Corrigeren jonge pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Corrigeren jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:03

Onze pony wordt dit jaar 5. Hij is laat geruind en er is me verteld dat het 'happerige' daar een overblijfsel van kan zijn. We negeren het voornl. want als ik hem telkens een tik op zn neus verkoop als hij in mijn haar, hand, jas wil bijten dan is hij straks kopschuw.

Dochter heeft fijne begeleiding in de vorm van veel privéles en hij wordt voor de zekerheid bijgereden door een vergevorderde amazone van 17. Hij is trouwens hartstikke braaf onder het zadel (en ook aan de hand)
Daarnaast heeft dochter grondwerklessen gehad en dat gaat ook super.
Helaas lette ze gister niet op en beet hij haar gister in haar wang. Wat hem natuurlijk wel een mep opleverde.

Hij krijgt na het rijden slobber in een bak op de grond in zijn stal. Hij had het op en mijn dochter wilde de bak pakken; ze zag op tijd dat hij zijn oren meteen plat deed en stuurde hem dus meteen weg zodat ze alsnog de bak veilig kon pakken. Dit was de eerste keer maar dit wil je uiteraard niet.
De instructrice is nogal van de zweep en meppen bij dit soort dingen. Degene van grondwerk zegt, meteen wegsturen. Hij is sinds wij hem hebben, erg gericht op eten dus hij krijgt al nooit iets uit de hand, daar wordt hij enorm opdringerig van namelijk. De grondwerkinstructrice komt over 2 weken weer helpen. Wij zijn allebei niet van het meppen van de zweep.
Ik zit eerder te denken om slobber buiten te gaan geven, aan het halster en hem te leren dat hij mag eten wanneer wij het zeggen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Hebben jullie nog leuk leesvoer voor het opvoeden/corrigeren van een jonge pony?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:14

Niet meer belonen met eten en gewoon hooi en water en eens geen slobber!
De slobber is het zelfde als de beloning....gewoon niet geven als het niet nodig is.
heb als meisje ook een handelspony met voernijd gehad,die ook best moest werken. En er was niets meer om voor te vechten/verdedigen en het was over tot je weer met eten ,beloning of biks aan de gang ging.

ook denk ik dat hij weet dat hij jou dochter de baas is, plaats dat meisje niet meer in die positie geef zelf het voer of laat haar de bak pakken als hij vaststaat op de poetsplek.
Maar niet meer met hem erbij geven of pakken!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:28

Ik denk dat inderdaad samen met de grondwerkinstructrice kijken wat er misgaat zowieso het belangrijkste gaat zijn!

Ik wil je wel even mijn ervaring meegeven! Mijn jonge merrie van 4 werd ook erg opdringerig als ik probeerde trainen met voedsel, is natuurlijk wel een andere situatie dan voer gewoon voeren.
Ik heb haar dan inderdaad een aantal "beleefdheidstrainingen" gegeven.
Waarbij ik dus de beloningen bij had in mijn zakken, wat ze altijd meteen heel goed wist.
Ik vroeg een oefeningen, deed ze dit goed, zei ik "braaf" en gaf haar de beloning. Dit resulteerde in haar die bijna in mijn broekzak kroop, beginnen drammen, happerig worden, ...
De verdere training bleef ik dan ook gewoon stil bij haar staan en iedere keer dat ze te opdringerig werd, zette ik haar uit mijn ruimte. Als ze dan eindelijk gewoon rustig bleef stilstaan, zonder te komen dansen voor een snoepje, zei ik "braaf" en gaf de beloning. Het heeft een aantal keer geduurd voor ze het doorhad, maar ze wist snel genoeg dat ze dus niets kreeg als ze opdringerig werd en wel pas, als ze gewoon rustig was. Ik ben heel blij dat ik dit gedaan heb, want nu wordt ze dus nog steeds heel enthousiast als ik haar iets nieuws probeer aan te leren met voer, maar niet meer zo opdringerig en let ze gewoon goed op wat ik van haar wil vragen.

Laat je dochter dit misschien niet meteen alleen doen, kinderen en jongeren staan zelden al stevig genoeg in hun schoenen om dit consequent door te drijven. Maar ik heb wel de indruk dat jullie goede begeleiding zullen krijgen, dan zal je dochter zeker wel leren hoe ze dit moet aanpakken!

Edit: af en toe probeert ze nog wel eens terug opdringerig te worden, maar dan herhaal ik deze training nog een keer en is het snel weer voorbij. Jonge paarden en ponies durven al wel eens wat grenzen aftasten, maar als je telkens gewoon consequent blijft bevestigen dat jij de leider bent (of je dochter), is het snel weel gedaan
Laatst bijgewerkt door Jenara op 21-02-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:28

@kwita klopt. Dit gedrag ontstaat bij eten. Hij kreeg het slobber omdat hij tot voor kort medicatie moest hebben en het anders niet at. Maar idd het is nu niet meer nodig.

Hij doet dit soort dingen juist veel minder snel bij mijn dochter. Ze is hem goed de baas. Ze is ook totaal niet bang om hem aan te pakken. Bij de meisjes die hem wek eens buiten/binnen zetten probeert hij nog wel eens wat 'geintjes' (gras willen eten, meesleuren) maar bij mijn dochter weet hij dat hij dat niet hoeft te proberen en sjokt hij mee als een puppy. Daarom wren we hierdoor ook verbaasd. Niettemin weten we dat hij jong is endat het opvoeden belangrijk is. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie dingen aanpakken met jong spul.

rien10

Re: Corrigeren jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:32

Mmm, het klinkt als een kopie van onze pony. En ja, die kreeg meteen een klap voor z'n toet als hij dat deed. En nog, hij is nu 14, moeten we opletten met bijten. Als hij de kans krijgt, doet hij het.
Dus: nooit NOOIT eten uit de hand. Als we hem eten geven in zijn bak, lopen we weg en komen niet meer terug. We halen dus geen bak weg of zo. Eten = geen mensen er bij. Dat werkt.
Dus de slobber gaat bij ons in de voerbak, we kiepen het bakje slobber om. Wij geven inderdaad alleen slobber met medicijnen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:33

@jenara ik vermoed dat hij hiervoor veel beloond is met voer. Daarom doen wij niets met belonen en voer. Hij wordt daar binnen een minuut meer dan irritant van. Ook op stal mogen andere kinderen hem niets geven op de poetsplaats.

Ja aan zo'n oefening met slobber zat ik evt te denken, zoals jij het omschrijft. Ik denk alleen dat ik maar even stop met de slobber en wacht tot de grondwerkinstructrice komt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:38

Waarom oefenen. Gewoon niets geven uit de hand. Nooit.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:52

rien10 schreef:
Waarom oefenen. Gewoon niets geven uit de hand. Nooit.

Dat zou persoonlijk wat zonde vinden. Het hoeft natuurlijk helemaal niet om ooit iets uit de hand te geven, maar ik zou het persoonlijk geen fijn idee vinden als mijn paard/pony zo zou doen als ik hem/haar eens iets wil geven, lijkt me zelfs wat gevaarlijk.
Hij is nog jong, dit gedrag lijkt mij nog prima te corrigeren mits een consequente aanpak.
Jij bent de leider, jij bepaalt wanneer er gegeten wordt, is in een kudde niet anders,
daar wordt het paard laagst in rang ook gewoon weggezet van het beste gras of het ruwvoer tot de rest genoeg heeft.

Die van mij bijt echt helemaal nooit meer, en ze komt zo ook niet meer in mijn zakken zitten als ik iets bij heb. Het enige dat ze nu doet, is soms zelf oefeningen gaan verzinnen of bij bepaalde bewegingen van mij al een oefeningen inzetten die ze denkt dat ik ga vragen om dan maar haar beloning te krijgen.
Na het rijden beloon ik haar ook standaard met wortels of paardenkoekjes, ik zadel haar af, laat haar gewoon los staan en zij wacht geduldig af tot ik de koekjes ben gaan halen, superbeleefd paard heb ik er nu aan. Als dat zou lukken met training, waarom zouden ze het dan niet proberen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:09

Ik denk dat het ook aan de persoon ligt. Ik ben niet zo van t snoepjes geven. Dat scheelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:15

Heb ooit een kleine pony gehad die dit probeerde bij hoeven uitkrabben. Niet bedacht en meteen een schoen eronder(wel platte kant) en een hele harde brul gegeven. Ze heeft het in haar, helaas te korte leven, nooit meer gedan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:16

Wij zijn ook niet van het snoepjes geven maar ik betwijfel een beetje of dit over gaat als je maar lang genoeg niets geeft. Ik leer het hem liever actief af, áls dat kan.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:20

Het is inderdaad uiteindelijk een persoonlijke keuze of je dat wil doen of niet.
Ik vind het zelf wel fijn om te belonen met snoepjes, mijn paard reageert er ook echt heel goed op sinds ik die beleefdheidstrainingen heb gedaan, het motiveert haar enorm. Ondertussen kan ik heel veel oefeningen ook gewoon zonder voerbeloningen.

Ik was zelf eerst meer van "je hebt nu heel de sessie flink gewerkt, nu krijg je je beloning" en dus enkel belonen na het werk. Mijn merrie is echter vreselijk lui en moeilijk te motiveren, vandaar dat ik wel met voerbeloning ben begonnen, want dan wordt ze plots echt super enthousiast.

Het is uiteindelijk de keuze van TS of ze al dan niet met voer willen blijven belonen, ik deelde alleen maar mijn ervaring met hoe ik de opdringerigheid en happerigheid van mijn paard heb opgelost, voor het geval ze wel graag zouden blijven belonen met voer na het werk. Of toch op zijn minst hun pony een emmer slobber kunnen geven en die emmer terugnemen zonder dat ze in hun gezicht gebeten worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:21

ja sorry actief afleren is toch echt een dikke tik op zijn snoet als hij zo bijt. ze worden heus niet zomaar kopschuw als je maar rechtvaardig en consequent bent. ik had gister ook een jaarling die mij in mijn achterhoofd beet. deze is verder nog niet in handen geweest, maar die kreeg van mij toch echt wel tik terug. en ja daar schrok ze even van. maar het was wel duidelijk dat het niet mocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:29

Dit is typisch gedrag voor pony’s die wat later geruind zijn en die niet genoeg opvoeding krijgen. Bij mijn jonge hengst (inmiddels ruin), had ik het eerste jaar altijd een klein springzweepje bij me als ik naast hem liep. Bijten en happen, ookal is het in een jaszak of een capuchon of wat dan ook, leverde hem een flinke tik op. Dan zijn ze het snel beu en kopschuw worden ze echt niet zo snel. Een paar keer goed vertellen wat dus niet de bedoeling is, en je bent af van heel dat happen en bijten. Mijn ruin probeert het eens in de paar maanden nog eens. Dan krijgt hij echt een oplawaai. Hij weet super goed dat het niet mag, want voordat ik hem kan raken, staat hij al in de hoek.
Ik zou dus zeggen; geen halve maatregelen en niet negeren maar gewoon ‘afwerken’. Je kunt niet een paard wel straffen als hij in een wang bijt en niet wanneer hij in een jaszak bijt. Daar snapt zo’n pony dan ook niks van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:30

Je dochter moet wel voorzichtig zijn want een lege bak wegpakken en dan al proberen te bijten gaat wel iets verder dan een keer proberen te bijten. Lijkt meer op voernijd. Wanneer ze hooi krijgen op stal legt hij dan de oren ook plat?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 16:10

@joman waar geef je hem dan een tik met je zweepje?
Grondwerkjuf even geappt en geeft ook aan ipv tik op de neus, zorgen dat je een zweepje bij je hebt endan gewoon elke keer als het nodig is een tik tegen borst/benen/buik oid

@bigone nee doet hij nooit zo. Eigenlijk alleen bij de slobber nu zo. Hij heeft wel al sinds wij hem hebben steeds dat hij in je zak wil en happerig is. Dan zetten we hem uit onze ruimte en bijten zoals hij dus laatst voor het eerst echt deed is natuurlijk gewoon een mep, dat is duidelijk. Ik moet zeggen dat juist dat in je zak zitten en zo juist wat minder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:48

Ik geef mn hengst gewoon een elleboog als ie hapt :+ . Waar dan ook. Dat mag echt niet.
En als ik ga voeren heb ik in de ene hand de voerbakken en in de andere hand een leadrope. Ik jaag ze met de leadrope van me weg. Zet de bakken neer en wacht. Zodra ze 1 stap in de richting van de voerbak zetten, weer wegjagen/laten rennen. Net zo lang tot er geen focus op de voerbak meer is. Dan weglopen en met rust laten.
Het gaat nu al stukken beter dan in het begin _/-\o_ .
Ik had laatst ook een filmpje gezien van iemand die voedselweigering doet mbv clicker training. Dat is niks voor mij, maar misschien kan jij er we iets mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:52

Koekie73 schreef:
@joman waar geef je hem dan een tik met je zweepje?
Grondwerkjuf even geappt en geeft ook aan ipv tik op de neus, zorgen dat je een zweepje bij je hebt endan gewoon elke keer als het nodig is een tik tegen borst/benen/buik oid

@bigone nee doet hij nooit zo. Eigenlijk alleen bij de slobber nu zo. Hij heeft wel al sinds wij hem hebben steeds dat hij in je zak wil en happerig is. Dan zetten we hem uit onze ruimte en bijten zoals hij dus laatst voor het eerst echt deed is natuurlijk gewoon een mep, dat is duidelijk. Ik moet zeggen dat juist dat in je zak zitten en zo juist wat minder is.

Dat is een beetje afhankelijk van waar ik hem het snelst kan raken. Van belang is, dat je snel bent omdat anders het effect weg is. Een klein springzweepje met onderaan een lusje, maakt een wat indrukwekkender geluid zonder dat je hard hoeft te slaan.

Die van mij heeft ook echt wel eens een tik met zweep op de neus gehad, wanneer dat het dichtste bij was. En hij is alles behalve kopschuw. Waarschijnlijk is die van jullie net zo brutaal als die van mij. Duidelijkheid is alles!
Dus ik zou niet bang zijn om hem ook eens op zijn neus of hoofd een tik te geven. Als het maar effectief is. Waarschijnlijk heb je aan twee keer genoeg en is het daarna afgelopen :)

En nog een tip: blijf consequent. Niet happen en bijten. Ook niet in je jaszak omdat daar toevallig een snoepje zit. Want dan heeft hij weer wat ruimte gewonnen en kun je daarna weer opnieuw beginnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:58

Belangrijkste is inderdaad binnen één tel reageren, na vier seconden heeft het geen zin meer . Ik had vroeger op mijn werk wel eens dat ik er eentje uit de kudde moest halen. Nu was en ben ik niet zo’n held en de man waar ik werkte was een oude rot in het vak. Hard waar moest en zacht als het kon. Die heeft me toen geleerd dat op het moment dat er eentje in mijn nek hijgde ( had je al snel met een kudde drie jarigen) om direct zelf achterwaarts te schoppen, zo hoog mogelijk. En na één of twee keer bleven ze gewoon netjes buiten bereik . Dat happen in jaszak heeft aan dat hij regelmatig iets uit de hand heeft gekregen, dat in combinatie met lang hengst zijn verklaart het . Dus komt hij vanachter maar je jaszak, schop maar achteruit , tweede keer hoef je alleen maar te dreigen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:01

Als je consequent genoeg bent wordt hij echt niet kopschuw. Wel van elke keer kleine tikjes. Hij mag gewoon niet happen, klaar. Dan krijgt hij een schop onder zijn hol, is hij nou helemaal betoeterd? Oren platleggen tegen je? Dat moet hij echt niet proberen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Niet elke keer een kleine correctie. Gewoon afgelopen en goed corrigeren meteen als hij ongewenst gedrag vertoont.
Laatste tijd op bokt wel veel van dit soort situaties en gedragsproblemen hoor. Allemaal Aah lieve pony, hij bedoelt het niet zo, hij is zoooo lief, zweepjes zijn zielig, we houden niet van slaan en schoppen, dat is zieluuuuuugh. :roll:
En nee, afranselen is niet nodig. Maar corrigeren wel. Duidelijk, snel en consequent corrigeren. Met een keer een goede correctie in de vorm van een tik of een schop ja. Dat doen paarden onderling ook. En dan is het al snel klaar. Als je blijft aanmodderen krijg je echt een hele vervelende pony die nog gevaarlijk kan worden ook. En aan wie ligt het dan? Niet aan de pony, maar aan degenen die hem niet konden opvoeden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:08

Ik heb ook zo‘n voedselboosje. Die moet van mij altijd wachten todat ze gewoon kalm kan blijven en dan mag ze op commando komen. Als ik terug naar de bak ga moet ze ook meteen voor me opzij. Dat is echt niet geleerd met een aaitje overigens maar wel veilig en niet kopschuw.
Op den duur had ik de bak in mijn hand en een zweep in de andere. Paard liep los in de paddock en liep als een leeuw heen en weet te loeren en steerds weer ongevraagd komen. Pas na 20 minuten vergat ze het en ging naar wat anders kijken waarop ze mocht komen eten. Effectief was het wel want nu schraapt ze ook niet meer als ze aangebonden staat en ik eten ga halen. Schrapen is geen eten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:53

Allereerst is bijten natuurlijk absoluut ongewenst gedrag maar veel van de tips vind ik verwerpelijk en ouderwets. Of sla je je kind/partner/hond/kat ook als het ongewenst gedrag vertoond?

De tip van Jenara - beleefheidstraining - kan ik wel waarderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:00

Mijn kind weegt geen 600 kg dus daar kan ik gewoon voor gaan staan als ze me zou aanvallen (wat dan weer zeer onwaarschijnlijk is, een kind met voedsel aggressie).

Overigens, bij paarden die in een box staan heb ik ook het rotsvaste principe dat het paard stil bij de achtermuur blijft staan totdat ik klaar ben bij de voerbak. Er wordt niet over mijn schouder ‚gekwijlt‘.
Normaal hoef je alleen maar een beetje dominant groot te doen en desnoods een beetje grommen dan hebben de meeste het wel door.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:04

herr_balou schreef:
Allereerst is bijten natuurlijk absoluut ongewenst gedrag maar veel van de tips vind ik verwerpelijk en ouderwets. Of sla je je kind/partner/hond/kat ook als het ongewenst gedrag vertoond?

De tip van Jenara - beleefheidstraining - kan ik wel waarderen.

Is prima dat jij het met beleefdheidstraining oplost maar laat paardenmensen die de paardentaal spreken het ook op hun manier oplossen. Ik heb een aantal keer in mijn leven verwondingen door bijtende of meppende paarden gezien en enkele van die mensen kunnen het niet navertellen. Dus bij mij blijft het zo hard het moet ( en dat is maar een keer nodig)en zo zacht als het kan. Ik had deze leeftijd niet bereikt met pappen en nathouden van paarden die ongewenst gedrag richting mens vertonen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-02-20 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:05

Koekie73 schreef:
Wij zijn ook niet van het snoepjes geven maar ik betwijfel een beetje of dit over gaat als je maar lang genoeg niets geeft. Ik leer het hem liever actief af, áls dat kan.

Dat kan zeker, maar dan moet je wel consequent zijn. Met clickertraining kun je ze snel leren dat alleen beleefdheid wat oplevert: Politeness is altijd stap 1.
Ik voer alle pony's hier gewoon uit de hand, en ze zijn alle 4 beleefd, zelfs de shet die voorheen je halve hand meehapte en dan wegrende (bang dat ze bij haar kuif gegrepen werd) heeft het 'afgeleerd'; dwz ze heeft geleerd dat beleefdheid meer oplevert.
Als je het goed timed, timing is het belangrijkste met clickertraining, en het paard eerst een vraag stelt voordat je wat voert, dan zijn ze nooit bijterig.
Shawna Karrash heeft op YT meerdere filmjes staan over despooking, en clickeren. En Inge Teblick is ook een aanrader.