Sinds een paar maanden zit ik met een probleem wat voor mijn paard en ik best wel vervelend is. Ik zal beginnen bij het begin:
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht (Tiamo, draverruin). Hij heeft toen ongeveer één jaar op een kleinschalige stal gestaan. Hier was hij altijd heel erg braaf, alleen als we op buitenrit gingen staakte hij erg vaak of draaide hij om en rende hij terug naar de stal. (Ook als er andere paarden bij waren). Hier hebben we veel op geoefend, maar echt beter werd het nooit.
In oktober 2018 zijn we verhuisd naar een andere stal, waar Tiamo 24/7 buiten kan staan met onbeperkt ruwvoer. Sinds oktober ga ik ongeveer 2-3x per week naar hem toe. In de eerste maand was hij braaf en konden we lange buitenritten maken. De maanden daarna is het eigenlijk steeds slechter gegaan. Hij staakte steeds vaker en langer. Op een gegeven moment kreeg ik hem vanaf zijn rug niet meer vooruit, maar aan de hand nog wel. Maar sinds 2 a 3 maanden krijg ik hem ook niet meer met de hand vooruit. Ik heb heel veel geprobeerd: in het begin een slag met de zweep, maar ik ben voor de NHS/parelli methode dus de zweep heb ik ook heel snel laten varen. Hij reageerde er overigens ook niet op. Ik ben afgestapt en ernaast gaan lopen. Ernaast lopen en een touw spannen achter de billen (dit gaat opzich wel goed). Positief stimuleren met woorden om door te gaan. Met mijn gewicht aan het halstertouw hangen (dan loopt hij uiteindelijk ook mee). Ik heb wekenlang grondwerk in de wei gedaan, wat geen resultaat leek te hebben. Ik ben sinds een paar weken op NHS cursus gegaan. Hier heb ik ontdekt dat ik niet echt de 'leiding' durf te nemen.
Dit zou natuurlijk een grote reden kunnen zijn waarom Tiamo niet meeloopt, of hebben jullie nog andere ideeën?
Vanaf de wei moeten we ongeveer 1 kilometer door het bos lopen naar stal, maar zodra hij doorheeft dat we naar stal gaan staakt hij en wil hij ABSOLUUT niet verder. Ook niet met een touwtje/trekken. Op stal is het erg druk, er staan zo'n 60 paarden die hij allemaal niet kent. Er zijn heel veel mensen en paarden. We zijn hier beiden erg gevoelig voor, ik vind het namelijk op stal ook niet prettig. Overigens heeft hij boven nooit een nare ervaring oid gehad. Alles is altijd wel heel spannend maar er is nooit wat gebeurd. We hebben pas 2 x gereden boven in 5 maanden, dus het kan ook niet zijn dat hij geen zin heeft om te werken.
Een rondje wandelen door het bos gaat nu opzich wel, maar zodra ik een andere route neem dan normaal staakt hij, als ik erop ga zitten staakt hij sowieso (ik heb al maanden niet meer gereden, als ik hem eenmaal bij de stal krijg staakt hij ook in de bak).
Ik ben gewoon echt radeloos omdat ik al heel veel heb geprobeerd. Nu ben ik begonnen in het boek van Pat Parelli, maar ik hoop dat er mensen zijn die nog tips voor mij hebben om de leider te zijn, of om hem mee te krijgen.
Groetjes,
Lisa
Ps: ik weet niet in welke omgeving je zit maar je zou eventueel op de site van horseconnect kunnen kijken, op deze site hebben ze een kaart met paarden professionals waaronder (nh) trainers!