Miskoop of opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:56

Je bent niet opgelicht maar zelf tekort geschoten , al helemaal nadat je het dier zelf hebt kunnen leasen. Dus niet klagen maar dragen, geld betalen , paard te koop zetten en verlies nemen.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:57

Zo jeetje sommige mensen reageren wel wat bijzonder.
Wat ontzettend vervelend TS dat dit jou is overkomen. Hoe ging het tijdens de lease periode? Heb je de dierenarts er ook al eens bij gehad om te bekijken of er niet meer aan de hand is?

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:58

Horsewoman2 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nies zegt het wat hard, maar goed. Lekker laten gaan.

Ik denk inderdaad wel dat je haar niet goed kunt mannen.

Je kunt 3 dingen doen:

- het resterende bedrag betalen en haar verkopen
- les nemen met haar
- een bijrijder zoeken die haar wel aankan


Ik wil haar eigenlijk niet wegdoen, maar ik moet wel realistisch zijn.


Ik denk dat je het meest realistisch zal zijn als je de koop afrondt door het resterende bedrag te betalen en op zoek gaat naar passende begeleiding. De dingen die je opnoemt, zijn namelijk geen foutjes in het karakter van het paard, maar foutjes in management en daarin kun je prima geholpen worden. Succes! :)

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:58

Cioccolato schreef:
Het maakt niet uit op wiens naam het paard staat. Al staat die nog op de naam van de fokker. Wil niks zeggen

Zelfs de chipnummer?
Ik leer hier weer iets bij... dat wist ik echt niet.
Ik dacht dat je een paard zelfs niet kan verkopen als de chipnummer niet met jouw naam verbonden is.
Dat zou dus betekenen dat iemand gewoon een gestolen paard zelfs mét chip zou kunnen doorverkopen?

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:00

het chipnummer staat niet op naam, dat is het nummer van het paard.
het paspoort hoort wel bij het paard te zijn. Je mag het paard niet eens verplaatsen zonder het paspoort.

Ik zou de 1000 betalen, paspoort erbij, en dan doorzetten of verkopen. Als het paard medisch niets mankeert zou je het zonder verlies door kunnen verkopen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:02

TS,
Heb je er tijdens het leasen ook al mee gesprongen? Of bosritjes mee gedaan?
Als we dat weten is het voor ons makkelijker beoordelen. Nu gaan de meeste roepen dat het aan jou ligt en je het dier niet kan rijden. Maar als je voorheen er wel mee kon springen en nu niet en het dier echt zo plots te koop stond kan je uitgaan van een blessure lijkt mij

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:04

Heb je je paard al een nalaten kijken door een osteopaat? Of het zadel nalaten kijken?
Als ik jou was zou ik bij nul opnieuw beginnen onder begeleiding van een instructiese. Eerst grondwerk en longeren en het springen nog even links laten liggen.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:04

In België zijn de regels anders dan in NL, kom je uit België JokeRox?

TS, je geeft te weinig info over de zaken waarvan de eigenaar zich niet aan heeft gehouden en kan me ergens voorstellen dat je je wat gepushed hebt gevoelt in de aankoop. Maar op basis van deze info heb je gewoon geen passend paard gekocht, hoewel dit meer aan jouw eigen kunnen lijkt te liggen dan aan het paard. Als je eigenlijk niet wilt verkopen en je pakt het goed aan kan het wel een heel leerzaam proces gaan worden waarbij jijzelf behoorlijk kan groeien en leren van dit paard.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:05

juval schreef:
het chipnummer staat niet op naam, dat is het nummer van het paard.
het paspoort hoort wel bij het paard te zijn. Je mag het paard niet eens verplaatsen zonder het paspoort


Het is bij mij al 10 jaar geleden, maar ik meen mij te herinneren dat ik bij aankoop van mijn paard (helaas 2 weken geleden laten inslapen) mijn adres ergens aan een instantie heb moeten doorgeven.
Nou ja, bij deze weer iets bijgeleerd dan..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:07

Bij mijn weten is de koop nog niet rond (jij hebt nog niet "volledig" voldaan aan de transactie en het paard is feitelijk nog niet overhandigd) gezien jij nog niet in bezit bent van de papieren.

Een voltooide aankoop mag wettelijk binnen 48 uur terug gedraait worden.

Als jij nu juridische informatie gaat inwinnen kun je zeer zeeer waarschijnlijk de koop nog terug draaien.

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:08

Hoe lang heb je dit dier geleast? Normaal probeer je dan toch al dit soort dingen uit, zeker als je gaat kopen. Als jij een paard koopt zonder te leasen probeer je dit al uit met proefrijden, laat staan als er een leaseperiode aan vooraf is gegaan.

Of deed ie het ervoor wel? Dan is het waarschijnlijk gebrek aan rijkunst en teerde het dier daarvoor op de training die hij van anderen kreeg.

Realiseer je dat je hedentendage voor €4000 geen brave springtopper koopt. Voor dat bedrag koop je soweiso een paard met een "maar". Neem je verlies, betaal netjes die 1000 euro en bekijk dan wat je verder met het paard wil, houden of verkopen.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:11

RianneH schreef:
In België zijn de regels anders dan in NL, kom je uit België JokeRox?


Ja, ik kom uit België. Het paard had een Equipas. Ik heb het even opgezocht en in sectie IV staat wel degelijk de eigenaar vermeld. Dus het is idd anders in België.
Ik ben er ook vrij zeker van dat de chip ook gekoppeld was aan mijn naam.

Maar mij lijkt het meest vreemde aan het verhaal van Horsewoman dat de verkoop dus eigenlijk nog niet volledig rond is? Of wel?

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:14

Ik lees veel verwijten richting paard, en weinig spiegeling naar jezelf. Paarden spiegelen namelijk perfect. Ik neem aan dat ze gekeurd is en verder gezond? Je zegt zelf al dat je vermoed dat ze weinig kent; begin daar dan vanaf het begin aan te werken, en leer haar hoe ze jouw hulpen moet begrijpen. Beloon haar uitbundig als ze het goed doet. Hoofd omhoog gooien geeft altijd ongemak aan en het is aan jou te onderzoeken wat de oorzaak is. Wat het buitenrijden betreft; dat is gebrek aan vertrouwen in jou. Ze vindt het gewoon eng, en dat is helemaal niet vreemd; ook dat moet geleerd worden. Advies van na laten kijken, osteopaat erbij, evt. foto's laten maken vind ik een goed advies. En niet verder klooien, les nemen, een band op bouwen, grondwerken etc.; een paard wat 'sterk' is kan best, maar dan nog is het aan jou haar te leren hoe ze zich hoort te gedragen. Kortom; werk aan de winkel. Succes.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:19

JokeRox schreef:
Cioccolato schreef:
Het maakt niet uit op wiens naam het paard staat. Al staat die nog op de naam van de fokker. Wil niks zeggen

Zelfs de chipnummer?
Ik leer hier weer iets bij... dat wist ik echt niet.
Ik dacht dat je een paard zelfs niet kan verkopen als de chipnummer niet met jouw naam verbonden is.
Dat zou dus betekenen dat iemand gewoon een gestolen paard zelfs mét chip zou kunnen doorverkopen?

Aan je woonplaats te zien kom je uit Belgie en daar gelden hele andere regels dan in Nederland.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:26

TS, er worden al heel veel tips gegeven en vragen gesteld, maar je reageert maar op 2 berichtjes waarin je verder niks inhoudelijk beantwoordt. Hoe moeten mensen je dan verder helpen?

Betaal die 1000 euro aan de vorige eigenaar en neem veel en goed les. Springen naast je neer leggen tot de dressuur voor elkaar is.

Waarom zie jij dit als oplichting? Wat voor afspraken is de oude eigenaar niet nagekomen?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:29

Ik vermoed dat jij nog niet genoeg kennis hebt. En misschien heb je niet de juiste instructeur? Een martingaal gebruiken zodat het paard aan de teugel loopt klopt technisch gesproken al niet.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:29

Ik dacht dat het paspoort en chip Europees geregeld waren. Daarnaast kun je natuurlijk nog wel andere registers hebben in bepaalde landen, en daarbij maken ze misschien wel gebruik van het chipnummer.

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:30

prugelpiet schreef:
TS, er worden al heel veel tips gegeven en vragen gesteld, maar je reageert maar op 2 berichtjes waarin je verder niks inhoudelijk beantwoordt. Hoe moeten mensen je dan verder helpen?

Betaal die 1000 euro aan de vorige eigenaar en neem veel en goed les. Springen naast je neer leggen tot de dressuur voor elkaar is.

Waarom zie jij dit als oplichting? Wat voor afspraken is de oude eigenaar niet nagekomen?


Ik reageer de hele tijd maar zie mijn berichten niet ertussen staan.het paard is medisch gekeurd en was in orde. Heb haar anderhalve maand geleast maar doordat de andere bijrijder gestopt is wilde de eigenaar snel van haar af en ik was toen al gehecht aan het paard dus ik moest een keuze maken en heb haar gekocht. Iedereen vind haar juist rustig bij mij in vergelijking met de andere bijrijders. Dus of het aan mij ligt weet ik niet? Volgens mij heeft ze een trauma omdat die andere bijrijder haar wel veel sloeg met de zweep als ze weigerde. Dat deed ze toen dus al. Ik rij helemaal niet met zwepen. Alles op stem.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:33

Dus het paard had bij de vorige eigenaar of degene die hem reed ook staakgedrag? Het kunnen twee dingen zijn: een lichamelijk probleem of een communicatie probleem.

Ik zou eerst kijken of het een lichamelijk probleem is, bv kissing spines of artrose in rug of nek. Dit kan een dierenarts niet zien bij een klinische keuring. Laat foto's maken bij een goede kliniek (een osteopaat kan er ook niet inkijken). Komt daar niets uit dan zal het een communicatie probleem zijn.

Als het een communicatie probleem is ga dan naar een hele goede trainer en neem les. Je gaat er zelf namelijk niet uitkomen zo. Je paard snapt jou niet en jij je paard niet, daar zullen jullie samen uit moeten komen en dat kan je niet alleen.

Wat voor beloftes had de vorige eigenaar gedaan en niet nagekomen?
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 22-04-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:33

Gaby schreef:
Heb je in de lease-periode ook gesprongen met het paard, en sprong ze toen wel?
Hebben jullie een schriftelijke overeenkomst opgemaakt, en staat daarin dat het paard geschikt moet zijn om mee te springen?


Nee het was een mondelinge overeenkomst. Wel naïef achteraf gezien. Had beter iets op papier kunnen zetten. Ze is spring gefokt en als ze niet weigert springt ze ook echt goed en hoog, maar ze durft niet over een hindernis.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:37

LindyH schreef:
Ik dacht dat het paspoort en chip Europees geregeld waren. Daarnaast kun je natuurlijk nog wel andere registers hebben in bepaalde landen, en daarbij maken ze misschien wel gebruik van het chipnummer.


Het zijn blijkbaar Europese regels.
In België is het zelfs verplicht om de mutatie van een paard door te geven: http://www.cbc-bcp.be/identificatie/mutatie/

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:38

1. Betaal dat paard af.
2. Nu kun je beslissen: houden of niet
In geval van houden: jullie snappen elkaar niet (jij te onervaren, paard in de knoop met wat jij van haar wilt, ... 10000 redenen), zoek dus een instructeur die daarbij werkt. Maw, terug naar de basis. Ga niet proberen een paard over hindernissen te krijgen als jullie nog niet eens degelijk samen een rechte lijn over kunnen. Is dat langdurig en frusterend? Absoluut.
Geen zin om dat aan te gaan: zet haar voor €2000 te koop en weg istie.

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:40

AstridJ schreef:
Iets meer info is wel handig voor de mensen hier om tips te kunnen geven. Hoe lang heb je het paard geleased? Heb je niet gesprongen met het paard toen je het leaste? Heb je het paard laten keuren door een dierenarts? Wat voor beloftes had de verkoper gedaan?

Zoals hier al gezegd is is een paard geen fiets waar je op stapt en weg rijdt. Normaal gesproken gaat er wel enige tijd overheen voordat paard en ruiter aan elkaar gewend zijn en elkaar begrijpen. Dat komt niet vanzelf en dat gaat met pieken en dalen. Het staakgedrag kan heel goed een lichamelijk probleem zijn, bv kissing spines of artrose in rug of nek. Daar zou ik eerst naar laten kijken, foto's laten maken dus bij een goede kliniek (een osteopaat kan er ook niet inkijken). Komt daar niets uit vraag dan hulp bij een goede trainer en neem les. Dan zal je hard aan de bak moeten om met je paard om te leren gaan.

Mocht je paard iets van kissing spines of artrose hebben en je hebt het paard niet laten keuren bij aankoop dan kan je verder heel weinig. Je hebt namelijk onderzoeksplicht bij aankoop, voldoe je hier niet aan dan kan je achteraf weinig tot niks met de eigenaar regelen. Dan is het een harde les geweest.


Ze is gekeurd en ze is gezond verklaard, wel loopt ze soms wat stijf maar de veearts heeft niks gevonden verder. Toen ik haar leasde sprong ze al niet. Veel weigeren en staken. Achteruit lopen. Bokken.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:42

Misschien is het een idee om haar 1-2 maanden in training te zetten bij een springruiter om te kijken of die het probleem kunnen oplossen of dat ze gewoon niet geschikt is voor het doel wat jij voor ogen hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen om haar weg te doen, maar dan heb je het wel op verschillende manieren geprobeerd. Dat maakt zo’n keuze dan wellicht toch makkelijker.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:43

Is ze enkel klinisch gekeurd of volledig rontgen?