Paard ineens lastig in de omgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barretta

Paard ineens lastig in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:40

Ik heb mijn paardje Barry al bijna 10 jaar. Sinds een paar maanden is er veel veranderd. Ik heb ervoor gekozen om hem te verleasen aan een manege in de buurt. Hier krijgt hij de aandacht die hij verdient omdat ik ver weg studeer en amper tijd heb om hem te rijden of te verzorgen. Nu staat hij met allemaal vriendjes waar hij mee kan spelen en heeft hij dagelijks beweging.

Maar sinds vorige week doet hij anders. Hij heeft er heel veel moeite mee om de kudde uit te gaan als ik hem bijvoorbeeld alleen wegneem om te gaan rijden of om te poetsen. Hij word extreem nerveus en zelfs wat gevaarlijk. Heeft iemand hier tips voor?

Ook zijn gedrag op stal is anders. Normaal is hij het liefste vriendelijkste paardje ooit maar nu heeft hij naar mensen in de stal zijn oren in de nek. Dit heb ik hem nog nooit zien doen. Hoe kan dit ineens? Lichamelijk is hij helemaal gezond en hij glanst als een spiegel. Kan dit het gevolg zijn van voor het eerst in een grote kudde staan? Moet ik het nog even afwachten? Wat denken jullie?

Groetjes,
Bezorgde paarden mama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:42

Het is nogal een verschil. Van privé paard naar manegepaard....... er zijn niet veel paarden die daarmee om kunnen gaan. Van 1 baasje naar tich verschillende mensen die je in de hand hebben en vanalles van je willen. Het zal daarnaast ook extra drukte op stal geven.

Chasey

Re: Paard ineens lastig in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:47

Enige wat ik me kan bedenken is dat hij nu verzorgd wordt door veel verschillende mensen, die het allemaal op hun eigen manier doen. En misschien kan je paard daar gewoon niet tegen en wil hij duidelijkheid. Daar kan hij van gefrustreerd raken.
Mijn Haflinger wordt ook vervelend als hij op een andere manier benaderd wordt, dan dat hij gewend is. Voor mijn Haf geldt, duidelijk zijn en rustig blijven. Anders wordt ie vervelend, nerveus etc. Daar kan het paard niks aan doen. Heeft met de omgang te maken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:22

Hij is verhuisd, daar zijn de meeste paarden al van van de leg.
In een kudde is wennen, de meeste paarden willen in het begin niet weg van de kudde, dat komt wel weer goed als ze het vertrouwen hebben dat ze steeds weer terug gaan.
Steeds andere mensen, ieder zijn eigen manier van omgaan met het paard en manier van rijden. Je paard moet er maar tegen kunnen. Mijn paard werd voorheen ingezet voor buitenritten, werd verhuurd ed, hij is nu zo blij met zijn eigen mens, er mag geen ander paard bij me in de buurt komen en kletsen met andere mensen waardeert hij niet, zijn aandacht. :D

Genoeg redenen dus om nerveus te worden voor je paard.

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:36

Tja misschien houdt jouw paard meer van een persoon die hem verzorgd/rijdt.
Heb hier ook pony's gehad. Ik geeft op 2 dagen in de week hobbymatig les aan kleine kinderen vanaf 5 jaar. Een super brave pony. Toen we gingen kijken en proberen ook. Maar toen ik hem hier had werd hij steeds chagerijniger en met rijden ook vervelender. Toen heb ik het een poosje geprobeerd met op de ene dag een vaste ruiter en de andere dag ook. Hij knapte zienderogen op.......
Ik heb hem toen aan iemand verkocht waar alleen haar dochter er op reed. En het is weer de schat waar ik toen voor gevallen ben......
Al baal ik nog steeds wel dat het niet wou.......

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:54

Denk ook even aan het opzadelen en zo.
Niet iedereen doet dat even subtiel, er hoeft maar een paar keer een haartje/velletje tussen de singel te zitten en de negatieve associatie is gelegd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:01

Zelf ken ik weinig paarden die gelukkig zijn als manegepaard.
En manegepaarden die verkocht worden als eigen paard leven meestal erg op.
Dus heel vreemd vind ik het niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:02

Dit zie je ook wel eens gebeuren bij manegepaarden. Van de een op de andere dag zijn ze de drukte en al die mensen zat. Niet alle paarden kunnen er tegen om bij verschillende mensen in handen te komen en gereden worden. De een poetst zus, de ander zo, van de een mag hij wel een hapje gras, van een ander weer niet, van de een krijgt hij ruimte aan zijn touw, de ander heeft hem strak aan de clip vast, e ga zo maar door. En ook gewoon de drukte die bij een manege hoort.
Mijn vorige merrie vond het geweldig. Al die kindjes die wilden aaien. Zij was superlief en gek op die aandacht. Jan en alleman kon met haar lopen, gewoon altijd braaf.
Sommige paarden willen gewoon 1 baasje en geen 15 of 20.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:26

1 van mijn paarden reageert ontzettend pittig op het voer. Zodra zij vitamine brok krijgt wordt het een vervelend, opdringerige,gemeen paard.

Stop ik met het voeren van die vitamine brok dan is ze binnen korte tijd weer een lieve merrie.

Barretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 12:34

Op de manege word hij elke week door vaste ruiters gereden. Ook heb ik hem met ze gezien en hij is super braaf en geniet behoorlijk van de verwennerij en hoeveelheid aaitjes en knuffels.Toen hij bij mij thuis stond werd er amper iets met hem gedaan en de hoeveelheid aandacht hier bevalt hem goed.

Ik ga het gewoon in de gaten houden natuurlijk maar ik wil het wel nog even aankijken. Ik wil hem een eerlijke kans geven om te wennen. En als dit niet gebeurd kan hij altijd weer naar huis ❤️

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:34

Ik zou dus nooit een paard van mij op een manege plaatsen maar dat is ieder zijn keus. Kan me goed voorstellen dat het dier niet gelukkig word van elke dag met andere ruiters rondlopen, als ze al een beetje kunnen rijden. En nu begint ze vervelend te worden dan word het leven op de manege gewoon niet leuker.

Barretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 12:42

bigone schreef:
Ik zou dus nooit een paard van mij op een manege plaatsen maar dat is ieder zijn keus. Kan me goed voorstellen dat het dier niet gelukkig word van elke dag met andere ruiters rondlopen, als ze al een beetje kunnen rijden. En nu begint ze vervelend te worden dan word het leven op de manege gewoon niet leuker.

Dat kun je wel stellen maar ik kan mij ouders ook geen 4 jaar lang opzadelen met het verzorgen van mijn paard iedere dag. Het is nu eenmaal veel werk en je kunt nooit een dagje zomaar van huis. Ook dat mijn paardje weg aan het kwijnen was speelde mee. Hij word bereden door twee vaste ruiters en in de les vind hij het behoorlijk prima wel. Dus ik weet niet of het daar aan ligt..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:47

Barretta schreef:
bigone schreef:

Dat kun je wel stellen maar ik kan mij ouders ook geen 4 jaar lang opzadelen met het verzorgen van mijn paard iedere dag. Het is nu eenmaal veel werk en je kunt nooit een dagje zomaar van huis. Ook dat mijn paardje weg aan het kwijnen was speelde mee. Hij word bereden door twee vaste ruiters en in de les vind hij het behoorlijk prima wel. Dus ik weet niet of het daar aan ligt..

Als het niet aan de hele levenssituatie ligt, waar ligt het dan wel aan volgens jou? Waar denk je zelf aan? Jij kent je paard het beste. Schrijft dat hij geniet van alle aandacht etc. Waar zit volgens jou het probleem?

Als het niet de omgeving is dan misschien lichamelijk? Is hij van bijna niet rijden ineens naar dagelijks gegaan? Kan dat een probleem zijn?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:32

Wat/Hoeveel/Hoe vaak krijgt hij te eten op de manege en is dat anders tov van wat hij eerst kreeg? (Evt denken aan maagzweren als hij niet voldoende ruwvoer krijgt?)

Hoe veel uren per dag komt hij buiten met soortgenootjes tov eerder?

Hoe groot en hoe licht is zijn box tov zijn oude box? Kan hij nog fysiek contact hebben met andere paarden in zijn box? Is dat ook anders tov zijn oude box?

Past het zadel nog? Wanneer is die voor het laatst gecheckt?
Gebit ook in orde?

Ik stel deze vragen omdat de meeste maneges nou niet bepaald vooruitstrevend zijn op het gebied van voerbeleid en paarden op maneges meestal maar heel beperkt vrije beweging hebben met soortgenootjes (vooral s winters). Boxen zijn vaak ook krap en donker en soms is ook geen sociaal contact tussen paarden mogelijk op stal. Ook laat de kwaliteit van het harnachement vaak te wensen over...

Barretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:26

mairead schreef:
Wat/Hoeveel/Hoe vaak krijgt hij te eten op de manege en is dat anders tov van wat hij eerst kreeg? (Evt denken aan maagzweren als hij niet voldoende ruwvoer krijgt?)

Hoe veel uren per dag komt hij buiten met soortgenootjes tov eerder?

Hoe groot en hoe licht is zijn box tov zijn oude box? Kan hij nog fysiek contact hebben met andere paarden in zijn box? Is dat ook anders tov zijn oude box?

Past het zadel nog? Wanneer is die voor het laatst gecheckt?
Gebit ook in orde?

Ik stel deze vragen omdat de meeste maneges nou niet bepaald vooruitstrevend zijn op het gebied van voerbeleid en paarden op maneges meestal maar heel beperkt vrije beweging hebben met soortgenootjes (vooral s winters). Boxen zijn vaak ook krap en donker en soms is ook geen sociaal contact tussen paarden mogelijk op stal. Ook laat de kwaliteit van het harnachement vaak te wensen over...

Hij krijgt 5 keer per dag ruwvoer. Dit is hetzelfde als eerst. Ook staan ze van smorgens van 9 tot een uurtje of 6 met z'n allen buiten in de paddock (zomers in de wei). Dit is ook hetzelfde als eerst.

Ik laat jaarlijks zijn gebit controleren en de osteopaat komt halfjaarlijks. De osteopaat heb ik vlak voor zijn vertrek nog langs laten komen. Ook is zijn stal op de manege juist vele malen groter dan wat hij eerst had.

Zijn harnachement heb ik gewoon meegegeven dus dat is ook van goede kwaliteit. Ik denk dus niet dst het een van deze dingen is. Aangezien veel hetzelfde of zelfs verbeterd is. Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij nu in een grotere kudde staat dan eerst.
Hij is namelijk behoorlijk dominant van karakter (vooral met eten) en ik denk dat het daar iets mee te maken heeft

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:54

als je een bezorgde paardenmama bent zoals je zelf zegt.waarom luister je dan niet naar je paard?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:10

Ik gok de drukte en te veel prikkels. Zelfs als hij van aandacht geniet, kan het te veel zijn, dieren weten niet altijd wat goed is voor hen ;) daarnaast heb je ook meer verkeer door de gangen, een grotere groep op de weide... dat heeft allemaal grote invloed. Is hij niet te snel te veel aan werk gezet?

Met een omgeving met zoveel meer prikkels kan je best toch even het dier gewoon met rust laten en enkel buiten zetten met de groep en weer binnen zetten. Dat is al meer dan genoeg om te verwerken.

Sommige dieren wennen er nooit aan, drukte, andere passen zich verbazend goed aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:11

Barretta schreef:
Op de manege word hij elke week door vaste ruiters gereden.

Voor een paard is dat al best veel. Twee vaste ruiters, dan nog een eigenaar, een staleigenaar en misschien nog wat stalknechten en meiden die in de stallen rondlopen. Weinig tot geen rust tenzij die buiten in de wei met zijn maatjes staat. Sommige paarden zijn daar gevoelig voor en gaan dus moeilijk doen wanneer ze 'weeral' uit de kudde gehaald worden.