paard laat zich slecht vangen op de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

paard laat zich slecht vangen op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:00

Aan de ene kant kijk ik uit naar het weideseizoen aan de andere kant zit ik er al een beetje over in.
Zeker omdat we aan opbouwen doen en mijn paard zich slecht of niet .. laat vangen als hij maar voor korte periode buiten staat. Hij heeft dit altijd gedaan ook bij zn vorige eigenaar. Staat hij hele dagen of dag en nacht buiten is het geen probleem. Hij is er gewoon niet zo van gediend dat hij na 1 uur of 2 uur weer binnen gehaald word.
Nu zat ik eens te dubben over hoe ik hem kan aanleren dat weg rennen geen optie is. Hij hoeft echt niet op me af te galopperen als hij mn stem hoort maar gewoon blijven staan is al goed.

Voer werkt ook maar dan heb ik wel gelijk de hele kudde op mn nek..

Dacht zelf aan een clicker ? Alleen weet ik niet hoe luid die zijn ? Want als ik heel dicht bij moet komen schiet het nog niet zo op..

Wie heeft er nog goeie ideeen ?

Sas_Mon

Re: paard laat zich slecht vangen op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:07

is hij de enige die van het land af moet of gaan alle paarden eraf? als hij de enige is snap ik dat ie het vervelend vind om en als "straf" geen gras meer en bij zijn kudde vandaan gehaald te worden. misschien de hele kudde ervanaf of in een andere wei? management aanpassen igg. mijn vorige paard had dit ook. idd alleen als het een paar uur was en niet de hele dag. ik heb er nooit een oplossing voor kunnen vinden maar ik heb het er ook nooit met mijn staleigenaar over gehad of daar iets in veranderd kon worden. succes!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:08

Als voer werkt kun je misschien eerst de rest van de wei halen zodat je daar geen last van hebt.
Als de rest al naar binnen is blijft hij dan ook wegrennen?
Sommige paarden worden niet graag alleen achter gelaten.

Staat hij alleen 1 of 2 uur in de weide en verder op stal tijdens het opbouwen?
Het kan misschien helpen als hij de hele dag in de paddock staat en aan het einde van de dag 1 a 2 uur het land op

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:10

Ze staan in een grote kudde op een grote wei. Dus ja t kan dat hij de enige is, soms neem ik zn vriend ook mee maar daar heeft ie dan geen boodschap aan want ja paarden genoeg .
En daarnaast kan hij ook prima alleen staan dus al zou ik de hele kudde er uit trekken... Prima zegt ie dan !
En zeker met het opbouwen van de weidegang doet iedereen het op andere tijdstippen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:10

Staat hij met of zonder halster op de wei? Anders misschien een weidehalster om doen...bij mijn bijrijdpaard werkte dat wel, zonder kon je hem nooit vangen en met halster bleef hij gewoon staan en kon je hem zo pakken.

Of helpt het als je hem juist van je af jaagt zeg maar? Meestal zijn ze dan een soort verbaasd en draaien ze zich om en kun je ze pakken.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:11

bcd94 schreef:
Als voer werkt kun je misschien eerst de rest van de wei halen zodat je daar geen last van hebt.
Als de rest al naar binnen is blijft hij dan ook wegrennen?
Sommige paarden worden niet graag alleen achter gelaten.

Staat hij alleen 1 of 2 uur in de weide en verder op stal tijdens het opbouwen?
Het kan misschien helpen als hij de hele dag in de paddock staat en aan het einde van de dag 1 a 2 uur het land op

Dat is geen optie, eerst 20 andere paarden uit de wei halen :)
Nee staat ook op de paddock.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:12

flappie28 schreef:
Staat hij met of zonder halster op de wei? Anders misschien een weidehalster om doen...bij mijn bijrijdpaard werkte dat wel, zonder kon je hem nooit vangen en met halster bleef hij gewoon staan en kon je hem zo pakken.

Of helpt het als je hem juist van je af jaagt zeg maar? Meestal zijn ze dan een soort verbaasd en draaien ze zich om en kun je ze pakken.

Met halster zonder halster , t maakt niet uit.. Het punt is dat wij echt een grote wei hebben... Dus er achter aan rennen om hem van me af te jagen valt een beetje in t niet zeg maar.. Zo hard kan ik niet rennen :D :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:12

Maar opbouwen duurt toch niet lang?
Laat hem dan gewoon die paar uurtjes op de wei zonder eraf te halen?

Zoiets is toch normaal?
Ik denk niet dat er veel paarden staan te springen om uit de wei gehaald te worden als ze er slecht enkel uurtjes op mogen?
Zat uren genoeg om hem uit stal of paddock te halen als hij niet op de wei staat toch?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:14

En als je 's avonds begint op te bouwen? Dus de eerste keer een half uurtje voor alle paarden naar binnen gaan / voedertijd?

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:21

tengeltje11 schreef:

Zoiets is toch normaal?
Ik denk niet dat er veel paarden staan te springen om uit de wei gehaald te worden als ze er slecht enkel uurtjes op mogen?
Zat uren genoeg om hem uit stal of paddock te halen als hij niet op de wei staat toch?

Ik snap je niet ?

Dat is toch juist het probleem ? die paar uurtjes op de wei en hem er dan afhalen ?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:26

Ik zou een of twee keer een natural horsemanship trainer erbij halen, om de catching game aan te leren. Dat is een omgekeerd psychologisch spelletje waarbij je paard jou leert vangen. Ook is het belangrijk dat je paard zin krijgt in samen zijn met jou. Dat je dingen gaat doen die leuk zijn voor je paard zodat graag met je meegaat. Mij paard kwam op een gegeven moment galopperen naar het hek. Wel stond hij 24 7 buiten....

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:28

Ik heb hetzelfde probleem, alleen staan mijn paarden 9 maanden per jaar op de wei.
Wat ik doe is mijn paarden voeren in hun stal twee keer per dag en daar koppel ik het rijden aan vast.
Dus ik rij in de ochtend of aan het eind van de middag/begin van de avond.
Ook bezoeken van hoefsmeden etc. plan ik rond de voerbeurten.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:32

Sinds mijn merrie haar 'eigen' kudde heeft wil ze liever ook niet meer mee en is ze soms moeilijk te pakken, ook in de paddock. Ze is 14 en heb haar zelf gefokt en dit probleem is pas sinds ze lekker thuis staat en heerlijk samen staat.

Wat bij mij goed helpt is meerdere keren de wei in gaan en alleen een snoepje geven of een aai en niet alleen maar komen als ze aan het werk moet. Als ik dit een paar keer heb gedaan dan komt ze zo naar me toe. Nu staat ze thuis dus iets makkelijkere om af en toe de wei in te lopen.

Succes!

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:36

Onze pony liet zich vroeger ook moeilijk vangen. Wat bij ons heeft geholpen: hij krijgt altijd een appeltje, niet in de wei, maar zodra we het hek door zijn. Zo heb je niet de hele kudde achter je aan. En aangezien appeltjes nog lekkerder zijn dan gras hebben we sindsdien geen moeite meer om hem te vangen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:54

Yvon schreef:
tengeltje11 schreef:

Zoiets is toch normaal?

Ik snap je niet ?

Dat is toch juist het probleem ? die paar uurtjes op de wei en hem er dan afhalen ?

Ik veronderstel dat alle paarden samen opbouwen,dus waarom moet hij er dan alleen af als de rest blijft staan?
Als ze allen samen terug van de weide moeten,veronderstel ik dat hij niet graag alleen achterblijft?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:07

Wat hier goed helpt is rustig tussen het paard dat je wil vangen en de rest van de paarden te gaan staan. Niet opjagen, maar wel zorgen dat hij niet bij de rest kan. Na een poosje komt het paard dan gewoon naar je toe. Is eigenlijk hetzelfde dan join-up.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:13

Mijn paard heeft hier ook problemen mee... ik vind het vooral zelf best frustrerend en probeer hem dan of te rijden voor hij op de wei gaat of savonds. Het gaat ook met fases een tijdje goed en dan word de groep weer verweid en heeft hij er weer weken last van..
Mijn ruin heeft vooral veel last van op grotere weides , laat ze bij ons nou hele grote stukken hebben.

Van de zomer heb ik er ook een professional bij gehad, meneer bedacht alleen toen ineens om toch maar wel te komen. Het was heel droog en warm en het gras was op op de wei :D

Ik hou mij aanbevolen voor de gouden tip

GPSWDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:22

Halster om in de wei. Wat lekkers meenemen. En in het begin alleen komen voor wat lekkers en halster even vast kunnen houden. Paarden zijn gewoon heel slim en blijven liever in de wei staan. Maar met wat lekkers kan je ze soms verblinden. Hou het alleen wel vol af en toe wat mee te nemen want na een tijdje krijg je gewoon weer zelfde verhaal. Wij hebben het ook vooral met onze jongere paarden.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 13:27

[/quote]

Ik snap je niet ?

Dat is toch juist het probleem ? die paar uurtjes op de wei en hem er dan afhalen ?[/quote]
Omdat 20 andere eigenaren geen rekening houden met elkaar en er de hele dag door paarden in en uit het land gehaald worden. Met regelmaat moet zn vriend ook mee maar dat doet hem niks.

Ik veronderstel dat alle paarden samen opbouwen,dus waarom moet hij er dan alleen af als de rest blijft staan?
Als ze allen samen terug van de weide moeten,veronderstel ik dat hij niet graag alleen achterblijft?[/quote]

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:33

Ah,ok das dan idd een ander verhaal.
Ik dacht dat de paarden op dag à bv allen samen 2u op de wei gingen en jij je paard na 1,5u bv alleen uit de wei haalde.

Moeten jullie zelf je paard in en uit de weides halen?
Is het geen optie om afspraken te maken met de eigenaar dat de paarden samen opbouwen?

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 13:42

Nee ieder voor zich bij ons op stal en nee dat mijn paard zich slecht laat vangen is echt mijn probleem.
De eigenaar zou zeggen : dan laat je m toch staan :roll: :D

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:59

Als je elke dag gaat en elke dag even een snoepje geeft, werkt dat ook niet? Die van mij heeft even een rot periode gehad qua gezondheid en zag me liever gaan dan komen vanwege al t gepruts aan dr pijnlijke voeten. Nu neem ik wat lekkers mee en is ze ineens blij me te zien :')

Edit: je kan ook op stal zn naam roepen en dan wat lekkers geven. Als je dat vaak genoeg hebt gedaan associeert hij het roepen met lekkers et voila; je bent leuk genoeg om naar toe te komen.