Wie wil er eens meedenken? Afgelopen dag en twee nachten heeft mijn ene paard op de kliniek gestaan. Het gaat goed met haar en ik mocht haar vanmorgen weer ophalen. Haar maatje was alleen thuis achter gebleven. Hij was vrij rustig maar regelmatig hinniken. Vanmorgen dacht ik ze fijn weer te herenigen. In eerste instantie ging het best goed tot nu net. Ik kom bij ze om hooi te geven en het achter gebleven paard ("de baas") jaagt ontzettend naar achter haar aan. In de hoek drijven, bijten en niet 1 keer maar meerdere keren. Super naar om te zien en ik kan haar niet helpen. Deze paarden staan al bijna 10 jaar met zijn 2en. Wat moet ik doen en waar komt dit gedrag ineens vandaan? Op dit moment staat de een in de wei en de ander in de bak uit te hijgen. Ben er gewoon wat verdrietig van.
loulou
Geplaatst: 09-06-20 17:14
Kan je ze zo scheiden dat ze wel naast elkaar staan? Dan zou ik dat een paar dagen doen en ze daarna pas weer bij elkaar introduceren. Als ze zo lang samen hebben gestaan, komt dat vast wel weer goed.
Ja, dat kan, ik kan een stukje voor haar afzetten zodat ze de inloopstal heeft en een stukje bak en hij de rest. Voor de nacht was ik dat inderdaad ook al van plan, want dan kan ik het niet in de gaten houden.
Wellicht is de geur bedreigend? Heb jw toevallig nog een oude deken liggen met de geur? Die even op leggen, wellicht ruikt ze dan weer naar zichzelf en komt het dan sneller goed.
Misschien beetje vergezocht, maar zou het kunnen dat het thuisgebleven paard toch iets aanvoelt in de zin van dat het toch niet goed is met het paard dat op de kliniek stond? En in verlengde daarvan van de zwakke schakel af wil in de groep, en daarom dit gedrag vertoond? Ik weet niet of dat zo kan werken, wel dat merries een veulen dat geen levenskans heeft zomaar overlopen, voor zichzelf / de kudde kiezen dan.
Ik herken dit wel van de katten jaren geleden, wat deed de achterblijver ineens gruwelijk lelijk zeg!!
Ik ga er vanuit dat er toch een vervelend geurtje aan zat ofzo. Zou ze inderdaad gewoon een paar dagen naast elkaar houden met draadje er tussen. En hooi allebei op een eigen plek, maar ook een plek waar ze dicht naast elkaar hooi hebben met draad er tussen. Samen eten verbroederd Wanneer er genoeg is dan zodat het gewoon gezellig is.
Bij katten is dit ook vaak, de gene die op de kliniek is geweest ruikt anders, er wordt dan naar geblazen en soms gemept. Wellicht dat je paard ook anders ruikt omdat ze daar 2 dagen heeft gestaan. Inderdaad misschien een deken opdoen zodat zijn vertrouwde geur eraan zit.
Wie was er de leider voor jouw paard naar de kliniek ging? Wat Marigold zegt is zo gek nog niet. Dit is met die van mij vorig jaar ook gebeurd. Hij was de leider in de groep en moest boxrust omdat hij op 3 benen stond. Na 2 weken mocht hij er weer bij maar een andere dominante ruin die wel gezond was en 16 jaar jonger accepteerde dat niet en heeft hem kreupel en al alle hoeken van het weiland laten zien. Ik snap je gevoel want het is echt vreselijk om te zien...