Te oude shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LenaZ05

Te oude shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:11

hey bokkers, ik heb een vraagje.

bij mij op stal staat een shetlanderruin van 26 jaar oud. Hij kan ongelofelijk lief zijn, maar is de laatste tijd een ongelofelijke draak en ook erg chagrijnig. Tijdens het zadelen bijt hij gauw, en als ik hem uit de wei wil halen draait hij zijn kont naar me toe, met zijn oortjes in zijn nek.

Laatst had hij ook buikpijn tijdens het rijden, waarna ze hem uit de les hebben gehaald.

Officieel is hij al met pensioen, maar omdat hij de enige shetlander op stal is die wel al zadelmak is en niet extreem oud (denk ik natuurlijk anders over) is, word hij toch gebruikt in de lessen.

Nu is mijn vraag of ze deze pony toch uit de lessen moeten houden.

hier iets meer info:
hij staat samen met een ijslanderXshetlander en twee andere shetjes, +twee geitjes in een zandweide (drie stallen waar ze in kunnen staan)
hij is verder echt een lieverd, en rijden ging tot niet heel erg lang geleden prima.
ik ben niet echt bang dat ze te zware ruiters op hem zetten, omdat de manege waar ik werk daar zich goed over ingelezen heeft. ze geven ook wel echt om hun paardjes.

Pocca_Locca

Re: Te oude shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:18

Wat zeggen/ denken de manege eigenaren ervan? Is het héél sporadisch ( een keer in de zoveel tijd?) dat hij eens ingezet wordt? Is dat recent veranderd, dus wordt hij ondanks zn pensioen nu toch plots weer vaker ingezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:25

Het is en blijft een Shetlander. En die beestjes zijn nou eenmaal echt brutaal als ze dat in de kop krijgen.

Oud, tsja dat is maar net wat je oud vind. Als hij gewoon gezond is en nog prima loopt is hij niet "te oud" voor een paar keer een rondje lopen.

LenaZ05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:30

Marije_1997 ja, dat is natuurlijk wel waar. Maar het is niet echt brutaal meer, denk ik. Meer een soort agressie.

LenaZ05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:31

Pocca_Locca nee, hij word eigenlijk best vaak ingezet. Ik weet niet zo goed wat de eigenaar vind, maar ik weet wel dat de paardrij-instructrices hem liever niet meer inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:33

LenaZ05 schreef:
Marije_1997 ja, dat is natuurlijk wel waar. Maar het is niet echt brutaal meer, denk ik. Meer een soort agressie.

Ik heb ook een shet gekend die geen enkel kind kon vangen in de paddock of het land. Op een gegeven moment moest ik die pony pakken, omdat niemand anders het meer kon. En ook ik werd bedreigd met bijten en slaan. Het zijn echt Shetlander trekjes.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:44

Ik geloof er niet zo in dat shetlanders gemener zijn dan andere paarden. Mijn shetlanders, alle 3, waren net zoals mijn grote paarden. Misschien wel liever. Shetlanders worden naar mijn idee opgevoed van ''ach, het is maar een kleintje.'' en dan zien ze hun kansen en worden ze zo, ''streekachtig''. Maar dat is een persoonlijke gedachte natuurlijk.

aangezien hij zo agressief doet, misschien is er wel wat mis met dat diertje. Hij had ook buikpijn, hij is wat ouder, kwaaltjes komen op. Kan best dat hij er gewoon klaar mee is.
26 en dan nog kinderen erop die toch niet helemaal weten wat ze doen, ik ben er geen sowieso geen fan van. Maargoed. Hopelijk kom je snel achter de reden en kan het paardje weer plezier hebben in wat ie doet, :)

LenaZ05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:47

Anastaia24 ja, ik ben het wel met je eens. ik zal weleens vragen of ze hem na gaan laten kijken.

verder bedankt allemaal!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:49

Bijten en slaan zijn echt geen shetlandertrekjes hoor. Ik ken redelijk wat kleintjes en heb er zelf 2 lopen en dat zijn allemaal sociale pony's. Wel met humor en een truukjesdoos, maar zeker niet gemeen. Dus om dat gedrag op shetlander zijn af te schuiven is te makkelijk.

Zeker niet als het gedrag van de laatste tijd is. Dan gok ik dat het diertje ergens ongemak van ervaart en het niet leuk vind om uit de paddock gehaald te worden. Het kan zijn dat hij stijver is geworden door zijn leeftijd maar zo zijn er nog tal van mogelijke oorzaken te verzinnen.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:50

Denk dat hij hiermee aangeeft dat hij het wel genoeg vind en geen zin meer heeft in het werk

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:52

Kristy1998x schreef:
Denk dat hij hiermee aangeeft dat hij het wel genoeg vind en geen zin meer heeft in het werk

Ook mijn idee.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:14

De ene bejaarde is de andere niet. Voor onze shet van 26 die hier eigenlijk met pensioen staat,hebben we een bijrijdertje gezocht omdat ze zich verveelde. Wilde altijd mee de bak in als de andere pony's gingen rijden en was dolgelukkig als er een keer een kleuter op bezoek op gezet werd. Dus nu hobbelt ze 1 a 2 x per week een half uurtje rond. Maar dat is wat anders dan uren les.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:37

J_emma schreef:
De ene bejaarde is de andere niet. Voor onze shet van 26 die hier eigenlijk met pensioen staat,hebben we een bijrijdertje gezocht omdat ze zich verveelde. Wilde altijd mee de bak in als de andere pony's gingen rijden en was dolgelukkig als er een keer een kleuter op bezoek op gezet werd. Dus nu hobbelt ze 1 a 2 x per week een half uurtje rond. Maar dat is wat anders dan uren les.

Ja, heeft dat niet gewoon te maken met “ kudde gedrag” ? “Ze gaan met zijn allen naar de bak, en ik moet hier blijven”.. zeker oudere, kwetsbaardere dieren blijven liever in de kudde natuurlijk. Misschien is dat “ vervelen” gewoon een vermenselijking.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:53

LenaZ05 schreef:

Pony geeft dus duidelijk aan dat hij ergens ongemak heeft. Zeker als hij voorheen dit gedrag zo niet getoond heeft.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:59

Pocca_Locca schreef:
J_emma schreef:

Ja, heeft dat niet gewoon te maken met “ kudde gedrag” ? “Ze gaan met zijn allen naar de bak, en ik moet hier blijven”.. zeker oudere, kwetsbaardere dieren blijven liever in de kudde natuurlijk. Misschien is dat “ vervelen” gewoon een vermenselijking.

Nou, ze gaan meestal niet met z'n allen tegelijk zonder haar naar de bak, en ze vindt de aandacht en het rondhobbelen ook leuk als de rest niet rijdt. Zij komt opgewekt aandribbelen als je met haar zadeltje aankomt.
En rust roest, dus in alle opzichten alleen maar goed dat ze wat doet.
Maar zoals ik al zei; de ene pony is wat dat betreft de andere niet. Zou zij met haar oren plat de andere kant op rennen, dan is het óf teveel, óf er is iets anders aan de hand en zou ik dat dus niet doen voor we de oorzaak achterhaald hadden.

Want dat kan ook nog in verhaal TS, slecht passend zadel, pijnlijke gewrichten.. Er kan van alles zijn waardoor rijden niet meer leuk is voor deze pony, los van of in combinatie met de leeftijd.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:46

J_emma schreef:
Nou, ze gaan meestal niet met z'n allen tegelijk zonder haar naar de bak, en ze vindt de aandacht en het rondhobbelen ook leuk als de rest niet rijdt. Zij komt opgewekt aandribbelen als je met haar zadeltje aankomt.
En rust roest, dus in alle opzichten alleen maar goed dat ze wat doet.
Maar zoals ik al zei; de ene pony is wat dat betreft de andere niet. Zou zij met haar oren plat de andere kant op rennen, dan is het óf teveel, óf er is iets anders aan de hand en zou ik dat dus niet doen voor we de oorzaak achterhaald hadden.

Want dat kan ook nog in verhaal TS, slecht passend zadel, pijnlijke gewrichten.. Er kan van alles zijn waardoor rijden niet meer leuk is voor deze pony, los van of in combinatie met de leeftijd.

Ja, dan ben ik het helemaal met je eens!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:54

Ik denk gewoon dat jij hier niks over te zeggen hebt, het is simpelweg niet jou pony. De eigenaren kennen hem al langer als vandaag en zullen echt wel het beste met zo'n diertje voor hebben.

Ik heb hier ook drie shetlanders op stal die meelopen in lesjes voor kinderen, 1 daarvan peert hem altijd zodra die door heeft dat je hem nodig hebt, en de andere rent dan vrolijk mee. En toch pak ik ze gewoon om te rijden. Kan best wel eens zijn dat ze geen zin hebben maar zolang ze niet ziek zijn of kreupel dan zullen ze toch hun rondje moeten lopen zin of niet. Het blijft wel een manege, je kan moeilijk tegen de ouders en kinderen zeggen, ja vandaag niet pony heeft geen zin.
Ik pas er alleen de les wel op aan, dan gaan we gewoon wat leuke dingen doen voor ponybeest of ernaast of springen en spelletjes zodat ze toch niet te veel hoeven te hobbelen.