Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:00

Ik heb er ook zo een, een echte LB introvert. Toen ik hem kocht (8,5 jaar geleden alweer) stond hij met zijn hoofd in de verste hoek van de stal en hij was zo afgesloten als maar kon. Toen hij 24/7 buiten in een kudde kwam was het de eerste periode ook redelijk dramatisch, maar daarna ging het bergopwaarts. Tegelijk met zijn verbetering in de kudde werd ook het gedrag naar mij toe anders, hij werd wat opener en begon dingen iets leuker te vinden.

Inmiddels staat hij aan huis en is hij denk ik wel op zijn max kwa openstellen. Als hij denkt dat ik wat heb dan komt hij wel (maar echt niet in volle vaart), heb ik niets dan komt hij niet, ik kan hem wel gewoon pakken. Vrijheidsdressuur vindt hij heel leuk, dan wordt hij enthousiast en loopt me dan ook rustig om ver (mag niet, maar om aan te geven dat hij dat dus wel durft). Sinds een jaar heeft hij soms een dag dat hij opeens wel even wat extra aandacht komt vragen, dat komt hij dan zoeken door gewoon bij mij in de buurt te gaan staan en dan 'moet' ik hem kroelen. Normaal heeft hij een hekel aan aaien :+ In de kudde was hij ook altijd wel graag op zichzelf, maar ondertussen bleek hij wel een van de hogere paarden in rang (en een tijdje zelfs de leider) te zijn als het er op aankwam, hij is heel stabiel en zelfverzekerd maar heeft gewoon geen behoefte aan heel veel intiem sociaal contact.

Ik denk niet dat het ligt aan het geen klik hebben, voor zijn doen heeft hij een klik met mij, want de meeste andere mensen moet hij al helemaal niet. Hij heeft zo'n typische blik waarmee hij dan van een afstandje diegene dood probeert te kijken. Dat doet hij bij mij niet, dus ik denk dat hij mij wel leuk vind _/-\o_.

Maar zonder gekheid, ik heb echt wel een klik met hem, een ander soort klik dan bij mijn andere paard (een RB extrovert PLUS :') ), maar daarom niet minder. De RB extrovert heeft met iedereen die hem een blik gunt een klik volgens mij :Y) Dus de band met mijn LB introvert is daarom wel wat specialer ofzo.

Mijn tip zou dan ook zijn om iets te zoeken wat ze leuk vindt en waar ze enthousiast van wordt, en je er verder niet al te druk om maken. Met dit soort paarden heeft een goede relatie opbouwen wat langer de tijd nodig.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 15:28

Bedankt voor de reacties zover.

Er is weldegelijk een goede klik, met rijden hebben we het oprecht heel leuk samen. Dus het is ook niet dat ik daar tevergeefs naar op zoek ben hoor. Ze is altijd zo blij als we gaan rijden. Zoekt gewoon naar het bit als ik haar opzadel en loopt als een blije labrador naar de bak :')
Dus dat zit wel goed. Sterker nog, ik heb al heel veel paarden ondee mijn kont gehad, maar geen een paard heeft me zo'n gevoel gegeven met rijden als zij. Ik rijd rond met een brede glimlach en soms met kippenvel omdwt ze me zo'n fijn gevoel geeft. <3

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:02

Ik wil je nog even zeggen dat dit nog goed kan komen :+
Ik heb ook precies zo'n pony gehad. Geen echt contact mee te maken maar deed super braaf alles wat je vroeg.
Bleef ook echt lekker in zijn eigen bubble zitten.
Het is hier al eerder genoemd, maar blijkbaar is er iets wat jullie beide leuk vinden waardoor t haar wel lukt om uit haar schulp te kruipen. Zoals bij het rijden. Misschien kun je op een manier kijken of je dat moment waarbij ze dus wel contact wil maken,kunt uitbreiden naar ook op de vloer. Ik weet zo even niet hoe hoor, t is puur een gedachtengang.
Mijn pony heb ik destijds beleerd voor de kar. Dit vond hij zo geweldig! Daar hadden we hele 'gesprekken'. Uiteindelijk heb ik dit uit kunnen breiden en daarna ging het eigenlijk altijd goed en kwam hij ook naar mij toe. Maar dit heeft allemaal samen wel een jaar of 8 gekost haha

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:41

Ze komt wel een paar stapjes.
Dat is wat je moet gaan uitbouwen.
Ik denk dat ze gewoon niet goed weet dat ze naar je toe mag komen en meer initiatief kan tonen.
Dus elk stapje uitbundig belonen.
Je kan het beste met een lang touw werken, dan kun je op afstand staan en haar naar je toe vragen.
Zo leert ze op afstand dingen te doen, meer op eigen benen.
Grondwerk is de basis van een goede band.
Er zijn wel wat filmpjes van Tristan Tucker die je kan proberen zonder gelijk aan een dure cursus vast te zitten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:12

Earth schreef:
Bedankt voor de reacties. Klinkt toch niet zo gek in de oren zoals jullie dat zeggen. Nu is het alleen in de weide niet zo handig, want vorig jaar kon ze zo een uur blijven weglopen. En toen ineens kwam ze :+
Dus als jullie daar nog tips voor hebben? Voer werkt dan ook niet eens :')

Een tel dacht ik ook aan een join up, omdat ik laatst wat gefrustreerd er over was, maar dat lijkt me dan helemaal iets om ver van weg te blijven.


Dit klinkt voor mij als een paard dat volledig op gehoorzaamheid getraind is, maar waar niemand ooit de connectie belangrijk vond.

Als een paard wegloopt in de weide, is daar een vrij simpele conclusie voor eigenlijk. Paard vind mensen helemaal niet zo leuk. Je ziet wel vaker dat paarden eenmaal vast aan een lijntje, heel braaf zijn, gewoon door al hun aangeleerde routines gaan.

Als je echt connectie met het paard wil, is het goed om eens helemaal een stap terug te doen. Wat vind je paard leuk om te doen? Wat doet een paard met vrienden? Eten, rondhangen en kriebelen. Dat is meestal een goeie plek om te beginnen :D Ik ga er vanuit dat je connectie en initiatief tot contact bij zo'n paard echt zal moeten aanmoedigen, simuleren en belonen. Dat komt niet vanzelf terug.
Voor ideeën is connectiontraining.com een goeie. Warwick Schiller heeft ook een aantal goeie filmpjes over connectie bij "the principles of training seizoen 3".

Anoniem

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:35

Heeft ze haar jeugd gespendeerd in Spanje?

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 19:21

Paard is heel vriendelijk en mensgericht opgevoed(en gefokt) in Nederland, dus dat geldt ook niet helemaal. Eigenaresse is er altijd veel vanaf de grond mee bezig geweest. Ze is rustig ingereden. Met rijden is het zo, dat als je geen duidelijke leiding geeft, dat ze gaat spoken. De vorige bijrijdster had er de handen vol aan, bij mij heeft ze nog geen stap verkeerd gezet. Echt een compleet ander paard. Nou was het ook dat de vorige bijrijdster ook wat meer het gevecht met haar aanging, dat hielp ook niet bij haar.

De eigenaresse zet soms wel eens een stoel in de weide, en dan komt ze rustig er gewoon bij staan slapen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:41

Dat laatste wat je zegt is heel belangrijk. Undemanding time, dwz idd gewoon bij haar gaan zijn in de wei, niks hoeft puur contact maken als zij dat wil, ik denk dat dit paard bij training braaf is gemaakt, niet dat ze dat uit zichzelf heeft gewild.
Ik bedoel niet dat ze gedwongen is per definitie maar dat de subtiliteiten zijn overgeslagen en het paard niet zelf de wens heeft bij de mens te zijn.
Het rijden is uitdagend genoeg voor haar waardoor je dat ziet. Kunst is om het gewoon met jou zijn ook interessant genoeg te maken. Dan groeit de band vanzelf. Bij een zelfzeker paard is dit wellicht harder werken omdat het haar snel verveeld.
De strategie bij een LBI is vaak omgekeerde psychologie dus haar dingen te vragen die een puzzel voor haar zijn. Belonen met treats kan erg helpen en kijk eens bij intrizen, daarmee kun je wellicht haar ook bij de les en dus aandacht krijgen.

Bij uit de wei halen kun je de catching game van parelli toepassen. Dan leer je het paard om jou te vangen
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 11-04-20 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:43

Sommige paarden doen gewoon wat ze geleerd hebben en denken moeilijk mee out of the box.

Paddock = een beetje staan rondkijken, niet spelen, niet aan lichaamstaal doen etc.

Wei = grazen. En weglopen als er een mens aankomt want paard wil gewoon met rust gelaten worden / z'n eigen ruimte / ... of doet dit al automatisch omdat van zodra een ander paard komt, zij altijd wegstapt omdat ze lager in rang is. En trekt dit door naar jou. Gewoon zonder nadenken dus.

Staat allemaal los van hoe ze onder het zadel is want dat is weer een ander 'schemaatje'.

Met zo'n paard kan je beter gewoon rustig jezelf zijn, je ding doen, en niets expliciet gaan zoeken. Je hoeft haar niet te prikkelen / uit te dagen als ze daar niet echt blij van wordt of lol in heeft.

Die band komt echt vanzelf wel, en op haar eigen manier dan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-23 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:57

Freya6 schreef:
Dat laatste wat je zegt is heel belangrijk. Undemanding time, dwz idd gewoon bij haar gaan zijn in de wei, niks hoeft puur contact maken als zij dat wil, ik denk dat dit paard bij training braaf is gemaakt, niet dat ze dat uit zichzelf heeft gewild.
Ik bedoel niet dat ze gedwongen is per definitie maar dat de subtiliteiten zijn overgeslagen en het paard niet zelf de wens heeft bij de mens te zijn.
Het rijden is uitdagend genoeg voor haar waardoor je dat ziet. Kunst is om het gewoon met jou zijn ook interessant genoeg te maken. Dan groeit de band vanzelf. Bij een zelfzeker paard is dit wellicht harder werken omdat het haar snel verveeld.
De strategie bij een LBI is vaak omgekeerde psychologie dus haar dingen te vragen die een puzzel voor haar zijn. Belonen met treats kan erg helpen en kijk eens bij intrizen, daarmee kun je wellicht haar ook bij de les en dus aandacht krijgen.

Bij uit de wei halen kun je de catching game van parelli toepassen. Dan leer je het paard om jou te vangen



Ik heb het vermoeden dat dit aardig de spijker op de kop slaat. En dat Catching is wel een leuk idee vind ik :D

pmarena

Berichten: 48181
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:35

Ik denk ook dat het (grotendeels) gewoon een karakterdingetje is. Die kleine hier in de wei vindt alles interessant en leuk, komt gelijk naar je toe en wil vriendelijk contact hebben. Als je die kriebelt dan gaat ze er heerlijk voor staan.

Rena daarentegen.... die houdt gewoon niet zo van polonaise aan haar lijf. Die moet ik echt eerst een halster om doen en dan is ze hartstikke fijn en braaf en heb ik fijn contact met haar. Vindt ze het ook heus wel oprecht lekker om even flink gepoetst te worden of afgespoeld als ze zweterig is.

Maar zonder touwtje er om hoef ik dat echt niet te proberen hoor, dan vertrekt ze :P

Als ik in de wei ging zitten dan kwam ze op een gegeven moment wel naar me toe en ging dan altijd met haar kont naar me toe staan grazen. Dat ik zowat in die staart kwam te zitten. Dat vond ze dan een prettige manier van samen zijn ofzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:07

Ik heb jaren een Friese merrie gereden die op de grond ook niet zoveel contact wilde. Als ik haar ging halen bleef ze met haar kont naar me toe staan, ik moest niet te lang in de weide blijven staan want dan werd ze boos, heel uitgebreid poetsen hoefde ik ook niet te doen want dan kon ik de keer daarop niet bij haar in het land komen en zo had ze nog wel meer dingetjes.
Ik heb het gewoon geaccepteerd en gerespecteerd, onder het zadel had ik er een heel fijn paard aan en ik had haar ook gewoon aan een halster naast de fiets en dergelijke dus dat was geen probleem, onze band was ook gewoon goed. Ik heb met haar nooit echt grondwerk gedaan, met opzet niet omdat ik wist dat ze dat niets vond en ik me met haar zo ook wel redden kon.

pmarena

Berichten: 48181
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 06:50

Grondwerk of gewoon samen spelen zodat ze eens lekker reden had om uit haar panty te gaan, vond Rena altijd wel leuk. Maar ik heb dan altijd wel alleen praktische dingen met haar gedaan qua grondwerk, geen kunstjes geleerd of op allerlei bijzondere manieren met een touwtje staan wiebelen ofzo...

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:53

Mijne was ook zo.
Door middel van Parelli, wat vooral voor hem passend is, heeft tie zich geopend voor anderen.
De eerste keren moest tie ook niks van mn parelli instructrice weten. Maakte vooral zelf geen contact. Alles braaf doen zonder zelf na te denken.
Mensen die m van vroeger kennen, herkennen m nu ook niet meer doordat zn gedrag zo erg is veranderd en hij nu juist wel overal bij betrokken wil zijn. Gevoelig zal tie altijd blijven, dus wanneer er iemand tegen m schreeuwt voor wat voor reden dan ook, heeft t een paar dagen nodig wil tie weer "normaal" doen.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:23

niks raars aan toch?
doet wat ze moet doen en verder geen interesse...
respecteer haar daarin

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:17

Toch was het gisteren wel weer lastig, want ze wil nu in de weide zich steeds niet laten pakken. Nu heb ik er gisteren een half uur achter aan gelopen, beetje in beweging houden, ik bepaal dat ze loopt etc. Maar volgens mij wordt ze er niet anders van :')
Nu werd er daarna een ander paard uit gehaald en dan komt ze ineens, ze draait ineens naar me toe en wil mee. Dus duidelijk, ze wil niet uit haar veilige kudde gehaald worden. Ik heb er maar direct een paar snoepjes in gestopt, misschien bedenkt ze vandaag dat ze die toch wel lekker vond. Ander weet ik het goed gemaakt, dan pak ik weer datzelfde paard uit de weide, om te kijken of ze dan ook mee gaat. Je moet een beetje handig worden :')

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:30

Maar dat een paard zich moeilijk laat pakken in de wei komt ontzettend vaak voor en is een hele ergernis voor degene die hem probeert te pakken te krijgen......Ik den dat hier al veel topics over geweest zijn en veel trucjes gedeeld. Waarbij lokken met brokjes dikwijls het succesvolste is.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:53

anjali schreef:
Maar dat een paard zich moeilijk laat pakken in de wei komt ontzettend vaak voor en is een hele ergernis voor degene die hem probeert te pakken te krijgen......Ik den dat hier al veel topics over geweest zijn en veel trucjes gedeeld. Waarbij lokken met brokjes dikwijls het succesvolste is.

Ja, het punt is alleen, dat we dat stadium al voorbij zijn := Ik ben daar normaal ook best handig mee, ik ben niet snel te frustreren hoor. Maar het is soms wel lastig als het niet lijkt te verbeteren.
Voer negeert ze compleet, haar uren opjagen/wegjagen totdat ze komt werkt ook niet. Dus dat is het punt een beetje :+

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:08

En op zo’n moment je volledige aandacht richten op een van de andere paarden in de wei? Hier een merrie die daar vaak wel op reageert en komt dan uit interesse even kijken.

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:09

Kijk je haar aan als je naar haar toe loopt/wil dat ze komt? En loop je in een rechte lijn naar haar toe als je haar wilt pakken of in een boogje?
Ik heb geleerd om bij het laten lopen op de volte op een gegeven moment van het paard af te lopen en dan stil te staan. Je nodigt het paard dan uit om te komen (en vooral niet achteruit kijken, daarmee zeg je: blijf staan).

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:21

@ Miramii en Macs, ik heb een keer haar hele voerbak aan een ander paard gegeven, doet haar niks. :') Ook knuffelen met een ander paard, midden in de weide op de grond gaan zitten, in een boogje, spiraal of S-bocht naar haar toe lopen, het maakt allemaal geen verschil. Blijven staan bij het hek evenmin, achteruit nar haar toe, ook niet. Hebben we nog meer varianten? :')

Gisteren was het zelfs zo dat we na het rijden haar met een van haar dikste vriendinnen in de bak zette. De achterkant van de bak grenst aan de weide waar ze normaal staat. Toen we haar vriendin eruit haalde, kwam ze niet mee maar ging ze achterin de bak staan kijken naar haar andere weide genoten. Ik heb toen niet eens de moeite gedaan om haar te gaan pakken :') Pas toen ik andere paarden ging binnen zetten, wilde ze wel naar binnen.

Ik schrijf dit ook niet perse allemaal uit frustratie hoor, ik vind haar gedrag gewoon bijzonder en vind het wel leuk om daar over te sparren met jullie :)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:28

:= die heb je er ook bij zitten ja.

Blijft altijd lastig inschatten aan de hand van een verhaal i.p.v. beeld.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:31

miramii schreef:
:= die heb je er ook bij zitten ja.

Blijft altijd lastig inschatten aan de hand van een verhaal i.p.v. beeld.


Ja snap ik hoor, het is lastig. Ivm privacy kan en wil ik geen beelden delen helaas. Dus je zal het met mijn verhaal moeten doen :P

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:42

Als dit mijn paard was dan zou ik haar plaatsen op een stalling waar ze overdag buiten staan maar in de namiddag allemaal naar binnen. En er dan naar toe gaan vanaf de tijd dat ze al op stal staan.Want op deze manier heb je er weinig aan als je haar als rijpaard wilt gebruiken. Overigens opjagen en wegjagen in de wei met de bedoeling dat ze dan wel naar je toe zou komen,dat is een bepaalde methode ja maar slaat helemaal nergens op volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:14

anjali schreef:
Als dit mijn paard was dan zou ik haar plaatsen op een stalling waar ze overdag buiten staan maar in de namiddag allemaal naar binnen. En er dan naar toe gaan vanaf de tijd dat ze al op stal staan.Want op deze manier heb je er weinig aan als je haar als rijpaard wilt gebruiken. Overigens opjagen en wegjagen in de wei met de bedoeling dat ze dan wel naar je toe zou komen,dat is een bepaalde methode ja maar slaat helemaal nergens op volgens mij.


Ja en dan moet je haar een keer alleen hebben en dan heb je een paard niet te handelen is omdat ze nooit alleen op stal staat..

Ik zou gewoon een paar keer gaan, kijken wat ze doet, komt ze niet dan geef je een ander paard aandacht en doei. :evaw: Dan is het niet zo dat ze steeds iets moet, misschien helpt dat.

De merrie die ik reed kon af en toe echt boos zijn, meestal was er dan wel iets gebeurd waardoor ik later (na heel hard nadenken) wel dacht o ja, dat is het.. Maar die liet ik vaak ook gewoon staan als ze zo was, ik kon haar dan zelf sowieso niet uit het land halen maar ik had er dan ook gewoon geen zin in en pakte haar dochter wel om te gaan rijden. Die schijnaanvallen boeiden me niet en dat wist ze ook wel maar als ze het meende dan vond ik het wel best.