Kudde-samenstelling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Kudde-samenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:26

Hej allemaal

nog niet zo lang geleden postte ik hier een topic over mijn merrie die altijd wat de underdog van de kudde is.
Ondertussen staat er terug een oudere ruin bij in de groep, en dat gaat opnieuw heel goed tussen die twee,
ik zie haar terug ontspannen liggen en samen staan eten, dus voel aan haar dat ze gelijk weer meer rust vindt.

Nu zitten we met een ander probleem.

Onze kudde bestaat momenteel uit 3 ruinen en 2 merries, de laatste nieuwe is dus de 2e merrie en die is er nu 2-3 weken geleden bij gekomen. De oudste van de 3 ruinen heeft een tijdje op een wei gestaan met meer gras, maar staat nu terug in de groep. Nu vertoont hij in de buurt van de nieuwe merrie enorm hengstengedrag en dekt haar ook. Daarnaast jaagt hij ook heel agressief achter één van de andere 2 ruinen. Dit is natuurlijk zowel voor de eigenaar van de merrie en de andere ruin niet fijn.
Voor er een nieuwe verhuis overwogen wordt, willen we eerst eens kijken wat we kunnen doen met de samenstelling van de groep of we het niet wat rustiger krijgen.
Als tussenoplossing staan nu mijn jonge merrie en de oudste ruin apart en de 3 anderen bij elkaar. Dit brengt echt wel veel meer rust, maar deelt onze paddock paradise in opbouw in 2, met minder loopruimte voor de paarden.

Wie heeft er eventueel ervaring met kudde-samenstellingen en hengstengedrag naar specifieke paarden? Mijn merrie dekt de ruin namelijk niet. Ook voor de laatste nieuwe merrie toe kwam, was er echt wel rust met de 3 ruinen en mijn merrie. Zonder de oudste ruin ging ook zonder probleem, 2 merries en 2 jongere ruinen dan. Zou dit met tijd nog kunnen kalmeren? Zou nog een merrie extra erbij iets kunnen doen?
Heeft er nog iemand eventueel een idee/oplossing om de rust in onze hele kudde te kunnen laten terugkeren?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:31

Misschien denk ik te simpel maar ze hebben toch hun kudde samenstelling zelf gemaakt? De nieuwe merrie met de oude ruin en de rest samen

Jenara

Re: Kudde-samenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:49

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het is natuurlijk niet zo evident om alles te gaan opdelen in 2. Het is bedoeld als een paddock paradise, hij is wel nog niet volledig af, maar dan moet de track gewoon onderbroken worden. De plek is ook niet in ons beheer, dus zomaar overal draadjes gaan spannen om te te scheiden, past niet echt in de visie van het geheel. Als dat uiteindelijk de enige oplossing blijkt, ja dan zullen we dat ofwel met de staluitbater moeten bespreken, of moet er iemand weer verhuizen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:11

Wij hebben bij het samenstellen van onze groep bewust gekozen voor 1 ruin en verder merries. In een gemengde groep was altijd heibel en mijn ruin was altijd het haasje of stond op het verkeerde moment op de verkeerde plek (en dan had hij er weer een schaafwond, bult of deuk bij). In de huidige samenstelling voelt hij zich thuis en z’n merries ook. Samen met de leidmerrie regelt hij de boel. Eerder dit voorjaar was de leidmerrie heel hengstig en sprong mij ruin ook. We hebben hem toen een paar dagen apart gezet met één van de anderen, daarna de groep weer bij elkaar. Het dekken hebben we daarna niet meer gezien, de enorme hengstigheid bij de merrie ook niet. De eigenaresse van de merrie voorspelde al dat het waarschijnlijk eenmalig zou zijn.

Onze groep staat ook op een PP trouwens. Wij kunnen splitsen, maar dan is er inderdaad minder scharrelruimte.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:21

Hoe lang heeft de complete groep bij elkaar gestaan?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 13:26

Hilary schreef:
Wij hebben bij het samenstellen van onze groep bewust gekozen voor 1 ruin en verder merries. In een gemengde groep was altijd heibel en mijn ruin was altijd het haasje of stond op het verkeerde moment op de verkeerde plek (en dan had hij er weer een schaafwond, bult of deuk bij). In de huidige samenstelling voelt hij zich thuis en z’n merries ook. Samen met de leidmerrie regelt hij de boel. Eerder dit voorjaar was de leidmerrie heel hengstig en sprong mij ruin ook. We hebben hem toen een paar dagen apart gezet met één van de anderen, daarna de groep weer bij elkaar. Het dekken hebben we daarna niet meer gezien, de enorme hengstigheid bij de merrie ook niet. De eigenaresse van de merrie voorspelde al dat het waarschijnlijk eenmalig zou zijn.

Onze groep staat ook op een PP trouwens. Wij kunnen splitsen, maar dan is er inderdaad minder scharrelruimte.

Het is inderdaad wat zoeken, we zijn ook allemaal pensionklanten bij 1 uitbater nu, dus het is moeilijk om écht zelf de samenstelling te bepalen natuurlijk. Natuurlijk kan scheiden wel, zeker als het tijdelijk is, maar zou wel echt spijtig zijn als het permanent moet. Maar het is dus wel de moeite om even de hengstigheid van de nieuwe merrie af te wachten en dan eens terug proberen samen zetten? Ik hoopte eigenlijk wel een beetje op een verhaal waarbij tijd raad zou brengen :)

Princesj schreef:
Hoe lang heeft de complete groep bij elkaar gestaan?

Nog niet lang, 1,5 week nu denk ik. Dus ik denk zelf inderdaad dat het ook allemaal nog wat druk is omdat het nog nieuw is. Het is vooral de eigenaar van de oudste ruin die zich gewoon heel schuldig voelt naar de andere eigenaars toe nu en dus eventueel zou verhuizen om rust te brengen, maar ik hoop inderdaad dat we met tijd of eventueel nog een merrie erbij ofzo het gewoon kunnen "oplossen", want mijn merrie komt net het beste overeen met haar ruin :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:27

Ik denk dat je niet zozeer naar de kuddesamenstelling moet kijken, maar wel zorgen dat er stabiliteit is en voldoende open ruimte.
Zo te zien is er nogal wat verandering geweest: ruin gaat een tijdje weg, er komt een nieuwe merrie, ruin komt terug, groep wordt opgesplitst. Allemaal op een paar weken tijd. Telkens verstoort dit de relaties in de groep. Normaal dat de paarden elk terug hun plek in de groep moeten vinden. Dekgedrag gaat meestal snel over, maar opjagen kan blijven. Het is belangrijk dat het opgejaagde paard in alle richtingen ver genoeg kan wegspurten zonder teveel hindernissen op zijn weg tegen te komen. Dus een voldoende groot terrein zonder teveel 'meubilair' waar hij zich kan aan verwonden. Dan zie je na een tijdje dat de paarden het zelf oplossen, afstand houden waar nodig, bij elkaar wanneer het kan. Veel kans dat ze dan subgroepjes maken, net wat jij nu zelf gedaan hebt maar zonder draad ertussen. En die subgroepjes zijn dynamisch, je ziet wel welke paarden het beter met elkaar kunnen vinden en welke minder, maar er zijn er ook die met iedereen bevriend zijn.
Een systeem met tracks is niet geschikt voor wisselende groepen paarden: teveel risico op blessures en nodeloze stress als een paard ingesloten raakt tussen een paard dat hem opjaagt en een ander paard dat toevallig in de weg staat.

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:10

Bij ons ook meer onrust door in verhouding teveel ruinen en weinig merries. Gelukkig veel ruimte om te bewegen waardoor de grootste onrust ontstaat bij het invoegen van een nieuwe/ hengstigheidsperiode. Succes! het blijft zoeken en zal ook zeker het karakter per paard meespelen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:28

Bedankt alvast voor de adviezen! Ik had zelf inderdaad ook het idee dat het ook een kwestie van wat geduld is. Ze staan nu nog naast elkaar met een draadje tussen en het is héél rustig. Zodra de hengstigheid van de nieuwe merrie voorbij is, gooien we de draad terug open en kijken wat dat doet!