paard wordt angstig/gevaarlijk....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

paard wordt angstig/gevaarlijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 18:10

Beste allemaal,

Als aller eerst mijn excuses voor het lange verhaal
maar ik zit nu zo met mijn handen in het haar dat ik alle hulp en tips gebruiken kan.

2 jaar geleden werd ik verliefd op mijn paard valentino.
Hij had een geweldig karakter en natuurlijk een geweldig uiterlijk.
Zijn verhaal speelde voor mij ook mee, om tot koop over te gaan.
(een jaar lang 24/7 binnen omdat de ouders van de oude eigenaar angsten hadden gecreerd voor hem en zo niet in zijn behoeftes konden voorzien, Geen maatjes op de buurkoeien na.)

Toen hij bij mij kwam, merkte ik al heel snel dat hij een robot was. Hij deed alles wat je hem vroeg, zelfs soms nog wat meer. Er kwam geen echt karakter bij kijken. Ik denk deels omdat hij een gebruikersvoorwerp was voor de vorige eigenaresse.
Dus heb hem eerst alle tijd en ruimte gegeven om zijn echte ik naar boven te laten komen, en te wennen aan een kudde met andere paarden.
Er kwam een prachtig karakter naar boven. Door die ruimte werd ons band echt sterk.
We werkten samen, maar hadden vooral plezier en respect voor elkaar.

Een jaar geleden moest ik mijn rode draad door het leven na 16 jaar vriendschap inslapen.
tevens ook zijn beste vriendinnetje.
Hij heeft er even moeite mee gehad en moest echt leren op zijn eigen benen te staan, maar ook hier wist hij al heel gauw zich moeiteloos aan te passen.
Omdat de oude stal van eigenaren veranderde, en wat niet in mijn eigen wereld paste zijn we verhuisd naar een andere stal daarna.
Daar hebben we het even geprobeerd, maar kwamen we er al snel achter dat dit niet onze plek was.
Geen regelmaat en te veel drukte.

Dus afgelopen september verhuisd naar een hele fijne plek. Rust op stal, in de kudde, en uiteraard veel regelmaat. Hier ging het in het begin zo ontzettend goed. Ondanks dat ik hem de ruimte gaf te wennen aan al het nieuwe , kon ik al snel lekker buiten wandelen, Zonder zadel en hoofdstel rijden, en hadden we weer plezier. Eigenlijk ging het te snel , te goed.

Echter sinds een maand of 2 is het bergafwaarts gegaan.
Hij is bijna 2 keer door het draad heen gerend zo angstig was hij.

Nu staan ze aan de andere kant op het weiland, en ook hier is uit het land halen een drama geworden.
Hij draad zich tussen een muur en stroomdraad op 3 meter breed gewoon om, ondanks de hoeveelheid stroom, gewoon omdat hij in blinde paniek blijkt te zijn.
Het maakt niet uit of je voor naast of achter hem staat, maar hij moet terug en zal je hierbij gewoon omver lopen.
Heb al geprobeerd hem eerst naar stal te brengen , om daarna terug te lopen en het draad dicht te doen. (Hierbij rekeninghoudend met de andere paarden of dat gaat) maar hij breekt zo nodig de hele stal af.

Als ik samen ben met iemand werkt het natuurlijk makkelijker omdat de 1 het paard mee neemt en de ander de draden dicht doet.
Op het erf is hij zo gestresst en zenuwachtig, maar zodra je van het erf afbent zakt dit wel een beetje af. Buiten is hij verder heel braaf, maar je moet niet gaan stil staan, en alles is nu ineens eng, of gevaarlijk.

de hysterie werkt zo ernstig dat toen ik hem weer in de wei wou zetten laatst, hij gewoon in volle gallop naar de rest van de paarden rende en hierbij gewoon compleet tegen een paal aan rende met zijn schouder.

Ik ben van mezelf zachaardig, weet duidelijk mijn grenzen aan te geven op een nog vriendelijke manier.
maar hier lijkt hij geen gezag voor te hebben.
Als ik vervolgens strenger ben, is het hele gezag nog steeds weg, en blijft het eigenlijk 1 grote drama.

Op het moment word het zo gevaarlijk dat er geen beginnen meer aan is, en we niet verder komen als voor het draad staan en hem daar rustig te laten worden.

Wie o wie herkent iets in het verhaal of weet goede tips voor mij?
want ik ben echt compleet de weg kwijt op het moment...

Alvast bedankt.

superpony

Re: paard wordt angstig/gevaarlijk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:20

Kijk eens naar het voer. Misschien komt hij iets tekort. Je kan ook bloed laten afnemen om een idee te krijgen. Geeft geen 100% beeld, maar soms maakt het wel wat duidelijk.

Hoeveel komt ie buiten?

En hoe is hij echt met die andere paarden?

Er kan zoveel zijn, teveel hardvoer, verkeerde voer, te weinig ruwvoer, pijn, blessure, samenstelling groep etc.

Onze jonge hengst had ups and downs. Op het laatst beet hij echt andere paarden tot bloedens aan toe en bleek een ernstige afwijking te hebben.
Daarvoor deed hij wel altijd enorm zijn best.

Mn ene ruin kan met de verkeerde paarden samen ook erg angstig reageren in een groep. Heeft oude blessures, dus weet dat hij niet altijd de snelste is. Gaat in onze eigen groep super.

Zijn slechts voorbeelden, maar zo via Bokt ga je ongezien niet de juiste hulp krijgen. Je moet echt iemand laten meekijken of hem laten onderzoeken.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:37

Dit paard heeft totaal geen in inprenting gehad. Hij weet niet wat een Kudde is. En hoe gaat ie met de andere paarden om? Heeft ie misschien verlatingsangst gekregen

Probeer meer aan dressuur te gaan , Zij is dat altijd gewend waarschijnlijk , en waarschijnlijk is zij nu heel onzeker . Dat betekend dat Jij de leiding heb.
Ik ben ook heel zachtaardig , maar ik heb wel geleerd dat je nooit bang moet zijn voor je paard zijn. En dat je mag corrigeren .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:47

Kijk eerst wat er precies veranderd is, daarnaast, laat hem via bloedonderzoek nakijken of daar alles goed zit, ook zijn ogen. En op cushing testen. Heeft hij een grote vriend in die kudde? Zo ja, haal ze dan eens samen(in overleg met andere eigenaar) uit de kudde. Want het lijkt meer op verlatingsangst zo te lezen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:51

Ik vraag me af hoe het met zijn zicht is. Ik zou daarmee beginnen en dan verder gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:57

Dit is typisch verlatingsangst..ik denk door het verlies van zijn maatje en de verhuizingen dat hij zijn zekerheden kwijt geraakt is.

Jij zult nu een duidelijkere leider moeten zijn worden en het is ook goed om hem te leren wat meer zelfstandig te worden. Wat doet hij als je hem een poosje alleen op stal zet als de rest nog buiten staat?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:01

Als ik het goed begrijp is hij op 2jr tijd, 4x verhuisd en zijn steun en toeverlaat verloren.
Je paard heeft verlatingsangst.
Hoe is hij als je een ander paard meeneemt samen met hem?
Dit kun je dan geleidelijk afbouwen tot hij genoeg vertrouwen heeft om samen met jou alleen te zijn.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 19:03

Bloedonderzoek heb ik in november gedaan.

Hieruit kwam bloedarmoede naar voren, die nu netjes onder controle is.
En een magnesium te kort, maar ook dit wordt aan gevuld.
Verder had hij een ruis op zijn hart , maar niet “ernstig”

Hij heeft verder 1 maatje in de kudde waar hij eigenlijk wel heel erg aan plakt.

Rijden is nu niet wat op plek 1 staat .
Of terwijl ik heb in geen maanden gereden.
We doen veel al wandelen, vrijheidsdressuur en grondwerk.

Als je hem alleen op stal zet, wordt hij hysterisch en lijkt hij zijn controle kwijt te raken.
Hij breekt dan het liefst de boel helemaal af .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:10

Misschien kun je beginnen met hem samen met dat maatje los van de kudde even binnen te zetten met wat te eten.
Als dat goed gaat stapjes zetten om hem heel kort even alleen van de kudde weg te halen en hem goed af te leiden, dingen doen, voeren als hij alleen is.
Strezz druppels van phytonics in combinatie met magnesium heb ik wel goede ervaringen mee.
Verder weinig krachtvoer en veel ruwvoer en een vitamine supplement.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:13

Ja typisch verlatingsangst, het is goed om hem weg te halen uit de kudde en even op stal te zetten met/ naast een maatje. Dan het maatje even 5 min weghalen en weer terug zetten..dat een tijdje doen totdat ie rustiger word en dan steeds iets langer weghalen. Het gaat er om dat hij vertrouwen krijgt dat hij weer terug komt bij zn maatjes of zijn maatjes bij hem.

Je kunt een hengstenketting gebruiken om hem bij je te kunnen houden en om gevaarlijke situaties te voorkomen. Daarnaast is het ook een kwestie van vooral veel met hem blijven doen..hij moet jou helemaal gaan vertrouwen.

Ik heb een hele tijd met een paard met verlatingsangst gewerkt, ook zo extreem als wat jij omschrijft. Door veel geduld, veel herhaling en echt aan het werk zetten als ze mee ging met me ging zij me zo vertrouwen dat IK voldoende was. Als ik uit zicht was, was er nog wel paniek..dat is uiteindelijk pas opgehouden na de verhuizing naar een hele kleine stal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:16

Wanneer je een magnesiumtekort via het bloed kunt vinden dan is het meestal een zeer ernstig tekort dus dat zeker zp snel mogelijk aanvullen, desnoods via een infuus een aantal keren. Door stress verliezen ze magnesium extra snel, daardoor word het stresshormoon cortisol veel te hoog. Soms word cushinggedrag voor magnesiumtekort aan gezien terwijl juist cushing de zwaar verhoogde cortisolwaarde veroorzaakt( en daarmee dus een ernstig magnesiumtekort veroorzaakt)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:20

Verlatingsangst idd :j ik ga mee met Elisa2 :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 01:48

Magnesium tekort zou ik ook serieus nemen. Maar nogmaals, het hele rantsoen is belangrijk bij gedrag.

Omdat je er zelf misschien te dicht op zit, zou ik echt iemand mee laten kijken en irl tips gaan halen van een deskundig iemand. Je kan nu wel zomaar iets doen, maar soms gaat het echt om minimale reactie van jou op hem en hij op jou. Als je dan te leet of verkeerd reageert, blijf je aanmodderen en dat is gewoon zonde.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 03:11

Gevalletje verlatingsangst, jammer genoeg meegemaakt met mijn paard, na 11 jaar op dezelfde stal kan ik t dr niet kwalijk nemen maar he vervelend is t wel. Heeft hier 3 maanden geduurd voordat ze begon door te krijgen dat t niet erg is om alleen te zijn, maar nu heb ik bijna weer mn vertrouwde knollie terug, we waren ergens het vertrouwen in elkaar helemaal kwijt geraakt en dat is weer grotendeels terug, let wel op, 5! Maanden verder, en nog met wandelen vertrouw ik dr niet zoals eerst wel was.

Op de oude stal wisten ze hoe de routine was en waar ze aan toe waren, door een verhuizing haal je alle zekerheden overhoop, van kuddegenoten tot routine, en zie dat maar eens uit te leggen 8)7

Ik zou zeggen geef t een half jaar en eromheen bezig blijven, desnoods maar dat maatje mee als jij wat gaat doen, als hij hiervoor niet heel erg aan andere paarden hing als jij wat met m ging doen komt dat vanzelf weer terug als hij zn zelfvertrouwen terug krijgt op de nieuwe plek :(:)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 05:49

Zonder de reacties van de anderen gelezen te hebben (enkel de openingspost) dacht ik aan een magnesiumtekort, dus dat zou best wel eens een groot deel van het probleem kunnen zijn. En verhuizen helpt niet mee natuurlijk