Ik zal het proberen zo kort mogelijk te houden.
Sinds een maand is een vriendin van mij super trotse eigenaar van een 6 jarige draver.
Een flink paard "voor mij met mijn 1.53 kort" maar echt een lieverd.
Ze is van zichzelf al erg onzeker en dus ook in omgang met haar paard.
Ik ben vooral haar nu aan het helpen meer zelfvertrouwen te krijgen in de dingen die ik haar leer.
Dit gaat vooral om de kleine onderwerpen nu zoals:
*The 7 games van Parelli
* Energie reguleren
* Onzekere/bang gedrag aanpakken.
Doordat ze zo onzeker is vind ze het allemaal erg spannend maar ook best eng allemaal.
Nu ben ik haar aan door middel van mijn ervaring " 6 jaar gestopt " haar proberen te laten zien dat het allemaal echt wel meevalt. Zij en zowel Denver pakken alle hulpen goed op! Maar toch merk ik dat het paard haar onzekere gedrag soms overneemt.
Soms slaat ze vast en weet ze het even niet meer.
Een voorbeeld hiervan
Denve was wat onrustig tijdens het poetsen bleef draaien had zelfs wat hooi liggen als afleiding, maar voor alsnog voor haar erg onrustig. Ze sloeg vast en haar onzekere ik nam de overhand. "Ik ben tussendoor natuurlijk wel in observatie mode". Ik heb haar even rustig laten worden en Denver van haar over gepakt. Later heb ik hem toch echt wel even aan het werk moeten zetten.
Dit pakte die prima op we zijn een rondje over het erf gelopen. Denver schrok van een grote schuurdeur die open ging! Laten observeren in alle rust ,kauwen likken en rondkijken. Super braaf paard!
Ik heb hem over gegeven aan zijn en is het dan ook zelf gaan proberen! Dit ging super!
Maar ik merk nu dat Denver wat onrustiger word, hij houd van aandacht en van eten
. Maar ook de grondwerk oefeningen vallen erg in de smaak. Zowel bij eigenaresse en paard. Ze houden van werken en vooral een band opbouwen!
Maar ook geen gehaast daar houden we niet van wij doen alles in rust om de energie zo laag mogelijk houden, en hoger opzetten daar wanneer nodig.Het paard staat op een stuk land met inloopstal en echt wel een heel fijn plekje! Met een klein Shetje als maatje.
Er is geen rijbak aanwezig of paddock, land is erg drassig en het water loopt lastig weg! Ze glijden uit.
Ze durft er zowel te voet als erop nog niet mee naar buiten, ook alleen een bitloos touwhalster of normaal halster is aanwezig maar geen zadel. Het enige waar ze kunnen oefen is op het erf waar de grond verhard is. Ik laat Denver dus alleen toe om in stap alle oefeningen te doen.
Nu komen we op het volgende Denver is een jong paard met een beginnende eigenaresse. Maar naar mijn mening zou die hier en daar toch echt wel even moeten lopen en dan niet vol gas maar wel even zn energie eruit halen. Er is ook geen groot veld in de buurt.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En dan vooral voor haar en voor Denver.
Ikzelf ben er een klein beetje bang voor dat wanneer zijn energie gehalte te hoog gaat liggen er voor haar beperkingen in gaan zitten. Dit wil ik voorkomen het gaat echt heel goed, tis een leuk koppel om te zien en ook al erg gek op elkaar!
Leren snel maar vooral nog een erg onzeker stel.Wij houden van leuke reactie's en veel positifietijd.