Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
LenaZ05 schreef:Marije_1997 ja, dat is natuurlijk wel waar. Maar het is niet echt brutaal meer, denk ik. Meer een soort agressie.
J_emma schreef:De ene bejaarde is de andere niet. Voor onze shet van 26 die hier eigenlijk met pensioen staat,hebben we een bijrijdertje gezocht omdat ze zich verveelde. Wilde altijd mee de bak in als de andere pony's gingen rijden en was dolgelukkig als er een keer een kleuter op bezoek op gezet werd. Dus nu hobbelt ze 1 a 2 x per week een half uurtje rond. Maar dat is wat anders dan uren les.
Pocca_Locca schreef:J_emma schreef:De ene bejaarde is de andere niet. Voor onze shet van 26 die hier eigenlijk met pensioen staat,hebben we een bijrijdertje gezocht omdat ze zich verveelde. Wilde altijd mee de bak in als de andere pony's gingen rijden en was dolgelukkig als er een keer een kleuter op bezoek op gezet werd. Dus nu hobbelt ze 1 a 2 x per week een half uurtje rond. Maar dat is wat anders dan uren les.
Ja, heeft dat niet gewoon te maken met “ kudde gedrag” ? “Ze gaan met zijn allen naar de bak, en ik moet hier blijven”.. zeker oudere, kwetsbaardere dieren blijven liever in de kudde natuurlijk. Misschien is dat “ vervelen” gewoon een vermenselijking.
J_emma schreef:Nou, ze gaan meestal niet met z'n allen tegelijk zonder haar naar de bak, en ze vindt de aandacht en het rondhobbelen ook leuk als de rest niet rijdt. Zij komt opgewekt aandribbelen als je met haar zadeltje aankomt.
En rust roest, dus in alle opzichten alleen maar goed dat ze wat doet.
Maar zoals ik al zei; de ene pony is wat dat betreft de andere niet. Zou zij met haar oren plat de andere kant op rennen, dan is het óf teveel, óf er is iets anders aan de hand en zou ik dat dus niet doen voor we de oorzaak achterhaald hadden.
Want dat kan ook nog in verhaal TS, slecht passend zadel, pijnlijke gewrichten.. Er kan van alles zijn waardoor rijden niet meer leuk is voor deze pony, los van of in combinatie met de leeftijd.