Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
JDoe2015 schreef:Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
krijgen. Inmiddels dusdanig dat het wachten is op een ongeluk. Mijn dochter word steeds angstiger, wat beiden niet helpt natuurlijk.
Ze volgt de hoefslag maar met moeite, is snel afgeleid en ziet geregeld kabouters. Ze draait heel vaak en vooral, heel onverwacht. We kunnen corrigeren wat we willen, uiteindelijk doet ze het gwoon weer. Wanneer ze pittig gecorrigeerd word (zweep) bokt ze en steigert ze. Ook is ze door iemand met een hoger niveau gereden, en daar vertoont ze hetzelfde gedrag.
Buiten het rijden om, is ze braaf. Loopt mooi mee, staat mooi stil, etc. Longeren gaat ook prima.
Heeft er iemand tips voor ons.
We zijn gek op onze merrie maar we moeten hier wat mee.
Janneke2 schreef:JDoe2015 schreef:Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
krijgen. Inmiddels dusdanig dat het wachten is op een ongeluk. Mijn dochter word steeds angstiger, wat beiden niet helpt natuurlijk.
Ze volgt de hoefslag maar met moeite, is snel afgeleid en ziet geregeld kabouters. Ze draait heel vaak en vooral, heel onverwacht. We kunnen corrigeren wat we willen, uiteindelijk doet ze het gwoon weer. Wanneer ze pittig gecorrigeerd word (zweep) bokt ze en steigert ze. Ook is ze door iemand met een hoger niveau gereden, en daar vertoont ze hetzelfde gedrag.
Buiten het rijden om, is ze braaf. Loopt mooi mee, staat mooi stil, etc. Longeren gaat ook prima.
...ik stem in met voorgaande reacties mbt zadel, tanden, jonge leeftijd etc etc.
Maar qua rijden trof mij dit.
Paardrijden heeft een militaire erfenis, en nog al wat maneges leren hun ruitertjes dat ze van alles en nog wat moeten 'eisen'. "Hij moet die hoek door! Hij moet over de hoefslag! Hij moet gehoorzamen..!!" (En zo nee: die zweep.)
Momenteel kan ik bij wijze van spreken feestboek niet open klikken of ik kom Tristan Trucker tegen.
Zijn aanpak: 'schrikken mag', ietsje voor of na het monster gaat hij 'one rein cirkels' doen (het heeft zin om dit echt aan te leren, je paard uit de kogel draaien is niet de bedoeling!).
Achterliggend idee: werken in de rest van de bak (nadruk op buigen, buitenkant lang!) vlakbij het monster ontspannen.
Met grondwerk: masseer die onderhals weg. Op gegeven moment hoef je maar naar die hals te wijzen.
En in het kader van de ontspanning: laat je dochter nadrukkelijk binnen haar grenzen blijven. Zolang zij er ontspannen en met plezier op zit, kan ze het dier 'meenemen' de goede kant op.
Rijdt ze met angst in het lijf is het voor niemand prettig, een paard 'wil' een betrouwbare leider en dat is nooit iemand die bang is en doet alsof er niets aan de hand is.
Dan voelt het dier dat het niet klopt en ben je dus geen betrouwbare leider - en volstrekt terecht dat het dier dan zelf initiatieven gaat nemen..
JDoe2015 schreef:Hay,
Sinds eind Februari is JD bij ons. Ze is net 5 jaar en nog redelijk groen.
Tijdens de proefrit was ze superbraaf en goed te rijden. We rijden voornamelijk dressuurmatig, maar een sprongetje vind ze ook erg leuk.
Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
rien10 schreef:JDoe2015 schreef:Hay,
Sinds eind Februari is JD bij ons. Ze is net 5 jaar en nog redelijk groen.
Tijdens de proefrit was ze superbraaf en goed te rijden. We rijden voornamelijk dressuurmatig, maar een sprongetje vind ze ook erg leuk.
Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
Hoe lang heb je haar al?
Als pijn uitgesloten is (benen, rug, tanden, hals.) dan zou ik willen weten wat het temperament in het algemeen is van dit dier.
Dus op de momenten dat ze braaf is, is ze gevoelig op de hulpen? Als je haar iets vraagt aan de hand, hoe reageert ze dan ?