Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Yubine schreef:Met een tik op de neus kunnen ze kopschuw worden. Sowieso kan je beter geen tikken uitdelen, dus op de borst is ook niet z'n goed idee. Wat voor ondeugends doet ze dan? Is dat met grondwerk op te lossen?
Merlijnske schreef:Haii, mijn pony kan zo afentoe erg ondeugend zijn en dan geef ik haar altijd een tik op haar neus. ( niet slaan enz.) Nou hoorde ik laatst dat een tik op de neus ook voor een trauma kan zorgen en dat het erg gemeen kan overkomen voor een paard. Ik ga dan nu voortaan de tik op de borst geven als ze iets doet, maar wat is jullie ervaring met een tik op de neus en is het echt schadelijk?
Groetjes
Janneke2 schreef:Merlijnske schreef:Haii, mijn pony kan zo afentoe erg ondeugend zijn en dan geef ik haar altijd een tik op haar neus. ( niet slaan enz.) Nou hoorde ik laatst dat een tik op de neus ook voor een trauma kan zorgen en dat het erg gemeen kan overkomen voor een paard. Ik ga dan nu voortaan de tik op de borst geven als ze iets doet, maar wat is jullie ervaring met een tik op de neus en is het echt schadelijk?
Groetjes
Over woorden kunnen we eindeloos debatteren ('wat is een tik en wat is slaan').
Paarden zijn kuddedieren en hebben dus een helder begrip van 'eerlijk en oneerlijk'.
Als het dier jou bijt 'en jij vindt dat niet leuk' en geeft een tik (binnen 3 seconden) dan is de boodschap 'bijten wordt niet gewaardeerd' helder.
Ben je er consekwent in, is er een goede kans dat het dier stopt met bijten.
Een enkele tik, gegeven op een moment dat begrijpelijk is voor een dier lijkt me niet direct traumatisch. (Paarden vinden het zelf ook niet altijd leuk om gebeten te worden, dus dat jij op dat moment een tik geeft is redelijk.)
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe goed het dier snapt dat jij geen speelkameraadje bent, en dat mensen het niet prettig vinden om gekrauwd te worden.
(Stel: pony vindt jou lief, wil jou krauwen en krijgt een tik - dat kun je maar beter voor zijn.)
Yubine schreef:Met een tik op de neus kunnen ze kopschuw worden. Sowieso kan je beter geen tikken uitdelen, dus op de borst is ook niet z'n goed idee. Wat voor ondeugends doet ze dan? Is dat met grondwerk op te lossen?
Polly schreef:Ik heb al 20jr paarden en als een mij pijn doet dan krijgt ie een roei terug en raak ik waar ik hem raken kan. Nog nooit een kopschuw, getraumatiseerd of bang gehad.
Ze proberen het overigens meestal maar 1x.
Polly schreef:Ik heb al 20jr paarden en als een mij pijn doet dan krijgt ie een roei terug en raak ik waar ik hem raken kan. Nog nooit een kopschuw, getraumatiseerd of bang gehad.
Ze proberen het overigens meestal maar 1x.
alice0cullen schreef:Mocht een paard mij proberen te bijten of omver te lopen dan krijgt die toch echt een klap. Meteen op dat moment, ik geef dan gewoon mijn grens aan. Bij de meeste paarden is dit ook maar 1 keer nodig.