Paard wild met opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:54

Opzadelen hoort bij normale omgang met een paard. Dat is (ook) grondwerk.
Alles wat je naast het paard doet is grondwerk.
Ik zou in jou plaats iemand langs laten komen die je goed kan helpen om dit probleem op te lossen en je tegelijk het inzicht te geven waar het misgaat zodat het niet meer voor gaat komen.
Bijvb iemand van equine.com

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 19:55

Ineke2 schreef:
Opzadelen hoort bij normale omgang met een paard. Dat is (ook) grondwerk.
Alles wat je naast het paard doet is grondwerk.
Ik zou in jou plaats iemand langs laten komen die je goed kan helpen om dit probleem op te lossen en je tegelijk het inzicht te geven waar het misgaat zodat het niet meer voor gaat komen.
Bijvb iemand van equine.com


Ja dankjewel! Dit wil ikindd gaan doen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:59

Grondwerk = opzadelen
Grondwerk = poetsen
Grondwerk= wandelen
Grondwerk= vast en stilstaan
Grondwerk= longeren
Grondwerk= werk aan de hand
Grondwerk = schriktraining
Grondwerk = lange teugelen
Grondwerk = vrijheidsdressuur
Etc.

Ofwel, iedere omgang met je paard vanaf de grond.
En het lijkt erop dat er ergens iets niet klopt in je Grondwerk.

Even er vanuitgaande dat hij geen pijn heeft van je zadel!

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:03

Kelly_ann schreef:
Grondwerk = opzadelen
Grondwerk = poetsen
Grondwerk= wandelen
Grondwerk= vast en stilstaan
Grondwerk= longeren
Grondwerk= werk aan de hand
Grondwerk = schriktraining
Grondwerk = lange teugelen
Grondwerk = vrijheidsdressuur
Etc.

Ofwel, iedere omgang met je paard vanaf de grond.
En het lijkt erop dat er ergens iets niet klopt in je Grondwerk.

Even er vanuitgaande dat hij geen pijn heeft van je zadel!


Ja ik vraag me alleen af waar het dan mis gaat, of wat ik dan niet goed doe. Het is alleen bij het opzadelen dus als ik daar begin dan begint dat met pakken en poetsen en dat gaat prima totdat ik met het zadel kom aanlopen of hem wil opleggen. Het is ook niet dat hij het steeds vervelender begon te vinden, het was van de een op de andere dag en in die tijd is er niks veranderd. Alleen dat ze in de nacht naar binnen gaan.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:08

BuDaBel schreef:
Ja ik vraag me alleen af waar het dan mis gaat, of wat ik dan niet goed doe. Het is alleen bij het opzadelen dus als ik daar begin dan begint dat met pakken en poetsen en dat gaat prima totdat ik met het zadel kom aanlopen of hem wil opleggen. Het is ook niet dat hij het steeds vervelender begon te vinden, het was van de een op de andere dag en in die tijd is er niks veranderd. Alleen dat ze in de nacht naar binnen gaan.


daar heb je je antwoord, wat gebeurt er snachts op stal? heeft hij genoeg te eten (last van zijn maag of simpelweg honger)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:11

Laat je instructeur eens meekijken, vanaf internet kan niemand zien wat jij precies 'mis' doet.

Je paard dient in de basis gewoon stil te staan. Opzij te gaan als jij dat vraagt. Of je nu wel of geen zadel in je handen hebt.

Misschien ben je te twijfelachtig, of juist te ruw... Misschien doe je per ongeluk iets verkeerd. Misschien is dat nu niet meer zo maar is het gedrag wel gebleven. Misschien associeert je paard het zadel met onprettige ervaringen.
Misschien ben je niet consequent genoeg. Misschien biedt het opzadelen onvoldoende beloning.
Etc. Etc. Etc.

Maar dan nog: in de basis hoort je paard te blijven staan en/of opzij te gaan als jij het vraagt.

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:11

Jimbo schreef:
BuDaBel schreef:
Ja ik vraag me alleen af waar het dan mis gaat, of wat ik dan niet goed doe. Het is alleen bij het opzadelen dus als ik daar begin dan begint dat met pakken en poetsen en dat gaat prima totdat ik met het zadel kom aanlopen of hem wil opleggen. Het is ook niet dat hij het steeds vervelender begon te vinden, het was van de een op de andere dag en in die tijd is er niks veranderd. Alleen dat ze in de nacht naar binnen gaan.


daar heb je je antwoord, wat gebeurt er snachts op stal? heeft hij genoeg te eten (last van zijn maag of simpelweg honger)


Voor zover ik weet gebeurt er niks. Hij heeft meer dan genoeg eten en drinken etc. De stallen staan achter iemands huis dus die staleigenaar hoort alles als er wat zou zijn en hij gaat graag zijn stalletje in.

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:13

Kelly_ann schreef:
Laat je instructeur eens meekijken, vanaf internet kan niemand zien wat jij precies 'mis' doet.

Je paard dient in de basis gewoon stil te staan. Opzij te gaan als jij dat vraagt. Of je nu wel of geen zadel in je handen hebt.

Misschien ben je te twijfelachtig, of juist te ruw... Misschien doe je per ongeluk iets verkeerd. Misschien is dat nu niet meer zo maar is het gedrag wel gebleven. Misschien associeert je paard het zadel met onprettige ervaringen.
Misschien ben je niet consequent genoeg. Misschien biedt het opzadelen onvoldoende beloning.
Etc. Etc. Etc.

Maar dan nog: in de basis hoort je paard te blijven staan en/of opzij te gaan als jij het vraagt.


Waar ik nu wel aan denk is dat hij bij de vorige eigenaar zeker geen goede ervaringen heeft gehad met het zadel dus ik weet niet of het daar dan (ook) nog aan ligt.

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:41

Misschien is er iets met de singel? Slechts een suggestie hoor.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:09

Ik vind het toch wat die oordelen van klieren geen respect ect.

Respect kan je krijgen als jij hem ook met respect behandeld.
Ik kreeg laatst van mijn instructeur ik ben sinds kort met een klassieke dressuur instructeur bezig wat ook vanaf de grond werk. Ik zei laatst hij vergeet vaak zijn achterhand toen kreeg ik meteen op mijn kop van nee hij vergeet dat niet het is dat jij dat doet zo iets zei ze het lag aan mij ieder geval.

Zo ook met het zadel paard is net pas onder het zadel.

Stalgenootje was laatst van haar net zadelmak paard gevallen en moest gewoon weer bij 0 beginnen het is weer kwestie van vertrouwend

Ik zou eigenlijk het nu dan zo oppakken je komt aan met het zadel blijf bij hem staan hij gaat er aan snuffelen en als ie dat heeft gedaan ga je weer weg met het zadel en zo bouw je het weer stapje voor stapje op tot dat je weer normaal kan opzadelen.

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:20

Tja
De opties zijn beperkt in dit soort gevallen:

- Het is medisch ( of anderzins fysiek: te weinig buiten valt daar ook onder)
- Het is het tuig
- Of de eigenaar/ruiter/groom is niet capabel genoeg voor dit paard.

Dus voor jezelf dit rijtje langslopen. .bekijken wat het probleem kan zijn ( het liefst samen met een deskundige) en dan daar de oplossing zoeken.

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 21:34

trysteffy schreef:
Ik vind het toch wat die oordelen van klieren geen respect ect.

Respect kan je krijgen als jij hem ook met respect behandeld.
Ik kreeg laatst van mijn instructeur ik ben sinds kort met een klassieke dressuur instructeur bezig wat ook vanaf de grond werk. Ik zei laatst hij vergeet vaak zijn achterhand toen kreeg ik meteen op mijn kop van nee hij vergeet dat niet het is dat jij dat doet zo iets zei ze het lag aan mij ieder geval.

Zo ook met het zadel paard is net pas onder het zadel.

Stalgenootje was laatst van haar net zadelmak paard gevallen en moest gewoon weer bij 0 beginnen het is weer kwestie van vertrouwend

Ik zou eigenlijk het nu dan zo oppakken je komt aan met het zadel blijf bij hem staan hij gaat er aan snuffelen en als ie dat heeft gedaan ga je weer weg met het zadel en zo bouw je het weer stapje voor stapje op tot dat je weer normaal kan opzadelen.


Ja! Precies zo ben ik nu bezig. Gewoon weer vanaf het begin heel rustig opbouwen en vooral op zijn tempo

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:40

Misschien heb ik iets gemist maar jij hebt het paard samen met iemand zadelmak gemaakt en nu heeft hij in eens slechte ervaringen onder het zadel met de vorige eigenaar?

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 21:42

bigone schreef:
Misschien heb ik iets gemist maar jij hebt het paard samen met iemand zadelmak gemaakt en nu heeft hij in eens slechte ervaringen onder het zadel met de vorige eigenaar?


Owh ja vergeten uit te leggen. Het paard 'was al beleerd' maar wij zijn weer helemaal vanaf 0 begonnen omdat hij slechte ervaringen heeft gehad. Dus eerst grondwerk etc

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:49

En dat gaat geweldig volgens jou. Maar een paard wat over je heen banjerd heeft totaal geen respect voor je dus ergens heb je in het grondwerk wat gemist. Onze dieren willen nog wel eens klooien en dan komen ze aandenderen wanneer ik de poort open doe maar geen haar op hun hoofd dat ze me aan de kant duwen. Even een keer hard EH pas op zeggen en ze staan stil en blijven stilstaan tot ik opzij stap. En deden ze dat vroeger niet dan was het één keer hard en klaar.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:50

Wat was het probleem waar de vorige eigenaar tegen aanliep als ik vragen mag. Is die te vroeg ingereden of te ruw behandeld?

BuDaBel
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 21:56

alice0cullen schreef:
Wat was het probleem waar de vorige eigenaar tegen aanliep als ik vragen mag. Is die te vroeg ingereden of te ruw behandeld?


Is niet zeker, waarschijnlijk ruw behandeld.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:02

Wat ik altijd geleerd heb gaat er iets niet goed in de opleiding van een jong paard dat je meestal te snel bent gegaan en je terug moet gaan naar het punt tot waar het wel goed gaat.
Dus ga maar eerst weer eens even grondwerk zonder zadel doen. Dan dingen op hem leggen weer eraf halen. Longeersingel er eerst weer om.
Gaat dit goed en dit levert geen stress of andere reactie op ga je weer met zadel beginnen.
En dan gewoon zadel erop leggen op de plek waar je longeert. En dan eerst met zijn tweeën 1 paard vast houden en ander zadel erop leggen.
In een redelijk open ruimte is dit veiliger als op stal/poetsplaats dan heb je zelf de ruimte als hij draait of wilt slaan.

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:24

Ts, film zijn gedrag eens zoals hij nu doet wanneer je met het zadel aan komt lopen , ben namelijk heel benieuwd hoe hij er dan uit ziet.
Wanneer hij al een jaar bij iemand anders onder bvb een niet passend zadel heeft gelopen kan dat idd wel tot dit gedrag leiden maar dan moet het trauma wel heel erg heftig zijn geweest wanneer hij mensen van zich af probeert te meppen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:50

BuDaBel schreef:
Owh ja vergeten uit te leggen. Het paard 'was al beleerd' maar wij zijn weer helemaal vanaf 0 begonnen omdat hij slechte ervaringen heeft gehad. Dus eerst grondwerk etc


Als je vanaf 0 bent begonnen is nu stap 1 toch weer stuk.....

Avalanche

Berichten: 16066
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:56

Maar lief, ik wil niet vervelend zijn, maar ergens gaat er iets mis.

En het lastige is, dat kan ik zo niet zien, en dat kan van alles zijn :) dus toch denk ik handig om even een goede instructeur mee te laten kijken, en laat het alsjeblieft iemand zijn die niet uitgaat van een klier :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard wild met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:47

Hoe reageert dit paard als je er een deken op gooit.
Probeer eerst je dekje er eens op te leggen.
Gedurende het poetsen zadel vol in het zicht.
Het kan zijn dat hij schrikt van ineens zo'n donker groot ding naast zijn hoofd
En probeer eens zadel erop, niet rijden maar poetsen tot hij ontspant en dan zadel eraf, nog even poetsen en niet rijden

Roodvos

Berichten: 6675
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:13

TS, je kunt met een paard niet “weer vanaf 0 beginnen”. Het is geen harde schijf die je wist of een apparaat dat je terug zet naar de fabrieksinstellingen.

Met een paard wat al iets geleerd heeft kan je alleen maar corrigerend bezig zijn, rekening houdende met de (negatieve) ervaringen die het dier in het eerdere traject heeft opgedaan. Je kan dat niet negeren onder het mom van "ja, maar we zijn weer helemaal opnieuw begonnen". En corrigeren en nieuw/ander gedrag aanleren is nou eenmaal een stuk lastiger dan een dier iets voor de eerste keer aanleren. Het is niet ongewoon dat het oude gedrag bij vlagen nog ineens de kop opsteekt.

Zoek begeleiding bij een trainer die aantoonbaar veel ervaring heeft met het zelf opleiden van jonge paarden.

VeraaaBallooJarig
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:50

Zoals hier al gezegd word met grondwerk bezig.
Belangrijke dingen hiervan zijn dat het paard naar je luistert wat jij wil.
loop jij een pas sneller, Moet het paard ook gelijk een pas sneller mee lopen. (je moet hem niet mee hoeven te trekken)
ga jij stil staan, moet je paard ook per direct stil gaan staan.
Dit alles kan op commando om alles zo duidelijk mogelijk te maken. Daar heeft een paard behoefte aan.

Wij hebben twee project paarden 1 is nu met het rijden helemaal klaar, en maken de stappen om naar buiten toe te gaan, tweede is 3 jaar geleden ook een poging gedaan om te beleren. Hier hadden ze ook veel moeite met het zadel er op te doen. Daarbij barste ze helemaal los, op een gegeven moment ging het beter en gingen ze er op. ook dit ging even goed en daarna niet meer. nu zij wij helemaal bij 0 begonnen. hele kleine stapjes zijn het, maar tot nu toe gaat alles super goed. Dit hebben we gedaan met een paarden gedragsdeskundig, was zij er niet geweest weet ik niet of we de 2 project paarden nog wel gehad hadden. Beter gezegd, dan hadden we geen 2e projectpaard gehad.

Hierbij hebben we dus geleerd om alles op commando te doen.

We beginnen op de grond, dat hij stil staat met alles wat we doen, wij gebruiken hier: sta stil voor. Je kan invullen wat je zelf wild. Dan beginnen we met het zadel, we zeggen zadel, leggen ons hand op de rug, wacht een aantal secondes, dan krijgen ze wat lekker. dit herhaal je een paar x zo dat ze weten als je zadel zegt, dat er iets gebeurd bij de rug. dan pak je een dekje, zeg je weer zadel. leg je dekje er op. Zo ga je verder, etc.

Ik zou even terug gaan naar de basis gaan om hem duidelijk te maken, wat je van hem verwacht. Wees consequent en duidelijk.

Wat ik verder begrijp is dat je eerst een ervaren iemand bij je had die je hielp, helpt deze je nog steeds of doe je het verder rijden zelf?

Als je meer informatie wil, mag je me wel een berichtje doen om het echt duidelijk uit te leggen.