is er iets met mijn paard of doe ik iets verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xanne_zorrax

is er iets met mijn paard of doe ik iets verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 09:11

hoi hoi,

ik was laatst gaan springen met mijn pony en gaf ik een tikje zodat ze erover heen zou gaan maar ze stopte waardoor alle balken er af vielen.
daarna deed ze telkens haar oren in haar nek leggen als ik been gaf. ik snapte maar niet waarom ze dat doet want normaal doet ze dit niet.
ik dacht misschien lag het aan het zweepje dus ik heb zonder zweepje gereden maar ze bleef het doen. ik heb ook al geprobeerd of het misschien aan het vertrouwen lag maar dat is niet zo.
doe ik iets verkeerd of is er iets met mijn pony? ik hoop dat jullie een oplossing weten. :(

eilleen333

Re: is er iets met mijn paard of doe ik iets verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:12

Dit kan echt heel veel oorzaken hebben, en daarvoor hebben wijntje weinig informatie. Wat zegt je instructeur?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:14

Zonder beeld kunnen wij dat hier niet zien.
Maar neem goede gediplomeerde les, die kan het wel zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:16

Een goede insteuxteur/instructrice kan je wss beter helpen.

Zonder duidelijk beeld is het ook lastig te zeggen of het bij jou ligt, bij de pony of een hele andere reden kan hebben. Het kan zijn dat jij iets rijtechnisch verkeerd doet, maar kan ook een medische reden hebben, of een slecht passend zade, nare ervaringen met springen. Dat kunnen wij zo niet zien en ruiken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:24

9 van de 10 keer is het de fout van de ruiter als het paard weigert.

Heb je les? Of anders een keer les nemen in springen.
Want dan kan je samen met je instructrice kijken wat er niet goed gaat.

Over vertrouwen. Ik kan bijna achterstevoren op mijn paard gaat zitten, maar als ik op een hindernis aan rij en net niet duidelijk genoeg ben, dan stopt ze.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:00

Misschien heeft je paard een spiertje verrekt bij de weigering, als de hele hindernis naar beneden ging was het nogal een heftige stop vermoed ik? Heb je geen trainer waar je dit aan kan vragen? Hoe probeer je uit of het aan het vertrouwen ligt?

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:23

Na dat de balken op de grond lagen. Ben je toen verder gegaan met springen of heb je de sessie beëindigd. Hoe weet je dat het geen vertrouwensprobleem is, heb je dit gestest en hoe. Als je het lichamelijke uitsluit dan kun je inderdaad zoals boven al enkele malen genoemd is, kijken met je instructeur. Mocht het liggen aan het vertrouwen bouw dan weer langzaam op door eerst balken op de grond te doen en dan tussen de staanders. Van hier uit kun je werken naar in de lepels hangen. Maar loop er eerst eens naast overheen. Heel veel succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:45

xanne_zorrax schreef:
ik was laatst gaan springen met mijn pony en gaf ik een tikje zodat ze erover heen zou gaan

Ik snap hier iets niet. Waarom gaf je een tik? Hield ze in, kwam ze niet goed uit?
Weigert ze vaak?

Als die tik naar haar idee niet verdiend was, snap ik wel dat ze boos is. Een paardenhuid heeft veel meer zenuwen dan een mensenhuid, dus wat voor jou een tikje is kan haar echt pijn doen.

xanne_zorrax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:50

Avalanche81 schreef:
xanne_zorrax schreef:
ik was laatst gaan springen met mijn pony en gaf ik een tikje zodat ze erover heen zou gaan

Ik snap hier iets niet. Waarom gaf je een tik? Hield ze in, kwam ze niet goed uit?
Weigert ze vaak?

Als die tik naar haar idee niet verdiend was, snap ik wel dat ze boos is. Een paardenhuid heeft veel meer zenuwen dan een mensenhuid, dus wat voor jou een tikje is kan haar echt pijn doen.

Het was een zacht tikje en ik voelde dat ze ging stoppen. Maar ik ga dinsdag naar de manege en krijg ik les van mijn instructrice en had het al een keer eerder gevraagd en ze zei dat het misschien hengstigheid kan zijn.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:57

Misschien heeft ze zich pijn gedaan tegen die balken en durft ze daarom niet meer.
Begin met een balkje op de grond en beloon haar als ze erover stapt, en zo langzaam opbouwen om het vertrouwen in jouw en het springen terug te krijgen.
Goede instructie zou fijn zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:44

Paarden stoppen ook niet voor niets, die weten zelf ook of ze wel of niet goed uitkomen. En de reden dat ik zeg dat een paardenhuid veel gevoeliger is dan een mensenhuid, is dat wat voor jou een zacht tikje is bij haar echt wel wat harder kan aankomen.
Ik denk dat je je paard behoorlijk beledigd hebt eigenlijk.

xanne_zorrax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 17:02

Ik ga dinsdag naar de manege dus ik zie wel wat mijn instructrice ervan zegt :)
Laatst bijgewerkt door xanne_zorrax op 19-06-20 17:07, in het totaal 6 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:03

Goed dat je les hebt :j
En misschien hadden jullie als team samen je dag niet :)
Soms zit er niet veel achter waarom het niet lukt