Wanner ruin bij andere ruinen zetten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessicadv

Wanner ruin bij andere ruinen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:02

Hallo even een vraagje. Ik zit met de handen in het haar.

We hebben een nieuwe ruin. De huidige kudde bestaat uit 2 ruinen. 1 van 15 en 1 van 20. Nu is er een jonge ruin (4jaar) bijgekomen. Deze willen we graag in de kudde introduceren.

Hij staat inmiddels een paar weken in een aangrenzende wei. Ze kunnen snuffelen aan elkaar, maar veel aandacht voor elkaar is er niet. Dit van beide kanten. Wanneer ze snachts op stal gaan. Staan de 2 ruinen in de box voordat de laatste ruin voorbij loopt. Hier word er dan wel gesnuffeld aan elkaar. Hier gebeurde vrij weinig mee.

Vandaag een poging gewaagd en de ruin samen met 1 van de andere ruinen samen gezet. Dit liep uit een op drama. De oudere ruin jaagde hem op nadat ze eerst samen gezellig een half uur hadden lopen eten. De jongere ruin liep voor zn leven weg. Ging in een hoek staan. Hier kon hij uitkomen, maar hij ging door de draden heen naar zijn stal.

Hij is een paar flinke bijtwonden rijker. Om dit de volgende keer te verkomen. Wat moet ik nu doen?

Rustig nog appart laten staan en wachten totdat ze wel intresse gaan tonen? Of hem weer achterna laten zitten en weer met wonden laten staan.

Graag hoor ik jullie advies.

P.s. zijn er ook mensen die ons hier bij kunnen helpen? Die op locatie komen en ons dan verder helpen ?

LoveBodin

Re: Wanner ruin bij andere ruinen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:05

Hoe groot is de wei? En hoeveel gras staat er?

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:11

LoveBodin schreef:
Hoe groot is de wei? En hoeveel gras staat er?

Ik gok dat de wei 1 - 2 ha is. Dit is dan de wei waar we ze samen zetten. De andere wei waar de ruin nu alleen staat is ongebeer 0.5 ha

Gras is meer dan voldoende.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:16

Waarom niet meteen met beiden? De middelste kan wellicht fungeren als bemiddelaar. Ik zou het echter eerst een paar dagen betijen en dan pas proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:17

wat lelijk van de oudere ruin.!

wat je kunt proberen is om ze nu even apart te houden
laat ze even tot rust komen.
daarna zou je de nieuwe ruin met de ruin van 15 samen kunnen zetten.
deze deed niet lelijk toch?

als je die 2 samen zet, kunnen zij als het klikt na een dag of wat waarschijnlijk wel bij de oudste ruin in en waarschijnlijk zal het dan rustiger gaan.
is vaak even wat uitproberen wat werkt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:35

Als je de twee tuinen apart zet om de nieuwe te introduceren ga je lopen klooien in bestaande koppels. Logisch dat ze dat niet zo tof vinden. Bij ons gaat gewoon de nieuwe in 1x tussen het bestaande clubje. Anders krijg je zowiezo jaloezie doordat je paarden die aan elkaar gehecht zijn uit elkaar haalt en samen zet met een andere. Bij ons is er nog nooit iets ergs gebeurd en er staan toch gemiddeld 16 paarden (in groepjes van 2 of 3). Er wisselt wel eens wat. We bekijken gewoon de nieuwe en kiezen dan bij welk groepje het het beste zou passen. Daar plempen we hem bij in en klaar... Even een tijdje in de buurt blijven voor het geval dat, maar nog nooit nodig gehad..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:57

Mijn merrie, (ex-manegepaard, was toen geen kudde gewend) heb ik toendertijd direct in de merriekudde gezet, überhaupt niet laten wennen.
Ja, was in het begin wennen en rennen maar er waren genoeg paarden die het voor haar opnamen waardoor de rust vrij snel wederkeerde.. Ga paarden niet te veel vermenselijken.. Ze zijn taaier dan je denkt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:06

En hier de 1ste kennismaking tussen Polie en Chico okt 2019. Helaas is onze Chic zeer onverwacht aan gaskoliek overleden 7 april, vandaar dat Polie deze week de kudde is ingegaan. Beiden hebben we de halsters omgelaten zodat we in konden grijpen zo nodig.

De kleine zwarte is dus onze Polie een merens en vd week ingeschaard in een kleine kudde. We hebben haar er gewoon bijgezet en ze was dapper en deed het goed. Onze Polie is gelukkig en tevreden en ik had na de dood van onze merens Chicohaar verteld dat ze de kudde in zou gaan. Volgens mij wist ze het en was ze er blij mee. Alleen is ook maar alleen.

Ik heb nog nooit iets opgebouwd, of apart gezet en wij blijven er altijd bij staan kijken en tot nu toe ging het goed en dan vertrekken we en houden de kudde wat extra in de gaten. Dus in jouw geval had ik ze gelijk alle 3 bij elkaar gezet (nieuweling halster omlaten, zodat ze gelijk eruit kan als het mis zou gaan).

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:26

Bralindy schreef:
Waarom niet meteen met beiden? De middelste kan wellicht fungeren als bemiddelaar. Ik zou het echter eerst een paar dagen betijen en dan pas proberen.

De andere hebben we ook geprobeert. Maar vertoont zelfde gedrag. Wanneer we met beide tegelijk proberen. Gaan ze beiden gelijk op hem af. Met wonden als gevolg. Dit de 1e keer geprobeerd en daarna rust en apart geprobeert wat dus resulteerde in dut. (Sorry mijn verhaal was niet compleet)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:37

Zo went het volgens mij niet, juist elke keer eruit halen zorgt ervoor dat er geen rust in komt en en geen plaats wordt bepaald.
Zelf zou ik ze gewoon bij elkaar zetten, het jonge paard houdt het heus het langste vol, de oudere paarden houden vanzelf wel op.
Zolang er alleen bijtwonden zijn is er niks aan de hand.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:41

MirandaFuego schreef:
Zo went het volgens mij niet, juist elke keer eruit halen zorgt ervoor dat er geen rust in komt en en geen plaats wordt bepaald.
Zelf zou ik ze gewoon bij elkaar zetten, het jonge paard houdt het heus het langste vol, de oudere paarden houden vanzelf wel op.
Zolang er alleen bijtwonden zijn is er niks aan de hand.

Dit dus.. niet fijn om te zien maar ze moeten de rangorde bepalen. Heb het met mijn paard ook meegemaakt. Na een aantal dagen stond hij er opeens tussen alsof er niets gebeurd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:45

pien_2010 schreef:
[ [url=[video]https://m.youtube.com/watch?v=ZvUeSIuQcNE]Video[/url] ]

Zo gaaf om dit soort introducties altijd te zien! Mooie plek heeft ze nu, daar gaat ze vast heel gelukkig worden :j

Ts ik denk dat je hier veel geduld mee moet hebben. Staan ze wel naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien? Hoe lang heb je de nieuwe ruin erbij? Voorlopig dan misschien zo houden.. en op een gegeven moment proberen als het weer goed genoeg voelt.
Andere optie is inderdaad er “gewoon” bij inzetten. Weet niet hoe ernstig die verwondingen zijn? Maar ik ben er niet bij en jij wel, dus dat kan jij het beste beoordelen..
Welke omgeving zit je trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:54

Zelf heb ik dit 1 keer meegemaakt, gingen mijn 2 ruinen met zn 2en en open mond achter de jongste ruin aan die alleen maar onderdanig was en probeerde weg te komen. Ik heb ervoor gekozen om ze in een kleine wei samen te laten wennen waarbij ikzelf met een longeerzweep in het midden stond. Zodra de ruinen de nieuwe wilden aanvliegen sprong ik er tussen. Dit deed ik elke dag steeds wat langer, en ik kon steeds verder weg gaan staan. Op een gegeven moment was een brul vanaf de zijkant voldoende om de oudere ruinen zich te laten bedenken, vanaf dat moment ben ik steeds verder en ook steeds wat langer weg gaan staan. Ik geloof dat het introduceren voordat ik ze 24/7 samen liet al met al toch een goede 2 weken heeft geduurd.. De nieuwe kon wel gelijk heel goed met mijn merrie, dus daar stond hij mee samen als ik de ruinen erbij weg had. Uiteindelijk begon zij hem ook wat meer te beschermen als de ruinen weer gemeen deden. Nog nooit zo'n moeilijke introducee meegemaakt.. Voorheen was het inderdaad: nieuw paard in de kudde, een paar keer gillen naar elkaar en klaar..

Moet zeggen dat ik mijn paarden allemaal door en door ken, en dat ze allemaal ontzag voor mij hebben. Bij vreemde paarden of paarden die qua dominantie toch nog op het randje zitten zou ik er niet tussen gaan staan.. :=

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:56

Ze moeten het zelf uitvechten. Als eigenaar wil je dat diegene waar je medelijden mee hebt gespaard wordt. En dat er niet wordt gemept en gegild.

Maar soms is de rangorde anders dan je denkt, als ze daf zelf mogen uitzoeken. Is er snel rust. Dus dan komt dat gegil en geren er wel bij kijken.
Het komt eigenlijk altijd wel goed.

Zelfs sulletjes vinden rust vooral omdat ze niet de leider zijn geworden. Volgelingen volgen graag. Heel interessant om te zien. Soms met verrassende uitkomsten die vóór de dieren heel eerlijk zijn. Ondanks dat het voor ons naar toont

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 08:26

Humpiedumpie schreef:
pien_2010 schreef:
[ [url=[video]https://m.youtube.com/watch?v=ZvUeSIuQcNE]Video[/url] ]

Zo gaaf om dit soort introducties altijd te zien! Mooie plek heeft ze nu, daar gaat ze vast heel gelukkig worden :j

Ts ik denk dat je hier veel geduld mee moet hebben. Staan ze wel naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien? Hoe lang heb je de nieuwe ruin erbij? Voorlopig dan misschien zo houden.. en op een gegeven moment proberen als het weer goed genoeg voelt.
Andere optie is inderdaad er “gewoon” bij inzetten. Weet niet hoe ernstig die verwondingen zijn? Maar ik ben er niet bij en jij wel, dus dat kan jij het beste beoordelen..

Het punt in dat hij door de draden vliegt wanneer de paniek toeslaat. Dit kan niet elke keer. Wonden vind ik vrij ernstig. Maar dat kan ook zijn omdat ik om het beestje geef.

Ik zit in omgeving friesland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:11

jessicadv schreef:
Humpiedumpie schreef:

Het punt in dat hij door de draden vliegt wanneer de paniek toeslaat. Dit kan niet elke keer. Wonden vind ik vrij ernstig. Maar dat kan ook zijn omdat ik om het beestje geef.

Ik zit in omgeving friesland

Ah jammer, dat is wel ver weg. Kan jij zelf niet iets betekenen? Er in de buurt blijven met een longeerzweep/leadrope en ze op die manier uit elkaar drijven indien nodig?
Balen zeg, snap dat je om je paardjes geeft..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:42

Ik heb de berichten hiervoor al gelezen, mijn eerste gedachte is: soms gáát iets ook simpelweg niet werken..
Niet álles kan vrienden worden.
Er zijn een aantal combinaties/types die altijd hommeles blijven.
Grootste factor daarvan is wanneer er écht onaardig gedrag is, aka pestgedrag en niet meer het "natuurlijke" ik zet jou uit de kudde, blijf maar daar staan tot ik zeg dat je terug mag komen.
Wanneer het andere paard té onderdanig is, is het ook een probleem. Of wanneer het beide baasjes zijn en geen van de 2 wil toegeven, dan vecht het tot de "dood" of tot wanneer wij verstandig genoeg zijn ze uit elkaar te halen, dat is beter ;)

Voor nu zou ik ze "gewoon" eerst naast elkaar laten staan, met draadje er tussen, en probeer daarin zoveel mogelijk "samen" dingen te hebben, dus voerplekken naast elkaar, en dan kijken hoe dat gaat.

Afhankelijk van waar in friesland zou ik wel met je mee kunnen kijken, je kan me altijd PB doen!
Qua gedrag kan je soms wel dingen verbeteren, maar je moet wel weten wat het probleem is(de ruin die erbij komt, of de huidige groep, en welk gedrag de trigger veroorzaakt)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:55

Ik heb -helaas- een paard dat echt nauwelijks goed gedijt bij andere paarden. Dat komt voor helaas.

Vaak genoeg geprobeerd.

Er zal vast wel érgens een paard zijn waar het wel mee gaat, maar ik kan dat moeilijk met alle paarden in Nederland gaan uitproberen met hem.

In de meeste gevallen is het een kwestie van doorzetten, tijd geven en uit laten zoeken.
Soms niet.

Je bent de enige in dit topic die ziet hoe fel het gaat en of het om oppervlakkige wonden gaat of echt ernstig.
Jij bent ook de enige in dit topic die weet of je zelf de tijd/handigheid/kennis hebt om inderdaad zoals in één van de genoemde verhalen de introductie heel gericht in weken tijd te laten verlopen en daar steeds tussen te komen.

Vaak komt het goed.
Niet altijd, hoe veel mensen ook roepen dat het áltijd goed komt.

Dat is het enige dat ik kan bijdragen hierover.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:13

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar zolang je ze naast elkaar zet gebeurd er niks qua rangordebepaling en vaak is het zelfs zo dat het gedrag er juist feller op wordt.
Want de leider kan de onderdanige niet corrigeren en die kan doen wat hij wil, dat levert vaak frustratie op bij de leider.
En als het een gewenning wordt om apart te staan en je zet hem erbij zegt de leider ook "rot jij maar weer op naar je eigen stuk."
Normaal gesproken houdt het jagen op een gegeven moment op en gaan ze grazen. Dan wordt er daarna nog wel weggejaagd maar zolang jouw jonkie wegloopt is er niks aan de hand.
Maar hij moet niet door het draad gaan, misschien kun je hem zelf uit die hoek weghouden.
Als je wil weten of het lukt samen moet je hem er wel langer bij laten anders komt er nooit rust.
Het begin is altijd het ergste.
(als ze eenmaal beginnen dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:19

Met zijn drieen dingen ondernemen is ook nog wel een goede tip! Weet niet of je in de mogelijkheid bent om met zn drieen te gaan rijden/wandelen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:22

Ik zou hem er gewoon bij zetten en de rangorde laten bepalen. Constant weghalen werkt niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:29

Humpiedumpie schreef:
Met zijn drieen dingen ondernemen is ook nog wel een goede tip! Weet niet of je in de mogelijkheid bent om met zn drieen te gaan rijden/wandelen?

Ja dat is wel zo, dat schept meestal wel een band.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:42

Ik begrijp dat je ze 's avonds op stal zet. Is het een mogelijkheid om de nieuwe in de middelste stal te zetten? Dan kunnen ze in de nacht kennis met elkaar maken, zonder schade aan te richten. De volgende ochtend gewoon alle drie in hetzelfde grote stuk. Zo doe ik dat meestal.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:16

Ik wilde ook vragen of je wel eens iets met ze tegelijk (2 of 3) onderneemt?

Mijn merrie Elfina heb ik altijd gehad. Op een gegeven moment kwam mijn nieuwe paard Furrure er bij in de kudde. Die hebben we wel meteen geïntroduceerd overigens, maar dat doet er even niet toe. Ze staan in een kudde met meerdere paarden en op stal staan ze niet naast elkaar. Toch trekken ze naar elkaar toe, simpelweg omdat ik heel vaak dingen samen met ze onderneem. Samen wandelen, samen spelen in de bak, samen poetsen, etc.

Misschien werkt het bij jou dus ook om zulke dingen te doen? Zeker als je "oude" paarden jou accepteren als leider en jij hun laat zien dat jij de nieuweling accepteert, kan dat positieve invloed hebben denk ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:47

Je hebt natuurlijk uitzonderingen, maar in mijn hele paarden leven heb ik eigenlijk weinig problemen gehad met het inscharen van paarden. Merries, ruinen, gemengd en zelf heb ik ook mijn hengsten samen staan.

Ik zet ze eigenlijk altijd gewoon in de groep. Helemaal als ze allemaal tegelijk het gras op kunnen en er veel ruimte is. Ik blijf dan een ochtendje in de buurt en dan is het meestal al een heel eind gesetteld. Ik grijp alleen in als het echt mis gaat. Bij jagen zorg ik er voor dat ze er niet een in de hoek zetten, maar laat ze verder gaan.