dit nooit! Minder op brok en meer beweging. :j

Dankjewel! :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:54

Dit is geen aanval, maar wel een gemeende vraag:

Waarom koop je in hemelsnaam een onbeleerde pony van 5 jaar waar je geen klik mee hebt, terwijl je eigenlijk graag groepslessen rijdt en wedstrijden wilt rijden?

Mijn adviezen:

- Ga investeren in goede privélessen. Stop desnoods met de groepslessen als het te veel geld kost bij elkaar. Jouw pony mist duidelijk nog heel veel balans en loopt daarom onder je uit. Zorg eerst maar dat de basis goed is voordat je aan groepslessen gaat deelnemen.

- Laat je helpen door iemand die verstand heeft van jonge (puberende) paarden.

- Praat eens goed met je moeder voordat je haar zwart maakt op het internet. Ik vind dat echt schandalig. Ik neem aan dat zij je pony gedeeltelijk bekostigd, en dat jij er niet mee om kan gaan is niet haar schuld. Zoals je zelf al zegt: ze heeft er geen verstand van, aan jou de taak om haar te helpen.

- Dit klinkt allemaal niet als een trauma. Nogmaals, dat jij het dier niet kan handelen, betekent niet dat de vorige eigenaren, handelaren of niet, het dier moedwillig hebben getraumatiseerd.

Pittige post dit misschien, sorry.

xSelina

LynnVC schreef:
Hmm, hoe wordt zijn 'breedte' dan verholpen? Want men zei dat hij te dik werd en daardoor geen hooi meer zou krijgen. Gewoon wat mindere porties?

Goed hooi geven, dus geen kuil of voordroog. Dit gewoon in een slowfeeder net ophangen en niet langer dan 2/3 uur zonder hooi laten staan. Krachtvoer mee stoppen en gewoon een vitaminebrokje geven en genoeg bewegen.

Vooral opassen als hij straks weer op het gras staat, dat zal een stuk korter zijn na het maaien waardoor er meer suiker in zit. Hier zal hij ook flink van kunnen aankomen.
Laatst bijgewerkt door xSelina op 09-07-20 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Mama heeft hem met snoep geleerd dat al dat rotgedrag wat oplevert en hoe vervelender hoe beter.
Zou zij dat ook doen als een kleuter ligt te bleren voor het snoepschap in de supermarkt? Meer snoepzakken in de kar?
Verkeerd om clickertraining eigenlijk, rot klus om dat weer recht te breien, zeker zonder goede basis om af te stoffen van wat ik zo lees.

Pony vindt jouw niet relevant, geen plek waar je steun zoekt, antwoorden vraagt als je iets niet snapt, en veilige plek is als je iets eng vindt. M.a.w. geen vertrouwen anders dan ze doet mij geen pijn en 0,0 respect. Zoek rap een goede trainer om er een basis aan grondmanieren op te zetten, want zo verongeluk je nog een keer (er naast al, laat staan er op). En hoe gedraagt hij zich in de kudde op de wei? Wat is zijn positie in de kudde? Laag, midden, hoog, buitenbeentje (keus of buitengesloten door de rest). En wat heeft hij eigenlijk de eerste 4.5 jaar van zijn leven gedaan? Lanterfanten in een wei? En met hoeveel paarden, is hij bij de fokker ooit wel bekend gemaakt met veulen abc?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:03

Beetje bijzonder verhaal wel. TS is jong, koopt superjong paard, pony krijgt volgens mij gewoon geen grenzen, en gaat uitproberen tot hij wel een keer tegen een grens aanloopt. Grondwerk is leuk en goed, maar wat jouw pony nodig heeft is gewoon goed opgevoed worden.

Verder met rijden denk ik dat groepsles niet handig is, beter neem je privelessen met een goede instructeur.