Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:37

Monique en [***] misschien is dit nog een interessante link voor jullie? Over schrikken en clickeren. Zelf nog niet helemaal gelezen hoor.. O:)
https://www.thewillingequine.com/single ... rustworthy
Zit ook een filmpje bij.

Edit Stukje eruit geknipt

When he spooks I wait quietly and confidently, in a non reactive way, and then when I feel he's prepared to refocus I offer him a very simple behavior to practice, rewarding that heavily. Then... We just stand there for a minute. I wait for some self soothing behaviors, or behaviors that show me he's returning to a "rest and restore" state. Like a big sigh, lowering his head, licking and chewing, and I reward that! We repeat a few times and then move on to practicing a very simple and relaxing behavior like target following. And that was it! No more spooking.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:48

Dank je, zal het hele stuk eens lezen maar dat wat je eruit gehaald heb is ongeveer hetgeen ik tot nu gedaan heb, waarbij ik dus het idee heb dat hij meer schrok omdat het meer aandacht kreeg. Niet dat hij express dingen ging zoeken ofzo, maar gewoon meer bezig met de omgeving dan met mij en het schrikken en springen kreeg natuurlijk wel aandacht en beloningen.

Natuurlijk als je paard zich door iets de pleuris schrikt is dat anders, maar voor nu ga ik even proberen het schrikken te negeren en als hij weer gewoon doet waar we mee bezig waren dan wordt er beloond. Toch vanaf de grond, in het zadel moet ik nog even bekijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:57

[***] schreef:
Ik word al moe van het te lezen _O- Word je niet af en toe gek van jezelf? Hahaha.
Doe je eigenlijk ook wel eens gewoon niks met een paard? Zit ik me nu af te vragen ... Dat je dus zegt van 'we wandelen gezellig naar plaats X en daar mag je grazen'. Waarbij bij het wandelen dan wel regels zijn, maar niet dat je elke stap moet managen.

Het lijkt me heel vermoeiend op die manier denken & trainen, hoewel het waarschijnlijk een soort automatisme is voor jou door de ervaringen. Waarschijnlijk ook daardoor dat jij een stuk minder problemen hebt met de paarden dan wij ;)


Natuurlijk!
Daarom schrijf ik ook dat dit het begin is. Zodra het paard zegt: wij zijn vriendjes, ik wil bij jou zijn (vaak na de eerste of tweede training) dan verschuiven we vanzelf naar de friendzone waarbij het paard net zoveel voorstellen mag doen als ik, nee mag zeggen en alternatieven mag bedenken als hij iets niet wil. Dan mag het paard ook rustig voor me uit over het erf of door het bos lopen en zelf zijn pad kiezen, want ik weet dat hij bij mij wil blijven, dat hij geleerd heeft hoe hij schrik het beste kan uiten en geen hyperreacties meer heeft, en ik weet dat ik vaak elke reactie kan ombuigen met de hulpen die we daarvoor in die eerste twee a drie trainingen 'geinstalleerd' hebben. Waarom zou ik als ik met een vriend wandel elke stap moeten managen? :+


In het begin is het zo dat als ik iets vraag, ik alles heel intensief met beloningen voor het paard uitstippel. Maar ik doe alleen wat het paard kan. Dus zoals ik bij de paarden met verlatingsangst schreef: daar doe ik de eerste dag niets anders mee dan ze uit de paddock met vriendjes halen en ze direct voor de paddock laten grazen. Maar in die paar minuten die het kost om het voor mij vreemde paard het halster om te doen, mee naar de poort te nemen, de poort uit te gaan, die te sluiten en het paard vertellen dat hij mag grazen wordt het gigantisch vaak geclickt voor hoe ik alles precies wil zien. Dus tegen de tijd dat we de poort doorgaan heeft hij al een vrij goed idee van wie/wat ik ben, en dan mag hij daar een kwartier over nadenken terwijl hij graast en ik alle lekkerste plekjes kriebel. Dan is het grazen klaar en volgen er weer een stuk of veertig beloningen in die vijf meter die het kost om de paddock weer in te komen en het halster af te doen, en dan kriebel ik nog wat na.

Maar als je het uitdelen van correcties als 'dominant gedrag' ziet, dan is het uitdelen van beloningen in mijn ogen net zo dominant, want jij bepaalt wie/wat/wanneer/waarom en hoe.
Voor mij is het ook heel erg logisch dat de training elke dag opnieuw in de box/paddock begint zodra je naar je paard loopt. Als je die eerste vijf meter heel precies bent, dan staan de neuzen al dezelfde kant op en ben je allebei al ontspannen als je in de bak arriveert en gewoon vrienden kunt zijn de rest van de training. Terwijl als je je paard op weg naar de bak jou de box uit laat trekken, het gras in laat duiken, de verkeerde kant op loopt, door je heen loopt of tegen je aan bonkt, en en je gaat pas in de bak netjes gedrag, oplettendheid en afstand houden trainen (met of zonder clicker) dan moet je eigenlijk alles ongedaan maken wat je je paard die eerste veertig meter allemaal hebt toegestaan. En dat is enorm tegenstrijdig, en dat zorgt ervoor dat paarden dan vaak ook met meer protest gaan reageren op jouw in de bak, want net mocht het nog wel...

Wat ik schreef was dus vooral een reactie op het idee dat als je clickert je alleen maar leuk en positief bezig bent en totaal niet dominant aanwezig bent, en dat je daar dus eigenlijk altijd wel een vorm van pressure/release gebaseerde dominantie bij nodig hebt. Volgens mij is dat niet zo. Maar als je clickertraining als vorm van dominantie beschouwt dan klinkt dat blijkbaar meteen weer heel vermoeiend. ;) Terwijl het niet vermoeiender is dan Parelli, Hempfling, klassieke dressuur of andere vormen van trainen, want hoe verschillend die ook zijn, ze zijn allemaal gebaseerd op het idee dat je direct reageert op de kleinste gedragsverandering en zo je hulpen zo klein mogelijk kunt houden.

Voor mij is problemen vóór zijn door meteen de kleinst mogelijke probleempjes in de dop aan te pakken juist veel minder vermoeiend dan ze door te laten groeien en dan pas te gaan bevechten als ze echt gaan irriteren en dus misschien zelfs al te groot zijn geworden voor voerbeloning alleen. Want dan zegt clickertraining ook: neem een stap terug naar het moment dat het nog goed gaat en bouw het van daaruit weer op een positieve manier op. Ik vind het vreselijk vermoeiend om angst, stress, onduidelijkheid, frustratie en boosheid bij paarden te zien, dus door bij een nieuw paard meteen te micromanagen vanaf de eerste training wil ik dat gewoon voor zijn, zodat we al die akelige emoties gewoon niet meer door hoeven te maken.


@ Raamzicht:Ik moet de link nog lezen maar die quote klinkt erg interessant. Ik gebruik voor dat 'terughaalmomentje' vaan gewoon 'raak mijn hand aan', omdat ik die altijd bij mijn hand heb. ;) Dat nog een keer wachten extra belonen voor soothing behavior heb ik nog niet eerder gedaan, klinkt erg interessant!

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:10

Dat clickertraining een vorm van dominantie is klinkt niet vermoeiend, wel hoe je het uitlegt ;) Dat kan natuurlijk ook aan de beschrijving liggen maar als ik alles zou moeten managen en belonen en 'corrigeren' (dit krijgt nu geen beloning en dat wel) zoals jij zegt het te doen zouden zowel pony als ik gillend gek worden denk ik. Je kan toch niet binnen 5 minuten voor tig verschillende gedragingen belonen? Of ben ik nu mis. Misschien begrijp ik het ook verkeerd hoor.

Heb het artikel ook gelezen, mooi artikel en zeker waar. Ben zelf ook altijd rustig en de handtarget heb ik ook altijd bij ;) Maar elke keer laten targetten, dat belonen en dan wachten op rust en weer belonen? Denk dat [***] het spelletje toch snel door heeft. Bij een nieuw paard of een mega-schrikmoment kan ik de aanpak zeker begrijpen :j Maar verder kan ik het niet zo goed plaatsen in mijn eigen situatie. Pas op, hij mag schrikken zoveel hij wil, heeft hij recht op en alle begrip voor. Zal hem daar ook nooit voor straffen. En als hij de connectie kwijt is zal ik die handtarget ook zeker gebruiken en belonen, maar in andere gevallen? Weet het even niet.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:25

Wat ik vooral lees in je uitleg xyzutu, is consequent zijn. Wat niet mag mag nooit en wat wel mag mag altijd. Zoiets? Met honden heb ik er helemaal geen problemen mee. Gek dat ik het met paarden veel moeilijker vind. misschien omdat ik ook een roofdier ben net als een hond. Hm. ik ben veganist, toch meer paard LOL

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:30

Raamzicht mooi dat filmpje. inderdaad mooi te zien hoe het paard schrikt, hij het target mag aanraken om te ontspannen en ik hoor haar clickeren. Dank je!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:32

Waar de uitleg van xyzutu aan doet denken is contextblindheid. En nu vraag ik me of dat bij paarden is onderzocht en of dat inderdaad zo is.

Dat zou het hele succes vd consequente/duidelijke aanpak van xyzutu zeker verklaren (naast natuurlijk goed zijn in clickertraining e.d.). En dus ook waarom veel -R technieken op die manier gestructureerd werken. Weet iemand of daar meer over bekend is? Ik duik zelf even in de boeken haha

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:34

contextblindheid kun je dat nader toelichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:37

[***] schreef:
Dat clickertraining een vorm van dominantie is klinkt niet vermoeiend, wel hoe je het uitlegt ;) Dat kan natuurlijk ook aan de beschrijving liggen maar als ik alles zou moeten managen en belonen en 'corrigeren' (dit krijgt nu geen beloning en dat wel) zoals jij zegt het te doen zouden zowel pony als ik gillend gek worden denk ik. Je kan toch niet binnen 5 minuten voor tig verschillende gedragingen belonen?


Ik weet het niet, maar zo doe ik het wel en tot nu toe is er nog niemand gek geworden. :+
Je hebt in clickertraining de stroming die zegt dat je elke training maar 1 nieuw gedrag mag trainen en ook niet al te lang, en dat je daar pas een nieuw gedrag bij mag trainen als het vorige nieuwe gedrag helemaal geleerd is.

Ik kan daar dus niets mee, al was het alleen maar omdat '1 nieuw gedrag' niet bestaat: alles is opgebouwd uit duizenden bewegingen, dus je traint altijd al meer dan 1 ding. Als ik met een nieuw paard begin dan bestaat de eerste sessie uit aanleren van de clicker, niet bedelen maar netjes wegkijken of hoofd omlaag doen, hand aanraken op commando, netjes de box/paddock uit komen waar we in staan en stap/ho/terug aan de hand. Als we tussendoor een graaspauze doen, dan laat ik hem al meteen weten wat voortaan het commando wordt voor ga maar grazen. En tussen dat alles door zitten heel veel kriebelpauzes, heel veel extra voer en korte pauzes waarin het paard even alleen door de paddock mag lopen als hij daar zin in heeft.
Steeds als ik doorheb dat het paard na een paar minuten even klaar is met oefening 1 gaan we door naar oefening 2 of terug naar oefening 0, en zo komen we tijdens de sessie continu langs alle oefeningen.

Dat kun je natuurlijk heel erg veel vinden, maar in feite leer ik het paard maar 2 dingen: hoe om te gaan met mensen in stilstand, en hoe om te gaan met mensen in beweging. De meeste van die dingen kent hij zelfs al van het dagelijks leven (voor hij overging op voedselbeloningen mocht hij ook geen mensen bijten of meesleuren), alleen maak ik hem er nu bewust van dat die regels vanaf nu net zo precies zijn of misschien zelfs nog preciezer, maar dat ze vanaf nu allemaal bekrachtigd worden met voer. Daarvoor was zijn leven samen te vatten als 'als je niet oplet krijg je een correctie', nu is zijn leven 'als je niet oplet dan krijg je geen voer'. Dus wil ik hem vanaf dag 1 leren waar hij zijn focus op moet letten en hoe hij gefocust kan zijn zonder meteen helemaal hyper te worden. ;)


@ Monique: in het begin ben ik inderdaad superconsequent, net zolang tot ik zie dat het paard echt bij mij wil zijn, de click snapt en echt wil werken voor die clicks. Vanaf dan stap ik uit die superconsequente modus en mag een paard ook gerust nee zeggen. Ik weet dat hij precies weet wat de opdracht is en dat hij weet dat hij voer krijgt als hij ja zegt, dus als hij nee zegt dan wil hij daarmee iets tegen mij zeggen.
Maar dat kan alleen als hij eerst precies geleerd heeft wat hij moet doen en dat hij daarvoor voer krijgt. Als hij het nog niet helemaal weet, is de nee dan onwil of onkunde of onbegrip? Vandaar dat ik eerst alle spelregels helemaal duidelijk wil hebben, dan mag het paard daar vervolgens zijn eigen draai aan geven.

Maar zelfs met een [***] die helemaal met mij vergroeid was, besteedde ik elke dag de eerste twee minuutjes wel weer bij de box aan eventjes weer aan het trainen van en belonen voor alle basisregels: stap, ho ,terug, stapje opzij, wachten en hand aanraken. Alles maar 1 stapje, maar wel weer even opgefrist. En als hij die dag besluit om mij ongeduldig opzij te bonken om voor mij de box uit te lopen, dan hebben we die dag in de stal even een paar minuten extra focus op 1 stapje wegbewegen van de schouder, achteruit stappen en rustig wachten. Als hij dan weer netjes alle basisregels accepteert dan gaan we naar de bak en dan mocht hij - omdat we elkaar door en door kenden - doen waar hij zin in had. Als ik dáár 'terug' zei en vijf meter achteruit wilde en hij deed maar 1 stapje, dan vond ik het de helft van de tijd ook goed, want ik wist dat hij de basisregels in zijn hoofd had zitten, dat hij wist dat hij hier veel voer voor zou krijgen, maar dat hij toch anders besloot. Soms vroeg ik iets en besloot hij iets anders en vond ik dat oké, soms zette ik even mijn zin door met extra voer, maar omdat de bak voor ons de superveilige friendzone was had hij daar eigenlijk net zoveel inspraak als ik.
De stalgang is echter geen superveilige zone, dus daar wilde ik kleine reacties zien als ik daar om vroeg (1 stapje terug was genoeg, ik hoef geen 20 meter daar)
De openbare weg is juist een superveilige omgeving, en daar ben ik wel echt in controle en wil ik ook grote reacties zien als ik daar om vraag, want dan is 1 stapje terug soms niet genoeg.
Maar wat we ook gingen doen, elke dag begon met eventjes een minuutje de spelregels doornemen op weg naar de bak of zelfs nog in de paddock of box. En daarna kon het spel beginnen. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:44

freetorun schreef:
Waar de uitleg van xyzutu aan doet denken is contextblindheid. En nu vraag ik me of dat bij paarden is onderzocht en of dat inderdaad zo is.

Dat zou het hele succes vd consequente/duidelijke aanpak van xyzutu zeker verklaren (naast natuurlijk goed zijn in clickertraining e.d.). En dus ook waarom veel -R technieken op die manier gestructureerd werken. Weet iemand of daar meer over bekend is? Ik duik zelf even in de boeken haha


Interessant, hoe zie je contextblindheid precies?
Ik weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt, maar als ik train, zeker bij een nieuw paard, dan wordt ik in feite alle context: ik heb alle leuke ideeën en al het voer, en elke beloning vertelt het paard dat ik al zijn bewegingen zie. Want je beloont elke keer als hij zijn neus iets laat zakken, wat hem laat zien dat jij al de kleinste beweging ziet, en dat is volgens mij erg geruststellend voor een dier dat zich alleen maar kan uiten door middel van fysieke bewegingen.
Misschien dat die grote hoeveelheid oefeningen in die eerste sessie daarom ook wel zo goed werkt, want de grote constante in al die nieuwe elementen ben ik als trainer. Dus in plaats van zich te focussen op 1 gedrag (stel dat je targetten als eerste oefening neemt) focust hij gewoon op mij.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:58

Ik weet niet wat contextblindheid is, wel weet ik dat paarden juist context gebonden leren. Dus als ze een bepaald gedrag op plek a kunnen, betekent dat niet dat ze het ook op plek b of c kunnen, bijvoorbeeld, of met een ander mens.
Ben benieuwd wat jij bedoelde.
Leuke blog en filmpje van TWE over spooken inderdaad. Shawna Karrasch (haar site en YouTube filmpjes overigens ook zeer aanbevolen!) vertelt ook altijd het verhaal van haar paarden die schrokken en dan vanuit zichzelf naar hun target gingen, als om zichzelf gerust te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:02

Ik begin het wat meer te zien xyzutu2 :j Heb soms even tijd nodig, haha.
Het principe 'met 1 ding bezig zijn en pas verder als dat aangeleerd is (wanneer is iets aangeleerd?) ' is het inderdaad ook niet. Daarom ook blij dat ze bij CT laten zien hoe je vanaf het begin verschillende dingen combineert en altijd tussenin ook weer terugkeert naar dingen die ze al kennen en die tot de basisregels horen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:03


7249787
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:12

Interessante linkjes hierboven! Chase the bag heb ik zelf ook gebruikt, het heeft veel geholpen om paard het plezier in bewegen terug te geven in een context met mensen. Hiervoor wilde hij vaak zelfs voor een click + voer niet echt bewegen, of maar heel langzaam/weinig. Maar wat voorzichtigheid is daar inderdaad heel erg aanbevolen. (wat meer dan ik zelf van te voren had gedacht :+ )

Interessante uitleg xyzutu! Wat jij doet lijkt erg op 'micromanagen', als ik het goed zie? In zaken waar paard zich netjes moet gedragen of als ik iets nieuws aan wil leren doe ik dat ook, maar als ik los met hem beweeg probeer ik dat een beetje achterwege te laten, zodat hij zelf uit kan zoeken hoe hij het beste kan bewegen. Vanuit chase the bag heb ik de (grotendeels) intrinsieke motivatie meegenomen naar met mij meelopen/rennen zonder de plastic zak, de enige regel die er dan is, is dat hij gepaste afstand moet houden van mij. Verder; beweeg zoals het goed voelt voor jou. Vaak krijg ik een aardig verzamelde houding aangeboden, soms een vrolijke bok, maar in deze setting beloon ik vrij willekeurig, het wordt niet aan een bepaalde beweging gekoppeld, enkel aan het bewegen zelf. Maar dit zou inderdaad niet lukken als het paard het principe van werken met de clicker niet doorheeft.

En de vraag of je leider of vriendje ben van je paard, bij mij is dat ook allebei, heel erg afhankelijk van de situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:14

Ga het eens bekijken Visitor, bedankt :)


Onder het motto "het kan niet goed gaan als je het niet probeert" heb ik het vandaag maar geprobeerd...

Afbeelding

En het ging goed *\o/*
Niet volledig gereden, maar dat is omdat het gewoon veel leuker is om ook samen te wandelen, is beter voor de connectie. Merk echt wel verschil sinds ik dat doe ipv aan stal erop en daar weer eraf. Nu is het gewoon spelen, lekker samen wandelen, stukje erop, weer wandelen, net zoals het voelt. Hij was braaf, er zijn ook geen echte spannende dingen gebeurd (als in onverwacht) maar er zaten toch wat 'moeilijke momentjes' in en deze hebben we goed doorstaan.

Wel grappig hoe snel je paarden in iets kan trainen. Op een bepaald moment kwam een hele groep wielertoeristen (naja.. ) ons tegemoet terwijl we op straat liepen. Mij leek de straat breed genoeg dus ging dicht bij de pony wandelen, vond het niet nodig om bij de mensen op het erf te gaan lopen ... Maar blijkbaar vonden zij dat wel nodig want ze schoven totaal niet en gingen echt rakelings langs ons af. [***] vond dat heel spannend maar hield zich heel goed in, waarna hij dan ook een uitgebreide beloning heeft gehad. Daarna nog wat fietsers die passeerden (gewone) en een stukje verder ging ik erop, op een ruiterpad waar een fietspad naast ligt. Kwamen best veel fietsers voorbij, vooral achterlangs (goede training probeer ik dan maar te denken) en [***] deed het prima. Alleen elke keer als er eentje met een koersfiets passeerde (je hoort dat verschil overigens heb ik ontdekt) dan ging [***] stilstaan en mij aankijken want dan vond hij dat hij toch wel een beloning verdiend had. Terwijl bij gewone fietsen hij gewoon bleef doorstappen. Ik vond het zo grappig :')

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:24

Gave update [***]!

Connection Training is volgens mij heel erg individueel bepaald en, zoals xyzutu2 schrijft, een voortdurend iets.

Ik heb deze week een paar video's van Ross Jacobs bekeken en hij heeft het ook over doseren en je paard niet lastig vallen als het niet hoeft. Balans ...

7249787
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:27

Wat fijn dat het goed ging [***] :D En grappig inderdaad dat ze van die kleine dingetjes oppikken, ik verbaas me er ook wel eens over haha

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:30

Fantastisch [***]! *\%/*

Hier vandaag een beginnetje gemaakt, paardje stond al sinds vorige week maandag onregelmatig en afgelopen maandag lag ze zelfs van de pijn door een zweer. Vandaag nog altijd niet helemaal er bovenop en we begonnen dan ook bloedchagrijnig.

Enkele minuten later had ze waarempel door dat ze brokken kon verdienen als ze heel simpel kalm weg bleef kijken van me.
Heel hoopvol begin :j

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:12

Fijn [***] en azmay!

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:35

Visitor: bedankt voor de linkjes, leuk!

[***] wow echt super gaaf dat je gewoon relaxed hebt kunnen rijden!
Dat wil ik ook!!!
Grappig dat Cobe het verschil hoort tussen verschillende soorten fietsen!

Xutu2: bedankt voor je tips over je aanpak! Fijn om te lezen hoe je het proces begint en hoe jullie naar elkaar toe groeien.

Ik heb een vraagje, wat doen jullie als je bezig bent met je paard, ener staat een ander paard naast die niet bekend is met clicker training en voedsel beloningen?
Ik wilde eergisteren gezellig met stalgenoot op de poetsplaats, is buiten twee ringen aan de muur, even bijkletsen. En omdat Matsie rustiger is met ander paard in de buurt wilde ik dat gebruiken en wilde ik ook clicken voor braaf gedrag.
Echter toen ik dat deed had het andere paard in no time door dat er voer werd uitgedeeld, en begon te schrapen, wat dat baasje natuurlijk niet tof vond.
Dus het paard kreeg wat lelijke woorden en geen beloning, voelde me daar wel een beetje rottig over omdat ik dat gedrag uit had gelokt.
Maar clickeren jullie niet in de buurt van paarden die het niet kennen? Of laat je het eerst even weten aan degene waar je naast staat dat je je paard beloont met voer?
Ik ben toen maar even gestopt met voeren, was niet echt fijn zo.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:19

Misschien lomp maar ik doe dat gewoon ja. Enige wat ik lastig vind is rijden samen met 'gewone' ruiters in de bak. Omdat je vaak opeens plotseling stilstaat.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:06

ieris schreef:
Dus het paard kreeg wat lelijke woorden en geen beloning, voelde me daar wel een beetje rottig over omdat ik dat gedrag uit had gelokt.
Maar clickeren jullie niet in de buurt van paarden die het niet kennen? Of laat je het eerst even weten aan degene waar je naast staat dat je je paard beloont met voer?
Ik ben toen maar even gestopt met voeren, was niet echt fijn zo.


Ik zou er gewoon ermee doorgaan, met uitleg... (levert soms wat leuks op..) maar als andere baasje echt boos gaat worden en geduld verliest tov het paard natuurlijk niet.
Welzijn van beide dieren vindt ik dan belangerijker, want je eigen paard reargeert natuurlijk ook weer op boosheid in de buurt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:13

Raamzicht schreef:
Monique en [***] misschien is dit nog een interessante link voor jullie? Over schrikken en clickeren. Zelf nog niet helemaal gelezen hoor.. O:)
https://www.thewillingequine.com/single ... rustworthy
Zit ook een filmpje bij.

.


Mijn dank voor deze onwijs gave link !
eindelijk es iemand die geen hallelua roept over wat ze zoal niet kan, maar uit harde eigen ervaringen haar eigen fouten open laat zien.
Das leerzaam materiaal.

Mijn ipad loopt er compleet op vast zoveel foute code staat erin, maar chrome kan em handlen.


Pfff, kan weer effe vooruit met studie <> praktijk, want oh, oh oh wat herken ik veel aan eigen blunders, fouten maar ook wat er dagelijks feitelijk aan zooi om me heen gebeurd op de stallen.

vindt deze zoooo sprekend:
=
So yes, you can successfully teach your horse to not respond to things that are scary through flooding. But when you really understand what it is that's happening inside that horse's brain, you should definitely think twice.. three times.. even four if you have to. Is that really what you want your horse to be experiencing when it's working with you? Because there is really no quicker way to a shut down robot horse than through flooding in my opinion.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:39

Haal er een mooi voorbeeld item uit, wat het basis gereedschap is voor trainingen en inderdaad zoveel toevoegt aan je trainingen.

https://www.thewillingequine.com/single ... t-Training

"chase the tiger" is feitelijk ook target training.

Ik gebruik zelf de "touch" op mijn hand: die heb ik altijd bij me, die hand geeft, en die hand leid, die hand ontspant met kriebel aai, die hand verzorgt, effin vul maar in.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:51

Ik heb ook eindelijk het filmpje gekeken dat in die links stond. Wel heel erg gaaf, zo in de storm met een paardenstaart die bijna horizontaal waait en dat hij dan zo schrikt maar toch bij haar blijft.

Ik had vandaag met nummer 3 ook een sensory overload-dagje. Het begon met dat ik zelf al way overloaded was voordat ik überhaupt het paard uit de wei plukte, want ik was al twee en een half uur bezig met de box, dekens en borstels ontmijten, en toen moest het paard nog... Die staat nu op een kwartiertje lopen van stal op een stuk van zo'n 7 hectare met een nogal clingy kudde. Zijzelf had blijkbaar ook last van verlatingsangst, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets van gemerkt: de allereerste keer dat ik haar ophaalde heb ik haar gewoon regelmatig stil laten staan en laten kijken/hinniken naar de kudde als dat nodig was en gaf haar voer als ze weer naar mij keek, en dat was al genoeg om haar loyaliteit af te kopen. 8-)
Vandaag was ik echter al gesloopt voor ik daar was, en de kudde was megaclingy: ik floot en zij kwam meteen naar de poort lopen dus dat was super, alleen toen ik haar uit de wei haalde raakte de kudde in paniek en die begonnen te crossen en te hinniken. Dus heb ik haar veel laten stilstaan en kijken. Vervolgens bleken ze echter aan de andere kant van het pad met een gigantische hijskraan te werken. Dus weer veel stilstaan en kijken. Toen we dat overleefd hadden keek ze opeens met grote ogen achterom en bleek er een club van 10 wandelaars achter ons uit de bosjes opgedoken te zijn die achter ons aanliepen. En al die tijd galoppeerde de kudde achter de bomen parallel aan ons pad heen en weer. :x
Dus terwijl ik dacht, even paard uit de wei plukken en dan wassen, duurde het ophalen alleen al een half uur en was al het voer dat ik voor het wassen gereserveerd had al op tegen de tijd dat we bij de wasplaats waren. :+
Maar ondanks al het stilstaan en kijken (en soms moest ik haar ook echt wel even in beweging zetten want anders waren we helemaal nergens meer gekomen) heeft ze geen enkele keer gehinnikt, geen rare dingen gedaan, maar je zag haar echt denken: Oh My God, What's Wrong With the World Today!???' :evaw:
Aangezien we vandaag dus duizend schrikreacties hadden die zich al vertaald hadden in stilstaan en kijken, dacht ik ik kan nu ook eens experimenteren met extra clicken en belonen als het paard na het stilstaan en kijken en targetten ook nog eens begint te kauwen/likken/gapen/rondkijken. Ik heb dat ook gedaan maar merkte nog niet precies verschil in haar gedrag. Mijn normale systeem is stilstaan, laten kijken, raak mijn hand aan plus voer, laten kijken en als ze weer naar mij kijken belonen (of als we al verder zijn, daarna op mijn hulp aanstappen en dan belonen). Misschien ligt het ook wel in elkaars verlengde?