Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ir111 schreef:Wij hebben een groep van 3 lopen waarvan er 1tje doet wat de jouwe doet bij het meeste onderdanige paard uit de groep. Dat heeft ruim een jaar geduurd maar is nu redelijk ok. Als er stress is (voeren, iets spannends in de wei) dan vervalt hij weer in dat ettergedrag. De onderdanige gaat er relaxter mee om dan ik...
Mijn ervaring is dat t vaak tot een jaar duurt voor een groep echt ok is. Tot die tijd blijft het regelmatig 'schuren'.
), maar ik krijg ook het idee dat de jongste een tikkeltje jaloers is, net of hij het niet helemaal pikt dat hij mij ineens moet delen... Cowgirl schreef:Mijn ervaring is dat het wel eens wil helpen om ze samen mee op pad te nemen.
Gewoon rijden/aan de hand of een ritjes met de trailer naar vreemd terrein.
In het begin konden we niet te dicht bij elkaar rijden want dan was het weer dreigen, happen naar elkaar of oren in de nek. Na een tijdje was er geen vuiltje meer aan de lucht. Echte vriendinnen zouden ze nooit worden maar ze maakten geen ruzie meer gelukkig. LBLGypsyCobs schreef:Je jonge ruin klinkt mij een beetje als wat sommige mensen doen als ze onzeker zijn.
Continu herrie maken en reactie uitlokken om bevestiging te krijgen.
Als een kind in de klas wat heel hard 'poep' roept en vervolgens om zich heen kijkt wie er allemaal reageren en hoe ze reageren.
Je oude paard is heel wijs en negeert het zoveel mogelijk.
Als hij er op in gaat is dat voor je jonge paard een beloning van dat gedrag.
En dat maakt jouw jonge paard op dit moment nog onzekerder, zeker als jij dan het andere paard ook nog aandacht geeft.
Hij gaat echt wel snappen dat als hij rustig en normaal doet, het allemaal veel gezelliger is.
Jouw oude paard doet wat jij ook het best kan doen; de grote mond van je jonge paard negeren en aandacht geven op de momenten dat ie zich wel normaal gedraagt.
en ik maak dus ook heel duidelijk dat de jongste dit niet moet doen. En ik heb in het begin idd het oudje beschermd, maar daar maakte ik het erger mee, want die is op zijn manier ook uitgekookt zat en kwam dan over dramatisch naar mij toe rennen, van red mij terwijl er een guitenkop op zat. Ik zweer jullie als ik de jongste dan strafte stond het oudje nog net niet te gniffelen achter mij... En dat werkte als een rode lap op een stier bij mijn jongste. Dus ik negeer het nu idd. Ik moet helaas meerdere keren per dag de wei in om de jongste zijn hoefbal in te spuiten, maar nu doe ik op moment ook alleen dat, knuffel de jongste even en negeer het oudje zo veel mogelijk.