Paard onredelijk naar pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tionsdcia

Paard onredelijk naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 00:11

Sorry ik wist geen betere titel :)

Ik vraag me af wat jullie van de volgende situatie denken. En als er iemand tips heeft hoor ik dat graag!

Paard A (15 jr, merrie) is altijd erg lief en betrouwbaar geweest. Stabiel in de kudde. Paar keer verhuisd, dus in meerdere kuddes gestaan. Nooit een probleem mee gehad.

Paard B (28 jr, ruin) staat al een paar jaar samen met A. Is zeer gehecht aan A.

Pony C (28 jr, merrie) is echt het onderdeurtje. Is 2 jaar geleden nieuw in de kudde gekomen.

A heeft een tijd apart gestaan (wel nog contact mogelijk: er zat alleen een draadje tussen). B heeft met nog een ander paard (inmiddels verhuisd) A gigantisch opgejaagd toen ze weer in de kudde mocht. Sindsdien gedraagt A zich in het begin lelijk naar nieuwe/ andere paarden. Tegen C blijft ze echter lelijk doen. T arme beest kan niet in haar buurt komen of A gooit haar oren in de nek en draait C haar kont toe. C mag dus ook niet tegelijk naast haar eten (als ik er ben!?) Toxh staan ze soms wel naast elkaar te eten. A vertoont dit gedrag overigens ook als er geen eten in het spel is.

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten mer schuilstal en onbeperkt hooi in slowfeeders op verschillende plekken. In principe kan dus iedereen altijd rustig eten. Er is genoeg...

A laat het liefst duidelijk zien dat ze de baas is en laat C ook niet de schuilstal in lopen als het aan haar ligt. De stal heeft meerdere ingangen maar het liefst houdt ze C overal tegen. Vorig jaar heb ik daarom een eigen stuk stal voor C afgezet met een lage doorgang. Ik zou alleen zo graag wiklen dat A wat minder 'jal
loers' is.

Met rijden is er geen probleem. Ga refelmatig met a en c op pad en als haar oor ook maar denkt te moeten draaien zeg ik haar dat ze het moet laten als ik er tussen sta/ bij ben.

Ik vraag me af waarom A dit doet en vooral: wat kan ik er aam doen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 04:17

Is ze echt zo onredelijk?
Ik lees niks over dat de merrie de pony opjaagt totdat het beestje uitgeput is of dat de merrie de pony in een hoek drijft en erop blijft in trappen en de pony verwondt.
De merrie staat hoger in rang en jaagt de pony die lager in rang staat weg bij het voer (vooral als er mensen zijn = meer voer en aandacht), uit haar persoonlijke ruimte en de schuilstal. Dit is normaal kuddegedrag.
Gelukkig heb je al meerdere voer plekken en een aparte schuilstal voor de oudere pony. Meer kun je niet doen, want je kunt er niet de hele dag bij zijn, dus kun je het gedrag ook niet continue corrigeren.

Als de pony wel getrapt wordt tot ze geblesseerd is of telkens met verwondingen van de wei af komt, dan zou ik eens gaan denken aan een lintje spannen...

capopjekop

Re: Paard onredelijk naar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 06:13

Mijn pony doet dit ook maar ik heb dat nooit als onredelijk ervaren. Overigens is het vooral zo als er aandacht of eten te halen is. Ik heb me weleens in de sloot verstopt om te zien wat er gebeurd als ik er niet ben en dan was ze veel liever naar de 2 shetten. Ze is ook een merrie en de baas. Ze is gewoon heel duidelijk of ze ergens zin in heeft of niet en de shetten weten dat precies en doen meestal wel wat ze zegt. Na koude nachten trof ik ze regelmatig met zijn 3e in een stal gepropt aan. Dat ging gewoon goed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 06:43

Dit is volkomen normaal paardengedrag.

Continu blijven bijten of trappen waardoor het dier steeds onder de wonden zit of kreupelt vindt ik overigens wel zorgelijk. Maar zo te lezen is dat hier niet aan de orde

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 07:37

Bedankt voor het lezen en jullie reacties . Wondjes krijgt ze er wel echt van. Geen hele grote gelukkig, maar regelmatig kaal of wondjes. Verder jaagt ze haar wel echt op en weg bij elke voerplek. Gewoon van voerplek naar voerplek. Dus niet alleen bij diegene waar A wil eten. Het is meer dat C gewoon niet mag eten van A. Maar dat is dus niet altijd. Wel veel iig als ik er ben.

Persoonlijke ruimte snap ik, maar ze mag in e hele schuilstal nergens maar binnen (=12 meter breed met meerdere ingangen). Ook wordt C regelmatig weg gestuurd en dan achterin de paddock 'gezet'.

Ook in de wei als alles rustig staat te grazen kan A ineens naar C rennen om haar weg te jagen waar ze op dat moment staat te grazen. Ook als dat aan de andere kant van de wei is. (En ik paar 100 meter verderop sta)

C is onderdanig en bang voor A (niet gek denk ik dan). Als A alleen een oor zou draaien zou dat voor haar al genoeg zijn om niet im de buurt te komen. Maar A gaat gelijk in standje fel: oren in nek en tegelijkertijd kont er naar toe en schoppen of bijten. Ik denk dat ik dat vooral mis bij haar: een subtieler wegsturen. Die fases slaat ze over zegmaar. Als ik er tussen sta is ze wel subtieler. Dan zal ze niet gelijk gaan schoppen. Als ze daarmee dreigt is een brul van mij genoeg om haar tegen te houden.

Wat ik nog vergeten ben te melden: ik werk vooral met A en C. B staat van zijn oude dag te genieten en andere paarden zijn niet van mij. Mogelijk dat dat er mee te maken heeft dat ze dat gedrag alleen maar C blijft vertonen? Ik herken het gedrag idd wel als normaal paardengedrag als in rangorde bepalen, maar die is al lang bepaald en dit is dus echt al 2 jaar gaande.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 08:13

Sommige paarden zijn nou eenmaal niet goed te combineren. Na 2 jaar is het inmiddels ook een gewoonte geworden dus de kans dat het beter wordt is er eigenlijk niet echt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:57

Hoe groot is de totale ruimte waar ze in staan?

Tionsdcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 14:49

Gini schreef:
Hoe groot is de totale ruimte waar ze in staan?

1 ha

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:53

Soms liggen ze elkaar echt niet of niet meer. Het enige wat je kunt doen is voor C een stuk afzetten, op een hoogte waar de anderen niet onderdoor kunnen, en C wel. Daar hooi neerzetten en ook een stuk schuilstal afzetten waar C veilig kan staan. Mijn minishets hebben ook hun eigen stalletje en stukje paddock waar mijn paard niet kan komen. Hij doet niet lelijk maar vreet anders alle hooi van de kleintjes op en laat ze er niet bij.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:04

Mijn paard vertoont hetzelfde gedrag naar onze shet, Ik laat het gewoon voor wat het is, de ene keer kunnen ze normaal naast elkaar eten en leven en de andere keer jaagt mijn merrie haar weg.
mijn paard blijft niet jagen, maar houdt de pony gewoon uit haar buurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:30

Mijn ruin zag ik onlangs plassen op zijn net gebrachte hooi→ dat een boos "hei, jij daar" opleverde van mij en hij wilde toen de merrie bij haar hooi weg jagen.
Dat ging niet gebeuren, dus ik heb hem bij zijn kladde gepakt en terug bij zijn pies hooi gezet ~~}> . Het was 2 minuutjes drammen om de merrie weg te jagen en toen was het klaar en accepteerde hij mijn tegenhouden en strenge "non"" .
Wat me opvalt sinds dat moment, 1. hij piest niet meer op het hooi, maar piest keurig als hij komt aan lopen in de wei; 2. hij kiest zijn plek en dat is een vaste hoop vooraan→ dat is ok, en hij laat haar nu rustig eten. 3. De merrie is weer aan het komen en het invallen is voorbij.
Ze hebben drie plekken en hij is gestopt met jagen. Het wegjagen werd te gek en moest eventjes doorbroken worden. Het betreft een jonge 7 jarige ruin en een 17 jarige onderdanige merrie :(:) .