Merrie niet te rijden door draaien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JDoe2015

Merrie niet te rijden door draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 18:55

Hay,

Sinds eind Februari is JD bij ons. Ze is net 5 jaar en nog redelijk groen.
Tijdens de proefrit was ze superbraaf en goed te rijden. We rijden voornamelijk dressuurmatig, maar een sprongetje vind ze ook erg leuk.

Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
krijgen. Inmiddels dusdanig dat het wachten is op een ongeluk. Mijn dochter word steeds angstiger, wat beiden niet helpt natuurlijk.

Ze volgt de hoefslag maar met moeite, is snel afgeleid en ziet geregeld kabouters. Ze draait heel vaak en vooral, heel onverwacht. We kunnen corrigeren wat we willen, uiteindelijk doet ze het gwoon weer. Wanneer ze pittig gecorrigeerd word (zweep) bokt ze en steigert ze. Ook is ze door iemand met een hoger niveau gereden, en daar vertoont ze hetzelfde gedrag.

Buiten het rijden om, is ze braaf. Loopt mooi mee, staat mooi stil, etc. Longeren gaat ook prima.

Heeft er iemand tips voor ons.
We zijn gek op onze merrie maar we moeten hier wat mee.

Joliieeenn

Re: Merrie niet te rijden door draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:58

Ipv erop te slaan eerst eens lichamelijk laten checken. Ik word er zo boos van dat mensen nog altijd denken dat ze paarden erdoor moeten slaan _-:(

Past je zadel? Geen pijn aan de rug/nek etc? Tanden nagekeken en zo verder..

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:05

Pfff, dat kan vanalles zijn. Is ze gekeurd bij de aankoop? En wat joliieeeen zegt, alles nagekeken?
Zadel, hoofdstel, tandarts etc.
Hoe oud is je dochter? Paard is best jong, staat net bij jullie dus zal echt nog moeten wennen en dat heeft tijd nodig. Slaan heeft inderdaad geen zin, juist moet je het in vertrouwen gaan zoeken. Ga eens met grondwerk aan de gang, leer elkaar kennen etc.
Is t paard nog groen? Dan is rijden sowieso nog lastig/moeilijk ivm balansprobleem. Zoek ook goede instructie die op een rustige manier een team kan maken van je dochter en het paard.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:19

Als er geen fysieke ongemakken zijn is het kwestie van haar bezig te houden en zorgen dat ze geen tijd heeft om te spoken. Als je dochter angstig begint te worden is het beter de merrie door een handig en snel persoon even door te laten rijden, je moet haar voor zijn in haar reacties. En verder goede instructie erbij.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:22

Klinkt als een paardje dat vol spanning zit. Dat ze met andere dingen braaf zijn, hoeft niet te betekenen dat ze er OK mee zijn. Ontspanning is vaak de sleutel.
Succes met je zoektocht in het begrijpen van jullie paard!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:37

Met welk tuig werd ze bij de vorige gereden en dan vooral zadel en eventueel bitje.
Is ze gekeurd en zo ja is er bloed bewaard?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:50

Hoe snel zijn jullie gaan rijden? En hoe rijden jullie? Als het beestje 5 jaar is, nog groen is, duidelijk aangeeft (want, bokken, steigeren) dat het allemaal te snel gaat sn ze dan hard gestraft wordt. Geef haar eens ongelijk? Ga eerst een bij stap 1 beginnen. En waarom heb je een jong en onervaren paard gekocht voor je dochter?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:55

Als het lichamelijke is uitgesloten, vermoed ik een drie maanden blues.

Dit klinkt heel stom.
Maar het komt met regelmaat voor dat het paard na drie maanden op zijn nieuwe plek het ritme op stal een beetje door krijgt, zijn of haar plek een beetje begint te krijgen en dan gaat het eerst heel lekker en dan ineens... Poef!!! Een ander paard.

Hier was dat ook het geval, lichamelijk niks, maar de grenzen in de groep had ze gevonden, toen was ik aan de beurt.
Nu ben ik totaal niet onder de indruk en los dit in alle rust op.

Angst is vaak een slechte raadgever.
Goede begeleiding, geduld en rust is wat er nodig is, als er lichamelijk echt niks aan de hand is.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:57

Hoe is de huisvesting verder? Stal? Land?

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:00

Ik zou indd kijken naar het harnachement :j
Doen jullie van te voren longeren? Even de frisheid eruit? Heeft bij mijn jonge paard in het begin erg geholpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:05

Chocopasta schreef:
Hoe is de huisvesting verder? Stal? Land?

En aansluitend: wat krijgt ze allemaal te eten?

Als je dit op orde hebt, komt de rest van het verhaal zoals al door diverse mensen is geschreven.

Punt is dat alle genoemde zaken in enigerlei vorm hun "bijdrage" leveren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:49

JDoe2015 schreef:
Echter, sinds ze bij ons is, is ze helaas haast niet te rijden, in ieder geval niet 'normaal' en lastig door de bak heen te
krijgen. Inmiddels dusdanig dat het wachten is op een ongeluk. Mijn dochter word steeds angstiger, wat beiden niet helpt natuurlijk.

Ze volgt de hoefslag maar met moeite, is snel afgeleid en ziet geregeld kabouters. Ze draait heel vaak en vooral, heel onverwacht. We kunnen corrigeren wat we willen, uiteindelijk doet ze het gwoon weer. Wanneer ze pittig gecorrigeerd word (zweep) bokt ze en steigert ze. Ook is ze door iemand met een hoger niveau gereden, en daar vertoont ze hetzelfde gedrag.

Buiten het rijden om, is ze braaf. Loopt mooi mee, staat mooi stil, etc. Longeren gaat ook prima.

...ik stem in met voorgaande reacties mbt zadel, tanden, jonge leeftijd etc etc.

Maar qua rijden trof mij dit.
Paardrijden heeft een militaire erfenis, en nog al wat maneges leren hun ruitertjes dat ze van alles en nog wat moeten 'eisen'. "Hij moet die hoek door! Hij moet over de hoefslag! Hij moet gehoorzamen..!!" (En zo nee: die zweep.)

Momenteel kan ik bij wijze van spreken feestboek niet open klikken of ik kom Tristan Trucker tegen.
Zijn aanpak: 'schrikken mag', ietsje voor of na het monster gaat hij 'one rein cirkels' doen (het heeft zin om dit echt aan te leren, je paard uit de kogel draaien is niet de bedoeling!).
Achterliggend idee: werken in de rest van de bak (nadruk op buigen, buitenkant lang!) vlakbij het monster ontspannen.
Met grondwerk: masseer die onderhals weg. Op gegeven moment hoef je maar naar die hals te wijzen.

Technisch detail: TRT werkt niet aan 'desensitiseren' (Knollie leren dat een plastic zak niet eng is) (of nu ja, volgens mij gebeurt dit wel, maar het is niet de kern)
trt werkt aan 'het dier leren, dat-ie zich onder allerlei omstandigheden kan en mag (""moet"") ontspannen'.
Dus idealiter: is de bakkabouter bij de B overwonnen, zal Knollie zich bij de F beslist afvragen of het zojuist 'geleerde' ook in deze hoek geldt - maar als het daar ook geldt, wordt dit waarschijnlijk ook nog wel bij de E en de H onderzocht, maar wordt het al snel een gewoonte.

En in het kader van de ontspanning: laat je dochter nadrukkelijk binnen haar grenzen blijven. Zolang zij er ontspannen en met plezier op zit, kan ze het dier 'meenemen' de goede kant op.
Rijdt ze met angst in het lijf is het voor niemand prettig, een paard 'wil' een betrouwbare leider en dat is nooit iemand die bang is en doet alsof er niets aan de hand is.
Dan voelt het dier dat het niet klopt en ben je dus geen betrouwbare leider - en volstrekt terecht dat het dier dan zelf initiatieven gaat nemen..
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-05-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:55

Janneke2 schreef:
JDoe2015 schreef:

...ik stem in met voorgaande reacties mbt zadel, tanden, jonge leeftijd etc etc.

Maar qua rijden trof mij dit.
Paardrijden heeft een militaire erfenis, en nog al wat maneges leren hun ruitertjes dat ze van alles en nog wat moeten 'eisen'. "Hij moet die hoek door! Hij moet over de hoefslag! Hij moet gehoorzamen..!!" (En zo nee: die zweep.)

Momenteel kan ik bij wijze van spreken feestboek niet open klikken of ik kom Tristan Trucker tegen.
Zijn aanpak: 'schrikken mag', ietsje voor of na het monster gaat hij 'one rein cirkels' doen (het heeft zin om dit echt aan te leren, je paard uit de kogel draaien is niet de bedoeling!).
Achterliggend idee: werken in de rest van de bak (nadruk op buigen, buitenkant lang!) vlakbij het monster ontspannen.
Met grondwerk: masseer die onderhals weg. Op gegeven moment hoef je maar naar die hals te wijzen.

En in het kader van de ontspanning: laat je dochter nadrukkelijk binnen haar grenzen blijven. Zolang zij er ontspannen en met plezier op zit, kan ze het dier 'meenemen' de goede kant op.
Rijdt ze met angst in het lijf is het voor niemand prettig, een paard 'wil' een betrouwbare leider en dat is nooit iemand die bang is en doet alsof er niets aan de hand is.
Dan voelt het dier dat het niet klopt en ben je dus geen betrouwbare leider - en volstrekt terecht dat het dier dan zelf initiatieven gaat nemen..

Mooie toelichting, helemaal mee eens. Het is zo belangrijk om juist het vertrouwen op te bouwen, helemaal met een jong dier. Is het voor het paard de eerste keer dat hij verhuist is?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:47

Zou eerst uitsluiten of ze lichamelijk in orde is en of je tuig past, voordat je verder gaat. :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:10

Paardje is alleen ingereden, verder zo groen als gras, en dat is meestal geen goede combi met een jonge ruiter die geen groene paarden gewend is. 5 Jaar is nog erg jong, paard is er nog maar net, en nog lang niet gewend. Het lijkt me verstandig om bij stap 1 te beginnen, en een jaar uit te trekken om vertrouwen op te bouwen, te grondwerken, het paard goed verder in te rijden, balans en conditie te krijgen, en dat zonder gemep.
https://www.horseinmind.nl/blijf-nou-ee ... -hoefslag/

Er zijn een paar opties; een heel ervaren instructrice zoeken die groen en groen kan opleiden; iemand zoeken die ervaren is én op de pony past én vriendelijk correct kan inrijden, óf een goed beleerde pony kopen waar je dochter gelijk lekker mee kan rijden. Het ligt niet aan de pony, niet aan jullie maar ik heb grote twijfels bij de combi, het plezier de komende tijd, en de energie en tijd die nodig is het dier goed op te leiden.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:25

Klinkt als een te onervaren paard met een te onervaren ruiter. Ik zou voor dit moment alleen rijden met instructie erbij, zeg 2 keer per week. Zoek een instructeur met kennis en begrip van paardengedrag. Een angstig en onzeker paard gaan slaan levert meer angst en onzekerheid op. En is ook gewoon onrechtvaardig naar het paard toe. Dus doe dat niet. Verder paar keer longeren en de rest van de tijd grondwerkoefeningen doen. Dus werken aan de hand. Oefenen op controle, duidelijkheid, vaak belonen. Als ze aan de hand braaf is en rustig, ga dan wandelen door de bak. Regelmatig halthouden en belonen. Bouw het rustig op, in kleine stapjes. Eventueel als pony helemaal relaxed is wandelen met ruiter erop aan de hand. Oefenen met halthouden en belonen, pasje achterwaarts etc. Maar zoek begeleiding.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:57

Klinkt of je beter hulp kan zoeken inderdaad. Laat eens naar het zadel etc kijken. En veel van het bovengenoemde zijn goede adviezen. Ik weet niet waar het paard staat. Anders eens bij Bianca Hildebrand van Mendales om raad vragen. Die is echt iemand die naar het paard kijkt en de oorzaakt zoekt en daarbij de oplossing. Heb je op de lange duur iets aan. Nu overtuigen met een zweepje merk je dat het juist averechts werkt. Het paard snapt het misschien niet of heeft last ergens van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:30

Waarom draait ze plots om? Wanneer, op welke plek en hoe doet ze dat precies? Waarom is ze afgeleid?
Zoek de waaroms en je hebt je oplossing.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:35

Hoe stond ze daar gestald, hoe bij jou?
Wat kreeg ze daar te eten, wat bij jou?
Wat voor ruiter reed haar daar, 1 met ervaring kan het best een heel braaf dier zijn.
Wat snel kan veranderen als er alleen een onervaren, wat onzekere ruiter haar rijd.
Uiteraard moet het zadel ook passen.
Corrigeren en een paard bokt of komt omhoog kan ook zijn omdat de correctie op het foute moment is of te groot.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:38

JDoe2015 schreef:
Hay,

Tijdens de proefrit was ze superbraaf en goed te rijden. We rijden voornamelijk dressuurmatig, maar een sprongetje vind ze ook erg leuk.

Hoe lang heb je haar al?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:42

rien10 schreef:
JDoe2015 schreef:
Hay,

Hoe lang heb je haar al?

Eind februari staat er

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:49

Zoek hulp. Neem aan dat ze volledig gekeurd is en kon ze wel normaal lopen bij de vorige zal het probleem eerder bij je dochters rijvaardigheid dan bij het paard liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:50

Aangezien het contrast tussen aan de hand en onder het zadel zo groot is zou ik deze eerst grondig laten onderzoeken. :) Als pijn uitgesloten is (benen, rug, tanden, hals.) dan zou ik willen weten wat het temperament in het algemeen is van dit dier. :) Dus op de momenten dat ze braaf is, is ze gevoelig op de hulpen? Als je haar iets vraagt aan de hand, hoe reageert ze dan ?

Gebaseerd daarop zou ik gaan werken vanuit het paard, niet gaan dwingen zoeken welke vragen werken.
Machtspelletjes met een paard win je niet. Nooit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:51

Oh, sorry. Met mijn neus gelezen.
Precies wat Bigone zegt. Zoek hulp. En als dat allemaal niet lukt, terug waar ze vandaan komt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:14

Inderdaad, als alles in orde qua materiaal en gezondheid zou ik goede hulp zoeken.
Ik zou weer beginnen met longeren zodat ze voorwaarts reageert op jullie hulpen en jullie stemhulpen ook leert herkennen, begrijpen en opvolgen.
Dan starten met rijden aan de longe, en iemand in het midden die duidelijke hulpen geeft zodat ze begrijpt wat ze moet doen.