Paard bijt open/kale plekken tijdens spelen, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Paard bijt open/kale plekken tijdens spelen, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 08:53

Maar paard staat sinds een half jaartje in een ruinengroep van vier. Het is een fijne harmonische groep, maar het spelen gaat er wel 's behoorlijk haard aan toe. Zo hard zelfs dat mijn paard tijdens het spelen velletjes vastpakt en ook blijft vasthouden, waardoor een lelijke kale plekken ontstaan.

Tot nu toe nog alleen plekken waar alleen het haar af is, dus nog geen echte open wonden, maar die plekken zitten nou net precies op de zadelplek, waardoor de eigenaresse (en het paard natuurlijk) daar best last van hebben. En dat vind ik erg jammer, maar ik weet niet zo goed wat ik eraan kan doen. Anti-bijtmiddel? Maar er moet ook wel weer een zadel op kunnen. Want cribox is volgens mij nogal plakkerige zooi...

Zou een gewone anti-bijtspray wel helpen? Of is er nog iets anders te verzinnen?

Kaitlyn

Re: Paard bijt open/kale plekken tijdens spelen, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:20

Hier op stal is het enige dat helpt een masker op.
Ik was er persoonlijk ook niet blij mee geweest als mijn paard constant kale plekken (of kapotte dekens, want die trekken ze dan ook wel kapot) had door 1 lomp paard. En had dan zeker gevraagd of het desbetreffende paard uit de groep gehaald kan worden, of maatregelen d.m.v. een kap op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:27

Niets..... vrees ik. Behalve tijd en meer volwassen worden.

Ik heb het hier ook 2 jaar gehad toen ik een 2,5 jarige kocht. Ze hadden de grootste lol samen maar ze bleven niet bepaald heel. En dat terwijl mijn andere paard al 20 was. Is vanzelf minder geworden met het ouder worden van de jongste. En nu eigenlijk zo goed als over.
Maar ik snap dat het bij mij iets simpeler ligt doordat ze beide van mij zelf zijn en ik dus niet naar iemand anders kan wijzen.

Het werd altijd wel iets erger als ze zich verveelden. Maar heb het met werk en afleiding echt niet kunnen voorkomen. Hier ging alles stuk. Velletjes in het voor en najaar en dekens in de winter en zomer. Jammer joh....

Toch zou ik als 'andere eigenaar' vooral kijken naar mijn paard. Als die de grootste lol heeft samen met jouw ruin zou ik het er bij laten zitten. Als het echt vervelend gedrag is zou ik er meer moeite mee hebben ook al is de uitkomst hetzelfde. Het zijn nu eenmaal jongetjes......

@kaitlin: ik snap jou ook wel. Maar als die paarden zich echt vermaken? Dan ga je dat (semi natuurlijke gedrag) toch niet belemmeren met een kap op?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 09:33

Deze paarden staan zonder deken.

Ik vind het ook erg vervelend inderdaad, en verder is het ook een supersociaal paard (allemaal in de groep trouwens) maar hij wordt tijdens spelen gewoon te enthousiast. Maar dat mag niet zulke plekken opleveren.

Een kap is wat mij betreft een laatste redmiddel. Hij heeft er eerder eentje opgehad ivm te veel gras en daar werd hij erg boos van. Bovendien kunnen ze dan ook niet meer sociaal kroelen, en dat doen ze ook vaak.

Meer volwassen... Mijn paard wordt dit jaar 14 en andere paard is 15. Kan wel zijn dan een half jaar misschien toch nog te kort is qua permanente omgangsvormen zeg maar. Dat dat nog steeds moet settelen misschien?

Ja ze hebben echt lol. Met een andere ruin speelt hij ook zo ruw, maar die bijt niet. En even later eten ze gemoedelijk samen uit een hooibak. En ze staan ook echt als één kudde te soezen met z'n allen, dus dat gedrag zit wel goed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:39

Rije schreef:
Deze paarden staan zonder deken.

Ik vind het ook erg vervelend inderdaad, en verder is het ook een supersociaal paard (allemaal in de groep trouwens) maar hij wordt tijdens spelen gewoon te enthousiast. Maar dat mag niet zulke plekken opleveren.

Een kap is wat mij betreft een laatste redmiddel. Hij heeft er eerder eentje opgehad ivm te veel gras en daar werd hij erg boos van. Bovendien kunnen ze dan ook niet meer sociaal kroelen, en dat doen ze ook vaak.

Meer volwassen... Mijn paard wordt dit jaar 14 en andere paard is 15. Kan wel zijn dan een half jaar misschien toch nog te kort is qua permanente omgangsvormen zeg maar. Dat dat nog steeds moet settelen misschien?

Ja ze hebben echt lol. Met een andere ruin speelt hij ook zo ruw, maar die bijt niet. En even later eten ze gemoedelijk samen uit een hooibak. En ze staan ook echt als één kudde te soezen met z'n allen, dus dat gedrag zit wel goed.

Voorop gesteld: ik snap het wel een beetje......vanuit je rol als eigenaar.
Maar vanuit het paard bezien waarom mag het niet? Beide paarden vinden blijkbaar van wél. Want die zijn zo te horen gezellige matties die samen spelen en eten.

En tenzij het echt precies onder de zadelboom zit; heb ik er nooit last van gehad. Smeerde op de schuurgevoelige plekken wat sudocreme en ging gewoon rijden. Ik kreeg wél regelmatig de vraag wat er met mijn paard gebeurd was :wow: :wow: dus het waren echt geen mini krasjes. Maar mijn antwoord was steevast dat de mannen gewoon lompe varkens waren.

Ik heb het gewoon geapceteerd al onderdeel van logisch paardenhouden: Namelijk sociaal.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:50

Ik heb dat eens gehad met een ruin die de gehele manen van mijn paard af beet. lekker kriebelen oke, maar geen manen was ik het toch niet mee eens.
Ik heb toen anti bijt spray op de manen gespoten en dat werkte perfect. paarden kriebelen toen wel gelukkig gewoon nog op de hals.
Je moet ook niet in de wind staan als je het opspuit want je proeft het de hele dag nog, echt goor. :D
het was geen cribox oid, was gewoon een (ant-bijt) spray. Wellicht is dat iets om uit te proberen en dat te spuiten op het stuk waar het zadel komt..

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:58

Herkenbaar, ik heb er ook zo eentje die superspeels is op de weide/paddock. Ik tref hem regelmatig met schaafplekken (gelukkig met name op zijn billen). Maar ik ben blij dat hij zich vermaakt. Enige keerzijde van dit speelgedrag is dat de eigenaresse van zijn beste speelmaatje mij niet mag vanwege het speelgedrag van die twee (side note, ze staan met zo'n 10 paarden samen, maar ze wijt alles aan mijn paard :')). Ze heeft ook wel eens anti-bijt middel op de deken van haar paard gedaan maar ik heb niet het idee dat dit echt werkt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:04

Ok, anti-bijtspray gewoon misschien maar 's proberen dan. Wellicht als ie dat een keer proeft dat ie wat afgeremd wordt :=

pol013 schreef:
Maar vanuit het paard bezien waarom mag het niet? Beide paarden vinden blijkbaar van wél. Want die zijn zo te horen gezellige matties die samen spelen en eten.

Omdat als ie die kale plekken nog een keer pakt, het wél wonden/wondjes worden. En dat wil ik voor paard en eigenaar allebei niet. Tuurlijk mogen ze zichzelf uitleven, en ik gun hem die uitlaatklep van harte, maar het mag niet ten koste gaan van de gezondheid en het kunnen rijden van een ander vind ik.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 09:21

Spray gekocht, maar die lijkt niet echt te helpen helaas. Nu echt open wondjes... Nu nog een andere spray proberen en anders toch maar een graasmasker op...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:11

Wat vervelend zeg, welke spray heb je?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 17:15

Ja heel vervelend. Voel me er ook niet prettig onder, hoewel ik er persoonlijk niks aan kan doen natuurlijk. En pony doet het ook echt niet uit kwaadaardigheid, maar wordt gewoon niet gecorrigeerd door het andere paard en gaat dan helaas iets te ver...

Ik had deze gehaald: https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... EJEALw_wcB

En staleigenaresse nog een andere. Welke weet ik zo even niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:22

Andere "afslag" hoe groot zijn de hengstentanden van de andere ruin? (en ook van je eigen) Ook dat kan een flink verschil maken in hoeveel wondjes je krijgt en hoe groot/diep.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:18

Die van mij paard zijn volgens mij niet erg groot. Hij doet het volgens mij echt met z'n snijtanden.

Andere paard heeft geen tanden meer ivm eotrh, dus die kan niet goed laten weten dat het te ver gaat. Dat heeft er misschien ook mee te maken; dat mijn paard geen signaal krijgt om te stoppen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:35

Ik gebruik hertshoornolie op alles wat mijn paard niet mag opeten: vlas, houten rand van de hooibak, vliegenkap. Je kan het verdunnen met water en een paar drupjes afwasmiddel zodat het beter oplost (wel goed schudden voor gebruik) en het zo opsprayen.

Als het werkt dan kun je in Frankrijk goedkoop bestellen. Met een creditcard en iemand die een beetje Frans spreekt is het bij elke paarden webshop verkrijgbaar onder de naam Emouchine Forte: https://www.lepaturon.com/anti-insecte- ... heval.html

Geeft trouwens wel bruine vlekken maar die verdwijnen ook echt weer (mijn Haflinger leunt wel eens met zijn borst tegen de hooibak). De vlekken geven na enkele uren niet meer af op zadeldekjes.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:43

Oja dat kan ik idd ook nog gebruiken. Heb ik nog wel staan, ik maak er in de zomer vliegenspray mee. Dank voor de tip!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:45

Phb spray ook te koop bij welkoop.. geeft wel donkere vlekken en je hebt al voordeel bijna geen vliegen ( stinkt nog al)