Paard wordt steeds banger en schrikt steeds meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anxhenriette

Paard wordt steeds banger en schrikt steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:02

Hoii allemaal,

ik zit dus met een probleempje.. mijn verzorgpony schrikt steeds vaker en erger.
Vroeger was ze echt bomproof en schrok ze nergens van.
een paar maanden geleden zijn we samen gevallen, een grote schok voor ons..
paar weken terug gingen we relax stappen door de bak, zonder zadel. opeens zag ze iets en draaide in een seconde om en rende hard weg. toen was ik ook weer gevallen. toen ik op de grond lag vond ze "het" nog steeds eng..
en ze waren een keer bezig bij de buren wat veel onverwachte herrie maakte, ze schrok weer steeds.
en afgelopen week gingen we in de bak stappen in de sneeuw, waar iemand aan het sleeen was, ging ze opeens steigeren :? :n dit had ze nog nooit gedaan!
ik was er zelf ook heel erg van geschrokken..
hebben jullie tips hoe ik hier mee moet omgaan? hebben jullie een idee hoe het komt? ik zie heel graag reactie!!

xxx

ps, miss handige info, ze was aan een kant slechtzient, toen ze bij ons kwam, wars door de oogkleppen bij het mennen. niet veel last van gehad, maar ik heb het idee dat ze nu weer minder ziet, maar dat weet ik niet zeker. bij het vallen (samen) was ze ook een deel in de doornen gevallen. miss ook in dr oog gekomen?? toen heb ik niets bijzonders gezien

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:13

Klinkt idd als een pony die echt niet goed ziet. Dat is gevaarlijk voor jou en je pony. Ik zou de dierenarts (liever nog: paardenarts) inschakelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:15

Als je vermoed dat ze niet goed meer kan zien wellicht even de dierenarts inschakelen.

Kan het zijn dat je zelf een beetje schrik hebt nu?
Het is ook fris weer, paarden hebben veel energie die ze kwijt willen. Een keer schrikken hoort daarbij.

Zorg dat je stevig in je schoenen staat en blijf leiden. Geef je paard wat te doen en een keer schrikken gewoon opvangen en weer verder rijden. Zeker als ze niet goed zien is het belangrijk dat ze jou kan vertrouwen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:15

oogkleppen in het verleden heeft niks te maken met slecht zien!

waarschijnlijk is het oog nog slechter gaan zien vandaar dat je pony nu steeds meer schrikt. even de DA bellen om hiernaar te laten kijken.
wat voor ras is je pony?

Anxhenriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:19

Kelly_ann schreef:
Als je vermoed dat ze niet goed meer kan zien wellicht even de dierenarts inschakelen.

Kan het zijn dat je zelf een beetje schrik hebt nu?
Het is ook fris weer, paarden hebben veel energie die ze kwijt willen. Een keer schrikken hoort daarbij.

Zorg dat je stevig in je schoenen staat en blijf leiden. Geef je paard wat te doen en een keer schrikken gewoon opvangen en weer verder rijden. Zeker als ze niet goed zien is het belangrijk dat ze jou kan vertrouwen.

ja dat zou goed kunnen, ook ik schrik nu vaker, vooral na dat eerste ongeluk.
ze mag nu ook niet meer doen dan een half uur stappen, omdat ze vocht bij dr pezen heeft (zie andere topic voor meer info) en haar baas geeft nog hetzelfde portie bix als dat ze keihard werkt.. en de baas vertikt het om naar mij te luisteren dat hij minder bix moet geven..
dankjewel voor je tips, ik al het proberen!

Anxhenriette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:20

StalNollie schreef:
oogkleppen in het verleden heeft niks te maken met slecht zien!

waarschijnlijk is het oog nog slechter gaan zien vandaar dat je pony nu steeds meer schrikt. even de DA bellen om hiernaar te laten kijken.
wat voor ras is je pony?

oke, ja het leek mij wel vaag, maar dat was wat ik te horen kreeg.
het is een fell pony