Paard agressief op de weide - what to do?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lavidaloca

Paard agressief op de weide - what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:31

hi iedereen,

Nieuw op bokt.nl > geef maar een gil als dit verkeerd staat/reeds bestaat etc.

Gisteren had ik een erg nare ervaring op de weide. Sinds een maand zijn we verhuisd naar een nieuwe plek vlakbij m'n deur waar ze altijd buiten kunnen. Een luxe is het.

Ik wilde dus gisteren naar mijn merrie toestappen in de weide (onderdanig en onzekere merrie) en zij is erg close met een dominant gevalletje.

Nu vertoont die merrie nogal erg dominant gedrag. Ik ben het helemaal niet gewoon dat als ik een paard wil wegsturen omdat die teveel in mijn "persoonlijke bubbel" komt, die gewoon zijn kont draait en achterwaarts dreigend naar je toe komt stappen. Ik had op dat ogenblik ook geen touw of zweep bij de hand dus ik moest het met met mijn lichaamstaal doen.
Op dat moment - ik zal niet liegen - viel ik zelf wat in elkaar en kwam ik waarschijnlijk ook helemaal niet meer dominant over. M.a.w.: ik heb me uit de voeten gemaakt.

Ik heb ondertussen al een goede 19 jaar ervaring met paarden en ik ben echt niet zo snel uit mijn loodje geslagen, sta best wel stevig in mijn schoenen (soms zelfs te stevig bij gevoelige paarden) maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Ik hou dan ook mijn hart vast de volgende keer dat ik er naartoe zal moeten gaan want ik voel me nu al angstig als ik er aan denk...

What to do? :(

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:34

Bespreken met je stal(weide)genoten? Hoe gaan zij er mee om? En bespreken met de eigenaar van het paard? Zou fijn zijn als je met haar kunt bespreken (oefenen) hoe dit op te lossen. Als je echt angstig bent een zweepje meenemen om je eigen ruimte goed af te bakenen. Pas op dat je daarbij niet in de emotie (angst/boosheid) schiet maar zo neutraal mogelijk je eigen ruimte aangeeft.

edit: zie in je profiel dat je ook een Freiberger hebt, leuk! Veel plezier met hem!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:39

touw of zweepje meenemen en de dame duidelijk maken wat je er van vindt als ze haar kont draait. Niet te soft met dit type gedrag. :) Sommige leren het af. Sommige niet. Zeker merrie's hebben wel eens de neiging van zich dagen of weken te gedragen en dan tref je ze een keer op een humeurige dag en moet je ze opnieuw duidelijk maken waar ze hun humeur kunnen steken. :)

Als het mijn merrie was zou je dat trouwens niet moeten bespreken. En ja, die trut hier wil ook wel eens venijnig zijn. Ik hoop dat het met ouder worden wat milder wordt meer tot die tijd ga ik haar echt niet liefjes vragen om zich zo niet te gedragen. Je gaat je toch niet laten trappen door een paard?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:41

Vragen hoe stalgenoten het doen, en ik zou gewoon een men of longeerzweep meenemen.
Veiligheid voor alles.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:42

Je bent er nu op voorbereid, volgende keer een halstertouw bij je hebben, daarmee kan je het paard duidelijk maken dat je er niet van gediend bent, aan de eigenaar doorgeven wat er is gebeurt en aan de staleigenaar, probeer je niet uit het veld te laten slaan want dan kan je straks helemaal niet meer je eigen paard bij haar vandaan halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:43

Als dat mijn paard zou zijn zou ik eerst eens zelf meelopen en haar flink achter de broek zitten.
Daarna diegene aanraden om voor de zekerheid een (longeer)zweep mee te nemen. De meeste paarden die enigszins opvoeding gehad hebben begrijpen daarna wel dat het geen goed idee was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:43

Zweepje meenemen en duidelijk je ruimte (en paard! ) opeisen. Ik heb drie dominante merries staan, maar ik maak heel duidelijk aan de rest dat als ik er tussen sta of eentje vast heb, de rest uit de buurt moet blijven. Nu kan ik het wel vertrouwen dat ze dichtbij staan omdat ze weten dat de voetjes op de vloer moeten blijven zodra ik in de buurt ben / er eentje een halster om heeft.

Gewoon zelfzeker de weide in gaan, neem een meter of 5 ruimte rondom jezelf en je paard op. Als de merrie daarheen nog altijd zich draait en komt dreigen, dan zorg je dat je haar 1 keer goed (!!!) mee hebt, Dan haalt ze het zich de volgende keer niet meer in het hoofd en is een wijzing van de zweep in de richting voldoende.

edit: neem wel een menzweep of een longeerzweep. Met een touwtje of een kort zweepje moet je veel te dicht staan bij het paard om ze eventueel eens te raken, en als ze op reactie daarop uithaalt ben je geraakt...

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:47

Ik heb het meteen aan de eigenaar verteld maar het is een oudere man die enkel maar zei: "je moet voorzichtig zijn" en "ze is waarschijnlijk gewoon jaloers".
Allemaal waarheden waar ik jammer genoeg niet veel aan heb. De enige andere dame die de weide met ons deelt, zei dat ze het nog niet heeft voorgehad en wist verder ook niet wat te doen.

Ik weet het natuurlijk nog niet maar ik zie die merrie echt doortrappen, ongeacht of ik nu een zweepje heb of niet. Het is gelukkig (nog) niet zo dat ze me aanvalt (in de zin van: oren plat en naar me toe galopperen). Alleen zoekt ze zelf telkens die grenzen op, komt ze net wat té dicht staan als ik in de weide ben. O wee als ik haar dan wil wegsturen. Het is ook zo opgebouwd. Ik sta nu sinds een kleine maand op die weide en ze was telkens wel wat moeilijker weg te sturen maar met wat geduw lukte het wel.
Wie weet was het ook gewoon haar dag niet - mijn dag niet want mijn Freiberger kwam die dag ook naar de weide - en gaat het in de toekomst weer zoals voorheen.

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:48

Ir111 schreef:
edit: zie in je profiel dat je ook een Freiberger hebt, leuk! Veel plezier met hem!

Haa, ze zijn toch zo knap hé! Ik moet eerlijk zijn, ik had nog nooit van het ras gehoord maar ik ben hélemaal verliefd op hun bouw en knappe koppies. Heel veel zin in om met hem aan de slag te gaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:49

Dan neem je toch een longeerzweep? Dan kun je tenminste afstand houden.
Als het steeds erger werd dan heb je haar dus onbewust het signaal gegeven dat jij het niet zo erg vind. Dan zul je nu even zeer resoluut moeten zijn.

lavidaloca

Re: Paard agressief op de weide - what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:51

Zal het plan zijn: met longeerzweep op de weide. Jammer dit maar wil niet iedere keer met knikkende knietjes naar mijn merrie gaan kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:52

of een menzweepje idd, (of hele lange dressuurzweep) is net wat handzamer. Zou ook wel zorgen dat jij kan raken vanop een afstand dat zij het niet kan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:54

lavidaloca schreef:
Ir111 schreef:

Haa, ze zijn toch zo knap hé! Ik moet eerlijk zijn, ik had nog nooit van het ras gehoord maar ik ben hélemaal verliefd op hun bouw en knappe koppies. Heel veel zin in om met hem aan de slag te gaan!

Hahaha! Ja, ik vind ze ook prachtig! Lekker van genieten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:56

Ach joh niet te veel bij stil staan, paard goed naar de andere kant van de wei jagen, in de gaten houden dat ze niet meteen weer terug komt en pas als ze zich met wat anders bezig houdt je paard pakken. Dan is het heus wel duidelijk :P
Mijn vorige eigen paard vond ook ooit eens ineens uit het niets dat ze me aan moest vallen. Ik had toevallig al iets in mijn hand en heb er echt even flink achteraan gezeten. Is echt nooit meer gebeurd, zelfs geen oor naar achter of zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:59

Sizzle schreef:
Ach joh niet te veel bij stil staan, paard goed naar de andere kant van de wei jagen, in de gaten houden dat ze niet meteen weer terug komt en pas als ze zich met wat anders bezig houdt je paard pakken. Dan is het heus wel duidelijk :P
Mijn vorige eigen paard vond ook ooit eens ineens uit het niets dat ze me aan moest vallen. Ik had toevallig al iets in mijn hand en heb er echt even flink achteraan gezeten. Is echt nooit meer gebeurd, zelfs geen oor naar achter of zo.

Vrij belangrijk onderdeel van dit stappenplan in mijn ervaring. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:28

Ik gebruik hiervoor vaak een leadrope, die heb ik toch al bij me. Inderdaad paard uit je ruimte houden door eetst met het touw te zwaaien en mocht dat niet werken is het echt niet erg het touw naar het paard toe te gooien (en haar te raken). Paar keer doen (en vergeet niet goed te blijven ademen ;)) en het zal wel over zijn.
Klinkt mij een beetje alsof dat paard die van jou probeert te claimen? Zodra jij in de wei stapt ben JIJ de baas!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:48

Ik zou ook een longeerzweep meenemen en een sessie besteden aan haar uit je buurt houden. En dan ook flink ver weg, minstens 10 meter! En zodra ze weer naar je toe wil hop weer haar wegjagen. Jij bepaald waar ze staat tov jou en zij niet. En daar is niks zieligs aan. Ik gok zomaar dat je veel te lief bent geweest de eerste tijd en dat ze heeft besloten dat jij getraind kan worden ipv omgekeerd!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:53

Wat zegt de staleigenaar ervan? of is dat dezelfde man als de eigenaar van het paard?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:54

In principe zou ik ook adviseren om een zweep mee te nemen, maar probeer ook te ontdekken hoe stalgenoten het doen en hoe ze met paarden omgaan.
Je wil ook niet te boek staan als 'die nieuwe die een zweep meeneemt om paarden te slaan' :+
Klinkt misschien overdreven maar sommige mensen krijgen aardige stress als ze je met een longeerzweep de wei in zien lopen, ook al gebruik je hem alleen om je persoonlijke ruimte te waarborgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:55

Gewoon een longeerzweep mee nemen, zoals anderen al voorstellen. sommige paarden hebben lak aan jouw"bubbel".

Wat iemand anders zou vinden, daar zou ik niet mee zitten. Uit een wei geslagen worden, lijkt mij net iets minder.

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 16:57

Ga ik vanavond zeker doen. Moet wel eerst die weide doorkruisen vooraleer ik aan mijn longeerzweep kan maar op dat vlak laat ze mij wel met rust. Ze volgt me dan wel (in stap en op een redelijke afstand) maar verder doet ze niets verkeerd. Het is pas wanneer ik stil sta of bij mijn merrie wil (die ze inderdaad lijkt geclaimed te hebben) dat ze de grenzen aan het opzoeken is.
Ik hou jullie op de hoogte!

Ik moet zeggen dat het écht wel wat met me gedaan heeft. Lijkt nu zo'n zielig verhaaltje allemaal :o Maar dit is de eerste keer dat een paard niet zo op mijn lichaamstaal gereageerd heeft. Bij "erge" gevalletjes doe ik zelfs alsof ik zelf een bok zal uitdelen en daar schrikken de meeste paarden al stevig van. Maar goed, nu eventjes mezelf héél sterk maken als ik voel dat ze de grenzen weer wilt overschrijden en dan komt het goed.
En gelukkig gaat die merrie binnen enkele maanden ook weer weg. Moest het nu écht niet lukken, kan ik daar naar uitkijken *D

lavidaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 17:00

Temeraire schreef:
In principe zou ik ook adviseren om een zweep mee te nemen, maar probeer ook te ontdekken hoe stalgenoten het doen en hoe ze met paarden omgaan.
Je wil ook niet te boek staan als 'die nieuwe die een zweep meeneemt om paarden te slaan' :+
Klinkt misschien overdreven maar sommige mensen krijgen aardige stress als ze je met een longeerzweep de wei in zien lopen, ook al gebruik je hem alleen om je persoonlijke ruimte te waarborgen.

Snap helemaal wat je zegt!
"Probleem" is hier alleen een beetje dat ik de enige ben die nog actief bezig is met haar paarden. De eigenaar/staleigenaar houdt zijn paarden zomaar, uit liefde voor de dieren. En de derde persoon is niet meer actief bezig en als ze haar paard dan eens uit de weide haalt, is het geen probleem want de merrie werd nooit echt aanvaard in de kudde en staat dus telkens op een aantal meters van de groep. Dus die heeft nooit problemen om haar paard uit de weide te halen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:02

Gooi desnoods je schoen als je niets bij de hand hebt. Meestal ervaren ze het gericht werpen als een soort van magie waar ze niet tegenop kunnen :D de vorige kudde die ik in beheer had kreeg er bij onderling gedoe wel eens een emmer tussen gegooid. Dat hielp.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:14

Ik zou zeker aan de eigenaar van het andere paard vragen om eens samen met jou in de weide te gaan. Jij moet veilig naar je paard kunnen, maar een paard van iemand anders benaderen met een zweep vind ik dan ook weer niet kunnen. Tenzij de eigenaar van dat paard dat ok vindt.
In jouw ogen is het andere paard 'verkeerd' bezig, maar paarden zijn kuddedieren en willen elkaar beschermen. Voor dat paard ben jij niet de baas op de wei, ze ziet jou waarschijnlijk als een indringer die één van haar kuddegenoten bedreigt. Dus doet ze wat ze moet doen, nl proberen jou weg te houden.
De eigenaar van het dominante paard is hier de eerste stap naar succes.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:38

Deze merrie is al vanaf dat jij daar staat langzaam je grens aan het opzoeken, alleen nu ze echt ging dreigen viel het pas op.

Nu is het aan jou om die grens aan te geven en ik zou haar voorlopig een heel eind bij je vandaan houden met een longeerzweep.