Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneAte

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 10:45

Hallo allemaal ,ik heb een falabella van 2 jaar ...ik heb haar bij me 2 friezen staan en dat gaat super goed ...alleen waneer ik ....of iemand met een emmer of met een zakje wortels of zo aankomt...gaan de oren in de nek en drijft ze je aan de kant zodra je toch doorloopt begint ze naar je te trappen en te bokken ....ik heb haar oude eigenaar gevraagd en die vertelde me dat ze met een kudde op een wei heeft gestaan en de paarden dan allemaal in emmers hun voer kregen....en natuurlijk de andere paarden haar eten altijd opaten ...dus heeft ze altijd moeten vechten voor haar eten ...en denkt dat ze dat nu ook weer moet doen....ik laat haar dan of alleen in haar stal eten ...of ik zet haar vast ...ik praat en aai haar dan .... maar helaas het wordt het er niet beter op ...het wordt van kwaad tot erger...wat kan ik daaraan doen... want ik vindt het echt heel erg dat ze zo doet en wil haar ook niet straffen ....maar er moet wel een oplossing komen want dit is ook niet fijn ....om als je binnen komt met íets er gelijk naar je getrapt wordt

troi

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:54

Ze is jou aan het trainen terwijl jij haar zou moeten trainen.. Zou je dit van je grote friezen pikken?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:07

troi schreef:
Ze is jou aan het trainen terwijl jij haar zou moeten trainen.. Zou je dit van je grote friezen pikken?

Grinnik dit was ook mijn gedachte. Ze traint je, en jij doet precies dat wat zij wil nl achteruit gaan. Claim je space. Zegt zoveel zij moet uit jou ruimte blijven tenzij jij haar vraagt erin te komen. Dus zodra zij begint te dreigen, op haar af en in het begin zul je echt even heel hard moeten worden en haar weg jagen. In geval van een echte dwarskop zul je mss zelfs een zweep mee moeten nemen, en er duidelijk mee moeten worden dat jij niet gediend bent van haar gedrag. En dat jij de leider bent van de 2, niet zij. Ik zou ook zeker adviseren wat grondwerk lessen te nemen, want dit gedrag heb je er en niet zomaar uit, en jij zult daarvoor heel sterk in je schoenen moeten staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:13

Ik zou ook geïrriteerd raken als je me aait en teven me praat als ik probeer te eten.
Loop als eerste al niet met voer tussen je paarden door. Als je gaat voeren zet dan de mini op stal en voer hem daar in alle rust. Hoeft hij ook geen stress te ervaren.
En verder.... als de mini naar jou schopt, kan hij een schop onder zijn hol terug krijgen. Liever 1 keer duidelijk, dan jarenlang aaien en praten, want dat lost niks op.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:21

Als werkelijk je vraag is wat je kunt doen, is het antwoord simpel: geen voer of emmer meenemen tussen de paarden. Dat geeft hun stress en dat is onnodig! Voorkomen is handiger dan willen straffen, zo hoef je geen geweld te gebruiken en blijft het prettig voor iedereen.
Een leider van je paarden word je nooit; je bent geen paard. Je kunt wel de baas spelen en dat is zeker niet altijd fout, maar geweld kun je zoveel mogelijk voorkomen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:48

rina schreef:
troi schreef:

Grinnik dit was ook mijn gedachte. Ze traint je, en jij doet precies dat wat zij wil nl achteruit gaan. Claim je space. Zegt zoveel zij moet uit jou ruimte blijven tenzij jij haar vraagt erin te komen. Dus zodra zij begint te dreigen, op haar af en in het begin zul je echt even heel hard moeten worden en haar weg jagen. In geval van een echte dwarskop zul je mss zelfs een zweep mee moeten nemen, en er duidelijk mee moeten worden dat jij niet gediend bent van haar gedrag. En dat jij de leider bent van de 2, niet zij. Ik zou ook zeker adviseren wat grondwerk lessen te nemen, want dit gedrag heb je er en niet zomaar uit, en jij zult daarvoor heel sterk in je schoenen moeten staan.

Idd ja!

Ook al is ze maar klein dit gedrag is onveilig! Pak haar aan, niet perse hard maar wel duidelijk, haar voeten moeten bewegen en niet de jouwe!

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:50

josien_m_ schreef:
Als werkelijk je vraag is wat je kunt doen, is het antwoord simpel: geen voer of emmer meenemen tussen de paarden. Dat geeft hun stress en dat is onnodig! Voorkomen is handiger dan willen straffen, zo hoef je geen geweld te gebruiken en blijft het prettig voor iedereen.
Een leider van je paarden word je nooit; je bent geen paard. Je kunt wel de baas spelen en dat is zeker niet altijd fout, maar geweld kun je zoveel mogelijk voorkomen.

Hier heeft josien een punt. Geef haar eten als ze alleen is. Maar geef haar ook het vertrouwen dat ze er niet voor hoeft te vechten. Je kunt haar helpen door iets aan te bieden en bij onrustig gedrag haal je het weer weg. Je geeft pas iets als ze ook maar iets van het gedrag laat zien wat jij wilt zien. Op deze manier hoef je geen geweld te gebruiken en beloon je haar voor haar goede gedrag.
Succes!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:03

Dat laatste zou ik dan weer niet adviseren: weghalen bij onrustig gedrag. Dat maak je je paard ook onrustig, er volgt een sanctie.... dan blijf je op je hoede. Nee, sluit aan bij het paard en haar behoeftes. Wanneer ze geen angst meer hoeft te hebben dat het voer weggehaald wordt, kan ze vertrouwen ontwikkelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:07

Je wilt haar niet straffen als ze naar je trapt en bokt? Dreigend gedrag wordt bij mij al direct bestraft. Oh wee als ik een lelijk hoofd zie wat gericht is op mij of oneerlijk is naar een ander dier... Reken maar dat er consequenties zijn. Eten is van mij, tenzij ik het uitdeel.
Gevaarlijk of dreigend gedrag bestraf ik wel. Met de hand en desnoods bij aanvallen neem ik een zweep mee (en brokjes als beloning bij goed gedrag). Gevaarlijk gedrag direct corrigeren en gewenst gedrag direct belonen. Zo ben je het snelste van het gedrag af zonder gewonden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:37

Nee, eten is van het paard. Je hoeft als mens niet alles te bepalen. Een paard heeft een eigen leven met eigen angsten, behoeftes en wensen. Wat is er tegen daar zoveel als mogelijk rekening mee te houden?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:17

Het een sluit het ander niet uit.
1) ik zou geen paard dat ik voorbij kom overslaan bij het voeren. Je kunt ook een beetje ruwvoer geven, dan heeft de kleine ook iets te knabbelen.
2) alle paarden moeten beleefd blijven. Netjes een stapje achteruit terwijl jij het voer in de bak doet, geen discussie over. Bij het even oren naar achter draaien, doe ik of ik het niet zie. Ik snap best dat ze het niet echt leuk vinden om te wachten. Ik rek het ritueel ook niet langer dan nodig, geen nutteloze frustraties.

3 ) de fallabella zou ik toch eerst eens goed uitleggen wie het voor het zeggen heeft. Bv: een hoopje hooi leggen midden zijn paddoch en er zelf bovenop gaan staan, met longeerzweep. De pony weg jagen. Blijf daar gerust enkele minuten staan.
Dan stap jij ongeïnteresseerd weg. Hij mag gaan eten. Na 30 sec. Kom jij terug, hij moet weer weg. Daarbij duidelijk en niet te zachtaardig zijn, jij speelt het hoger gerangschikt paard dat zijn voer komt opeisen.
Dit herhaal je een keer of 5. Als hij vlot weggaat als jij dominant nadert (niet lief lopen doen, dat is op dat moment verwarrend), dan heeft hij het begrepen en verlaat je even ongeïnteresseerd de ruimte, het is aan het lager gerangschikt paard zijn beurt.
Zorg dat hij alles kan oppeuzelen en haal hem dan op een normale manier, kalm maar gedecideerd weg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:56

josien_m_ schreef:
Nee, eten is van het paard. Je hoeft als mens niet alles te bepalen. Een paard heeft een eigen leven met eigen angsten, behoeftes en wensen. Wat is er tegen daar zoveel als mogelijk rekening mee te houden?

Dat zal best, maar zolang ik het voer nog in mijn handen heb blijft het paard/de pony er vanaf. Zolang ik het vast heb is het van mij. En eenmaal neergezet mogen ze er ook niet aankomen totdat ik zeg dat het mag. Zo en niet anders, juist om dit soort situaties te voorkomen.
Trappen en doen, kom toch...

AnneAte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 20:11

Dankjewel allemaal ...koend zal het zo wel is gaan proberen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:37

Ook hier heb ik de paarden aangeleerd dat ze pas mogen eten als ik het zeg. Waar 'de hengst' (inmiddels het meest brave paard op aarde) in het begin echt zo naar mij keek 'als blikken konden doden'. En ja hoor dat is er helemaal uit. Nu altijd braaf wachten en een heel zacht hinnikje die je hartje doet smelten. En eten ze zelfs uit elkaars bakjes. Wat vroeger onmogelijk was #) maar dat heeft ook met huisvesting te maken gehad denk ik.

Nou heeft hij nooit geslagen of getrapt, maar dit had hij ook maar 1x hoeven doen. Zou het zeker direct! afstraffen. Succes ermee. Wat Koend adviseert klinkt wel heel logisch en goed. Ik hoop dat het gaat werken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:39

En ... hoe loopt het?

AnneAte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:35

Klinkt misschien heel gek...maar bij het zien van de zweep neemt ze al afstand...ze heeft nog wel een keer getrapt en heb ik haar toch maar een tik gegeven met de zweep ... de oren blijven nog wel in de nek liggen ....maar denk dat ze het wel doorheeft...kan nu met de emmer gewoon doorlopen ze loopt dan wel in rondjes om me heen ...maar bokt dan niet...dus een vooruitgang en ga ik zo na een paar keer proberen om de zweep weg te laten ....het is ook alleen maar bij het zien van een emmer of tasje ...want zodra de emmer op de grond staat en ze is aan het eten kan ik haar zo aaien in haar hals dan doet ze niks

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:37

Wauw klinkt goed TS! Al een hele stap in de goede richting toch? :)

Orezriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:28

Hoe gaat het nu?