Ik zit met een klein probleempje. En ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij.
Lessen is geen optie, ik kan (en wil) geen geld meer investeren in deze merrie.
Situatie: Ik verzorg een 15 jarige Gelderse merrie Aranca. Zij heeft de eerste 10/11 jaar op een weiland doorgebracht en is amper in handen geweest. Ze is niet de makkelijkste in de omgang. Mannen moet ze over het algemeen niet, het heeft ook lang geduurd voordat ze de hoefsmid bijvoorbeeld accepteerde.
Dit ging allemaal eigenlijk supergoed hoor uiteindelijk. We konden zowat alles bij haar. Maar vorig jaar bleek ze een blessure te hebben waar ze niet meer overheen komt. Ze heeft artrose in de hals en een beknelde zenuw. Zonder arbeid loopt ze prima, als je haar zo in het land ziet lopen loopt ze niet kreupel ofzo maar zodra je erop gaat en wat gaat vragen gaat ze kreupelen.
Enfin, hierop hebben de eigenaren besloten haar te laten dekken. Sinds 17 juni loopt daar de kleine Odin naast
. In het begin was ze erg beschermend om het veulen en dat we de tweede dag merrie hebben moeten platspuiten om het veulen een infuus te geven hielp ook allemaal niet. Daarna ging het allemaal eigenlijk wel steeds beter. Ze kwam weer naar ons toe voor kriebels en ze is gewoon rustiger en liever.
Nu de laatste tijd wordt ze weer chagrijniger. In stal is ze nooit echt de liefste geweest, maar bijten ofzo heeft ze nooit gedaan (op het moment dat het veulen een infuus moest krijgen na. Dat was echt naar, ze had de arm van de eigenaresse echt GOED vast). Nu doe ik altijd het halster om voordat de stallen open gaan. Op stal staat nog een pony en een shetlander en we gooien eigenlijk altijd de deuren open zodat ze zelf het paddock in lopen. Vanaf het paddock pakken we ze aan de lijn om ze tegelijk naar het land te brengen.
Maargoed. Ze is dus chaggie. En niet een dag chaggie, maar op bepaalde momenten. Met name als je het halster om doet. Oren gaan plat, en als je niet uitkijkt gaan de mondhoeken omhoog. Ik begrijp niet goed waar dit gedrag vandaan komt en ik straf het niet af (tenzij ze een poging tot bijten doet). Ik probeer haar juist positief te benaderen door te kriebelen op de plekjes die ze fijn vindt of snoepjes te geven enzo. Bij het veulen mogen we alles doen, daar wordt ze absoluut niet boos van. Odin vindt het ook heerlijk om geknuffeld te worden.
Heeft iemand tips? Je zou denken dat zolang ze niet bijt er niks aan de hand is, maar de verandering in gedrag vind ik vreemd en inmiddels moet ze met halster in het land blijven staan omdat ze bij de eigenaren dus lastiger te vangen is (geen idee wat hier werkelijk aan de hand is hoor want ik spreek ze alleen via de app). Zelf had ik nog niet echt moeite met het vangen in het land, maar als dit gedrag van kwaad tot erger gaat...
De reden dat ik niet kan en wil investeren in les is het feit dat merrie hoogstwaarschijnlijk weg gaat zodra het veulen gespeend kan worden en ik simpelweg geen geld over heb.
Moeten we meer met haar werken? Is ze chaggie omdat ze niks meer doet? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen?