Schoppen en springen

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

vwValerie

Schoppen en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 22:43

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw paard een 12 jarige tuiger ruin van 1.74 hoog. Een super lief paard in de omgang en met rijden, vind alles leuk en ik mag alles doen. Hij is super rustig op stal en echt een rustige braverd. Ik loop alleen tegen twee “kleine” probleempjes aan. Ten eerste staat hij nu nog geen week bij mij op stal en is het misschien een kwestie van wennen, maar hij springt steeds zijn paddock uit. De paarden worden in de ochtend een aantal uur buiten gezet, ze hebben allemaal een aparte paddock, maar kunnen wel neuzen. Mijn paard echter is nu al drie keer uit de paddock gesprongen en sloopt daarbij het bovenste stroomdraadje (de rest van de paddock is een houten hek, in principe hoog genoeg). De eerste keer schaade hij enkel zijn achtervoetjes, de tweede keer is hij met een ander paard mee gesprongen wat wel vaker uit de oaddock en weide springt en de laatste keer kln ik geen reden bedenken waarkm hij eruit zou springen en ik hij gevallen en heeft daarbij zijn schouder gekneusd. We staan nu dus een aantal weken op rust. Ik weet alleen echter niet exht wat ik moet doen tegen dit eruit springen... Moet hij gewoon wennen, heeft hij stress, wil hij niet buiten zijn ik weet jet niet, vandaar mijn vraaf misschien heeft iemand tips of ideeën. Alles is welkom!

Verder trapt hij steeds tegen zijn staldeur wanneer hij nog maar denkt dat hij eten krijgt. Logisch natuurlijk, maar toch wil ik proberen het af te leren. Als hij trapt en ik loopt naar hem toe om te zeggen dat bet niet mag, stopt hij en gaat hij netjes achteruit als ik sat vraag, maar 5 mib later begint hij dus weer. Het is echt een lieverd hoor, maar ook voor zijn eigeb veiligheid wil ik proberen dta trappen af te leren. Iemand daar ideeën voor? Ik lees graag jullie reacties!
Groetjes Valerie :)

Renee_S

Re: Schoppen en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:47

Ik denk dat beide problemen eigenlijk alleen op te lossen zijn door hem lekker lang buiten te zetten met soortgenootjes. Paarden zijn kuddedieren. Een beetje neuzen is niet genoeg sociale interactie, dus ik geef m geen ongelijk dat hij op zoek gaat naar ‘meer’.

Schoppen tegen de staldeur is eigenlijk gewoon een stalontdeugd, wat uit verveling ontstaat, om aandacht te trekken. Door m te straffen za hij het juist blijven doen omdat hij dan aandacht krijgt. (Negatieve aandacht is ook aandacht)

Lekker lang naar buiten met soortgenootjes en zorgen dat hij zich niet verveeld op stal en waarschijnlijk heb je dan een heel ander paard!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:52

Mijn ervaring is dat je dat schoppen niet afgeleerd krijgt. Je kan er nooit bij iedere voorbeurt bij zijn. Dus met “afleren” of “straffen” zou ik niet eens beginnen.

Je zegt dat het paddock hek hoog genoeg is. Dus niet, want hij springt er over heen. Dus of met vriendjes zetten, of een hoger hek.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:59

De Boxdeur met een dikke rubbermat bekleden helpt vaak al. Dan horen ze veel minder geluid en is het minder interessant.
Je moet eigenlijk juist NIET komen als hij schopt. Daarmee beloon je zijn gedrag en. Versterk je het dus ongewild.
Voor het springen weet ik even geen oplossing vrees ik.

[o]

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:12

24/7 naar buiten gooien in de kudde lost het op. Je paard verveelt zich in de box en in zijn lege paddock. Geef hem een echt sociaal leven

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:13

Met een schuifdeur kun je alleen niks bekleden omdat de deur dan niet meer open kan, weet niet wat voor staldeur TS heeft?

Voor het uit de paddock springen, is het draad echt hoog genoeg en staat er voldoende stroom op?
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 07-02-19 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:17

Nee, is niet hoog genoeg, want hij springt er uit. ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:22

Waarom je paard niet gewoon samen zetten met andere paarden? Blijkbaar vind je paard het niet fijn om alleen te staan, net als 99,99% van de andere paarden (voor mij zal dat 100% van de paarden zijn maar er komen dan altijd mensen zeggen dat hun paard echt niet met andere paarden wil staan etc)

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

vwValerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-19 07:25

Het stroomdraadje boven dr paddock trapte hij er al af bij het springen, door zijn deken voelt hij de klap waarschijnlijk niet. We hebben de paddock verhoogt met een extra houten balk, gevolg was dat hij toch sprong en met balk en al oo de grond gekletterd is. Ik zal eens vragen of er een paard op stal is die ik bij hem mag zetten. In principe in hij erg onderdanig dus ik hoop dat dat lukt.
Hij heeft geen schuifdeur dus ik zou kunnen kijken if ik ergens een rubberen mat kan krijgen of eventueel maken.
Hopen dat deze tips werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:28

Voor dat schoppen geen advies, maar het uit de paddock/wei springen doet mijn merrie ook...
Het enige wat bij haar helpt, is haar in een groep zetten. Draad verhogen maakt helemaal niks uit, ze gaat er hoe dan ook overheen met alle gevolgen van dien als het te hoog is.

Bij ons was het enige waardoor ze het dus niet meer deed; maatje erbij :)

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:32

Wat versta jij onder een paar uurtjes?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:36

Er is iets wat hem triggert om te springen. Ik denk dat het idd verholpen is als je zorgt voor voldoende ruwvoer buiten en een maatje. Als hij het fijn heeft in zijn paddock dan is er geen reden om eruit te gaan.

Mijn pony's staan schraal want ze zijn gevoelig voor hoefbevangenheid. Mijn merrie van 136 is zo een aantal keer zonder ongelukken over de draad van 140 gegaan om naar het gras te kunnen Gelukkig is ze daar vanzelf mee gestopt toen ze beperkt mocht grazen

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:31

Op de paddock hooi voeren zodat hij wat te doen heeft en idd samen zetten met een andere ruin zidat hij kan spelen

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:03

Mijn jonge paard deed het ook. Wat bij haar hielp was inderdaad een ander erbij zetten. Qua schoppen tegen de deur werkte het bij mijn paard goed om vooral aandacht & beloning te geven als ze niet het doen. Dus het goede gedrag belonen, slechte gedrag negeren.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:41

Tja ik kan hem geen ongelijk geven...
Je zal maar een paar uurtjes in de ochtend alleen zonder vriendjes op een paddock komen te staan dan op stal gezet te worden alleen en dan is zo’n voerbeurt natuurlijk een geweldige ervaring.

Lekker de wei op met een paar vriendjes of minimaal 1 vriendje en dan niet voor een paar uurtjes in de ochtend maar een hele dag of 24/7
Ik wed dat het gedrag dan zo over is (beide)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:53

ElviraKelan schreef:
Je zal maar een paar uurtjes in de ochtend alleen zonder vriendjes op een paddock komen te staan dan op stal gezet te worden alleen en dan is zo’n voerbeurt natuurlijk een geweldige ervaring.

Lekker de wei op met een paar vriendjes of minimaal 1 vriendje en dan niet voor een paar uurtjes in de ochtend maar een hele dag of 24/7

Helemaal mee eens! Je paard verveelt zich gewoon!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:04

ElviraKelan schreef:

Ik weet niet waar jullie vandaan komen, maar als je hier de paarden 24 uur op de wei hebt kont de dierenpolitie langs aangezien we op klei grond leven en het een grote
baggerbende wordt met alle gevolgen van dien.

Ik zou proberen om hem met een maatje te zetten.
Misschien kan je ook aan de vorige eigenaren vragen wat hij gewend is?
Wat het schoppen betreft zal de kans klein oftewel nihil zijn om hem dit af te leren. Het heeft hem al vaak iets opgeleverd.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:10

Eén van onze jonge paarden schopt tegen etenstijd ook tegen de staldeur aan. Dat dit uit verveling zou zijn is sterk te betwijfelen aangezien zij permanent naar buiten in de weide kan. Zij vertoeft daar ook veel maar eenmaal ze hoort dat er gevoederd wordt staat ze binnen tegen de deur te stampen. We hebben dit al genegeerd evenals haar in de weide bijgevoederd ipv in de stal maar het veranderde niets aan deze ondeugd. De andere paarden nemen dit gedrag gelukkig niet over.

vwValerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-19 22:19

In deze tijd kunnen de paarden niet op de wei. Ze gaan van 10 tot 13 naar buiten ongeveer. Wanneer hij springt rent hij meteen terug naar zijn stal, ook al staan alle andere paarden ook buiten in hun paddocks. Ik zou graag een ander paard bij hem hebben in dezelfde paddock, maar op een pensionstal is dat moeilijk aangezien veel mensen hun paard niet met andere willen hebben, omdat ze bang zijn dat ze gaan trappen. Als de paarden over anderhalve maand op de wei mogen gaan ze in groepjes van 4, dan zal hij wel netjes binnen de hekken blijven denk ik.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie