Longeren: een respectoefening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Longeren: een respectoefening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 11:39

Hey bokkers,

Ik heb me wat verdiept in de theorie achter de join-up, en ook het verschil tussen de join-up en (vrij ) longeren. Dat verschil is me inmiddels wel duidelijk geworden, en daar is op bokt ook al meerdere malen over gesproken.
Ik vroeg me nu af: als men beweert dat met een join-up zoveel respect gewonnen kan worden, waarom is dat dan iet bij vrij longeren ook zo? Ik vind namelijk dat, als je een paard met subtiele signalen vanaf een afstand kunt sturen en laten lopen, je je in een leidende positie bevindt en daardoor al eigenlijk respect gewonnen wordt. Maar daar is helemaal niet zoveel voor nodig, vaak, hoewel bij een join-up gebruik wordt gemaakt van veel grovere signalen. (op zijn tijd kan deze methode denk ik zeker effectief zijn). Maar ik denk zelf dat vrij longeren op zichzelf ook al een hele goede oefening is. Hoe denken jullie hierover? Vaak wordt het zo gesteld dat (vrij) longeren gericht is op training en loswerken, etc. en bij een join-up de rangorde vastgsteld wordt. Dit is ook wel zo, maar denken jullie niet dat bij het vrij longeren ook sprake is van (op een meer ontspannen manier) het vaststellen van het leiderschap? Als een paard geen respect voor je heeft, zal het ook niet zo snel je subtiele commando's opvolgen. Hoe denken jullie hierover? Ik ben wel benieuwd! Zelf denk ik dus dat vrij longeren een soort lichtere vorm van een join-up is, waarbij tegelijkertijd jouw positie ten opzichte van het paard vastgesteld wordt, en je het paard kunt loswerken, maar dan zonder de onnodige spanning die bij een join-up komt kijken.

swartbeessie

Re: Longeren: een respectoefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:42

Ik denk dat je het nog verder kunt trekken, in mijn ogen is iedere actie rondom je paard een mogelijkheid om de communicatie verder te fine tunen. Dat begint al bij het ophalen uit de wei, het wandelen aan de hand, poetsen... Ik denk dat je afspraken met je paard pas echt goed maakt als je ze consequent doorvoert, en niet alleen hier in de roundpenn bewust mee.bezig moet zijn maar continu.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:54

Vrij longeren is voor ons werken aan de communicatie en body, houding, kracht en souplesse van ons allebei. Immers als ik als een zoutzak in het midden blijf staan dan zal mijn paard dat oppakken en een zelfde houding aannemen.
Respect is belangrijk maar dat bereik ik graag op een positieve manier, veel belonen als ze iets goed doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:02

Het doel van join-up is een heel andere dan het doel van longeren (vrij of niet).
De theorie achter een join-up (en daarbij ook meteen het bepalen van: wanneer heb ik dat uberhaupt nodig!) is dat een paard dat wantrouwig is tov mensen en dat uit door agressie of een poging doen de baas te worden, eerst úit de kudde wordt gejaagd, en pas als-ie zich over geeft weer terug mag komen, onder voorwaarde dat-ie zich daarna onderdanig gedraagt. Dat heeft in feite verrekte weinig met leiderschap an sich te maken. Je moet het ook echt niet toepassen bij bange of onzekere paarden, dit is puur om 'opstandige pubers' aan te pakken zoals oudere merries dat doen (want daar heeft Monty het gedrag bij gezien). Het effect van een join-up is dat een paard je daarna 'volgt als een hondje' uit 'vrije wil'. Hoe vrij die wil is, is een ander onderwerp trouwens.

Maar of dat dan ook leiderschap genoemd moet worden in de zin van: je wilt dat je paard dingen voor je doet (netjes z'n rondjes lopen aan de longe, van hand veranderen, van tempo veranderen)? Je legt op het moment dat je werkt met je paard jouw wil op, het paard doet het niet uit eigen vrije wil.

Lang verhaal kort: er zit naar mijn gevoel een groot verschil tussen: 'leiderschap' als je dingen van je paard wilt, en de 'leiderschap' die je krijgt na een join-up.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:03

@ Tiwi....Als ik kreupel loop in de longeerbaan doet mijn paard dat gelukkig niet na :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:35

InekeN schreef:
@ Tiwi....Als ik kreupel loop in de longeerbaan doet mijn paard dat gelukkig niet na :+

Kreupel gelukkig niet, dan was de mijne meer kreupel dan niet, maar een ongeïnteresseerde houding maakt het paard ook ongeïnteresseerd.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:00

Iemand nog inbreng?

SandraFaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:56

Ik denk ook dat vrij longeren een soort van lichtere vorm van join up is! Maar het is ook bewezen dat join up geen leiderschap geeft dus dan wordt het hele verhaal misschien wel lastig. Maar ik zou zeker voor vrij longeren kiezen en dat dat wel fijner is voor het paard dan de join up. Maar ik zou ook erg letten op hoe je paard op je reageert!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:08

Leiders bij paarden onderling zijn niet de paarden die iets van een ander willen, zoals wij mensen iets van het paard willen. Leiders zijn de paarden die gevolgd worden omdat anderen zich daar goed bij voelen. Of het paard waar ze naar toe gaan om geruststelling te krijgen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:51

josien_m_ schreef:
Leiders bij paarden onderling zijn niet de paarden die iets van een ander willen, zoals wij mensen iets van het paard willen. Leiders zijn de paarden die gevolgd worden omdat anderen zich daar goed bij voelen. Of het paard waar ze naar toe gaan om geruststelling te krijgen.

_/-\o_