Opgewonden door snoep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn2014

Opgewonden door snoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 07:23

Ik hoop dat ik hier in het juiste hoekje ben zeg maar, maar ik heb een vraag.
Zoals het onderwerp al zegt, mijn paard wordt ( denk ik ) opgewonden door het geven van snoep.

Het zit zo, als ik grondwerk met hem doe dan schacht hij geheel uit. Hij loopt dan zijn oefeningen ook erg geconsertreerd te doen, in de hoop een snoepje te krijgen ( zo lijkt het )
Laatst wilde mijn dochter rijden, en ik ging eerst wat rondjes lopen in de bak, waarna ik zag dat hij weer zijn hele hebben en houden eruit had hangen. Het lijkt dat het idee dat hij misschien wel een snoepje krijgt ( want tijdens grondwerk krijgt hij niet altijd een snoepje, dit blijft elke keer voor hem een verrassing ) dat hij hier een soort van spanning/opwinding van krijgt en uitschacht.

Nu was ik hem gisteren avond aan het poetsen, en nu had hij het tijdens het poetsen zelfs. Het is niet dat hij dan er ontspannen bij staat en hem daarom uitschacht, zijn hoofd is constant gericht op mij, als ik met mijn handen in de buurt van zijn hoofd kom snuffelt hij eraan.

Heeft iemand dit ook al mee gemaakt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Opgewonden door snoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:10

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:17

Ik tik dan zachtjes tegen de jongeheer. Dan schacht ie weer in. Vind t maar een vies gezicht :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:27

Apart. Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel makkelijk om te kunnen controleren. Mijn ruin is heel preuts, altijd een heel gedoe als de koker eens vies is.

Het is de natuur. Waarom laat je je paard niet lekker doen wat fijn voor hem voelt kabayo? Je hebt er afgezien van het beeld toch geen last van?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:29

capopjekop schreef:
Apart. Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel makkelijk om te kunnen controleren. Mijn ruin is heel preuts, altijd een heel gedoe als de koker eens vies is.

Het is de natuur. Waarom laat je je paard niet lekker doen wat fijn voor hem voelt kabayo? Je hebt er afgezien van het beeld toch geen last van?

Omdat ik er niet van gediend ben. En een hengst/ruin hoeft niet opgewonden van mij te worden. Van een merrie is ander verhaal. Iets met opvoeding...

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:34

Is dit niet net gewoon ontspanning? De ruinen die ik ken deden dit enkel in mijn bijzijn als ze ontspannen waren.

Wauw, ik blijf me verbazen over hoe mensen denken van dieren Kabayo.. Zou mooi zijn als onze dieren ook eens zo denken, leren we het allemaal snel af ;)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:35

Volgens mij kan het juist spanning zijn als het tijdens werken gebeurd,
Het is in ieder geval geen arrousal als in opgewonden zoals bij een merrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:36

Dat kan zeker :j Die heet 'over-arousal' en is doorgaans frustratie/opgewondenheid. Heeft te maken met het feit dat het 'zoek-systeem' (wat ze gebruiken om de antwoorden te zoeken op vragen die je stelt, om daar een beloning en goed gevoel uit te halen) dicht bij het 'frustratie-systeem' ligt en met de juiste (of verkeerde, hoe je het bekijkt ;) ) handelingen dat getriggerd wordt.

In het topic in mijn onderschrift staat er toevallig meer over, met een video-reeks met uitleg over alle systemen die bij zoogdieren voorkomen, maar dan op paarden gericht.

Ontspannen uitschachten kan natuurlijk ook, maar dan is de lichaamshouding van je paard heel anders dan dat ik uit de omschrijving haal.

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 08:47

capopjekop schreef:

Het is ook niet dat ik naar een oplossing zoek om het op te laten houden, ik heb er geen last van, en ik kan zo idd goed zien of alles nog in orde is daar beneden,
Maar dit is mijn 1e eigen paard. Hiervoor een aantal verzorg paarden gehad, maar dat waren altijd merries. Dus vroeg mezelf af of dit vaker voor kwam? Op mijn stal had nog niemand het mee gemaakt namelijk dus dacht ga het hier vragen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:48

Dat laatste was ook niet op jouw gericht ts. Ik vond het apart dat kabayo het niet toestaat bij haar paard

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 08:52

[***] schreef:
Dat kan zeker :j Die heet 'over-arousal' en is doorgaans frustratie/opgewondenheid. Heeft te maken met het feit dat het 'zoek-systeem' (wat ze gebruiken om de antwoorden te zoeken op vragen die je stelt, om daar een beloning en goed gevoel uit te halen) dicht bij het 'frustratie-systeem' ligt en met de juiste (of verkeerde, hoe je het bekijkt ;) ) handelingen dat getriggerd wordt.

In het topic in mijn onderschrift staat er toevallig meer over, met een video-reeks met uitleg over alle systemen die bij zoogdieren voorkomen, maar dan op paarden gericht.

Ontspannen uitschachten kan natuurlijk ook, maar dan is de lichaamshouding van je paard heel anders dan dat ik uit de omschrijving haal.

Bedankt!! Ik ga eens even kijken, je beschrijving al van het zoek-systeem is herkenbaar.

En nee het is echt niet ontspannen uitschachten. Dit doet hij ook wel eens, maar in het geval van mijn vraag niet. Hij is dan juist erg aanwezig en gefocust/opgewonden!

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 08:57

capopjekop schreef:
Dat laatste was ook niet op jouw gericht ts. Ik vond het apart dat kabayo het niet toestaat bij haar paard

Nee zag het, haha teken dat ik moet gaan slapen! Kom uit de nacht. Dus duik er nu maar in. Maar bedankt ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:04

Lynn2014 schreef:
tijdens grondwerk krijgt hij niet altijd een snoepje, dit blijft elke keer voor hem een verrassing ) ...
.. als ik met mijn handen in de buurt van zijn hoofd kom snuffelt hij eraan.

Geen snoep, niet laten snuffelen. Beetje kordater leiderschap bij dit paard. "Braaf" is waarschijnlijk genoeg beloning.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:08

Kabayo schreef:
capopjekop schreef:

Omdat ik er niet van gediend ben. En een hengst/ruin hoeft niet opgewonden van mij te worden. Van een merrie is ander verhaal. Iets met opvoeding...

Alsof dat paard jou seksueel bekijkt :D buiten dat....hij heeft geen ballen meer dus ook geen hormonen. Hij kan niet eens opgewonden worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:17

Nou ruinen kunnen echt wel opgewonden raken en zelfs dekken hoor. Alleen die drang is er vaak totaal niet. Maar het kan wel degelijk.

Vraag tussendoor. Is je paard toevallig een flesveulen geweest?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:26

Mijn Haflinger doet het ook
In mijn tak van sport (Western) hebben we wedstrijdonderdelen aan de hand en ik gebruik in de training ook nog wel eens voerbeloning. Daar kan hij idd wat enthousiast van worden

Zolang hij niet opdringerig wordt doet hij maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:30

Joliieeenn schreef:
Is dit niet net gewoon ontspanning?

Precies waar ik aan denk. Mijn hond heeft het ook. Nu wel minder, als pup had ie het gewoon niet onder controle. Niet dat ie opgewonden is, maar pure ontspanning. Als we naar dat ene leuke plekje rijden, bij de aai over zijn bol bij het wakker worden (vooral als pup, soms ook op anderen momenten) etc.

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:41

jou seksueel bekijkt :D buiten dat....hij heeft geen ballen meer dus ook geen hormonen. Hij kan niet eens opgewonden worden.[/quote]
Ruinen kunnen zeker wel opgewonden worden. Als onze merrie hengstig is, is onze ruin de eerste die erop springt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:43

En volgens mij heb ik eerder in een topic gelezen dat het paard van TS gedekt heeft en pas laat is gecastreerd.
Dat kan ook meespelen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:44

Draag je parfum? Ik heb wel eens gehoord dat hengsten op bepaalde parfum ook heftig kunnen reageren.. :o

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:56

Mijn paard doet dit ook tijdens wat rek en strek oefeningen en "vrijheidsdressuur" Niet uit spanning, maar gewoon omdat hij het zo geweldig leuk vind en dan ook echt ontspant na de beloning, en dan schuift dat ding eruit.

Extra bijeenkomst. Hierdoor heb ik hem aangeleerd dat ik aan zijn leuter mag zitten. Hij had namelijk een keer een ontsteking daar en toen mocht ik eigenlijk er niet aan komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:02

Knert schreef:
Nou ruinen kunnen echt wel opgewonden raken en zelfs dekken hoor. Alleen die drang is er vaak totaal niet. Maar het kan wel degelijk.

Klopt, vooral bij heel jong gecastreerde exemplaren... bij mijn vorige ruin is dat onderzocht, er bleek nog een kleine hoeveelheid hormoon producerend weefsel te zijn gegroeid na castratie.
Hij kon ook echt dekken, alleen kwam er niet iets uit wat veulens op leverde :')
Maar hij mocht om die reden ook niet bij merries staan.
Hij hield erg van eten. maar heeft het nooit gehad voor snoep :+
Alleen bij hengstige merries die hij leuk vond, dan kon hij soms ook tegen zijn buik aan lopen te flappen :+

Maar als hij enkel uit schacht kan het best een teken van ontspanning zijn.
Als het een ander doel is dan schachten ze niet alleen uit, maar dan gaat dat geval ook heen en weer :')

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:02

Uitschachten tijdens grondwerk of bijv. op de poetsplaats heb ik altijd geassocieerd met ontspanning...

Met z'n hoofd in jouw richting draaien of gefocussed zijn op jou lijkt me ook geen probleem, zolang hij je niet aan de kant duwt of dominant gedrag laat zien-

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:03

zo gaan honden kwijlen wanneer ze denken iets lekkes te krijgen, wij mensen kunnen dat ook hebben, is gedachtelijk associatie, we denken aan iets dat we lekker vinden en maken dan extra speeksel aan... net als de hond en miss voor jouw paard zelfde.

paard komt uit de dekdienst? Miss beziggehouden voor de dekking met snoepjes, terwijl wordt de merrie klaargezet. Of aangeleerd juist bij het dekken om hem nog even schoon te maken en te ontsmetten voor de daad.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:11

Die van mij doet het ook als ik op de grond bezig ben met snoepjes e.d. Echt niet ontspannen trouwens, want hij blaast zich in z'n hele houding op een begint er een beetje diep bij te hinneken :').
Hij is vroeg gecastreerd maar heeft 0 interesse in merries, maar is wel als veulen veel in de hand geweest vanwege de extreme voernijd van zijn moeder. Zelf heeft ie ook een behoorlijke voernijd.