Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Draag een cap en houd een zweep bij de hand. Sure_lee schreef:Je hebt hem nog niet zo lang zeg je? Hoe lang precies en is er wat veranderd qua voer, hoeveelheid buiten en contact met soortgenoten?
Iriscope schreef:Ik denk dat het in jouw geval eerst zaak is om dit gedrag te fixen, dat ie dan wat minder beweging krijg is niet zo erg. Ik ga ervan uit dat hij gewoon ruime weidegang krijgt buiten deze beweging om en dat dit niet het enige is wat je met hem doet?
Ik zou proberen om dit met een positieve beloning op te zoeken. Ik zou stoppen voor hij het gedrag vertoont. Kijk naar hem, leer zijn lichaamstaal kennen. Als hij eruit ziet alsof het te veel wordt, dan op tijd stoppen, uitgebreid belonen met knuffels en lieve woordjes en hem weg zetten.
Volgende keer weer hetzelfde, kijken of je altijd kan stoppen zonder dit gedrag. En zo het steeds wat uitbouwen.
Veel geduld hebben dus. Werkt dit niet, dan zou ik eens gaan kijken of hij wellicht gewoon dominant is.
Overigens dit alles NADAT er is uitgesloten dat hij geen pijn heeft.
Citaat:Door steeds vroegtijdig te stoppen, geef je het paard het idee dat hij in rang boven je staat.
Citaat:En deze situatie zal zich dan steeds verder naar voren verplaatsen, wanneer je het probleem niet oplost.
elnienjo schreef:Zou hem gewoon gaan rijden ipv longeren. En dan ook flink moe rijden.
En als je toch longeert de longeerzweep gebruiken als ie naar binnen komt.
Nirvana_ schreef:Citaat:Door steeds vroegtijdig te stoppen, geef je het paard het idee dat hij in rang boven je staat.
Het paard weet toch niet dat het vroegtijdig is? Altijd stoppen op het hoogtepunt. Als die na 10 minuten al is > prima, volgende training verder.
Door de braafheid verder aan de hand verwacht ik echt niet dat dit een rangending is. Is het zelden. Er zijn maar weinig paarden die echt graag zelf liever de leiding hebben; de meeste zijn superblij als zij iemand kunnen volgen die ze vertrouwen.Citaat:En deze situatie zal zich dan steeds verder naar voren verplaatsen, wanneer je het probleem niet oplost.
Waarom? Je biedt het paard het vertrouwen dat het goed gaat en houdt de training leuk.
Bestraffen als hij duidelijk over alle grenzen heen gaat > Ja. Maar voorkomen dat dat gebeurd is 100x beter.

Iriscope schreef:@ Joman, dat hoeft ook niet, maar wij kunnen vanaf hier niet zien of het paard echt aan het testen is, of dat hij een trauma heeft uit het verleden, pijn ergens in zijn lijf, of gewoon verkeerd aangeleerd is.
Dus hier zeggen, pak hem maar flink aan, vind ik zonder beeldmateriaal niet verstandig.
Als je stopt wanneer hij stout is, dan geef je hem inderdaad het idee dat hij wint. Als je stopt voor het probleem ter sprake komt, beloon je hem voor het goede gedrag dat hij tot dusver in die training heeft getoond.