Hoelang moet paard wennen in een nieuwe kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Hoelang moet paard wennen in een nieuwe kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 17:02

Omdat ik me zorgen maak..

Eind oktober heb ik mijn paard verhuisd van de plek waar hij geboren is en 8 jaar heeft gewoond, naar een andere pensionstal. Op de vorige stal was hij niet de baas maar ook zeker niet de laagste in rang. Hoorde bij de middenmoot, had respect voor de hogere in rang maar een aantal gingen ook voor hem aan de kant.

Op de nieuwe stal kwam hij in een groep met 4 andere paarden, een rustige groep volgens de staleigenaar en dat is het ook. Mijn paard stelde zich heel onderdanig op en moest erg wennen wat logisch is. Het ging steeds beter maar er was één paard waar hij ontzettend bang voor was, met de rest ging het prima. Dit paard heeft overigens ook wat gedragsproblemen en bijt ook op stal. Steeds als ik mijn paard uit het land haal of in het land wil zetten valt dat andere paard ons aan. Op gegeven moment zelfs met zweep het land in maar daar trok hij zich ook weinig van aan. Mijn paard heeft dan het wit om de ogen van angst en probeert weg te galopperen. Afgelopen weekend was ik het zat want het leverde echt hele gevaarlijke situaties op. Ook heb ik sinds kort een bijrijder en ik wil ook niet dat zij steeds in die gevaarlijke situaties komt wanneer ze mijn paard moet halen.

In overleg met de staleigenaar besloten om mijn paard voortaan in een ander land en dus een andere groep te zetten. Afgelopen donderdag is hij voor het eerst daarbij gegaan en ik schrik er eigenlijk van dat ik na 3 dagen al zie dat hij afgevallen is. Ik heb vanmiddag even een poosje naar de groep gekeken maar het is overduidelijk dat hij niet in de buurt van de rest mag komen dus hij staat afgezonderd alleen. Bij het hooi mag hij natuurlijk al helemaal niet komen. Hij staat wat hij het hek en was eigenlijk wel erg blij dat ik hem eruit haalde en was niet zo blij toen ik hem weer het land in wilde zetten.

Nu is mijn vraag, hoelang kijk ik dit aan? Ik had mezelf voorgenomen om het sowieso nog een week aan te kijken. Ik wil uiteraard niet dat hij het pispaaltje blijft en ongelukkig is in het weiland. Op de vorige stal kon hij zo leuk spelen en in vrede staan eten..

Wat zouden jullie doen? Ik zoek ervaringen van anderen die hun (onderdanige) paard in een nieuwe groep hebben gezet.

Maartje_M

Re: Hoelang moet paard wennen in een nieuwe kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:50

Mijn ruin is ook super onderdanig. Toen hij hier samen met mijn merrie kwam te staan, heeft het denk een weekje geduurd voor het echt goed ging en hij overal heen mocht. Hij wordt nog steeds wel rondgedirigeerd maar wel op een vriendelijke manier. Hier bestaat de kudde natuurlijk maar uit 2 paarden dus mijn tut heeft ook weinig keus hen te accepteren zeg maar
Ik zou het nog heel even aankijken, maar niet te lang, zeker niet als hij zo aan het afvallen is. Kan hij op stal niet extra gevoerd worden?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 17:53

Hij was aan de dikke kant dus het is nog niet zo erg maar voor mij wel een teken dat het niet zo goed gaat. Op stal heeft hij gelukkig zo goed als onbeperkt hooi.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:56

Bij mijn pony wist ik het na twee weken. Dit was hem wel of dit was hem niet voor hem. Bij de eerste stal waar hij heeft gestaan was alles gelijk koek en ei.. Hij vond zijn weg en was happy. De tweede stal was hij niet happy. Hij werd opgejaagd en zat onder de bijtwonden. Hij was liever bij mij, dan bij zijn kudde. Ook viel hij mega in door de stress. Dat deed hij normaal nooit, daarom dat ik hem daar na 2,5 week weggehaald heb. Ik had hem verhuisd en daar was het gelijk koek en ei.. Ik had de goede keuze gemaakt voor hem.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:00

Ik vind de stal echt top en wil er ook niet weg en er zijn nog wel meer opties als deze kudde niet werkt. Maar twee weken aanzien is nog te doen.. Hij heeft geen wonden verder want hij zoekt het niet op dus wordt niet echt gepakt. Het is alleen wegjagen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:02

Jildau schreef:
Ik vind de stal echt top en wil er ook niet weg en er zijn nog wel meer opties als deze kudde niet werkt. Maar twee weken aanzien is nog te doen.. Hij heeft geen wonden verder want hij zoekt het niet op dus wordt niet echt gepakt. Het is alleen wegjagen.

Als ze genoeg ruimte hebben, is dat voor nu nog oké. Mijn paard kon geen kant op..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:03

Eerst een week of desnoods twee naast de nieuwe kudde met een draadje ertussen, en dan pas erbij.

Verder moet er altijd 1 voerplek meer zijn dan dat er paarden zijn, tenzij het beste vriendjes zijn oid.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:09

Is er een mogelijkheid om hem eerst een weekje (of langer) samen te zetten met 1 van de paarden en daarna ze samen in de groep te zetten? Dan kent hij alvast 1 paard en is hij niet meteen het buitenbeentje.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:32

Het is best heftig voor een paard on te verhuizen en te wennen aan de nieuwe plek op zich (ik heb zelfs wel eens gelezen dat een paard pas na 6 maanden goed gewend is aan alles, maar dat zal ook per paard verschillen). Ook als van nature meer onderdanig paard is terecht komen in een nieuwe kudde heftig.

Mijn paard is in de groepsstal 2 weken gaan wennen achter een draadje met een eigen hooinet. Een shet uit de groep kon onder de draad door en die is ontzettend vriendelijk en kwam er al vaak bij hem staan eten.
Na die twee weken moesten ze nog wel wennen aan elkaar, en hij ontloopt een wat dominanter ruintje als het om eten gaat (met rusten staan ze gewoon allemaal bij elkaar en hij ligt ook gewoon uitgebreid). Er zijn voldoende voerplekken dus dat gaat heel prettig.
Er komt binnenkort een nieuwe in de groep, die start ook weer achter het draadje.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 20:37

Gizeppie: Ja ze hebben een heel groot weiland gelukkig.

Gypsy: Eigenlijk is het nu zo maar dan mist het draadje. Mijn paard staat op afstand van de rest van de groep, alsof er een doorzichtig draadje tussen zit.

Calanddra: Dat was inderdaad wel beter geweest. Maar dan moet ik een stalgenoot vinden die het goed vindt dat zijn/haar paard een poos uit de vaste kudde gaat om bij mijn paard te staan. Is misschien een optie, zou ik moeten polsen en overleggen met de pensionhouder.

Leo: Het is zeker heftig en voel me ook schuldig dat ik hem dit aan doe. Misschien had ik hem toch in de vorige groep laten staan. Ik heb het aangevallen worden heel lang voor lief genomen omdat ik m'n paard niet weer in een nieuwe groep wilde zetten maar was het nu echt zat. Bij jou gaat het wel echt op een mooie manier!

Er wordt totaal niet gevochten en dat is ook niet gebeurd omdat mijn paard wel aan de kant gaat. Hij heeft ook geen wonden want hij heeft plek zat om weg te lopen. De andere paarden raken hem niet aan. Het is gewoon zo dat de wei nu opgedeeld is in aan de ene kant mijn paard en aan de andere kant de rest en dat ziet er heel zielig uit. Ik hoop gewoon dat hij ten minste één vriendje krijgt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:12

Het kan afhankelijk van de kudde wel 1 of 2 maanden duren. Ik heb zelfs bij de paddock wel eens 2 maanden een draadje er tussen gehouden.

Zolang je paard niet de hoek in wordt gejaagd en geschopt, zou ik het de tijd geven. Samen gaan buiten wandelen en rijden met 1 van de kudde genoten helpt ook om een band te scheppen.

Het is heel normaal dat een paard eerst een aantal dagen tot weken buiten de bestaande kudde wordt gehouden, vaak mogen ze steeds dichterbij komen tot ze er tussen mogen staan.

Misschien wel handig dat hij op een andere plek ook wat hooi kan eten. Of op stal wat extra krijgt als hij echt te veel af gaat vallen. Als hij sprietjes kan zoeken en op stal bij kan eten zal hij het ook wel redden.

Als het na meerdere maanden nog niet beter wordt zou ik pas verder kijken. Echt gewend zijn ze vaak pas na een aantal maanden tot een half jaar. En zelfs dan kan de dynamiek in de groep nog/weer veranderen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:17

Joyce B: Bedankt voor je reactie. Dat geeft weer een beetje hoop. :D Ik heb op de vorige stal wel meegemaakt dat het er echt hard aan toe ging als er een nieuwe bij kwam en dat is nu gelukkig niet het geval. Ik houd het in ieder geval even goed in de gaten en geef 'm wat meer lekkers deze week. Iets met een ander paard erbij doen buiten de wei is ook een goede tip!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:44

Zolang de rest hem niet gaat opjagen zou ik het nog een tijdje aankijken, die aansluit met de rest van de kudde komt wel.
Wat mij echter wel zorgen zou baren is dat hij totaal niet bij het hooi mag komen. Dat wil over het algemeen zeggen dat er te weinig voerplaatsen zijn.
Is er een optie om voorlopig extra voerplaatsen te maken? (desnoods gewoon enkele hopen hooi extra? afhankelijk van de grootte van de kudde?) Krijgen ze onbeperkt hooi?

ik zie bij meerdere kleine hoopje hooi dat ze meer gaan bewegen, er staat eentje te eten, een ander wil dat hapje, die gaat dat hapje gaan opeisen en paard 1 beweegt door naar een ander hoopje. Veel kans dat de kudde zo ook meer gespreider komt en hij sneller opgenomen wordt in de groep.

Voorlopig (ivm het afvallen) zou ik opteren om hem smorgens een portie bietenpulp ( = ruwvoer bij te geven (en eventueel indien je overdag komt ook). Zo heeft hij toch wat buikvulling en staat hij niet te lang zonder eten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 12:59

Mijn zorgen zijn grotendeels verdwenen. :D

Ging vanochtend even bij hem kijken en hij stond samen met een andere pony te eten. Even later kwam er nog een andere pony bij en die heeft hij met wat boze blikken weg gestuurd. Ik was helemaal verbaasd! In het andere land was hij echt laagste in rang en hier stuurt hij op dag 4 al een pony weg. Wat een verschil met de afgelopen dagen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:06

Niet schuldig voelen hoor, zo bedoelde ik het zeker niet!! Je verhuist met een reden en ik denk dat ik net als jij voor een andere groep gekozen had als hij steeds maar aangevallen werd. Klinkt als een zeer onveilige situatie.

Waar ik idd op doelde is dat het (veel) tijd kan kosten om op een nieuwe plek te settelen.
Zo te horen gaat het al de goede kant op! +:)+ optimaal zou idd zijn als je hem rustig ergens bij kunt voeren buiten de groep om. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:27

Leo schreef:
Niet schuldig voelen hoor, zo bedoelde ik het zeker niet!! Je verhuist met een reden en ik denk dat ik net als jij voor een andere groep gekozen had als hij steeds maar aangevallen werd. Klinkt als een zeer onveilige situatie.

Waar ik idd op doelde is dat het (veel) tijd kan kosten om op een nieuwe plek te settelen.
Zo te horen gaat het al de goede kant op! +:)+ optimaal zou idd zijn als je hem rustig ergens bij kunt voeren buiten de groep om. :)

Oh ik voelde me niet nog schuldiger door jouw bericht! Maar ik voelde me sowieso schuldig dat hij nu voor tweede keer op 4 maand tijd in een nieuwe groep gegooid werd. Ik wilde hem vandaag apart hooi geven maar toen ik zag dat hij een volledige bak voor zichzelf had leek het me overbodig. :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:30

Herkenbaar hoor, ik ben afgelopen jaar twee keer noodzakelijk verhuisd en heb me zo schuldig gevoeld :=

Deze groep klinkt uiteindelijk beter en rustiger, fijn +:)+ hopelijk hoort hij er snel bij!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:55

Goed nieuws! Fijn!