Eigenaardigheden van je paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:43

Mijn merrie vind het echt genieten als ik aan haar uier zit. Ze trekt dan echt het meest gelukzalige hoofd en tilt dan af en toe ook haar achterbeen op zodat ik er nog beter bij kan.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:47

Eigenaardigheid, geen idee. Maar na het rijden, longeren, losgooien, whatever. Halster of hoofdstel af is krabben met haar hoofd aan haar linkervoorbeen, altijd dat been. Eerst buitenkant beentje en dan binnenkant beentje.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:48

Lenexa schreef:
Mijn merrie vind het echt genieten als ik aan haar uier zit. Ze trekt dan echt het meest gelukzalige hoofd en tilt dan af en toe ook haar achterbeen op zodat ik er nog beter bij kan.


Ja dat doet mijn bijrijdpaard ook altijd. Dat vind ze echt heerlijk. Vooral het kriebelen tussen de 2 tepels in, ze begint dan gewoon zo’n rare lip op te trekken en te tandenknarsen en gaat er helemaal voor staan :D

Zippo_M

Berichten: 307
Geregistreerd: 29-02-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:20

Mijn paard eet zijn brok met een voorbeen omhoog :D

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:23

Mijn merrie begint altijd met windjes te laten als ik met de staart bezig ben. Ook als het aan de onderkant is en de staartwortel o.i.d. niet wordt aangeraakt. :')

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:29

Als ik het halster door het boxluik om wil doen, loopt hij standaard naar achter. Als ik de boxdeur open doe, blijft hij keurig staan.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:31

Inmiddels leeft het paard niet meer, maar mijn verzorgpaard van vroeger kreeg altijd na het rijden wat lekkers (boterham, snoepje, noem het) en daar ging hij altijd van flemen, herhaaldelijk achter elkaar (zie avatar).

Verder, als hij zijn brokken op had, dan werd de bak volledig uitgelikt. Met lippen en tong en al, dat maakte een hilarisch geluid.

Snippergroen

Berichten: 6688
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:44

Mijn bijrijdpaard heeft een hekel aan alle dieren die in de rijbak zijn die geen paard zijn. Vogels of de kat in de bak is oren plat en met open mond erachteraan rennen. Ook tijdens het rijden := ze heeft sowieso echt een hekel aan de kat.

Verder schudt ze altijd een keer met haar hoofd als je de keelriem van haar hoofdstel vastmaakt :j

MyLittleAnna

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:15

Lau07 schreef:
Mijn merrie begint altijd met windjes te laten als ik met de staart bezig ben. Ook als het aan de onderkant is en de staartwortel o.i.d. niet wordt aangeraakt. :')


Heel herkenbaar!
Mijn verzorgpaard moet ik ook altijd op haar hoofd kriebelen als haar hoofdstel af is. :j

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:38

Als m'n paard eten krijgt, bv bix of haver, dan vindt hij het heerlijk om er een soepje van te maken.... Met andere woorden: er komt zo veel kwijl bij, dat het een soort slobber wordt en dan drinkt hij het op. :') En dan vervolgens lekker aan z'n staldeur smeren, zo fijn.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:44

Bij het afdoen van het halster, om het het hoofdstel aan te doen, gaat mijn merrie altijd 2 stapjes achteruit. Heeft ze nog nooit anders gedaan.

En ze zit altijd overal aan :')

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:46

Zippo_M schreef:
Mijn paard eet zijn brok met een voorbeen omhoog :D


Ik heb een jaarling die dat dus nu ook al een poosje doet xd. Ben benieuwd of ze dat ooit nog afleert.


SennaS schreef:
Als ik het halster door het boxluik om wil doen, loopt hij standaard naar achter. Als ik de boxdeur open doe, blijft hij keurig staan.


Dat is hier ook het geval. Maar ze vinden het hier echt een beetje eng als je het doet met de onderdeurt dicht. Denk omdat ze het idee hebben meer ‘opgesloten’ te zijn. Want hoofd omhoog gooien gaat niet want dat is kopstoot. Maar naar beneden etc ook niet door de deur. Denk dat gewoon een mentaal ding is.


Mijn paarden doen ook veel dingen die hier al genoemd zijn. Zoals schuren als halster/hoofdstel afgaat. Opblazen met aansingelen. Niet stil willen staan/ rond draaien etc met opstappen. Dat laatste is er wel uit, na veel opvoedingen.

Maar mijn merrie heeft wel echt 1 eigenaardigheid die ik niet veel tegen kom bij andere paarden. Ze MOET altijd plassen als ze DENKT dat ze eten krijgt. Dus voor het voeren van hooi en brok. Maar ook ‘s ochtends voordat ze naar buiten gaat want dan gaat ze naar gras, dus eten. En ook weer bij binnenhalen moet ze eerst plassen. Want in de stal ligt voer etc.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:16

SennaS schreef:
Als ik het halster door het boxluik om wil doen, loopt hij standaard naar achter. Als ik de boxdeur open doe, blijft hij keurig staan.


Ah mijne ook idd.

Verder haat mijn merrie het geluid van flapperende slippers. En sowieso wordt ze neidig als ze aan schoenen ruikt.

Kan ze niet tegen warm water, dan blijft ze maar briezen.

En als mn shet ontsnapt moet je er pas na een paar minuten achteraan gaan. Dan komt ze vaak zo weer naar je toe. Ga je er direct, al da niet met lieve woordjes, achteraan kan je bezig blijven.

Als ze uit de paddock ontsnapt heeft ze een ritueel. Eerst gras. Als ik aan kom bokkend de bak in. En na een ere rondje met een blij hoofd naar je toe komen :')

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:21

Leuke verhalen!

Mijn paard is helaas overleden, maar hij een aantal grappige gewoontes.

Het slimst vond ik dat hij op het lichtknopje drukte als hij wilde dat we kwamen; hij kon daar net bij (zat buiten de stal). Uiteindelijk hebben we het knopje maar verplaatst, want we werden er wel een beetje gek van :)

Verder had hij samen met een van de geiten die in een box ernaast stond een spelletje. Als de geit haar bak had leeggegeten dan pakte zij de bak tussen haar tanden en tilde hem op. Mijn paard kon er dan over de (1,50 m hoge) muur net bij, pakte hem aan en gooide de bak naar buiten.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:27

Mijn paard loopt/draaft sinds kort ook weg als ik de bakdeur wil dichtdoen en ik haar hierbij loslaat

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:51

Als ik een sjaaltje om hen smoort ze me :')

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:14

Die van mij kan je nauwelijks een halster omdoen als je niet eerst zijn neus doet en dan de gesp los achter zijn oren langshaald om hem dan dicht te doen. Zeker als zijn oor (het gaat alleen om zijn rechteroor) nat is een compleet drama. Een hoofdstel, deken met oortjes, vliegenkap met oren of een leuk kerstmutsje is uiteraard geen enkel probleem. Zijn oor aanraken is ook prima behalve als ik mijn telefoon vast heb. :+ Maar dat komt omdat er afgelopen zomer een stukje oor weg was door een klein ongelukje. Het maken van foto’s vond hij geen feest. Overigens was dat eerste oor-gezeik al voor zijn oor-ongeluk. :=

Verder waardeert hij het ont-zet-tend als ik naar hem fluit als ik om de hoek/achter de deur/trailer/whatever verdwijn. Ook als hij gewoon los op de track loopt. _O-

Zyffah

Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 00:20

Mijn pony HAAT deuren. Staldeur kon niet meer open als hij erin stond, dan moest ik over de deur klimmen, anders beukte hij over je heen om eruit te komen. Hetzelfde bij de deur van de longeercirkel en de bak. En het hek van de poetsplaats. Weet overigens ook elk soort slot open te maken, en als het niet open gaat word het gewoon uit zn voegen gebeukt. :')
Hij staat nu 24/7 buiten en hebben we overal draadpoortjes dus gelukkig geen last meer van _/-\o_

Edit:

Dit had ie dus ook gelijk door toen hij mij een paar keer door het hek had zien lopen :')
Boeit m ook niet waar het naartoe gaat, als hij het maar kan openmaken en eruit kan.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 00:55

Mijn paard doet altijd net eerst alsof hij zwaar mishandeld word als ik zijn hoofd ga poetsen. Als ik eenmaal bezig ben, (oftewel, zijn hoofd laag genoeg heb om er bij te kunnen), ontspant hij zich en vind hij het meestal best lekker :? . Ook stopt hij vaak zijn hoofd in mijn armen als ik op de poetsplaats zijn halster uit doe <3 <3 . Hij vind mest echt vies en zal er alles aan doen om er maar niet doorheen te moeten lopen. Hij kijkt andere paarden die mesten ook echt boos aan _O- . Afgelopen week stond hij zelf voor de spiegel te mesten, dat gezicht _O- _O-. En als zijn petje verkeerd staat kan hij er van schrikken als hij zelf een scheet laat :roll: :+

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Eigenaardigheden van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 03:32

Wat ik een beetje gemerkt heb ik dat Dexter zijn voorbeen even optild als hij gaat eten. Eet vast beter natuurlijk.
Mijn bijrijd paardje vind het altijd nodig om zijn mond te strekken na het hoofdstel afdoen. Okal is het bitloos en zit alles bij mij liever los dan vast.
Een paar paarden bij ons op stal pakken áltijd het halster vast en slingeren het door de hele gang.
Mijn pony mag loslopen door de stalgang als ik aan het uitmesten ben, dan pakt hij altijd de bezem die ik klaar hem staan vast en slingert er wat mee rond.

Ohja, en een paardje op stal heb ik echt om gelachen. Ik wrijf soms met beide handen langs de kaak van de paarden, vinden ze altijd wel fijn ofzo. Nou, hij ging dus meedoen met z'n kaak, alsof ie los zit. (Zit die niet hoor). Maar ik lag echt in een deuk.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:58

Wat een leuk topic.
Ik heb mijn paardje nog niet zolang. Wat me tot nu toe opvalt:
Als het hoofdstel af gaat meteen aan z’n voorbeen kriebelen.
Als ik er ben en hij me gehoord heeft en ik niet meteen kom, tegen de deur aan trappen.
Met rijden: als er verse drollen op de hoefslag liggen gaat hij daar snurkend overheen. Het liefst wil die stoppen en ruiken. :D

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:35

Er zijn die dingen die mijn merrie doet die ik andere paarden nog niet heb zien doen! Al zal ze vast niet de enige zijn.

De eerste is dat ze vroeger altijd op me wachtte als ik haar paddock ging uitmesten. Als ik kwam, liet ik haar los tussen alle paddocks scharrelen terwijl ik aan het uitmesten was. Als zij klaar was met scharrelen maar ik nog niet met uitmesten, dan ging ze voor de paddock staan wachten. Als andere mensen langskwamen, met of zonder paard, dan bleef ze staan, maar wanneer ik klaar was, liep ze zo voor me uit naar haar stal toe. :)

We staan nu ergens anders en nu heeft ze iets nieuws:

Ze staat nu samen met o.a. een drietal shetlanders en soms staan die shetlanders in de weg. Ze heeft hier een mooi stappenplan voor bedacht:
1. Kijk boos naar de shet
2. Als shet niet aan de kant gaat, en nog bozer kijken niet helpt, bijt de shet dan.
3. Als ook dat geen succes oplevert: ga gewoon lopen. Gewoon, zo, hup met je knieën in de ribben van die shet en gewoon doorlopen. 100% succes gegarandeerd :')

Ik heb haar ook wel eens een aanloopje zien nemen om zichzelf tussen de kont van een ander paard en een muur door te beuken. Dat andere paard werd bijna over het hek heen de paddock uit gekieperd...

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:54

Bij mijn moeder thuis hadden ze een zwarte pony die elke ochtend eerst uitbrak op het erf, naar de voordeur liep van de boerderij en pas weer meeging als het dier een gesuikerde boterham kreeg van mijn oma. Dan hobbelde ze braaf de wei op. Jarenlang is dat zo gegaan.. :D

Mijn paard klimt onder de linten door om bij jong gras te komen. Menig nieuwkomer op stal stuurt mij jaarlijks foto's van mijn monster op haar voorste knieën in een overgroene wei. :D Ze wil overigens altijd alles zien. Beenbeschermers, borstels, sprays, de inhoud van emmers.. Iedereen die met een kruiwagen langskomt krijgt een grondige inspectie van mijn douanepaard.. :=

Daarnaast weet het monster hoe knopen werken. En het mooiste: als ze wat gaat drinken en je bent in de buurt. Vind ze het een leuk geintje om de laatste slok water met je te komen delen. Ze komt dan aanlopen met zo'n glinstering in d'r ogen en lippen stevig op elkaar gedrukt en dan weet je meteen watvoor spelletje ze komt spelen. Als dat niet lukt, loopt ze rustig nog een keer terug naar de waterbak voor een poging twee.. _/-\o_ Drie keer is scheepsrecht kent ze nog niet, dus het blijft gelukkig altijd bij twee keer.. :')

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:58

Gapen zodra het hoofdstel af gaat (let op, ook bij een bitloos hoofdstel)
Oh en in dat kader lijkt ze ook niet te kunnen wachten met het bit aannemen en bij bitloos moet ik dan goed opletten dat ze niet gewoon de neusriem in d'r mond doet :')
Laatst bijgewerkt door Qimm op 03-04-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:59

Lau07 schreef:
Mijn merrie begint altijd met windjes te laten als ik met de staart bezig ben. Ook als het aan de onderkant is en de staartwortel o.i.d. niet wordt aangeraakt. :')


Ja dit is heel herkenbaar bij mijn vorige bijrijdpaard! Altijd als ik met zijn staart bezig ging of ook als ik zijn achterhoeven ging krabben :') Smeerlap