Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Saaams schreef:Verlatingsangst? Ben je wel eens met een maatje van hem naar buiten geweest ipv alleen? Scheelt dat?
MonteKarlo schreef:Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn kwpn’er. Het gebeurde vaak toen ik hem nog niet zo lang had en we dus nog geen goede combinatie waren. Intussen zijn we ontzettend naar elkaar toegegroeid door veel vertrouwen op te bouwen met grondwerk en het rijden in de bak. Doet hij dit ook als je samen met een ander paard op rit gaat? Als die van mij dit deed dan zette ik hem achterwaarts in de richting waar we naar toe gingen, een flink aantal meters. Daarna omdraaien en verder rijden. Die van mij doet dit nu nooit meer. Ik denk deels omdat we elkaar als combinatie veel beter snappen en aanvoelen en deels omdat hij door heeft gehad dat het geen zin heeft wat hij doet. Je zegt ook dat je onzeker kan zijn en dat je tinker dit niet overneemt, maar ik denk dat hij dit wel degelijk overneemt door onder andere dit gedrag te vertonen. Kun je niet een tijdje met een ander paard op rit gaan en in de tussentijd dmv grondwerk of het rijden in de bak meer als combinatie kunnen groeien?
Storm schreef:Ik heb hetzelfde gehad met mijn allereerste paard. Bij hem was het gewoon ondeugend zijn en uitproberen. Ik was zelf nog niet zo kundig en hij voelde dat.
Mijn moeder is toen steeds meegegaan op buitenrit. Ze ging achter me aan op haar fiets en had een zweepje in haar handen. Als het paard om wilde draaien, begon ze flink met de zweep te dreigen en gaf hem desnoods een flinke tik. Dat hielp goed. Het omdraaien werd steeds minder.
Ondertussen nam ik dressuurlessen om mijn eigen rijvaardigheid te verbeteren. Het heeft mij op deze manier prima geholpen.
Op deze manier dan toch duidelijker grenzen stellen. speedfiets_2 schreef:Ik heb ook merrie gehad die dat deed. Die liet ik gewoon flinke meters achter uit gaan of draaide haar gewoon door dat we weer op het punt waren waar we begonnen. Was gewoon ondeugendheid/ze had geen zin meer.
misschien een idee om even tijdelijk iemand mee te nemen?
bigone schreef:Wanneer hij zich omdraait, achterwaarts laten lopen. Hebben ze een hekel aan dus grote kans wanneer je dit een aantal keer doet na lastig gedrag dat hij het oppikt. Ga je toch de goede kant op alleen andersom.
MonteKarlo schreef:Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn kwpn’er. Het gebeurde vaak toen ik hem nog niet zo lang had en we dus nog geen goede combinatie waren. Intussen zijn we ontzettend naar elkaar toegegroeid door veel vertrouwen op te bouwen met grondwerk en het rijden in de bak. Doet hij dit ook als je samen met een ander paard op rit gaat? Als die van mij dit deed dan zette ik hem achterwaarts in de richting waar we naar toe gingen, een flink aantal meters. Daarna omdraaien en verder rijden. Die van mij doet dit nu nooit meer. Ik denk deels omdat we elkaar als combinatie veel beter snappen en aanvoelen en deels omdat hij door heeft gehad dat het geen zin heeft wat hij doet. Je zegt ook dat je onzeker kan zijn en dat je tinker dit niet overneemt, maar ik denk dat hij dit wel degelijk overneemt door onder andere dit gedrag te vertonen. Kun je niet een tijdje met een ander paard op rit gaan en in de tussentijd dmv grondwerk of het rijden in de bak meer als combinatie kunnen groeien?
L_Ruiter schreef:Denken jullie dat het zou helpen om een slofteugel eraan te hangen? Gewoon helemaal los en dan alleen als hij omdraait en wilt steigeren dat ik hem dan kan gebruiken? Ik lees er hele verschillende dingen over
via google en youtube kan je genoeg filmpjes vinden. Er zijn ook boeken over vrijheidsdressuur/clickerttaining, of boeken zoals 101 natural horsemanship oefeningen.
Ik vind het allemaal Eye-openers en ga er eens goed over nadenken welke visie ik denk dat het beste bij ons past. Aan onze relatie werken is natuurlijk altijd goed, dus daar ga ik sowieso mee bezig. Verder denk ik dat ik toch nog maar even wacht met hulpteugels en dergelijke, want dat is inderdaad vooral symptoombestrijding zoals al gezegd is. De one rein stop ga ik zeker proberen aan te leren, dit lijkt me een ongevaarlijk en niet ingrijpend iets om toch meer veiligheid te geven, bedankt voor die tip! Rizette schreef:Dit paard gaat niet zo graag van huis/ kudde De meeste paarden doen dat liever niet. Het is geen natuurlijk gedrag. Maar dat is rijden sowieso niet dus je zult wel moeten zorgen dat je de leiding houdt anders kun je er beter niet op gaan zitten want dan ben je niet alleen een gevaar voor jezelf en je paard maar ook nog voor een ander. Maar als je zelf je paard goed aanvoelt dan merk je dat het wat trager van huis weg stapt als dat het stapt als je naar huis toe gaat. Doe je hier niets mee en laat je het traag vertrekken dan is dat de eerste keuze van je paard., dit kan ook tot stilstaan komen, achteruit lopen , omhoog komen. Alles wat er voor zorgt dat je paard kiest wat er gaat gebeuren en jij niet. Dus zorg dat je paard altijd fijn voorwaarts is zodat je ook meteen ingrijpt als het ook maar minimaal vertraagd of anderszins zelf keuzes maakt en het voorwaarts houdt. Hoe trager en terughoudender je paardis en hoe later je reageert hoe voorwaartser je zult moeten rijden en als je dat nog niet lukt zul je eerst aan je eigen rijden /aanvoelen/ controleren moeten werken alvorens de straat op te gaan. Je paard moet meteen terug en naar voren gaan als jij dat vraagt. Daarbij moet je paard zich ook laten opsluiten tussen hand en been. Omdraaien is al 30 stappen verder dus dan heb je heel veel signalen en controle gemist. Je paard neemt de ruimte die jij het geeft dat kun je het paard niet verwijten. Voor de meeste mensen is een goed opgeleid paard beter omdat ze zelf het paard nog niet aanvoelen of te angstig zijn of niet zo alert op een paard willen zitten dat ze elk minimaal controleverlies signaleren en reageren en beheersen.
Dilan93 schreef:Vind je paard het wel leuk om op buitenrit te gaan?
Mijn vorige paard vertoonde ook soortgelijk gedrag. Heb er 2 a 3 ja vanalles mee geprobeerd, maar niets hielp.
In de bak was ie het liefste paard dat er bestond. Kon heel fanatiek dressuren, gaf mij vertrouwen met springen, een kindje van 8 kon ermee stappen en een 12 jarig meisje reed er zo mee weg.
Maar buiten niet. Heb hem uiteindelijk verkocht aan iemand die er dressuur mee wil rijden en waar soms ook een jonger meisje wat dressuur en springen mee wil doen.
Denk dat hij het gewoon niet leuk vind buiten, en waarom zou ik dan per se willen dat ie buiten rijd?
meer iets om in je achterhoofd te houden, mocht je echt geen aanleiding kunnen vinden voor het gedrag