Paard blijft leider spelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kmbly

Paard blijft leider spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 10:47

Sinds nu bijna 2 maanden heb ik een nrps merrie gekocht van net 12 jaar. In omgang is ze super aardig en heeft ze een geweldig karakter alleen wat ongeduldig en aandacht vragend.
Onder het zadel is het anders. Ze loopt onder je vandaan en als je het tempo goed hebt glipt ze er onder vandoor. Ze gooit telkens haar hoofd op wanneer hij net laag is en bij galop racet ze de bak door. Ook bij al licht beendruk schiet ze er vandoor. In de eerste maand was ze super braaf onder het zadel, omdat er niet veel gevraagd werd. Nu ze echter aan het werk moet gaat ze tegen werken af en toe gaan haar voorbenen ook van de grond.
Springen vind ze geweldig dus probeer ik op spelende wijs haar met balkjes en een sprongetje te trainen. Als ik haar een plezier wil doen weet ze het telkens te verpesten.
Als ik ga longeren in de buitenbak probeert ze telkens de bak uit te gaan of haar kont baar mij keren en dan vervolgens niet meer willen.
Bij haar oude eigenaar was ze het prinsesje en werd alles toegelaten en vonden ze geweldig als ze iets deed.
Ik snap dat dat een rol speelt in dan ze ineens moet werken, maar dan zou het al vanaf het begin zou moeten zijn geweest.
Samen met een begeleider beginnen we helemaal bij de basis. Onder het zadel gewoon rustig stappen en niet steeds de bak uit proberen te rennen wanneer ze een kans heeft. Rustig draven en niet na een tijdje er onderuit lopen. En dat ze zich ontspant in haar rug.
We hebben een nieuw zadel gekocht die beter zit en ze is er ook blij mee wat duidelijk is. Ze durft weer te springen en loopt af en toe goed over haar rug.
We hebben röntgenfoto’s van haar rug laten maken om voor de zekerheid te weten dat er niks mis was.
Iemand tips of wetende wat hier een rol in speelt?
Leiderschap, of gewoon pure eigenwijsheid?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:54

Het is gedrag dat je er echt met geduld eruit moet krijgen. Ze heeft zolang geen tegenwerking gehad en nu vraag je haar wat en wil je dat ze het doet. Dat is nogal een overgang. In de eerste maand zijn er allerlei nieuwe indrukken voor je paard en je hebt niet veel van haar gevraagd, dus waarschijnlijk toonde ze daarom dit gedrag ook niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:55

Op welk niveau is ze voorheen getraind/gereden?
De belangrijkste "tip" die ik kan geven is er iemand bij halen die hier verstand van heeft, of die krijgt in 5 minuten voor elkaar wat je niet lukt, of kan zien dat het uit fysiek ongemak komt, of dat ze uberhaupt niet begrijpt wat de bedoeling is.
Alle 3 is een zéér reele mogelijkheid

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:01

_kmbly schreef:
Samen met een begeleider beginnen we helemaal bij de basis. Onder het zadel gewoon rustig stappen en niet steeds de bak uit proberen te rennen wanneer ze een kans heeft. Rustig draven en niet na een tijdje er onderuit lopen. En dat ze zich ontspant in haar rug.

Met veel geduld en heel veel consequentheid mee doorgaan. Met goede begeleiding krijg je het vast weer op de rit, maar het zal tijd kosten. Niet voor niets is het gezegde "beter een groene dan een verwende".

Als je zelf heel lief bent kan het helpen om een keer (voor jouw gevoel) boos te worden. Bij het ene paard moet je daar voorzichtiger mee zijn, het andere paard heeft dan pas een "verhip, ze meent het echt" moment. Dat moet je per combinatie inschatten, dus moeilijk van achter een scherm iets over te zeggen. Vandaar ook dat goede begeleiding zo belangrijk is.

Swanzie

Re: Paard blijft leider spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:34

Wellicht last van de eerste hengstigheid van het jaar? De eierstokken bevinden zich net acgter het zadel. Als ze daar last van heeft dan gaan de rugspieren daar vastzitten.

Wellicht eens een fysio laten controleren of de rug goed los is.. zowel wervel als spiertechnisch kan er iets vast zitten.. bijv soierknopen ed. Dit krijg je met rijdem niet opgelost

Als bovenstaande dingen zijn uitgezocht dan zou ik denken aan iets rij technisch..
Maar mijn ervaring met merries is dat ze goed last kunnen hebben van hun hormonen...

henshem

Re: Paard blijft leider spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:02

Ik denk dat ik ook naar deze merrie heb gekeken een tijdje terug. Er zit veel werk aan en daarom werden we het niet eens over de prijs. Beestje weet niet wat het is om over de rug te lopen en heeft een sterk ontwikkelde onderhals. Mijn advies is veel longeren waardoor zij haar rug leert te gebruiken en goed les nemen. Verder een hoop geduld, dan komt het vast goed. Er zit geen kwaad in namelijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:39

Dit punt komt zo ontzettend veel voor bij nieuwe paarden. En meestal is het advies om er dan een half jaar voor uit te trekken, te gaan grondwerken, les nemen, kijken wat ze kent (het is niet dat ze misbruikt maakt, ze heeft gewoon niet geleerd hoe het hoort) en wat ze niet kent. Onder je uit rennen is meestal een balansprobleem, niet ontspannen kunnen lopen ook, hoofd omhoog gooien ook. Ze geeft veel signalen dat ze het (nog) niet kan en steigeren is helemaal verkeerd. Dan overvraag je haar wel erg. Rustig gaan opbouwen, goed belonen als ze braaf is, goede reacties geeft. En niet boos worden of ongeduldig. Opvoeden, vertrouwen opbouwen, communicatie, elkaar leren begrijpen en ook goed belonen. Training afwisselen, niet te lang doorzagen, doet ze iets goed, belonen en dan afstappen of even een buitenritje maken en rustig uitstappen. Of aan het eind van de les een sprongetje als beloning als ze dat geweldig vindt. Houdt het leuk voor haar. Succes.