Halster af doen.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

trysteffy

Halster af doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-20 18:35

Hoi hoi,

Ik heb een bijna 2 jarige.
Als ik het halster af wil doen wilt hij om zo te zeggen een handje helpen om zijn halster af te doen.
Zodra ik het halster pak maak niet uit welke kant dan maakt ie zo’n beweging dat ie zijn halster snel af kan doen en snel naar zijn hooinet of voerbak wil. In de paddock heeft ie het iets minder heel soms en de grote paddock doet ie het ook snel om te gaan spellen met zijn vriendjes.
Iemand tips om dit gedrag weer te stoppen en gewoon zelf het halster normaal af te kunnen doen.

MizzMontana

Re: Halster af doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:37

Heb je een halster met een knip bij de keel?
Het kan soms helpen om een tijdje een halster te gebruiken met gesp sluiting. Zodra je deze los maakt is de druk achter de oren weg, sommige paarden blijven daar rustiger van.

Prinses Maxima centrum voor kinderoncologie, vóór kinderen tégen kanker
https://www.geef.nl/nl/actie/challenge- ... /donateurs

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:52

Een gespsluiting kun je zeker proberen, ik vind dat sowieso prettiger, maar leer hem ook dat hij moet/kan wachten.
Bij je houden als hij nog niet echt los is. Alles rustig, rustig, stukje bij beetje. Je kunt ook een duidelijk woord koppelen aan het moment dat hij WEL mag gaan.
Een snoepje of brokje geven bij het losmaken kan ook helpen om hem te motiveren nog even bij je te blijven wachten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:23

Gewoon niet afdoen als hij die beweging maakt en dus niet belonen voor zijn gedrag. Dus hand naar halster, kopbeweging, jij hand weg en paard niet vrij. En dat elke keer net zolang herhalen tot hij die beweging niet maakt. En bij iedere stap herhalen natuurlijk, dus kopstuk over over, kopbeweging, kopstuk meteen weer terug.

koeien op de weg...

nynke55

Re: Halster af doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:46

Mijn shet had ook een poosje die neiging, wat GDG zegt, gewoon het halster niet af doen als hij zijn hoofd beweegt, en belonen als hij zijn hoofd stil houdt.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:55

Oefenen met 2 halsters over elkaar zodat hij niet weg kan en jij goed kan herhalen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie