Nieuw op bokt.nl > geef maar een gil als dit verkeerd staat/reeds bestaat etc.
Gisteren had ik een erg nare ervaring op de weide. Sinds een maand zijn we verhuisd naar een nieuwe plek vlakbij m'n deur waar ze altijd buiten kunnen. Een luxe is het.
Ik wilde dus gisteren naar mijn merrie toestappen in de weide (onderdanig en onzekere merrie) en zij is erg close met een dominant gevalletje.
Nu vertoont die merrie nogal erg dominant gedrag. Ik ben het helemaal niet gewoon dat als ik een paard wil wegsturen omdat die teveel in mijn "persoonlijke bubbel" komt, die gewoon zijn kont draait en achterwaarts dreigend naar je toe komt stappen. Ik had op dat ogenblik ook geen touw of zweep bij de hand dus ik moest het met met mijn lichaamstaal doen.
Op dat moment - ik zal niet liegen - viel ik zelf wat in elkaar en kwam ik waarschijnlijk ook helemaal niet meer dominant over. M.a.w.: ik heb me uit de voeten gemaakt.
Ik heb ondertussen al een goede 19 jaar ervaring met paarden en ik ben echt niet zo snel uit mijn loodje geslagen, sta best wel stevig in mijn schoenen (soms zelfs te stevig bij gevoelige paarden) maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Ik hou dan ook mijn hart vast de volgende keer dat ik er naartoe zal moeten gaan want ik voel me nu al angstig als ik er aan denk...
What to do?
Sommige leren het af. Sommige niet. Zeker merrie's hebben wel eens de neiging van zich dagen of weken te gedragen en dan tref je ze een keer op een humeurige dag en moet je ze opnieuw duidelijk maken waar ze hun humeur kunnen steken.
) en het zal wel over zijn.
Maar dit is de eerste keer dat een paard niet zo op mijn lichaamstaal gereageerd heeft. Bij "erge" gevalletjes doe ik zelfs alsof ik zelf een bok zal uitdelen en daar schrikken de meeste paarden al stevig van. Maar goed, nu eventjes mezelf héél sterk maken als ik voel dat ze de grenzen weer wilt overschrijden en dan komt het goed.
de vorige kudde die ik in beheer had kreeg er bij onderling gedoe wel eens een emmer tussen gegooid. Dat hielp.