Drukte!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myrthe_vel

Drukte!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:36

Haaii bokkers!

Sinds kort heb ik een 7 jarige tinker merrie _/-\o_ maar de laatste tijd is ze erg druk bij het rijden ( dan maakt ze bokken sprongen ) en zelf al bij het ernaast wandelen ( gaan draven in plaats stappen )! soms heb ik het gevoel dat ik naast een hengst loop van 3 jaar. Heeft iemand tips?

myrthe_vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 18:36

myrthe_vel schreef:
Haaii bokkers!

Sinds kort heb ik een 7 jarige tinker merrie _/-\o_ maar de laatste tijd is ze erg druk bij het rijden ( dan maakt ze bokken sprongen ) en zelf al bij het ernaast wandelen ( gaan draven in plaats stappen )! soms heb ik het gevoel dat ik naast een hengst loop van 3 jaar. Heeft iemand tips?

Ohwja we gebruiken al magnesium en ze krijgt alleen een beetje pavo vital!

Goof

Re: Drukte!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:37

En wat doet ze overdag? Hoe vaak en lang komt ze buiten? Contact met andere paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:38

Misschien even laten wennen en gwn rustig aan een band opbouwen? Ik lees hier vaak dat tinkers even de tijd nodig hebben om te wennen en vertrouwen te krijgen.

myrthe_vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 19:39

Goof schreef:
En wat doet ze overdag? Hoe vaak en lang komt ze buiten? Contact met andere paarden?

Ze komt zo’n 5 uur buiten met een kudde!

myrthe_vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 19:39

Marije_1997 schreef:
Misschien even laten wennen en gwn rustig aan een band opbouwen? Ik lees hier vaak dat tinkers even de tijd nodig hebben om te wennen en vertrouwen te krijgen.

Jaa ik heb haar al een half jaar en een band is er wel maar misschien nog niet zo veel respect?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:02

Kan door het weer komen, ik heb zelf een Haflinger die ook dit soort gedrag heeft rond deze tijd. Ik gooi hem dan gewoon aan de longe. Kan hij gewoon zijn energie kwijt zonder ongelukkken.

myrthe_vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 20:02

heidy_wilco schreef:
Kan door het weer komen, ik heb zelf een Haflinger die ook dit soort gedrag heeft rond deze tijd. Ik gooi hem dan gewoon aan de longe. Kan hij gewoon zijn energie kwijt zonder ongelukkken.

Doe je dit dan elke dag? En hoe lang?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:40

myrthe_vel schreef:
heidy_wilco schreef:

Doe je dit dan elke dag? En hoe lang?

Ik rijd zelf niet meer heel vaak, maar alleen als ik dan ging rijden en hij al wat "anders" is in de omgang (ongeduldige, snel naast mij lopen, terwijl hij normaal heel relaxte is). Ook als ik het niet zeker wist. Dan liet ik hem gewoon even uitrazen en als hij dan terug wil vallen geef ik hem weer een hulp vooruit en dan zie ik aan zijn reactie of het genoeg is of niet. Ik wil hem niet doodmoe hebben, gewoon dat hele scherpe eraf.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:05

Hoe lang heb je haar al? Welk voer krijgt ze op een dag en hoeveel?
Hoelang komt ze buiten en hoevaak word ze gereden/aan de hand gewerkt?
Het kan door het weer komen, het kan door een matige vertrouwensband komen/te weinig respect. Het kan door het voer komen maar het kan ook zeker iets lichamelijks zijn. Heeft ze dit sinds kort, of altijd gehad? Zijn er in de tijd dat je haar hebt dingen gebeurd die effect op haar hebben gehad o.a veel verhuizen, verlies van maatjes e.d. Ik zou dit voor jezelf allemaal even nagaan en de komende tijd het rijden even op een laag pitje houden en je te focussen op grondwerk en hier eventueel lessen in nemen (altijd aan te raden). Ook zou ik er persoonlijk een osteopaat en een tandarts bij halen om deze lichamelijke dingen uit te sluiten. Door pijn en ongemak kan een paard erg veranderen in zijn gedrag.
Succes samen en ik hoop dat jullie uiteindelijk de rust terug vinden in de omgang zowel als in het rijden.

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:07

myrthe_vel schreef:
Marije_1997 schreef:

Jaa ik heb haar al een half jaar en een band is er wel maar misschien nog niet zo veel respect?

Als er geen respect is zou ik daar eerst mee aan de slag gaan. Dat bereik je door gewoon heel consequent te zijn. Dit kan trouwens gewoon aan de hand. Overal waar je maar bezig kan zijn. Poetsen, wandelen etc. kunnen daar ook goeie oefeningen bij zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:42

Respect, consequentie en bewust zijn van je eigen spanning scheelt al een hoop. Je kan een paard niet rustig krijgen (of leren rustig te worden, dus hoe zij zichzelf ontspannen) als jij niet rustig/ontspannen bent en zelfverzekerd bent in wat je doet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:00

myrthe_vel schreef:
Goof schreef:

Ze komt zo’n 5 uur buiten met een kudde!

Dus staat ze zo'n 19 uur binnen!
Tja, daar zou mijn paard ook druk van worden :) En ik heb echt een héél kalm paard.

Longeren om de grootste drukte er af te krijgen kan helpen. Maar meer, langer buiten zou beter zijn.
Heeft ze iets te doen op stal? Mentale uitdaging?
Los daarvan moet je paard jou ook respecteren, druk of niet.