Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MirtheT schreef:Het is sinds een tijdje terug, toen ging ik buiten met haar wandelen (zoals ik wel eens vaker doet) en toen is ze gaan steigeren en heel vervelend gaan doen. Sinds dien is ze steeds vaker vervelend aan de hand. Ik heb toen de dag daarna weer met haar gewandeld maar toen met hoofdstel en een hengstenketting. Om goed duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is. Ik weet namelijk zeker dat haar gedrag puur uittesten is omdat ze weet dat ze sterker is dan mij. Wandelen gaat nu met hoofdstel en hengstenketting prima. Ik heb wel nog steeds problemen op stal. Als ik haar van de poetsplaats naar de stal wil brengen sleurt ze me gewoon mee de stal in. Ook kan ik haar niet meer aan het halster longeren want dan trekt ze me ook alle kanten op. Vandaag was wel echt het hoogtepunt, ik wou gaan longeren en toen heeft ze zich losgetrokken en is ze zo het erg op gerend. Het is echt dat ze weet dat ze sterker is want met een hoofdstel in doet ze het niet. Ik denk wel dat ze extra druk is omdat ze met dit weer niet heel veel buitenkomt, want in de zomer loopt ze als een mak lammetje met je mee, naar welke plek dan ook. Maar omdat het niet mijn pony is heb ik geen zeggenschap over wanneer zei buitenkomt. Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen, omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze mij meesleurt of zich zelfs lostrekt.
GDG schreef:Ik vind het echter wel behoorlijk unfair om een paard zoveel op te sluiten dat het druk wordt doordat het zijn energie niet kwijt kan en het dan met flinke pijnprikkels in bedwang te gaan houden. Je zegt terecht dat jij geen zeggenschap hebt over waar de pony gestald staat maar je kunt wel zelf een keuze maken of je deze manier van stallen wil ondersteunen door er op jouw manier aan mee te doen.
Floortz schreef:GDG schreef:Ik vind het echter wel behoorlijk unfair om een paard zoveel op te sluiten dat het druk wordt doordat het zijn energie niet kwijt kan en het dan met flinke pijnprikkels in bedwang te gaan houden. Je zegt terecht dat jij geen zeggenschap hebt over waar de pony gestald staat maar je kunt wel zelf een keuze maken of je deze manier van stallen wil ondersteunen door er op jouw manier aan mee te doen.
Precies. Maak je maar eens hard voor een echte eerlijke oplossing richting het paard.
MirtheT schreef:Hoii allemaal! Sinds bijna een jaar lease ik een nu 4 jarige pony. Ze wordt al wel bereden, op het begin ging dat niet van een leien dakje, maar inmiddels gaat het super! Vorige week voor het eerst op ander terrein gereden en mijn instructrice was verbaasd over hoe lief en braaf ze was. Maar dat is met rijden, aan de hand is het de laatste tijd namelijk een ander verhaal.
Het is sinds een tijdje terug, toen ging ik buiten met haar wandelen (zoals ik wel eens vaker doet) en toen is ze gaan steigeren en heel vervelend gaan doen. Sinds dien is ze steeds vaker vervelend aan de hand.
Ik heb toen de dag daarna weer met haar gewandeld maar toen met hoofdstel en een hengstenketting. Om goed duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is.
Ik weet namelijk zeker dat haar gedrag puur uittesten is omdat ze weet dat ze sterker is dan mij.
Wandelen gaat nu met hoofdstel en hengstenketting prima.
Ik heb wel nog steeds problemen op stal. Als ik haar van de poetsplaats naar de stal wil brengen sleurt ze me gewoon mee de stal in.
Ook kan ik haar niet meer aan het halster longeren want dan trekt ze me ook alle kanten op. Vandaag was wel echt het hoogtepunt, ik wou gaan longeren en toen heeft ze zich losgetrokken en is ze zo het erg op gerend.
Het is echt dat ze weet dat ze sterker is want met een hoofdstel in doet ze het niet.
Ik denk wel dat ze extra druk is omdat ze met dit weer niet heel veel buitenkomt, want in de zomer loopt ze als een mak lammetje met je mee, naar welke plek dan ook. Maar omdat het niet mijn pony is heb ik geen zeggenschap over wanneer zei buitenkomt.
Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen, omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze mij meesleurt of zich zelfs lostrekt.

Enige controle mag zeker dan.
LWDaisy schreef:MirtheT schreef:Hoii allemaal! Sinds bijna een jaar lease ik een nu 4 jarige pony. Ze wordt al wel bereden, op het begin ging dat niet van een leien dakje, maar inmiddels gaat het super! Vorige week voor het eerst op ander terrein gereden en mijn instructrice was verbaasd over hoe lief en braaf ze was. Maar dat is met rijden, aan de hand is het de laatste tijd namelijk een ander verhaal.
Het is sinds een tijdje terug, toen ging ik buiten met haar wandelen (zoals ik wel eens vaker doet) en toen is ze gaan steigeren en heel vervelend gaan doen. Sinds dien is ze steeds vaker vervelend aan de hand.
Ik heb toen de dag daarna weer met haar gewandeld maar toen met hoofdstel en een hengstenketting. Om goed duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is.
Ik weet namelijk zeker dat haar gedrag puur uittesten is omdat ze weet dat ze sterker is dan mij.
Wandelen gaat nu met hoofdstel en hengstenketting prima.
Ik heb wel nog steeds problemen op stal. Als ik haar van de poetsplaats naar de stal wil brengen sleurt ze me gewoon mee de stal in.
Ook kan ik haar niet meer aan het halster longeren want dan trekt ze me ook alle kanten op. Vandaag was wel echt het hoogtepunt, ik wou gaan longeren en toen heeft ze zich losgetrokken en is ze zo het erg op gerend.
Het is echt dat ze weet dat ze sterker is want met een hoofdstel in doet ze het niet.
Ik denk wel dat ze extra druk is omdat ze met dit weer niet heel veel buitenkomt, want in de zomer loopt ze als een mak lammetje met je mee, naar welke plek dan ook. Maar omdat het niet mijn pony is heb ik geen zeggenschap over wanneer zei buitenkomt.
Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen, omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze mij meesleurt of zich zelfs lostrekt.
Hoi,
ik heb je bericht even opgespitst in alinea's om het voor mezelf overzichtelijker te maken, no offence!
Eerst en vooral lees ik dat je een aantal keer aangeeft dat het volgens jou ligt aan het feit dat de pony sterker is dan jijzelf. Dat zal altijd zo zijn, ook met bit, ook met hengstenketting. Dit is dus nooit een oplossing, ook geen tijdelijke. Ik snap dat het verleidelijk is, omdat het makkelijk is en voorlopig lijkt te werken, maar het is niet de correcte manier om dit probleem aan te pakken. Wat dan wel de correcte manier is, zal van pony tot pony schelen.
Ik verzorg op stal een aantal paarden, waarbij ik er een aantal elke dag binnen haal. Met eentje ervan heb ik niet echt een klik, dit paard kan aan de hand vrij druk uit de hoek komen. Hij heeft zich 1x kunnen los trekken, en sindsdien verloopt de wandeling naar stal niet altijd even vlot. Dat ligt ook aan mij hoor, ik maak me soms op voorhand al druk. Verschillende stalgenoten hebben me al verschillende hulpmiddelen voorgesteld, maar daar pas ik voor. Als ik een paard niet op een normale manier kan meenemen, hoeft het voor mij niet. Ik probeer kordaat te zijn, en dat lijkt vaak te werken. Natuurlijk ook niet altijd, er zijn dagen dat hij net iets harder aan mijn arm hangt dan ik zou willen, maar ik weiger om een hengstenketting oid te gebruiken. Want ook dan zou hij nog steeds sterker zijn, en op een dag loopt dat toch fout.
Vermits het niet jouw paard is, snap ik dat je geen zeggenschap hebt over wanneer/hoe vaak ze buiten komt. Maar als het probleem inderdaad hier ligt, in het te weinig buiten komen, ligt de oplossing heel erg voor de hand. De hengstenketting neemt de frustratie niet weg. Die zal zich op andere manieren gaat uiten. Onder het zadel bijvoorbeeld, en dat zou zonde zijn vermits je schrijft dat dat zo goed gaat.
Grondwerken is misschien een optie. Alhoewel dat ook de frustratie van de verveling/te weinig buiten komen niet zal wegnemen natuurlijk. Maar misschien helpt het wel in de zin van respect voor degene die hem aan de hand begeleidt. Maar nogmaals, het neemt de frustratie niet weg. Ik lees dat je vind dat grondwerklessen niet jouw taak zijn - ik snap gedeeltelijk wat je daarmee bedoelt, maar anderzijds vind ik dat nogal kort door bocht. Je zegt met andere woorden dat je wel wilt rijden maar niet wilt opvoeden. Als je met dit paard niet op een normale manier in de stal geraakt, zal je toch iets aan de opvoeding/omgang moeten doen. Als je hier geen zin in hebt, heb je een paard nodig dat meer kant-en-klaar is dan je huidige leasepony.
Het paard waar ik al eens problemen mee heb, heeft dit bij de ene evengoed als bij mij en bij de ander veel minder. Probleem ligt slechts gedeeltelijk bij het paard: het is een pittig dier dat snel overprikkelt geraakt, maar anderzijds ligt het ook aan de hand die hem begeleidt. Mijn hand hangt aan een lijf dat zelf vrij nerveus is en overprikkelt geraakt, en dat botst al eens. Daar probeer ik dus persoonlijk aan te werken. Ook probeer ik mét hem te werken. Ik beloon hem wanneer hij braaf is en maak duidelijk welk gedrag ik niet tolereer. Als hij loopt te drammen of gaat sleuren, zet ik hem stil. Als hij dat braaf volhoudt, gaan we verder. Het is een kwestie van respect, want vermits hij pakweg 450 kg meer weegt als mij zal hij altijd sterker zijn.
Je schrijft dat ze je mee de stal in sleurt. De deur staat dan waarschijnlijk al open als jullie aan de stal aankomen? Hou die deur dicht, en open hem pas als je daar staat met de pony aan je hand. Ga voor je pony staan (tenzij je heel zeker weet dat ze over je zal lopen). Sleurt ze jou mee, dan neem je haar terug mee naar buiten. 30x als het moet, tot ze rustig de stal in kan zonder jou mee te sleuren.
Of, loop niét mee naar binnen. Dat doe ik ook niet. Om een andere reden; mijn eigen paard neemt nogal veel plaats in, die is zich niet heel bewust van hoeveel plaats haar lichaam inneemt en zou op mijn tenen kunnen trappen. Bij de andere paarden doe ik dat ook zo, kwestie van gewoonte. Maar, deze paarden gaan allemaal heel rustig hun stal in. Er is er maar eentje bij wie ik wél mee binnen loop, omdat ik van haar heel erg het gevoel krijg dat ze, als ik zoals bij de rest doe (losklikken vlak voor de deur), achteruit zou gaan en het op een lopen zou zetten. Die kans krijgt ze dus niet![]()
Als ze begint te trekken aan de hand, dan laat je haar een cirkeltje draaien. Zet haar de andere kant op. 30x. 50x. Dit worden ze beu. Ze trekt en sleurt onderweg naar stal, ze vind het dus niet erg om op stal te staan. Goed, maar ze moet het op een normale manier doen. Loopt ze te klieren, dan blijft de deur dicht. Ze moet achter jou lopen, niet voor jou. Als ze begint te drammen, corrigeer je haar. Sta stil. Draai haar de andere kant op. Beloon haar op de momenten dat ze dat braaf doet. En dan ga je weer verder. Als je haar 20x moet stil zetten om te vermijden dat ze gaat lopen trekken, dan is dat zo. Ze leert vanzelf dat het op deze manier langer duurt dan wanneer ze zich gewoon gedraagt, en zal hier haar conclusies uit trekken: braaf meelopen werkt beter.
Probeer haar idd zo veel mogelijk buiten te krijgen. Daag haar ook mentaal uit. Maak haar op beide manieren moe. Loop niet rechtstreeks naar stal. Loop er voorbij, draai daarna terug. Of neem halfweg een pauze, ga daar nog eens met een borstel over haar, of zet haar daar stil en biedt haar daar een wortel aan. Haal de focus weg van "ikganaarstalikganaarstalikganaarstal".
Longeren met een hoofdstel moet kunnen. Ik doe het zelf niet, maar voor veel paarden is het een lollig moment waarop ze even de benen kunnen strekken. Zeker bij zo'n jonkie. Ze vergeten wel eens dat er aan de andere kant van de longe een mens hangtEnige controle mag zeker dan.
Aan de hand ben ik minder fan van een hoofdstel, het getuigt van gebrek van respect naar jou toe. In een leerproces (bijvoorbeeld de baan opgaan) snap ik het nog wel, maar dit lijkt me meer een gebrek aan respect, en dat los je niet op met dwang dmv een bit.
Heel veel succes alvast, wat je ook doet!
MirtheT schreef:Bedankt voor alle tips! Met de grondwerklessen bedoel ik meer dat het van de eigenaar niet mag. Wij mogen zelf niet zomaar op eigen houtje lessen ergens gaan nemen. Dus hoe graag ik dat ook zou willen, is dat helaas niet mogelijk. Als ze me naar de stal meesleurt doe ik inderdaad wat jij zegt. Ik ga net zo vaak opnieuw de stal in totdat ze niet trekt of gaat rennen. Vandaag is er alleen iets gebeurt wat alles wat ik heb vertelt een beetje veranderd. We gingen namelijk weer trailerladen en ze heeft zich weer losgetrokken, terwijl ze dat bij mijn iets wat grotere stalgenootje niet deed. Dit is dus echt een kwestie van dat ze weet dat ze mij baas is. En als ze zich lostrekt kan ik haar echt niet houden en daar is het denk ik mis gegaan. Want nu weet ze dat dat kan bij mij. Vandaag ging op de stal zetten heel goed. Als ze dramde heb ik haar gewoon stil gezet. Ook heb ik nog over het erf even gewandeld en dat ging gewoon heel goed. Maar ik weet dus niet zo goed wat ik kan doen aan het feit dat ze weet dat ze de baas over mij is. Ik snap dat grondwerklessen worden aangeraden maar dat is dus helaas niet mogelijk. Ik probeer zoveel mogelijk consequent te zijn, en meestal werkt dat wel. Maar als ze echt een keer het plan heeft om weg te rennen, dan houd ik haar niet meer. Dus wat kan ik daar het beste tegen doen?
En dat lijkt te werken, dus doe ik het zo. 7ofhearts schreef:Ik vind het altijd zo typisch dat eigenaren van lease paarden/ pony’s wel moeilijk kunnen doen over eventuele lessen en lesgevers, maar het prima vinden als hun paard of pony wordt ( en nu overdrijf ik even ) vol wordt gehangen met hengsten ketting en allerlei ander gerei. ( niet in dit verhaal, maar het komt voor!! ) zeker bij jonge dieren. Persoonlijk mis ik de communicatie van eigenaar en leaser in dit geval.
MirtheT schreef:Even weer een update: Met het trailerladen wou ze weer wegrennen, maar deze keer was ik haar voor dus heb ik gelukkig van haar gewonnen. Daarna liep ze er in 1 keer op. En op de terugweg liep ze er ook weer zonder moeilijk doen op. Dus dat is heel fijn! Het rijden ging wel minder maar dat kwam omdat er nogal veel prikkels waren, dus dan is het logisch dat ze het een beetje spannend vind. Maar er zit zeker vooruitgang in met het leiden. Als ze nu een keertje doordramt ben ik gewoon consequent en dat lijkt te helpen.