3-jarige in kudde laten integreren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

3-jarige in kudde laten integreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:47

Ik sta op het punt om een 3-jarige merrie te kopen en bij mij op de pensionstalling te zetten.
De paarden (een kudde van 7) staan nu 24/7 op de wei en staan nu sinds begin mei met zijn allen op de wei.
Kuddesamenstelling:
3 Friezen, waarvan 2 ruinen en 1 merrie
1 KWPN'er merrie
1 Haflinger merrie
1 NRPS ruin
1 Welsh B ruintje

de NRPS ruin is de kuddeleider, hoewel 1 Friese ruin ook vrij dominant is.

Nu zit ik met 2 dingen:
1. Ik vind het eng om een paard (en vooral zo'n jong paard) zomaar bij de kudde te gooien en 2. Ze moeten drinken uit de sloot, vind ik persoonlijk ook niet ideaal.
Nu is er anderhalve week geleden een nieuw paard op stal gekomen, is direct bij de groep gegooid en het ging na een dag wel redelijk. Merrie hield afstand van de groep.
Echter werd het paard na 3 dagen in de sloot gevonden, misschien is ze zelf uitgegleden, maar misschien er ook wel in gejaagd.
Dit voedt mijn angst behoorlijk.

Hebben jullie nog tips? Ik zat er aan te denken, om haar 1 op 1 te laten introduceren met de kuddeleider en de andere dominantere ruin en er vervolgens toch bij te zetten.
Haar apart in de wei zetten met een draadje er tussen is niet echt mogelijk helaas.

Saskia9

Re: 3-jarige in kudde laten integreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:56

Afhankelijk van hoe stabiel de vastr kudde ie, gewoon erbij zetten.
Hier eigenlijk alleen nog maar gedaan. Toendertijd mijn haflinger van 3 ook meteen de kudde in. Jaar later in andere kudde met zelfs nog meer paarden. Maar dat zou ik doen, wel als de kudde normaal gezien geen gekke dingen heeft dan.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:59

Ik heb een paar weken geleden mijn ruin van 2 bij de kudde gegooid (gewoon in 1 keer erbij). Ik weet niet hoeveel ruimte jullie op de wei hebben, en of ze genoeg ruimte hebben om er vandoor te gaan als dat nodig is. Als er genoeg ruimte is, lossen ze het over het algemeen zelf zo op. En een bijtwondje hier en daar, gaan ze over het algemeen ook niet dood aan ;)

Mijn ruin had ook nooit eerder uit de sloot gedronken, maar dat ging heel makkelijk. Moest wel lachen, want inderdaad was hij meteen de eerste dag in de sloot gevallen, maar er meteen zelf weer uitgesprongen. Ik weet niet hoe diep jullie sloot is? Hij was er inderdaad in 'gejaagd' maar het hielp ook niet dat ie soms nog wat onhandig is op zn stelten :') . Na 1 keer in de sloot is het niet meer gebeurd en het ging al heel snel prima in de kudde

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:08

Komt ze uit de opfok/kudde (5+ bij voorkeur) of is ze op stal/zonder soortgenoten opgegroeid?

In het eerste geval, mits minimaal 0.8ha (=1000m2 per paard) en liever minimaal 2ha (=2500m2 per paard, ruim 3 bakken), zou ik haar gewoon bij de groep gooien. In het tweede geval zou ik haar stap voor stap met de kuddegenoten introduceren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:30

Juist een jong paard past zich makkelijk aan, merrie zal ook beter in de smaak vallen bij de dominante ruin dus ik zou haar er gewoon bij in de hele groep zetten.
Twee dominante ruinen met één merrie introduceren is vragen om problemen.
In de sloot vallen kan zoveel oorzaken hebben, dat heeft weinig te maken met jouw nieuwe introductie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:06

Altijd eerst naast elkaar zetten met een draadje ertussen. En dan zo dat de bestaande kudde niet zo ver weg kan raken dat het nieuwe paard het gevoel heeft achter te blijven en in paniek raakt. Ik laat ze een week en indien nodig rustig 2 weken zo staan. En dan samen op de wei. Op die manier kunnen ze steggelen over de rangorde zonder elkaar kreupel te slaan etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:08

Gypsy schreef:
Altijd eerst naast elkaar zetten met een draadje ertussen. En dan zo dat de bestaande kudde niet zo ver weg kan raken dat het nieuwe paard het gevoel heeft achter te blijven en in paniek raakt. Ik laat ze een week en indien nodig rustig 2 weken zo staan. En dan samen op de wei. Op die manier kunnen ze steggelen over de rangorde zonder elkaar kreupel te slaan etc.

Wij deden het ook altijd zo, maar dan korter. Ik merkte dat na een week ze idd soms beginnen te strengelen over rangorde dmv bijten. Maar omdat er een draad tussen zat bleef het onbeslist en bleef het steeds maar doorgaan met enkele happen uit elkaars lip tot gevolg. Toen ze bij elkaar kwamen was het in 15 min uitgemaakt. gek genoeg stond degene met de happen in zijn lip bovenaan.

Hetzelfde paard heeft bij zijn vorige kudde ook een week apart gestaan en dat ging goed, maar toen de draad openging was het toch nog altijd jagen stampen en rennen. Net alsof ze nooit naast elkaar hadden gestaan. (En dan niet door het nieuwe paard, die deed niks maar kreeg wel eerst een pak slaag daar voordat het rust was).

Dus persoonlijk zou ik ze even langs elkaar zetten, al dan niet met 1 andere oudere ruin erbij en dan na 1-3 dagen de draad al open doen tenzij ze echt gekke dingen doen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:31

Gewoon er bij zetten. Ik had ooit eens een bijrijdpaard, en op die weide werden paarden een voor een apart gezet met elk paard in de kudde. Dan in groepjes van twee weer de hele kudde af. Dan met drie. Het heeft in totaal bijna een jaar geduurd voordat 't arme paard in de kudde kon (en dus elke keer alleen en elke week weer een nieuw onbekend paard erbij). En toen 'ie na dat hele jaar ein-de-lijk de kudde in kon, was het alsnog vechten en rennen. Echt, wat een getut en gezeik was dat zeg, en het paard werd er ook écht niet beter op. Gewoon er bij zetten en mits ze genoeg ruimte krijgen weten paarden heel goed hoe ze het moeten oplossen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:33

Piekosjj schreef:
Gewoon er bij zetten. Ik had ooit eens een bijrijdpaard, en op die weide werden paarden een voor een apart gezet met elk paard in de kudde. Dan in groepjes van twee weer de hele kudde af. Dan met drie. Het heeft in totaal bijna een jaar geduurd voordat 't arme paard in de kudde kon (en dus elke keer alleen en elke week weer een nieuw onbekend paard erbij). En toen 'ie na dat hele jaar ein-de-lijk de kudde in kon, was het alsnog vechten en rennen. Echt, wat een getut en gezeik was dat zeg, en het paard werd er ook écht niet beter op. Gewoon er bij zetten en mits ze genoeg ruimte krijgen weten paarden heel goed hoe ze het moeten oplossen.

Wow... dit is wel heel speciaal en omslachtig! Deden ze dat zo met elk nieuw paard dat er bij komt? Kan me bijna niet voorstellen dat dat haalbaar is op een pension.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:35

Bedankt voor jullie reacties!
Dat is wel heel omslachtig zeg Piekosjj, dat geeft ook weinig rust.

De merrie heeft niet op de opfok gestaan, in de zomermaanden wel op de wei met andere paarden, maar in de winter op stal (met een paar uurtjes paddock).
Nu is de groep nu stabiel en rustig, maar ik ga volgende week mijn ruin eruit halen dus wellicht dat dit een klein beetje onrust kan geven.
De wei is overigens zo'n 7.000m2.
Ik kan kijken of het weitje naast de wei beschikbaar is om haar daar een paar dagen te laten wennen, zodat ze er vervolgens bij kan.