Paard springt over voorstang in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M91

Paard springt over voorstang in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:03

Hallo allemaal,

Zijn er mensen die ervaring hebben met een paard wat last heeft van verlatingsangst en over de voorstang springt? Ik heb een 3 jarige ruin die erg makkelijk de trailer op loopt (na een paar trainingen). Het probleem ontstaat pas wanneer je alles dicht doet en hem alleen laat. Hij raakt in paniek, drukt zijn kont naar beneden en springt over de voorstang heen. Erg vervelend en levert gevaarlijke situaties op.

Heeft iemand ervaring met dit soort praktijken? En wat zou een goede oplossing zijn? Aan de ene kant zit ik er aan te denken om hem licht te sederen, en dan te kijken hoe het gaat.

Wie weet zijn hier nog mensen met goede tips
Alvast bedankt!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Paard springt over voorstang in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:05

Hoe staat hij voor vast?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:09

Wij hebben dit ooit voorgehad op de snelweg. Paard bleek later gewoon echt verlatingsangst te hebben. Alleen was het een ramp (niet erop willen, eraf vliegen, gewoon echt paniek), met 2 was er geen vuiltje aan de lucht.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:17

De beste oplossing is het oplossen van de paniek, dus ik zou gaan oefenen met alleen zijn op een plaats waar hij zich niet kan bezeren. Als dat goed gaat kun je dat langzaam introduceren op de trailer. Misschien eerst oefenen om alles dicht te doen en hem zo een tijdje te laten staan terwijl je erbij blijft. Daarna zelf buiten de trailer gaan staan maar met het deurtje open en jou ervoor zodat hij je wel kan zien. Daarna deurtje open maar net uit het zicht gaan staan, deurtje op een kiertje en tegen hem praten, deurtje dicht en tegen hem praten. Langzaam opbouwen en zorgen dat hij steeds beloond wordt en er even af mag als het goed gaat.

Als je geen tijd hebt om te trainen en hij moet nu op de trailer ergens heen dan zou ik hem flink sederen om ongelukken te voorkomen. En/of een vriendje meenemen zodat hij niet alleen is, of een vrachtwagentje regelen waarin geen stangen zitten maar waar ze vakken staan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:41

Hoe "vast" staat hij? Heeft hij echt op een paar cm een wand of tussenschot oid of heeft hij alle ruimte in de trailer? Wellicht is het een soort claustrofobie?
En inderdaad, hoe is de reactie als er een maatje mee gaat? Paard van een stalgenoot dat je even mag lenen?

M91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:42

Hij staat aan twee touwtjes vast, net lang genoeg om bij het hooinet te komen. Hij heeft totaal geen paniek bij het in- en uitladen. Loopt als een mak schaap achter je aan en vindt het juist wel leuk om de trailer in te gaan. We kunnen nu of het voorste deurtje dicht doen of de achterklep maar wanneer je alles dicht doet wordt hij ongeduldig en begint hij te stuiteren.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:25

Sederen zal ik niet doen.
Hoe gaat het alleen staan op de poetsplaats en alleen door het bos een stukje wandelen met hem?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 05:33

Ik zou het touw een stuk inkorten. Als hij na een paar keer wel rustig staat kan het wel weer langer. Hij moet het zsm afleren. Dan maar even geen hooi voor zijn (en jouw!) veiligheid

Jo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:56

Een vriendin van mij heeft dat ook gehad met haar paard. Zij heeft bij hem, naast het vast zetten met 2 touwtjes, ook een koeienband omgedaan. Sindsdien is hij er niet meer over heen gegaan, wel geprobeerd, maar niet meer gelukt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 07:57

Is het een tweepaardstrailer of anderhalf? Wat doet ie als er een naast staat?

puravida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:21

Een beetje late reactie...
Mijn paard heeft precies hetzelfde. Hij loopt zo de trailer op, maar zodra de trailer dicht gaat, raakt hij in paniek. Hij moest een tijdje terug verhuisd worden en toen heb ik voor sedatie gekozen. Ik was van tevoren heel erg sceptisch, maar het ging heel erg goed. Hij stond heel erg rustig op de trailer en de verhuizing ging hierdoor heel erg goed.
Verder had ik geluk dat ik gebruik kon maken van een lange, hoge, lichte trailer. Aan de voorzijde van het paard was circa een meter ruimte, waardoor het minder opgesloten oogt.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:29

Het is vergelijkbaar met die van mij. Ik heb juist se touwen waarmee hij vaststaat langer gemaakt zodat hij beter om zich heen kan kijken. Ook heb ik een knuffel geïntroduceerd. Die hangt altijd al enkele dagen in de box voordat we op pad gaan. Knuffel hangt naast het hooinet. Ook heb ik gewerkt met oliën. Deze doe ik nu enkel nog op de knuffel als we weggaan.
Verder inderdaad veel oefenen met alles dicht en niet gaan rijden en dan uitbouwen naar een klein blokje om en dan vervolgens gewoon op pad.
Ik weet van die van mij dat hij het niet leuk vind (bang) om alleen op de trailer te staan als we stilstaan. Op locatie laat ik hem dan ook nooit erop staan maar haal hem eraf zodra hij rustig is als we zijn aangekomen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:59

Ik vind het gevaarlijk om een paard wat over de voorstang springt juist langer vast te maken. Zou het nooit doen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:05

De touwen iig een paar keer om de voorstang wikkelen.
Het belangrijkste is zoals werd gezegd,proberen de verlatingsangst onder controle te krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:10

puravida schreef:
Een beetje late reactie...
Mijn paard heeft precies hetzelfde. Hij loopt zo de trailer op, maar zodra de trailer dicht gaat, raakt hij in paniek. Hij moest een tijdje terug verhuisd worden en toen heb ik voor sedatie gekozen. Ik was van tevoren heel erg sceptisch, maar het ging heel erg goed. Hij stond heel erg rustig op de trailer en de verhuizing ging hierdoor heel erg goed.
Verder had ik geluk dat ik gebruik kon maken van een lange, hoge, lichte trailer. Aan de voorzijde van het paard was circa een meter ruimte, waardoor het minder opgesloten oogt.

Sedatie heeft wel veel nadelen.
Ze kunnen er wankel door worden.

Maar als TS met haar paard naar les wil of naar concours dan Kun je je paard niet sederen.

Doet het paard het ook als je rijdt met de trailer?
Ik had altijd een ongeduldig paard die enorm stampte. Dan ging mijn vader gewoon even gas optrekken en dan zachtjes remmen. Dan moest ze wel de benen aan de grond houden.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:29

Kan hij in zn eentje mee uit wandelen/ alleen achterblijven op stal?

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:37

Mijn paard heeft ook verlatingsangst. Wij hebben de 1,5 paards trailer ruim een jaar geleden verkocht en een ouder vrachtwagentje (2 paards) gekocht in de hoop dat ze met meer ruimte om zich heen een beter gevoel zou hebben. Helaas was dit niet zo. Ze gaat er elke keer heel makkelijk op en dit is ook het rare eraan. Zodra alles dicht zit begint de paniek.
Ze is ook over de stang gesprongen (gelukkig waren we nog op de kliniek, voor een onderzoek). Wij hebben nu de stang er sinds het ongeluk uitgelaten. Dit heeft haar wel geholpen, omdat ze meer beweeg ruimte heeft. Ze gaat nog steeds op bepaalde momenten als een malle tekeer, maar heeft nu ook wel haar rustigere momenten. Ze staat vast aan 1 touw aan de rechterzijde. 2 touwen kan niet, want dan springt ze over het linkertouw en hangt ze daar weer aan.
Sederen zou ik niet doen, dat is een lapmiddel. Het neemt de innerlijke paniek/onrust niet weg.
Trainen met een coach heeft bij ons niet geholpen.
We zijn nu met Bach bloesems bezig om als laatste middel te testen of zij hier wat minder stressgevoelig van wordt.

Ik blijf je verhaal even volgen. Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip, waar ook mijn paard wat aan zou kunnen hebben.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:46

Rizette schreef:
Ik vind het gevaarlijk om een paard wat over de voorstang springt juist langer vast te maken. Zou het nooit doen.

Hangt ook van je definitie lang en kort... lang bij mij is net zo ruim als op de poetsplaats. Hij kan om zich heen kijken maar zeker niet omdraaien.

Bij heel kort vastzetten ging mijn paard nog steeds over de stang heen, hij is lenig genoeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:53

Hoewel hij geen verlatingsangst had, had mijn paard jarenlang een geit als vriendinnetje mee.
Vonden ze beide gezellig. Echt grappig om te zien.
Thuis stonden ze wel met soortgenoten samen, maar ze waren ook dan veel bij elkaar in de buurt..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:43

Mijn pony deed het ook; toen we hem ophaalden voor het eerst. We zijn daarna heel bewust gaan oefenen. Hele kleine stapjes; als elke babystapje ontspannen kon dan het volgende stapje. Onze pony loopt er ook zonder moeite op. Het heeft een paar maanden in beslag genomen want de klep dicht en deurtje dicht was wel heel spannend.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:11

TS, misschien doe je dat al, maar het weghalen van het tussenschot zodat paard heel ruim kan staan helpt meestal goed.