Paarden en wonen nabij windmolenpark - effect op paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder_30

Paarden en wonen nabij windmolenpark - effect op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 09:09

Goedemorgen allemaal,

Ik ben benieuwd of hier bokkers zijn die vlakbij een windmolenpark/windmolen wonen.

Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen? Hebben jullie er zelf last van? En merk je dat de paarden er last van hebben? Hebben jullie vergelijkingsmateriaal van wonen voordat het park/molen er was en daarna?

Ik ben benieuwd of de dieren hier nameijk ook op reageren.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoor het graag!

Silly1972

Re: Paarden en wonen nabij windmolenpark - effect op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:12

Wij hadden een windmolen op stal, paddocks lagen er zelfs onder.
Paarden hadden er totaal geen last van.
Mensen schrokken altijd wel als de wieken weer eens omklapte om de ultieme wind te vangen, maar wende snel.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:13

Mijn paard stond in de polder waar veel windmolens stonden, ook op het terrein zelf. Ik heb er nooit wat van gemerkt en mijn paard ook niet. Er is alleen 1x een blok ijs van de wieken van de windmolen afgevlogen, dwars door het dak van de binnenbak en op iemands auto, dat was iets minder

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:20

Geen ervaring tot nu toe. Er zijn komen echter wel windmolens in de nabijheid.

In het hele proces van vergunningen en inspraak van de buurt ben ik wel benaderd door een plaatselijke huisarts. Deze kwam met een onderzoek waaruit zou blijken dat in de buurt van windmolens bij koeien meer dan normaal kalveren met afwijkingen werden geboren. Aangezien ik paarden fok vond ze dat ik dit moest weten.

Ik heb het voor kennisgeving aangenomen, maar dat lijkt mij allemaal wat ver gaan :j .

Ik heb helaas geen link o.i.d. naar het betreffende onderzoek.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:30

windmolens op ongeveer 2 km afstand, ik weet niet wat je nabij vind? 1 van mijn paarden vind het een beetje spannend om er alleen onder te rijden, maar de rest geeft er niets om. hebben er verder ook geen last van.

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 09:30

FleurSandro schreef:
Mijn paard stond in de polder waar veel windmolens stonden, ook op het terrein zelf. Ik heb er nooit wat van gemerkt en mijn paard ook niet. Er is alleen 1x een blok ijs van de wieken van de windmolen afgevlogen, dwars door het dak van de binnenbak en op iemands auto, dat was iets minder

Ooh jak, dat is wel vervelend! Dat wil je niet op je dak krijgen nee. Maar ik mag dan aannemen dat die molen vrij dicht op het dak stond? Of vliegen die brokken ijs zo ver weg?
Misschien handig dat ze de molens uit zetten als er ijs op ligt om dit te voorkomen... Techniek is tegenwoordig al vrij goed ontwikkeld zou je zeggen.

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 09:33

LDRD schreef:
Geen ervaring tot nu toe. Er zijn komen echter wel windmolens in de nabijheid.

In het hele proces van vergunningen en inspraak van de buurt ben ik wel benaderd door een plaatselijke huisarts. Deze kwam met een onderzoek waaruit zou blijken dat in de buurt van windmolens bij koeien meer dan normaal kalveren met afwijkingen werden geboren. Aangezien ik paarden fok vond ze dat ik dit moest weten.

Ik heb het voor kennisgeving aangenomen, maar dat lijkt mij allemaal wat ver gaan :j .

Ik heb helaas geen link o.i.d. naar het betreffende onderzoek.

Netjes vd huisarts dat dit wordt gecommuniceerd! Ik heb hier ook wel eens iets over gelezen in Denemarken geloof ik. Daar ging 't over nertsen.

Ik ben dan ook wel weer benieuwd naar de afstanden tot de windmolens. Staan ze letterlijk op je erf of bijv twee kilometer buiten de stad.

Wel interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:36

Waar mijn pony en paard van mijn ouders staan stonden eerst geen windmolens, sinds 2 jaar staan ze er wel. Het zijn vier molens (de hoogste van de benelux ten tijde van bouwen) op ongeveer 100-200 meter afstand (?).

Ik merk aan de paarden totaal geen verschil. Zelf merken we ook geen verschil. Soms hoor je de windmolens, een laag swoosh geluid, maar 9 van de 10 dagen merk je er niks van. Ze zijn wel zo afgesteld dat ze stil komen te staan als ze slagschaduw geven op de huizen (en de bak/stal ligt daar naast dus daarvoor geldt hetzelfde) en dat is wel erg fijn. In het begin gaven ze soms slagschaduw en dat vond ik wel irritant. Paarden gaven er niks om overigens :Y)

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 09:43

bettyvn schreef:
windmolens op ongeveer 2 km afstand, ik weet niet wat je nabij vind? 1 van mijn paarden vind het een beetje spannend om er alleen onder te rijden, maar de rest geeft er niets om. hebben er verder ook geen last van.

Je hoort veel over mensen die er direct nabij wonen (< 500 m) maar ik ben ook zeker benieuwd hoe bewoners dit ervaren wanneer je verder weg woont bijv 1 A 2 kilometer.

Kan mij voorstellen dat paarden gevoelig zijn en beter horen dan wij. Hoeveel last zullen zij dan hebben vd lage tonen waar zoveel om te doen is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:45

twee jaar geleden verhuisd naar een stal op circa een km van een rijtje windmolens (overkant snelweg). Bij een paard vielen zijn ogen bijna uit zijn hoofd, de andere twee hebben er nooit op gereageerd. Kan ook niet zeggen dat ze zich anders zijn gaan gedragen of eruit zien.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:34

Ik zou geen dode vogels in mn paardenwei willen hebben om eerlijk te zijn..

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:40

Vlinder_30 schreef:
bettyvn schreef:

Je hoort veel over mensen die er direct nabij wonen (< 500 m) maar ik ben ook zeker benieuwd hoe bewoners dit ervaren wanneer je verder weg woont bijv 1 A 2 kilometer.

Kan mij voorstellen dat paarden gevoelig zijn en beter horen dan wij. Hoeveel last zullen zij dan hebben vd lage tonen waar zoveel om te doen is.

oke nou mijn persoonlijke ervaring is dat we ze op deze afstand nooit horen, of slagschaduw hebben. maar toen ze een 2e rij wilde bouwen werd er door buren flink geprotesteerd. ook door degene die zelf hun huis vlak onder de bestaande molens hebben gebouwt... ik begreep dat nooit zo goed.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:46

Ik had zowel een windmolen als paarden aan huis. Nooit last van gehad. Kon de paarden zelfs meenemen naar het platform waar de molen opstaat. We hadden ook koeien trouwens, maar nooit afwijkende kalfjes gehad. Sporadisch wel een dode vogel helaas. Ijs komt ook voor, maar niet zo dat het door daken oid is gegaan en deze molen staat wel binnen 30 meter afstand van andere gebouwen

Vlinder_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 11:28

Ik had verwacht veel meer reacties te lezen met klachten zoals geluidsoverlast of andere vormen van overlast. Wel fijn om ook positieve verhalen te lezen.

Ik ben benieuwd of er nog onderzoek gaat komen naar bijvoorbeeld misvormingen bij veehouders. Dat zou wel interessant zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:47

Vlinder_30 schreef:

Bij ons staan de windmolens net iets verder, ruim 2,5 kilometer.. Maar je ziet ze nauwelijks :=
Op sommige plekken, bijvoorbeeld een smalle straat waar je uitkijkt op een windmolen, daar lijkt die windmolen optisch veel groter dan wanneer je diezelfde windmolen op dezelfde afstand vanaf het veld ziet.

Ons uitzicht vanuit de wei:
Afbeelding

En vanuit de tuin moet je echt op zoek :')
Ik denk dat ie niet eens meer zichtbaar is nadat bokt de foto heeft verkleind.
Afbeelding

Ik denk dat het niet nodig is om te zeggen dat we er totaal geen last van hebben ;) Je zal ze op deze afstand nooit horen. En ik vind het wel mooi, de rode knipperlichtjes in de verte 's avonds.
We wonen vlak tegen de Duitse grens, dus er staan hier overal windmolenparken, maar ik heb me er nooit aan gestoord en mijn paard kijkt er ook echt niet van op als we erbij in de buurt rijden.
Als je er dichtbij komt dan moet het al flink waaien voordat je je gaat storen aan het geluid.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:01

Vlinder_30 schreef:
FleurSandro schreef:

Ooh jak, dat is wel vervelend! Dat wil je niet op je dak krijgen nee. Maar ik mag dan aannemen dat die molen vrij dicht op het dak stond? Of vliegen die brokken ijs zo ver weg?
Misschien handig dat ze de molens uit zetten als er ijs op ligt om dit te voorkomen... Techniek is tegenwoordig al vrij goed ontwikkeld zou je zeggen.

Oh ja chips, was ik al vergeten, maar was toen al weg daar.
Dichtstbijzijnde staat pakweg 50 meter van de bak vandaan.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:48

Vlinder_30 schreef:
Ik had verwacht veel meer reacties te lezen met klachten zoals geluidsoverlast of andere vormen van overlast. Wel fijn om ook positieve verhalen te lezen.

Ik ben benieuwd of er nog onderzoek gaat komen naar bijvoorbeeld misvormingen bij veehouders. Dat zou wel interessant zijn.

Wat betreft geluidsoverlast, ze zijn echt niet luid. Alleen met harde wind hoor je soms een extra zwiep. Verder is het geluid zo constant dat je hersenen het niet meer registreren. Ik "hoorde" het eigenlijk alleen als het windstil was. Dan valt de stilte ineens op.