Ik had een vraag of jullie een paar tips of trix hebben om een paard te leren af zonderen van de rest. Mijn paard is nu een week geleden verhuisd. Ik weet, zeker gezien de vorige verhuizing, dat hij echt wel even tijd nodig zal hebben om te wennen. We zijn naar een stal verhuisd waar hij in de zomer tot dat het donker wordt lekker buiten staat dit was voorheen altijd van 09 uur tot 15 uur (kan in de toekomst 24/7, maar wil hem rustig laten wennen) en ook heel belangrijk waar hij in de winter ook gewoon buiten komt. Op de vorige stal kwamen ze helemaal niet buiten. Regen of geen regen met een maatje. Ik was al bang dat die van mij moeite zou hebben om los te komen van de rest. Toch heeft het mij niet weerhouden om toch voor die stal te kiezen omdat i het zo belangrijk vind dat hij gewoon buiten blijft komen.
Vandaag ben ik begonnen met hem uit de paddock te halen en het ging best wel goed tot we het hoekje om waren en hij in stal stond en opeens heel erg begon te hinniken en hij was echt onrustig. Hij zocht z'n soortgenootjes duidelijk. Ik ben toen een rondje in de bak gaan stappen en heb hem toen afgezadeld en weer op de paddock gezet. Ik wil dit gaan herhalen. Hij kan alle tijd krijgen. Zijn er nog andere tips die ik zou kunnen toepassen. Hij was best aan het draaien en vind het lastig hoe ik daar op moet reageren. Mag ik daar wel streng op zijn of juist niet?
Zonder verder in te gaan op tips en tricks, kan het ook al veel schelen als je een paar weken geduld hebt en hij wat settelt op zijn nieuwe plek. Veel paarden hebben daar in het begin veel meer moeite mee dan wanneer ze goed gewend zijn.
Ir111
Geplaatst: 26-05-20 22:14
Ik heb het voorzichtig opgebouwd. Eerst uit de wei gehaald om te voeren maar nog wel in het zicht van de andere paarden. Dat steeds verder uitgebouwd. Naar mate hij meer op zijn gemak raakte de plek (en dat duurt inderdaad maanden) ging het beter. Het duurde geen maanden voor ik hem uit de wei kon halen om alleen te rijden hoor.
Ik ben niet boos geworden als hij aan het draaien was. Hij had op dat moment dikke stress. Een snauw van mij gaat dat niet beter maken. Ik heb de voor hem spannende momenten heel kort gehouden zodat hij niet lang hoefde te staan. Door de korte momenten is het makkelijker om je te gedragen zoals ik dat graag wil.
Wel corrigeerde ik zijn gedrag. Dus opzij stappen, dan zet ik m terug. Vooruit stappen, dan een stapje naar achteren. Maar alles vanuit rust en kalmte en duidelijkheid. Daarmee mag je echt wel een keer wat groter je hulp geven, als het maar vanuit rust gebeurt en zonder boosheid!
Ben het met Sadira eens overigens! Ik heb de eerste weken niets gedaan op de nieuwe plek wat hij spannend vond.
Mona81
Geplaatst: 26-05-20 22:16
Herhaling is inderdaad de truc en op tijd stoppen, dus voordat hij helemaal over de zeik gaat. Hij moet even vertrouwen krijgen in de nieuwe omgeving en dat hij weer terug gaat naar de rest. Ik zou niet boos worden, maar hem wel steeds weer bij de les vragen: we zijn nu even hier bezig. Als je het rustig opbouwt, dan komt het vast in orde.
Ir111
Geplaatst: 26-05-20 22:18
Jij omschrijft duidelijker hoe ik het oploste dan dat ik zelf doe Mona. Dankje
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 26-05-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
HorseTimeXL
Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 22:23
O hier heb ik zeker wat aan allen. Ik twijfel ook of ik hem echt nu al direct wil gaan rijden. Sommige zeggen direct er op maar mijn paard is best wat onzeker en vind het dus daarom moeilijk om weg te gaan en de plek waar hij nu staat is natuurlijk ook veel anders (veel naar buiten etc.) en een omgeving waar meer gebeurd (meer trekkers wandelaars etc.). Hij doet het tenopzichte van vorige week echt al beter, maar merkte nu toch dat hij het echt wel spannend vond. En toen liep er ook een pony met een meisje buiten toen was hij echt gespannen. Ben ook nog niet boos geworden. Dacht zal ik erop maar dat heb ik nog niet gedaan.. Misschien dat ik hem toch nog eventjes gewoon enkel blijf poetsen in waar hij de paarden kan zien, want dan is hij echt rustig en dan volgende week echt op stal bijvoorbeeld en er dan gewoon op. Merk alleen dat mn omgeving steeds zegt hup je kan er toch wel op..
Niet naar anderen luisteren. Volg je gevoel. Jij weet het beste wat goed is voor jou en voor je paard. Je staat er nog jaren, je hebt geen haast toch? Succes.
Ja klopt dat heb ik zeker dus dan heb ik inderdaad ook nog net zo lief dat hij nog iets ontspannender is. Het rijden moet ook een positieve ervaring blijven..