Braaf onder zadel, zeer dominant aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesss84

Braaf onder zadel, zeer dominant aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 15:08

Hoi allemaal!

Jullie hebben mij al eerder goede raad gegeven dus we proberen het nogmaals;
Een week geleden is mijn nieuwe paard op stal gekomen. Hij stond de laatste 6 jaar volledig alleen en en werd de laatste 3 jaar enkel thuis gereden. Hij is dus niet meer echt gewend aan andere mensen en dieren om zich heen.

Nu geniet hij enorm van alle drukte en aandacht en vooral de andere paarden om zich heen. Dit maakt hem heel kijkerig omdat hij niet meer weet waar hij moet kijken, maar ook heel onoplettend en dominant. Hij heeft totaal geen oog voor mij op de grond. Hinniken, hoofd en staart omhoog.. maar zodra ik in het zadel zit zakt hij met zijn hoofd, begint te kauwen en loopt geweldig. Dan heeft hij super veel respect voor mij en werklust. Daarbij is hij heel erg braaf en zeer attent!

Het probleem is de grond.. ik breng hem sinds vandaag naar de weide met een hengstenketting omdat hij mijn instructeur al een stuk heeft meegesleept de weide op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook op de grond attent, respectvol en gefocust blijft op mij? Touwhalster al geprobeerd, met touw tegen borst slaan maakt totaal geen indruk en de zweep juist teveel. Oh, niet geheel onbelangrijk; hij is 1.83m schoft dus hij kijkt letterlijk over me heen en hoofd laag houden lukt niet buiten.

Tips zijn welkom!

Jetta

Re: Braaf onder zadel, zeer dominant aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:15

Natuurlijk moet je paard ontzettend wenne aan de nieuwe situatie en dat geeft jou de verantwoordelijkheid om zeer consequent te zijn. Het is helemaal niet raar om z.s.m. te beginnen met lessen vanaf de grond, grondwerk dus, om de basis aan de hand er direct goed in te trainen. Je paard ervaart jou nog niet als de persoon die hij moet volgen en die hij kan vertrouwen. Heel logisch, maar daar moet wel aan gewerkt gaan worden. Succes met je nieuwe paard!

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 15:19

Jetta schreef:
Natuurlijk moet je paard ontzettend wenne aan de nieuwe situatie en dat geeft jou de verantwoordelijkheid om zeer consequent te zijn. Het is helemaal niet raar om z.s.m. te beginnen met lessen vanaf de grond, grondwerk dus, om de basis aan de hand er direct goed in te trainen. Je paard ervaart jou nog niet als de persoon die hij moet volgen en die hij kan vertrouwen. Heel logisch, maar daar moet wel aan gewerkt gaan worden. Succes met je nieuwe paard!

Oh ja.. hij heeft nog nooit grondwerk gedaan, ook bij zijn vorige eigenaar niet. Hij snapt daar dus niets van. Rijden wel, dat begrijpt hij heel erg goed. Ja, wennen mag en alert zijn ook! Maar vergeten dat er iemand naast staat absoluut niet! En klopt, hij ziet nog niemand, behalve zichzelf als leider.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:20

Ik zou lekker met hem gaan lessen in grondwerk.
Dit heeft hij nog niet geleerd dus daar lekker mee gaan oefenen.
Wel heel fijn dat hij nu bij andere paarden is!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:24

Met slaan respect krijgen werkt natuurlijk niet. Respect dwing je niet af. Leer hem om te beginnen eens 2 commando’s: ho en achterwaarts. Ook wijken voor druk zijwaarts kan handig zijn. Als dat goed gaat dan kan je verder gaan met draven aan de hand en andere dingen. Begin hier gewoon mee in de bak, als dat niet gaat in een kleinere ruimte als stal of poetsplaats. Vooral heel veel belonen als het maar iets lijkt op wat je bedoeld, verder zoveel mogelijk negeren. Als een paard mij of een ander (dier of mens) bewust/onbewust pijn doet of ik gevaar brengt roep ik een keer, verder zo weinig mogelijk aandacht aan negatief gedrag. Dus vliegt hij je voorbij? Dan gewoon stoïcijns terug halen en opnieuw proberen. Wel dan zelf wat aan je houding en werkwijze veranderen om herhaling te voorkomen.

Ik heb een erg volhoudend paard ook wel eens achteruit naar de wei gebracht, als dat goed gaat wel kans geven met op mijn initiatief omdraaien en kijken hoe het gaat, maar zodra ik teveel kracht voelde weer achteruit verder. Hielp erg snel en bleek voor dit paard in veel situaties succesvol.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:05

Tess wat ik lees uitje verhaal is dat je paard heel erg gelukkig is. Het werk onder het zadel kent hij, dus is hij braaf. Alleen aan de hand naar de wei brengen tja dat is een dingetje zo buiten zijn en langs al zijn vriendjes lopen.
De hengsten ketting doe je goed. Eventueel kun je hem zelfs nog door de mond halen de ketting. Hebben wij indertijd ook met onze jonge hengst paar weken moeten doen als we hem naar de wei brachten. Hij mocht kijken, blij zijn, showen, maar niet trekken. Trekken betekende "HO", ztilstaan en zelfs achterwaarts terug en opnieuw proberen. Door dat consequent te doen, zelfs toen met één ferme tik met de zweep tegen zijn borst (was een hengst toen en begon te klauwen) was het na één dag opgelost het probleem. Aan een los lijntje kon ik hem overal mee naar toe nemen en na paar weken kon ik de hengsten ketting uit zijn mond halen en alleen om zijn neus doen, en nog later kon ik de hengstenketting gewoon normaal laten hangen (voor alle zekerheid) omdat hij zo braaf was. Binnen twee weken kon ik en anderen hem normaal van en naar de wei brengen/ halen.

Ik verwacht dat je een enorm tof paard hebt en dat het door consekwent goed te oefenen (eerste dag kostte het me 2 uur!! voordat hij kwartje liep dat hij gewoon normaal moest doen en losjes naast me langs de dames moest swingen naar de achterste hengstenwei. Succes, komt wel goed. Het klinkt als een heel fijn paard dat je gekocht heeft, dat even te overenthousiast is net als die van mij was in het begin. Opvoeden en consequent zijn en goed belonen bij braaf gedrag.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:09

Grondwerk is niks anders dan de basis aanleren vanaf de grond; respect voor jouw ruimte, geleid worden etc. Zoals je dat een veulen ook leert.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:14

Ik zou hem eerst eens een week of 6 vrij geven en laten wennen aan de nieuwe situatie, dier is helemaal vereenzaamd geweest. Laat hem eerst maar eens paard zijn en bij komen, dan ga je er ongetwijfeld een heel leuk paard aan hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:20

Sluit me aan bij Pien :-) Niet opgeven, gewoon doorzetten, desnoods even met hulp van hengstenketting. Voor hem is alles nieuw en zo te lezen is hij er erg gelukkig mee :-)

Week of 6 vrij geven zou ik zeker niet doen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:24

Ah, hij is er nog maar zo kort... Kom ik weer...clickertraining! Binnen no-time was mijn paard na verhuizing (was kort ervoor geruind als 11 jarige) onherkenbaar braaf geworden en kreeg ik de vraag van de stalhouder wat ik met hem had gedaan. Echt, volgen is zowat het makkelijkste om ze aan te leren. Eerst even starten met aanleren met beleefdheid wat clickeren is, en zodra ze dat snappen het netjes volgen aanleren; liefst los in de bak. Dit kunnen ze in no-time. Tegelijk kun je het 'hier komen' aanleren met een simpel handgebaar. Welke mondelinge commando's je eraan verbindt mag je zelf weten maar ik gebruikte gewoon 'kom' en 'volgen'. En zorg voor lekkere snoepjes, stukje wortel of zo. Dit moet binnen een week of 2 kunnen, en daarnaast bouw je vertrouwen op met je paard. Houd je eigen energie laag, dat scheelt ook enorm.
Niet op haar stem letten ;) https://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:28

Chiren: als je goed leest is juist dat vrij zijn het probleem. Het werk kent hij, dat geeft duidelijkheid ( en rust zoals je leest)

Het probleem zit juist in de momenten daarom heen, het gewoon simpelweg het paard naar de wei brengen. En hoe vervelend ook.. .zachte heelmeesters maken hier stinkende wonden. Kortom: sluit me volledig aan bij pien_2010.. ( zowel de aanpak/ áls het waarschijnlijk echt een heel fijn dier hebben!)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:46

Tesss84 schreef:
Nu geniet hij enorm van alle drukte en aandacht en vooral de andere paarden om zich heen. Dit maakt hem heel kijkerig omdat hij niet meer weet waar hij moet kijken, maar ook heel onoplettend en dominant.

Denk je dat hij dominant lijkt omdat hij bazig doet, of is hij gewoon mega enthousiast en nieuwsgierig?

Verhuizen kan voor paarden best een dingetje zijn en willen onderzoeken, snuffelen en bekijken is nou eenmaal natuurlijk gedrag voor paarden. Hij kent jou inmiddels een beetje, maar de rest nog niet. Blijft hij wel op jouw letten als hij bij ontspannen gedrag een brokje krijgt? Ik heb altijd lijnzaadbrokjes mee (ter grootte van een snoepje), voor wanneer mijn jonge paard relax gedrag vertoont bij dingen waarvan ik weet dat ze het super spannend vindt. Het resultaat is dat ze weet dat ze mag kijken en snuffelen, maar heel bewust is van mijn aanwezigheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:26

Chiren schreef:
Ik zou hem eerst eens een week of 6 vrij geven en laten wennen aan de nieuwe situatie, dier is helemaal vereenzaamd geweest. Laat hem eerst maar eens paard zijn en bij komen, dan ga je er ongetwijfeld een heel leuk paard aan hebben.

Dat zou ik dus never nooit doen en heb ik nooit gedaan. Wij zijn juist van de cold Turkey. Bij alle twee de nieuwe paarden, hebben wij gelijk bij aankomst diezelfde dag rust gegeven op de wei om de dag er na gelijk zadeltje erop en naar buiten met die twee. Dan zijn ze nog wat onder de indruk, nog een beetje moe en kunnen ze gelijk de beentjes strekken en de lange reis er uit stappen en als ze los gestapt waren na een half uur dan lekker in draf en zelfs eventjes laten rennen in galop. Dat werkte bij ons altijd super goed. Wijn nooit van die voorzichtige geweest maar een merens kan ook wel tegen een stootje en daar moet je gewoon normaal mee doen en mee gaan!

Apple schreef:
Week of 6 vrij geven zou ik zeker niet doen.
:= Ben dusniet de enige die hier zo over denk. Ik vind het ook echt een heel fout advies en je maakt dan van iets kleins een groot ding. En dat is rijden en naar buiten gaan helemaal niet. Dat moet je uitstralen en heb jij een paard dat liever in de bak rijdt, dan doe je dat. Een merens voelt zich het fijnste buiten in de natuur en die moeten gewoon eventjes lekker mogen spetteren, die vind het vreselijk in de bak, maar andersom kan dus ook afhankelijk van je paard.

Punz schreef:
Het probleem zit juist in de momenten daarom heen, het gewoon simpelweg het paard naar de wei brengen.
Ja, dat denk ik dus ook en ook je tweede deel van je bericht *D

Shae schreef:
Denk je dat hij dominant lijkt omdat hij bazig doet, of is hij gewoon mega enthousiast en nieuwsgierig?
Ik denk dat hij gewoon mega enthousiast is. Dus ik zou met dit paard gewoon heel liefdevol, en super consequent via positieve beloning en zo nodig via straffen plezier gaan maken. Ik denk echt dat het binnen een dag is opgelost als je er je tijd voor pakt en als jij in je binnenste begrip voor je paard hebt, dat had ik dus zeker voor die jonge hengst die Hercule heette, dan voelt het paard dat als je hem straft dat dit te maken heeft met jouw veiligheid maar dat je gewoon van je paard houdt en dat hij moet luusteren. Op hetmoement dat hij dat laatste door heeft, zal jouw paard nog meer van je gaan houden (klinkt gek hé) omdat je hem zijn "mama" terug geeft die ook eiste van haar kind dat het normaal deed en luusterde binnen door haar bepaalde grenzen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:38

Paard is niet dominant masr gewoon opgewonden en kent nog niet dat jij de leider bent. Gewoon heel duidelijk zijn en opletten dat je niet verongelukt. Desnoods met een ander afspreken dat die even vooroploopt met een braaf beest. Goede kans dat hij er rustig achteraan sjouwt. En eens met de meesten , geen aai aai wat ben je lief maar echt duidelijk zijn.

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 18:53

Bedankt voor alle reacties! En ja, het is een kleine puppy in een enorm lijf! Super enthousiast en nieuwsgierig maar hij lijkt ook echt iets dominants te hebben. En dat puppy-gedrag vind ik een beetje zorgelijk met zijn 720 kilo! :D

De zaterdag van aankomst vroeg in de ochtend hebben we hem drie keer een uur in de binnenbak losgelaten en verder op stal laten staan. Hij was wel wat onrustig maar toen hij hooi kreeg ging hij lekker knabbelen en een beetje om zich heen kijken. Zondag gelijk gereden waarbij hij even wat grenzen opzocht maar na een kleine correctie heel braaf liep! Verder maandag vrij geweest en dinsdag, woensdag en donderdag gereden. Vrijdag weer vrij en vandaag gereden in de buitenbak. Ik had wat meer bravoure verwacht met de paarden in de weides er omheen maar wederom zodra ik erop zat en been aansloot liep hij gelijk geweldig!
Het grootste probleem zit denk ik in het feit dat ik hem volledig vertrouw als ik erop zit maar niet als ik ernaast loop, dus hij pakt dan direct het leiderschap op maar raakt heel erg afgeleid van alles om hem heen en vergeet mij omdat hij wil spelen ;) en ik ben juist heel blij dat hij veel te druk is om zich bezig te houden met mij. Dat is gezond en heel erg paard, maar graag pas als ik zeg dat het mag omdat ik veilig aan de andere kant van het hek sta.

Ik ga volledig mee in het positief belonen i.p.v. negatief belonen, past heel goed in mijn straatje! Ik zal hetzelfde doen als vandaag maar dan met een hengstenketting zodat hij minder ruimte voelt om mij te vergeten. Elke paar meter even stoppen en als hij het goed doet een snoepje en als hij te enthousiast wordt dan stilzetten, stapje achteruit en opnieuw proberen. Clickertraining ga ik me even in verdiepen!

Oh, het is inderdaad echt een vreselijk leuk, lief en grappig paard!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:38

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:50

Paard zal zich waarschijnlijk onzeker voelen omdat je nog geen leider bent op de grond. Laat hem zien dat je er bent. Letterlijk. Hij moet niet om je heen kunnen zo duidelijk moet jij er zijn! Als hij over je heen kijkt maak je je eventjes groter desnoods met een zweepje boven je. En geef hem opdrachten zodat hij je op merkt. En daarin zo duidelijk zijn als nodig.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:52

Tesss84 schreef:
Hoi allemaal!

Jullie hebben mij al eerder goede raad gegeven dus we proberen het nogmaals;
Een week geleden is mijn nieuwe paard op stal gekomen. Hij stond de laatste 6 jaar volledig alleen en en werd de laatste 3 jaar enkel thuis gereden. Hij is dus niet meer echt gewend aan andere mensen en dieren om zich heen.

Nu geniet hij enorm van alle drukte en aandacht en vooral de andere paarden om zich heen. Dit maakt hem heel kijkerig omdat hij niet meer weet waar hij moet kijken, maar ook heel onoplettend en dominant. Hij heeft totaal geen oog voor mij op de grond. Hinniken, hoofd en staart omhoog.. maar zodra ik in het zadel zit zakt hij met zijn hoofd, begint te kauwen en loopt geweldig. Dan heeft hij super veel respect voor mij en werklust. Daarbij is hij heel erg braaf en zeer attent!

Het probleem is de grond.. ik breng hem sinds vandaag naar de weide met een hengstenketting omdat hij mijn instructeur al een stuk heeft meegesleept de weide op. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook op de grond attent, respectvol en gefocust blijft op mij? Touwhalster al geprobeerd, met touw tegen borst slaan maakt totaal geen indruk en de zweep juist teveel. Oh, niet geheel onbelangrijk; hij is 1.83m schoft dus hij kijkt letterlijk over me heen en hoofd laag houden lukt niet buiten.

Tips zijn welkom!

Ga lessen in grondwerk met dit paard. Zal je gaan helpen. Ik heb hetzelfde probleem in mindere variant gehad met mijn voormalige dekhengst. Zoek hulp in grondwerk! Mij heeft t ver gebracht ..

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:06

Als de adrenaline heel hoog zit dan moet je redelijk wat druk geven om ze in de achteruit te krijgen. Niet te voorzichtig willen zijn dus... Gewoon heel consequent, duidelijk en ferm zijn en idd goed gedrag belonen..

En echt pas tevreden zijn met een paar flinke passen achyerwaarts... zet hem ook maar vanuit de grond een beetje aan het werk... bochten lopen, halthouden.. net zolang todat hij de aandacht bij jou heeft endan pas belonen

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 18:37

Ik merkte vandaag dat hij braver wordt naarmate ik hem tijdens het rijden harder laat werken. Hij lijkt hierdoor meer respect voor me te krijgen. Hij was vandaag met in de weide zetten en eruit halen hartstikke braaf en liep lekker met het hoofd laag. Ook na het rijden even losgelaten in de buitenbak zodat hij kon rollen maar hij bleef alleen maar in mijn buurt. Ik ging door de bak lopen en hij liep mee. Halthouden deed hij goed maar had een pas eerder gemogen want hij kruipt in mijn nek ;) verder doet hij het goed en goed gedrag wordt beloond. Clickertraining ben ik me in aan het verdiepen maar ik vermoed dat hij over een korte tijd precies snapt wat de bedoeling is! Ik ga hem even de tijd geven om het zelf te doen zolang er een stijgende lijn in zit en hij zich in ieder geval kan beheersen zodat hij er niet tussenuit knijpt! Thnx allemaal!! Ik word steeds blijer met m’n grote puppy :)

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:47

Geniet er van *\o/*

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:34

Tesss84 schreef:
Ik merkte vandaag dat hij braver wordt naarmate ik hem tijdens het rijden harder laat werken. Hij lijkt hierdoor meer respect voor me te krijgen. Hij was vandaag met in de weide zetten en eruit halen hartstikke braaf en liep lekker met het hoofd laag. Ook na het rijden even losgelaten in de buitenbak zodat hij kon rollen maar hij bleef alleen maar in mijn buurt. Ik ging door de bak lopen en hij liep mee. Halthouden deed hij goed maar had een pas eerder gemogen want hij kruipt in mijn nek ;) verder doet hij het goed en goed gedrag wordt beloond. Clickertraining ben ik me in aan het verdiepen maar ik vermoed dat hij over een korte tijd precies snapt wat de bedoeling is! Ik ga hem even de tijd geven om het zelf te doen zolang er een stijgende lijn in zit en hij zich in ieder geval kan beheersen zodat hij er niet tussenuit knijpt! Thnx allemaal!! Ik word steeds blijer met m’n grote puppy :)

Veel plezier vooral met hem en ik denk dat het wel goed komt hoor. Vooral lekker bezig blijven, zowel op de grond als in het zadel en geef hem de kans jou ook te leren kennen. Je hebt hem nog maar zo kort en aangezien het nogal wat indrukken zijn die hij moet verwerken zou ik zelf eerder achterdochtig worden als vanaf dag 1 alles vlekkeloos verloopt. :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:06

Tesss84 schreef:
Oh ja.. hij heeft nog nooit grondwerk gedaan, ook bij zijn vorige eigenaar niet. Hij snapt daar dus niets van. Rijden wel, dat begrijpt hij heel erg goed. Ja, wennen mag en alert zijn ook! Maar vergeten dat er iemand naast staat absoluut niet! En klopt, hij ziet nog niemand, behalve zichzelf als leider.

Fijn dat je een paard hebt gevonden! Elk paard kan grondwerk. Bij grondwerk leer je nl communiceren naar je paard toe en je maakt daarbij vaak gebruik van hun natuurlijke instincten. Het is mss meer een uitdaging omdat jouw nieuwe paard 6 jaar alleen gestaan heeft.
Maar met lessen in grondwerk kan je op elk moment beginnen, hoor. Ik denk dat je paard meer 'snapt' dan jij denkt! Een goede instructeur kan jullie hier prima in begeleiden.

Laat hem vooral ook weer meer sociaal contact opbouwen met andere paarden. Andere paarden kunnen hem nl respect aan leren en daar heb jij uiteindelijk weer profijt van op de grond!
Kan hij al samen met een ander in de wei/paddock? Of desnoods eerst met een draadje er tussen zodat hij kan wennen aan het idee van (een) ander(e) paard(en).