Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
LauraaS schreef:Sinds kort heb ik een verzorg shetlander. Hij is heel lief, alleen als ik hem wil longeren komt die naar me toe en soms probeert die me zelfs aan te vallen.
Ik probeer dan consequent te blijven maar hij is niet onder de indruk van mij, en ook niet van de zweep.
Voor de rest is die niet echt gewend aan een hoofdstel en longeersingel dus met dubbele lijnen longeren is op dit moment geen optie.
Heeft iemand tips?
horselovexl schreef:Harder slaan. Een halster met ring op de neus ipv eronder schijnt te zorgen voor meer controle. Als je twijfelt aan jezelf het een ander laten doen. Je mag liefzijn voor je paard, maar hij moet ook lief zijn voor jou
horselovexl schreef:Harder slaan. Een halster met ring op de neus ipv eronder schijnt te zorgen voor meer controle. Als je twijfelt aan jezelf het een ander laten doen. Je mag liefzijn voor je paard, maar hij moet ook lief zijn voor jou
Niet dus! Slaan is geen oplossing als je niet weet waarom de pony dit doet.. horselovexl schreef:LauraaS schreef:Sinds kort heb ik een verzorg shetlander. Hij is heel lief, alleen als ik hem wil longeren komt die naar me toe en soms probeert die me zelfs aan te vallen.
Ik probeer dan consequent te blijven maar hij is niet onder de indruk van mij, en ook niet van de zweep.
Voor de rest is die niet echt gewend aan een hoofdstel en longeersingel dus met dubbele lijnen longeren is op dit moment geen optie.
Heeft iemand tips?
Harder slaan. Een halster met ring op de neus ipv eronder schijnt te zorgen voor meer controle. Als je twijfelt aan jezelf het een ander laten doen. Je mag liefzijn voor je paard, maar hij moet ook lief zijn voor jou
nessinator schreef:horselovexl schreef:Harder slaan. Een halster met ring op de neus ipv eronder schijnt te zorgen voor meer controle. Als je twijfelt aan jezelf het een ander laten doen. Je mag liefzijn voor je paard, maar hij moet ook lief zijn voor jou
Harder slaan is NOOIT de oplossing! En zo'n halster met een ring op de neus(riem) noemen we een kaptoom.
TS: Probeer in ieder geval altijd stevig in je schoenen te blijven staan, en probeer achter de schouder van je pony te blijven. Verder is het natuurlijk nooit verkeerd om iemand mee te laten kijken.
Het klinkt ook een beetje of de pony nog veel moet leren. Probeer eens om eerst met hem mee te lopen op de volte, en duw hem dan aan zijn schouder steeds verder naar buiten, zodat hij uiteindelijk op een volte loopt en jij steeds meer in het midden kan blijven. Succes!
horselovexl schreef:nessinator schreef:
Harder slaan is NOOIT de oplossing! En zo'n halster met een ring op de neus(riem) noemen we een kaptoom.
TS: Probeer in ieder geval altijd stevig in je schoenen te blijven staan, en probeer achter de schouder van je pony te blijven. Verder is het natuurlijk nooit verkeerd om iemand mee te laten kijken.
Het klinkt ook een beetje of de pony nog veel moet leren. Probeer eens om eerst met hem mee te lopen op de volte, en duw hem dan aan zijn schouder steeds verder naar buiten, zodat hij uiteindelijk op een volte loopt en jij steeds meer in het midden kan blijven. Succes!
Als mijn paard aanvalt kan je gewoon niet hebben. Slaan zeker een oplossing. Kijk maar eens naar een merrie met vervelend veulen. Die bijten gewoon terug. Het zijn dieren die werken met conditionering. Gedrag + slecht gevolg = gedrag zal stoppen.
horselovexl schreef:Als mijn paard aanvalt kan je gewoon niet hebben. Slaan zeker een oplossing. Kijk maar eens naar een merrie met vervelend veulen. Die bijten gewoon terug. Het zijn dieren die werken met conditionering. Gedrag + slecht gevolg = gedrag zal stoppen.
horselovexl schreef:Guys... als een paard aanvalt mag dat nooit. Ze mogen aangeven iets niet te willen. Mogen ergens van schrikken. Ze mogen laten merken dat ze pijn hebben. Maar aanvallen is niet goed te praten en moet bestraft worden. Als dat duidelijk is, is het voor zowel eigenaar als paard het prettigs. Een paard moet gewoon weten wat wel en wat niet.
annibel schreef:horselovexl schreef:Guys... als een paard aanvalt mag dat nooit. Ze mogen aangeven iets niet te willen. Mogen ergens van schrikken. Ze mogen laten merken dat ze pijn hebben. Maar aanvallen is niet goed te praten en moet bestraft worden. Als dat duidelijk is, is het voor zowel eigenaar als paard het prettigs. Een paard moet gewoon weten wat wel en wat niet.
Ik geef mijn paarden ook zeker weleens een tik, maar als je de situatie niet weet; je weet niet of de pony het doet omdat hij iets niet snapt of echt ergens pijn heeft. Kan je dit advies imo gewoon niet geven..
TS is 13 jaar en moet dus nog veel leren, een beter advies is dan om er een ervaren iemand bij te halen die haar kan helpen..
Tuurlijk mag een paard nooit aanvallen, maar je kent de situatie niet en je weet inderdaad niet of TS dit goed kan timen. Nogmaals ze is 13 jaar dus moet nog veel leren, dat is niet erg maar met zulke tips verpest je zo'n pony..
cissy schreef:horselovexl schreef:Als mijn paard aanvalt kan je gewoon niet hebben. Slaan zeker een oplossing. Kijk maar eens naar een merrie met vervelend veulen. Die bijten gewoon terug. Het zijn dieren die werken met conditionering. Gedrag + slecht gevolg = gedrag zal stoppen.
Klopt maar dan moet je wel een feilloze timing hebben. Heb je dat niet dan heeft je paard het wel en dan hoop ik voor je dat je dat na kunt vertellen.
horselovexl schreef:Guys... als een paard aanvalt mag dat nooit. Ze mogen aangeven iets niet te willen. Mogen ergens van schrikken. Ze mogen laten merken dat ze pijn hebben. Maar aanvallen is niet goed te praten en moet bestraft worden. Als dat duidelijk is, is het voor zowel eigenaar als paard het prettigs. Een paard moet gewoon weten wat wel en wat niet.
Ik heb paarden ingereden die na even een flinke ruzie niet meer lelijk deden tegen mensen. Ze laten dan op een andere manier zien dat er iets niet klopt.
.