Ik heb sinds een paar dagen een eigen shetlander. Schat van een beest, doet nooit iemand kwaad. Alleen is hij erg bang voor zwepen en schrikt hij snel (als je bijvoorbeeld recht op hem af loopt) en kent sommige dingen NIET zoals; draven/galopperen aan hand, longeren en commando's
We willen hem graag helpen om over zijn 'angst' en 'lastigheden' te komen.
Ik vindt het heel erg leuk om hem goed longeren, commando's aan te leren (voor uitbreiding voor bijvoorbeeld vrij springen enzo). Hij kent qua vrijheidsdressuur vooral volgen, maar bij longeren is dat erg onhandig, want dan komt hij naar je toe in plaats van in rondjes lopen. Maar gebruik je dan de zweep schrikt hij heel erg en is hij weer heel erg bang.. dus laat staan dat we bij longeren kunnen draven / galopperen
Dat is hetzelfde als we aan de hand willen draven, hij is 1x "losgebroken" aan de hand omdat hij zo erg schrok. Want voor draven heb je echt de zweep nodig anders doet hij het niet.
Maar als we de longeer zweep over zijn lichaam doen schrikt hij niet HEEL erg.. maar als we de zweep zo "slaan" op de grond dan is hij wel heel bang..
Heeft iemand tips/ een plan van aanpak of een opmerking? Het liefst uitgebreid..
Ik hoor het graag!
P.s verder zijn we helemaal verliefd op ons ruintje.
En er zijn dus ook meerdere trainers die horsemanship gebruiken. Al dan niet met kleine verschillen in hun methode. Maar je kan zoeken op Warwick Schiller, Clinton Anderson. Met name het begin van de serie met Cider, the abused horse (die is zo uit mijn hoofd 10 of 12 afleveringen) is goed om te kijken. Warwick gebruikt meer signalen van ontspanning, en je geeft de release bij hem zodra je een signaal ziet. Clinton gebruikt en signalen, maar ook als paard alleen maar 15 seconden stilstaat is al punt van release. Het ligt aan het paard, toont het veel of heel weinig signalen, welke ik bij voorkeur gebruik. En denk er ook aan, bij sommige paarden zul je heeeeeel ver weg moeten beginnen met gooien. En je eigen timing, wanneer stoppen en release en wanneer niet, is ook iets waaraan je moet werken. Naast je gooitechniek
Clinton zegt altijd de beroerder je gooit de rustiger wordt je paard. Het leert nl dat jij en je tools hem geen kwaad willen doen.