Miskoop of opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:41

Jee TS, ik kan me je teleurstelling en wanhoop goed voorstellen. Een aantal reacties hier zijn echt te kort door de bocht, maar de meesten snijden wel hout.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het advies om je paard eerst goed te laten checken, bij een goede kliniek waar voldoende mogelijkheden zijn voor eventuele foto’s en/of echo’s. Wanneer het gedrag van je paard voortkomt uit pijn of lichamelijke beperkingen, heeft doortrainen immers ook geen zin.

Is je paard écht goed gekeurd dan is professionele hulp te adviseren, of toch verkoop als je dit traject zelf niet zit zitten en het vertrouwen ontbreekt. Dat is geen schande, een paard is duur dus het is wel zo fijn om dan een paard te hebben waar je wel mee uit de voeten kunt.

Heel veel wijsheid gewenst en laat je niet frustreren door botte meningen die ongefundeerd worden gegeven ;)

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 19:45

Gabrielletje schreef:
Jee TS, ik kan me je teleurstelling en wanhoop goed voorstellen. Een aantal reacties hier zijn echt te kort door de bocht, maar de meesten snijden wel hout.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het advies om je paard eerst goed te laten checken, bij een goede kliniek waar voldoende mogelijkheden zijn voor eventuele foto’s en/of echo’s. Wanneer het gedrag van je paard voortkomt uit pijn of lichamelijke beperkingen, heeft doortrainen immers ook geen zin.

Is je paard écht goed gekeurd dan is professionele hulp te adviseren, of toch verkoop als je dit traject zelf niet zit zitten en het vertrouwen ontbreekt. Dat is geen schande, een paard is duur dus het is wel zo fijn om dan een paard te hebben waar je wel mee uit de voeten kunt.

Heel veel wijsheid gewenst en laat je niet frustreren door botte meningen die ongefundeerd worden gegeven ;)


Dankjewel! nee doe ik zeker niet. Sommige reacties geven echt wel goed advies. Ik kan weer verder bedankt iedereen!

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:50

Van welke regio ben je?mss kunnen mensen je iemand aanraden zowel op medisch of rijtechnisch vlak?

ik zou ze idd ook medisch(vooral een goeie osteo) laten nakijken(en hoe is ze gekeurd bij aankoop?ook rontgen?)
en nadien gewoon even in training bij iemand.(die naast het paard ook jullie samen bekijkt)

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 19:52

tengeltje11 schreef:
Van welke regio ben je?mss kunnen mensen je iemand aanraden zowel op medisch of rijtechnisch vlak?

ik zou ze idd ook medisch(vooral een goeie osteo) laten nakijken(en hoe is ze gekeurd bij aankoop?ook rontgen?)
en nadien gewoon even in training bij iemand.(die naast het paard ook jullie samen bekijkt)


Regio zuid holland. Nee geen rontgen dat vond hij niet nodig de veearts.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:53

Dan zegt een keuring helaas heel weinig over dat het paard medisch in orde is. Dan zou ik het paard eerst nog eens laten onderzoeken.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:56

Liezel1 schreef:
Ben ik dan de enige die het schokkend vind dat de resterende 1000 euro na acht(!!!) Maanden nog niet is betaald?

Die zul je eerst zal moeten betalen.
Daarna kun je volgens mij kun je 2 dingen doen TS.
1. Je laat haar goed nakijken, rontgen, zadel etc. Als ze goed blijkt, zet je er een ruiter op die haar erdoor kan helpen en jullie kan begeleiden.
2. Je steekt er geen tijd en geld meer in en je verkoopt haar.


Nee hoor, ik heb het ook met verbazing zitten te lezen?

Het is vakantietijd zeker. :=

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:58

Horsewoman2 schreef:
Regio zuid holland. Nee geen rontgen dat vond hij niet nodig de veearts.


Vraag is, wat vind jij nodig?
Jij betaalt...

Veearts kan natuurlijk ook prima inzien dat het een gebrek aan rijerij is en het op die basis afwijzen/niet adviseren. Maar dat kunnen wij vanaf het internet niet.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:58

Een paard weigert nooit zo maar. Dier zal zeer waarschijnlijk lichamelijk niet in orde zijn dus het enigste advies is op de foto helemaal, benen rug nek , alles. En komt er dan uit dat ze te kapot is om te springen dan moet je je plannen maar bijstellen en heb je een hele dure les geleerd.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:01

bigone schreef:
Een paard weigert nooit zo maar. Dier zal zeer waarschijnlijk lichamelijk niet in orde zijn dus het enigste advies is op de foto helemaal, benen rug nek , alles. En komt er dan uit dat ze te kapot is om te springen dan moet je je plannen maar bijstellen en heb je een hele dure les geleerd.


Hoewel ik zeker denk dat het geen kwaad kan om alles op de foto te zetten...
Denk ik niet dat een paard altijd weigert uit lichamelijk ongemak.

Verkeerd uit komen voor de sprong, een ruiter die onduidelijke hulpen geeft of zelfs een tegenstrijdig gevoel aan het paard, een ruiter die geen leider kan zijn bij een paard die dat duidelijk nodig heeft.
Zomaar een paar reden op basis waarvan een paard ook heel eenvoudig kan weigeren.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:20

Als de vorige bijrijder geprobeerd heeft haar over de hindernis te slaan, zou ik eerst zorgen dat ze je vertrouwt en dan heel veel belonen en prijzen voor alles wat ze doet. Zo kun je steeds een stapje verder

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:22

Ik vind ook zeker niet dat je opgelicht bent. Je hebt het paard al 1,5 maand gereden voor je het dier kocht, dat is een beste periode om te zien wat je koopt en heeft de verkoper je alle ruimte gegeven om het dier eerlijk te leren kennen. De meeste mensen kopen een paard na 1 of 2 keer proefrijden. Niet betalen nadat je het paard al sinds augustus hebt, vind ik dan ook niet kunnen en ronduit asociaal.

Ik zou er een goede instructeur bij vragen om eens mee te kijken waar het probleem ligt. En ook verder laten nakijken door een dierenarts. Heeft er al eens een andere ruiter mee geprobeerd te springen? Na 8 maand vind ik het wel lang om nog op een verkoper terug te vallen indien er medisch iets niet goed zou zijn, denk dat je bij een evt medisch verborgen gebrek nu wel heel laat zou zijn, maar laat het zeker uitzoeken voor het welzijn van je paard.
Kan er medisch niets gevonden worden (kijk ook naar je zadel), dan gewoon kijken of je er met instructeur rijtechnisch uit kunt komen en anders idd je verlies pakken en het paard zelf verkopen. Vanachter bokt is het niet te zien hoe je rijd en ook moeilijk tips te geven waarom het paard weigert. Kan me best voorstellen dat je teleurgesteld bent en dat een paard ook geen pakje boter is, toch een flinke aankoop en hap uit je budget voor onderhoud, dan mag je er ook best van genieten. Het zijn dieren en soms pakt het anders uit dan verwacht, ook ik heb wel eens geen match gehad. Maar in dat geval wanneer rijtechnische hulp er geen team van kan maken, gewoon zelf weer te koop zetten.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:39

Janine1990 schreef:
bigone schreef:
Een paard weigert nooit zo maar. Dier zal zeer waarschijnlijk lichamelijk niet in orde zijn dus het enigste advies is op de foto helemaal, benen rug nek , alles. En komt er dan uit dat ze te kapot is om te springen dan moet je je plannen maar bijstellen en heb je een hele dure les geleerd.


Hoewel ik zeker denk dat het geen kwaad kan om alles op de foto te zetten...
Denk ik niet dat een paard altijd weigert uit lichamelijk ongemak.

Verkeerd uit komen voor de sprong, een ruiter die onduidelijke hulpen geeft of zelfs een tegenstrijdig gevoel aan het paard, een ruiter die geen leider kan zijn bij een paard die dat duidelijk nodig heeft.
Zomaar een paar reden op basis waarvan een paard ook heel eenvoudig kan weigeren.

Klopt maar gezien de voorgeschiedenis ga ik hier wel van uit, natuurlijk weigert een paard wel eens om de redenen die jij opgeeft , zonder meer mee eens. Maar wanneer je een dier er over moet meppen dan is er iets aan de hand. Dan is het geen onwil.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:58

Ik vind het al zeer coulant dat de eigenaar het paard niet al opgehaald heeft bij je.
Dit is jou probleem niet zijn probleem, er zijn 100.000 redenen te bedenken waarom springen niet wil lukken.
10.000 redenen medisch, 89.999 redenen rijtechnisch en dan is er nog een en dat is dat het paard gewoon echt niets met de springsport heeft.
En als ze niet willen met goed les en oefenen krijg je ze er niet overheen geduwd en is het beter een ander paard te zoeken.
Maar dat is niet het probleem van de verkoper, je wist dat er werk in zat en het paard niet sprong, je hebt zes weken geleased dus tijd genoeg om te testen.
Dat het je dan nu gewoon de 1000 euro afbetaling kost is toch niet meer dan logisch? Je hebt nou eenmaal een prijs afgesproken, en die hoor je te betalen.
Ik had me echt genaaid gevoeld als ik je het gegund had om die 1000 euro op afbetaling te doen, en van mij kreeg je dat paspoort ook echt niet. :n
En als het op papier had gestaan had je probleem vrees ik groter geweest hoor, dan had de verkoper juridisch stappen tegen je kunnen ondernemen.
Betaal dat paard nou gewoon af, laat het beest nakijken en als het met les niet wil ga een andere baas zoeken, maar wees volwassen en betaal wat je afgesproken hebt.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:08

bigone schreef:
Klopt maar gezien de voorgeschiedenis ga ik hier wel van uit, natuurlijk weigert een paard wel eens om de redenen die jij opgeeft , zonder meer mee eens. Maar wanneer je een dier er over moet meppen dan is er iets aan de hand. Dan is het geen onwil.


Mwah... dat meppen trek ik enigszins in twijfel, omdat in de eerste post TS zegt dat ze niets weet van de voorgeschiedenis.
Vervolgens heeft een andere ruiter veel geslagen met de zweep bij weigeren. Waarbij 'veel' natuurlijk ook erg relatief is. Er is in het geheel geen informatie gegeven door TS of het paard bij die ruiter wel eens of helemaal niet over de hindernis ging. Stel dat hij daar uit 10 sprongen daar maar 2 keer weigerde...

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:25

Ik weet niet of dit al gevraagd is, mat past je zadel wel ? Met mijn vorige zadel ging mijn paard ook staken, bokken, ect. Dit zadel schhof bij haar in galop en bij het springen. Mijn paardje moet nu ook opnieuw leren dat springen geen pijn doet.

Hoe zit het op de grond? Heb je haar al laten vrijspringen? Hoe reageer ze daar op de sprong?

Dribspo

Berichten: 17
Geregistreerd: 05-09-17

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:37

Misschien een tijdje op rust in combinatie met wat grondwerk en oefeningen om elkaar wat beter te leren kennen. Zal ook even het zadel na laten kijken en de osteopaat laten komen. Tenzij je er van overtuigd bent een miskoop te hebben gedaan, maar het was wel het paard waar je verliefd op werd.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:39

als ik jou was zou ik het paard volledig kopen (dus de resterende 1000 nog betalen). Goed les nemen, het klinkt namelijk erg als rijtechnisch en communicatieproblemen. bouw het rustig op om het vertrouwen samen op te krikken.
mocht het nog niet willen, als het echt zo is dat het paard goed springgefokt is, en zoals jij zegt ook goed kan springen, betaald menig handelaar je ook 4000 euro en kan je het eventueel weer verkopen.
en handelaren weten echt wel waar kwaliteit in zit en gaan die paarden niet zomaar naar een 'slechte' plek

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:46

Kun je een iemand laten filmen als je rijdt? Misschien geeft dat wat duidelijkheid?

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:16

Ik snap dat dit erg vervelend voor je is en ik moet zeggen dat sommige reacties hier wel erg onaardig zijn. Misschien kan je grondwerk lessen nemen en de band met het paard versterken voordat je er weer opstapt? Ik vrees dat je het paard sowieso moet kopen, want je hebt nou eenmaal de deal gesloten. Mocht het uiteindelijk alsnog niet werken kan je haar altijd verkopen. Succes!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:23

Wellicht moet je eerst die laatste 1000 euro betalen voordat je met al die goedbedoelde tips hier aan de slag gaat. :?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:28

Nou hè. Je mag blij zijn dat de verkoper nog niet met een brandende fakkel en een hooivork voor de deur staat.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:39

Nies_ schreef:
Nou hè. Je mag blij zijn dat de verkoper nog niet met een brandende fakkel en een hooivork voor de deur staat.


Ja. Want dat is heel gebruikelijk anno 2019 :roll:

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:52

Dit paard is mogelijk juridisch nog niet van jou, dat kon bij een zaak wel eens een mooi verhaal worden.

Jij kan nog niet nadenken over het verkopen van dit dier voordat je 1000 euro betaald hebt. Je moet je schamen dat je dat nog niet gedaan hebt, zeker nadat je 1.5 maand dit dier hebt kunnen uitproberen.

Mensen zoals jij zijn de reden dat verkopers niks meer op proef of op afbetaling willen meegeven.

Echt.... ik kan er niet bij dat jij denkt dat je opgelicht bent, terwijl jij degene bent die iemand oplicht :+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:04

Berryz schreef:
Hoe zit het op de grond? Heb je haar al laten vrijspringen? Hoe reageer ze daar op de sprong?


Deze opmerking had ik ook in gedachten.
Een bitje basis springer met goede aanleg springt zo 1,20 vrij , en dan kun je ook mooi bekijken wat ie aan talent kwa sprong techniek al in zich heeft.
Had ts allang kunnen doen voor de aankoop, desnoods met een deskundig iemand erbij.
En daarna eventueel onder ervaren ruiter stukje parcours laten springen voor beoordeling.


Bij een schriftelijk contract kun je terugvallen op de definitie waarvoor paard gaat worden gebruikt voor eventuele ontbinding koop contract.
Mist omschreven erin natuurlijk..... en mits een contract opgesteld. ( is hier dus niet gebeurd)
Dit koop-contract is overigens meteen je eigendomsrecht bewijs, paspoort dus niet.

Ter lering: dit paard dus ook niet verkopen zonder koop contract.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 05:45

En ook belangrijk: wat zegt je instructeur?