Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:36

Even een linkje naar een [***]-momentje vandaag :')

https://www.instagram.com/p/B27N_MknkLO ... ztntumgkf8

Nieuw doel is hem op de hoefslag laten stappen/draven/galopperen terwijl ik op X sta. Beetje longeren voor gevorderden :P Hij deed het best netjes vandaag! Uiteraard nog veel werk maar je moet iets te doen hebben 8-)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:45

Lees nog steeds mee hier, zelf weinig bokkie time en bokkie zin eraan, maar waardeer het zeker dat jullie updates geven hoe het gaat en wat er zoal gebeurd.
Leerzaam en toepasbaar.

Ben zelf wel opnieuw weer es goed overtuigd geraakt hoe nuttig trainen is met die +r en met focus op paard zijn reactie en houding.
Heb sinds kort een merrie in handen waar 4 a5'jaar totaal niet mee is geclickerd oid, is gewoon basic rijden en buitenleven jarenlang geweest.
Maar die weet dus echt alles nog exact van haar beleer baasje en is er zo vrolijk eronder om weer die dingen te mogen doen voor je.
Heerlijk om met haar te mogen werken en vooral spelen :P _/-\o_ en elkaar ontdekken.
Ze is ook echt trots op zichzelf, bied dingen zelf aan en is heel puur in reactie op lichaamshouding en je eigen stemming en houding.

Kan er echt niet bij dat in een ander topic ze dit soort grondwerk paarden "zuur" vinden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:35

Hier gaat het z'n gangetje. Paard is weer van groep veranderd, echt heel jammer. Ze was erg onrustig de eerste dag, maar volledig kalm zodra we in de bak gingen werken, dus dat was wel top. Het enige waaraan ik merk dat ze onrustig is, is dat ze weer gespannen is in de stallen, dus daar moeten we weer wat aandacht aan besteden. M'n zadel ligt bij de zadelmaker, dus daar zit ik een beetje op te wachten. ik heb alleen even wat zonder zadel gestapt, inparkeren geoefend etc.

freetorun schreef:
Hier heel erg aan het puzzelen met longeren. Ik heb paard heel gemakkelijk aangeleerd in de gangen met z'n hoofd te zakken, maar hij maakte het zichzelf makkelijk door té laag te gaan en daardoor z'n rug niet te hoeven gebruiken. Dus nu weer aan het toewerken dat hij z'n hoofd op boeghoogte houdt én ook z'n rug daarbij lift. Heel lastig, want als hij zn rug lift click ik direct, maar het kwartje valt nog niet echt met wat ik bedoel.


Mooi plaatje van het verschil! Ik denk dat houding en gang complex is. Wat je nu doet, zou ik doorzetten. De juiste houding van de rug is een combinatie tussen verschillende factoren, inderdaad hoofd niet te laag, activiteit, buiging, ontspanning etc. Als je al die dingen kan vragen, dan kan je spelen met iets meer actief, iets meer buiging, hoofd iets hoger/lager etc etc., om zo tot een beter bewegingspatroon te komen. Natuurlijk kan je voor al die verschillende aspecten de clicker gebruiken om aan te leren, plus clicken als je een aantal van die kwaliteiten samen te pakken hebt. Ik zou zelf niet te specifiek zijn op een aantal statische houdingsveranderingen, de juiste houding komt voort uit (losse) beweging. Ik ben niet zo wild van al die crunches enzo, je krijgt er vaak een veel te verkrampte beweging van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:19

Peetstap schreef:
Kan er echt niet bij dat in een ander topic ze dit soort grondwerk paarden "zuur" vinden.


Ik wel, want als je grondwerk doet of vrijheidsdressuur traint zonder rekening te houden met de emoties van je paard (en dus werkt puur op je doel, of dat nu een volte in galop is of steigeren) dan kan je héél makkelijk 'verkeerde' emoties erin clicken. Immers maakt elk paard een fase van frustratie of ander soortgelijke gevoelens door bij het aanleren van iets nieuws, en zeker in het begin is dat makkelijk aanwezig. Als je daar niet op let en gewoon doorgaat met je doel dan train je dat soort uitingen mee en gaat je paard denken dat het erbij hoort. Of je paard dan na x aantal tijd zich ook nog gefrustreerd voelt bij het uitvoeren van een oefening zou ik niet zo meteen kunnen zeggen, maar de gedragingen die erbij horen zijn wel een automatisme geworden en horen voor het paard bij de oefening.

Dus het is maar net waar je de focus op legt ;)



Maar verder fijn om te lezen dat het paard nog zo enthousiast was na zo'n tijd, het is inderdaad echt iets wat blijft hangen, zeker als het als heel positief ervaren is.



Jammer Sanne83 dat je paard weer verhuist is. Je staat op een pensionstalling? Wisselen ze daar regelmatig van groep dan? Maar wel fijn dat je toch op andere plekken meteen weer rust vind, en de rest waar het nog niet lukt komt ook wel weer.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:56

Is niet de bedoeling hoor, maar ze zijn een beetje aan het wisselen met paddock-grootte op deze stal. De groepen worden nu allemaal veranderd. Wat dus helaas voor mijn merrie betekent dat ze in april verhuisd is, eerst apart heeft gestaan tussen allerlei nieuwe paarden, toen nieuwe groep, toen weer nieuwe groep en nu opnieuw. Ze hebben prima redenen hoor, maar ik baal er wel van, want ze kan wel wat stabiliteit gebruiken. Ze gaat wel met d'r beste vriendje naar een nieuwe groep trouwens en in de groep doet ze het verder goed, dus het is allemaal niet super dramatisch.


[***] schreef:
Peetstap schreef:
Kan er echt niet bij dat in een ander topic ze dit soort grondwerk paarden "zuur" vinden.


Ik wel, want als je grondwerk doet of vrijheidsdressuur traint zonder rekening te houden met de emoties van je paard (en dus werkt puur op je doel, of dat nu een volte in galop is of steigeren) dan kan je héél makkelijk 'verkeerde' emoties erin clicken. Immers maakt elk paard een fase van frustratie of ander soortgelijke gevoelens door bij het aanleren van iets nieuws, en zeker in het begin is dat makkelijk aanwezig. Als je daar niet op let en gewoon doorgaat met je doel dan train je dat soort uitingen mee en gaat je paard denken dat het erbij hoort. Of je paard dan na x aantal tijd zich ook nog gefrustreerd voelt bij het uitvoeren van een oefening zou ik niet zo meteen kunnen zeggen, maar de gedragingen die erbij horen zijn wel een automatisme geworden en horen voor het paard bij de oefening.

Dus het is maar net waar je de focus op legt ;)


Je hebt helemaal gelijk, maar ik denk dat er nog wel meer redenen zijn. Ik denk bijv. dat sowieso paarden in vrijheid vele malen expressiever zijn, dus ook met hun gezichtsuitdrukkingen, omdat ze iemand zien op de grond en er meer interactie is, je ziet dat ook bij cutting paarden.
Meeste mensen vinden trouwens sowieso van die strakke oren naar voren fantastisch, maar dat is vaak een stukje stress. Plus dat de oren vaak staan naar waar de focus is, veel grondwerk-paarden zijn minder voorwaarts-denkend, zeker in vergelijking met een paard die geleerd is om ten alle tijden naar voren te gaan.
Combinatie van factoren denk ik dus, zowel positief als negatief trouwens.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:05

Ja precies Sanne, een paard zijn uitingen willen zien is veel meer als twee oortjes..

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:04

Nou mijn niet voorwaarts denkend paard wordt dat nu juist van ct-wijze grondwerk.
Die was vandaag ongeveer op de plaats aan het galopperen en knetteren vd energie. Heb nooit geen zweep meer nodig sinds we r+ trainen.

Met grondwerk zeg ik altijd eerst ‘let op’ en dan de gang, maar hij was zó wild dat hij eerst 5x bij ‘let op’ al weg spoot. Dus weer 5x terugvragen en bij de juiste cue belonen. Blik in de ogen was ook gewoon anders. Hij had gewoon enorm veel power en go.
Hij had ook enorme spiertrillingen in voor- en achterhand. Deed me denken aan toen ik eens was flauw gevallen en toen ik bij kwam was mijn lijn oncontroleerbaar aan het trillen. Jullie een idee wat dat kan zijn?

Ik had voor het eerst dat ik niet zo goed wist wat ik ermee moest doen. Ben m dus maar beweging gaan geven, het leek op spanning wat eruit moest, maar ook na draf en galop bleef hij trillen.
Pas toe ik een emmer slobber onder de neus schoof, werd hij rustig. Maar toen dat op was, weer mega druk. Pas bij de kudde weer rustig.
Ik kon de vinger er niet op leggen.
Misschien was het gewoon herfst in de bol, net als de lente, maar ook die spiertrillingen. En nee, hij had het niet koud.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:19

Die zuur kijkende paarden zie ik vooral bij vrijheidsdressuur waarbij inderdaad geen rekening wordt gehouden met emoties. Logisch ook, die paarden zijn bij onduidelijke spelregels erg gestrest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:57

Wat sanne83 zegt klopt ook natuurlijk, er zal wel meer aan de hand zijn en een combinatie van dingen.
Zo ook dat typische voorbeeld van 'oren naar voren is goed en mooi en leuk'. Naja, niet dus ... Ja, het is fijn als ze meedenken en als je bv. in het bos aan het rijden bent naar voor denken en opletten. Maar als ik iets tegen de pony zeg en er draait geen oor naar achter dan is dat voor mij een groot signaal dat ik echt moet opletten, omdat ik hem mentaal kwijt ben .. en van mentaal kwijt zijn komen ongelukken :Y)

Raar Slmt9, je zou haast denken dat er iets anders aan de hand is dan knetteren van energie ed. Spiertrillingen kunnen komen van de kou of van spierbevangen zijn, maar dat laatste lijkt me raar als hij dan wel nog wil lopen... Hoewel, ik heb wel het idee dat R+ zo krachtig kan zijn dat ze door (bepaalde) pijn uit gaan omdat ze weten dat er een beloning volgt, als de beloning maar groot genoeg is .. En natuurlijk hebben sommige paarden ook 'rennen' als oplossing als ze zich niet goed voelen, waar anderen dan juist gaan stilstaan en niks meer willen.

Is ook wel iets waar ik mij regelmatig vragen over stel, ook omdat mijn pony niet de gezondste is. Dan vraag ik me af: doet hij het omdat het leuk is en goed voelt, of gewoon omdat ik het wil en hij weet dat er een snoepje volgt? Is het wel zo goed dat hij nu op dit moment dit of dat doet ... Dat soort dingen.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:26

Ik ben er inmiddels achter waar de alertheid (die al wat langer speelde) en het trillen vandaan komen. Fors magnesiumtekort. Verklaard een hoop.

Ben het verder met je eens [***]. Vriendin die mij helpt durfde nu niet bij mn paard in de buurt te komen omdat hij zo fris was, los vd oorzaak, merk je echt hoe krachtig r+ werkt tegenover r-. Zo zag zij ook afgelopen zondag.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:12

Fijn dat je er achter ben, Slmt9! In ieder geval makkelijk op te lossen!

Het verschilt ook zo per paard. Mijn oude paard heeft letterlijk nog nooit d’r oren naar achter gedaan. Mijn jonge paard heeft ook in de wei een vrij expressief :') gezicht, zeg maar. Verschilt elke seconde van super vrolijk <3 naar “grrr, aan de kant” -:(-

Ik had zo’n goeie dag vandaag *\o/* goeie combi van leuke dingen doen in de bak en buiten de bak grenzen opzoeken waar het spannend werd.
Ik had bedacht om les te nemen, maar dacht toen: ik weet echt precies wat ze gaat zeggen :') en toen heb ik m’n eigen advies opgevolgd en toen ging het top, haha. Grappig dat les ook zo vaak een soort schop onder je kont is, om gewoon even tijd te pakken om te doen wat goed is.
Ik moest weer eens veel meer tijd pakken, meer wachten en een paar keer teruglopen en toen was ze super zen {:}
Ik had ook mooi van te voren drie opdrachten bedacht en mocht er niet meer doen, da’s ook mijn valkuil, veel te veel vragen.
Mooi galopje close range op de cirkel en zijwaarts verbetert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:14

Top zeg Sanne! Als je zelf al weet wat je lesgeefmens zou zeggen ben je goed bezig! :))

En ja, magnesium.. had het moeten weten. Zelfde kan trouwens ook door vitamine E tekort, werk ook op de spieren ;) Hopelijk raakt het makkelijk opgelost door magnesium bij te geven.


Nog een interessante vandaag ivm het oren in de nek in vrijheid... Was met hem in de piste aan het werk, heerlijk in ons uppie en hij deed het geweldig. Werkte fijn mee, goede houding, goede connectie, etc. Zijn oren gewoon braaf naar voren of op mij, enkel als ik wat meer inspanning vroeg even 1 of 2 passen een hoofdzwiep en wat geïrriteerd, maar zo kennen we hem :Y) Komt op een bepaald moment een stalgenootje binnen die zich gewoon in de hoek neerzet en wat kijkt/op haar mobiel bezig is. En ineens had ik een heel andere pony.. hij deed nog wel mee maar moeizamer, en zijn attitude, amai.. Kreeg ook de opmerking dat hij wel heel boos keek, heb gezegd dat het aan haar lag, hahaha. Maar het was wel echt een heel erge ommezwaai... Nu heeft hij wel moeite met afleiding en zijn aandacht 'moeten' verdelen, zo is hij ook een ramp met andere paarden in de piste, die doen allemaal iets anders en dat kan hij precies niet handelen. Zou daarvan zijn verandering komen? Soort frustratie doordat hij op veel tegelijk moet letten?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:10

Goed dat je je eigen valkuil voor bent Sanne! Dat deed ik ook, teveel vragen met name als het goed gaat.
Tegenwoordig bedenk ik een summier basis plan en bedenk ter plekke wat we precies gaan doen. Ook omdat mijn paard niet altijd motivatie heeft voor wat ik wil doen.

@[***]: doordat jij dacht aan spierbevangen, legde ik de link naar vit E en magnesium. Toen zag ik in mijn voertabel magnesium als gram ipv milligram. Toen ik die aanpaste klopten mijn verhouding C:P:M totaal niet meer :+ toen viel het kwartje :D

Vandaag in elk geval geen trillingen en begonnen met 15gr magnesium en gestopt met zemelen bij de pulp. Trekt het hopelijk gauw bij.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:21

[***] schreef:
Top zeg Sanne! Als je zelf al weet wat je lesgeefmens zou zeggen ben je goed bezig! :))


Haha, ik heb dat heel vaak, dan ga ik bedenken: ik wil weer eens les nemen (maar weinig tijd enzo). Dan ga ik uitgebreid een lijstje maken, ik wil daar en daar aan werken. Over oplossingen nadenken, waarschijnlijk gaat ze dan zeggen dat ik gewoon meer tijd moet nemen := Hhhm dat kan ik morgen ook gewoon zelf doen dan. Volgende dag: probleem opgelost :)) :+ De oplossing is vrij vaak meer tijd nemen O:)

Maar goed, ik heb nu twee bakken waar paard helemaal goed en zen is, maar sinds ze verhuisd is van groep was binnen toch weer vrij spannend. Ik heb gewoon even op de drempel gestaan en voor elke stap naar voren beloond, elke keer dat ze naar buiten wilde, gewoon naar buiten gegaan. Wel op mijn initiatief dan uiteraard. Uiteindelijk een paar keer een jackpot gegeven toen ze op de poetsplek stond en de volgende keer stond ze weer ontspannen op de poetsplek. Ik merk ook dat m'n stilstaan training vruchten begint af te werpen, ze vindt steeds meer rust in het stilstaan +:)+ Ik merk wel dat rust vinden in beweging veel makkelijker is, dus als het mogelijk is, dan gebruik ik dat ook. Wel zo fijn als het allebei werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:31

Super Slmt9, heb ik toch kunnen helpen :)) Voorlopig nog steeds alles in orde?

Fijn sanne83 dat het toch weer snel terug in orde komt, je merkt wel dat als de basis éénmaal ok is dat je snel weer een punt vind van waaruit je verder kan gaan, ookal zijn er allerlei dingen verandert en is er stress door.



Ik vertel er nooit zoveel over maar ik wil toch even delen dat ik ontzettend trots ben op mijn blinde opa. Dat is echt zo'n lief paard, die wil altijd meewerken en zo zijn best voor je doen, daarnaast ook tikje eigenwijs. Heerlijk dier is het. Dit jaar nog niet erop gezeten? Ach, maakt niet uit, gewoon opzadelen en gaan <3

Afbeelding

Afbeelding




[***] heb ik gisteren een testje mee gedaan, zoals eerder gemeld hier om er eens iemand anders op te zetten terwijl ik longeerde om te kijken wat hij dan deed. Immers loopt hij met longeren goed & prachtig, en zodra ik erop zit gaat enorm de rem erop en krijg ik er niks meer uit. Fysiek zou het probleem niet mogen zijn maar wat dan wel natuurlijk ... Had al eens gelongeerd met zadel alleen om t zien wat dat deed, maar maakte geen verschil, dus het zadel op zich was het probleem ook niet. Toen kwam die singelwonde dus even buiten strijd geweest maar gisteren besloten op te zadelen en er liep toevallig een bende kinderen op stal dus daar iemand even gevraagd of die extra paard wilde rijden, lukt altijd wel 8-)

Eerst even zo gelongeerd om te zien wat voor dag hij had maar hij ging super goed. Toen het kind erop en gezegd gewoon te zitten, geen benen of andere dingen te doen. En hij ging als een trein. Dus dat was het probleem ook niet ... Kind teugels gegeven en zelf laten rijden. Meteen verschil .. Totaal ander tempo en zelfs gaan stilstaan. Heel moeilijk terug in gang te krijgen en te houden.

Daarna heeft ze een zweepje genomen, iets wat ik in principe niet doe maar bij een test moet je dingen proberen en zowaar, na eventjes wat zoeken, liep meneer weer als een trein. En vond hem helemaal niet raar of boos of moeilijk reageren als hij een tikje kreeg met de zweep. Dus zit daar dan de clue? Dat ik te afwachtend wordt en niet doorzet waardoor er voor hem geen duidelijkheid in zit en hij het dan niet meer ziet zitten? En moet ik dus gewoon, met zweep, zeggen van 'dit gaan we nu doen' en klaar? Zou dat fijner/duidelijker voor hem zijn? Maar het is zo in strijd met al de rest :=

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:39

Nog niet, dat moet met zes weken bijgetrokken zijn. Hij had het eergister na het rollen weer. Die inspanning is nu kennelijk te zwaar voor de spieren. Gelijk therapiedeken op gedaan om doorbloeding te stimuleren zodat het sneller stopt en dat leek beter te helpen dan door te gaan wandelen.

Wat slim dat je andere kinderen hebt laten rijden, kan je goed zelf observeren! En nu eens gaan testen wat wel en niet werkt.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:41

[***] schreef:
Super Slmt9, heb ik toch kunnen helpen :)) Voorlopig nog steeds alles in orde?

Fijn sanne83 dat het toch weer snel terug in orde komt, je merkt wel dat als de basis éénmaal ok is dat je snel weer een punt vind van waaruit je verder kan gaan, ookal zijn er allerlei dingen verandert en is er stress door.

Ik vertel er nooit zoveel over maar ik wil toch even delen dat ik ontzettend trots ben op mijn blinde opa. Dat is echt zo'n lief paard, die wil altijd meewerken en zo zijn best voor je doen, daarnaast ook tikje eigenwijs. Heerlijk dier is het. Dit jaar nog niet erop gezeten? Ach, maakt niet uit, gewoon opzadelen en gaan <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]




Cobe heb ik gisteren een testje mee gedaan, zoals eerder gemeld hier om er eens iemand anders op te zetten terwijl ik longeerde om te kijken wat hij dan deed. Immers loopt hij met longeren goed & prachtig, en zodra ik erop zit gaat enorm de rem erop en krijg ik er niks meer uit. Fysiek zou het probleem niet mogen zijn maar wat dan wel natuurlijk ... Had al eens gelongeerd met zadel alleen om t zien wat dat deed, maar maakte geen verschil, dus het zadel op zich was het probleem ook niet. Toen kwam die singelwonde dus even buiten strijd geweest maar gisteren besloten op te zadelen en er liep toevallig een bende kinderen op stal dus daar iemand even gevraagd of die extra paard wilde rijden, lukt altijd wel 8-)

Eerst even zo gelongeerd om te zien wat voor dag hij had maar hij ging super goed. Toen het kind erop en gezegd gewoon te zitten, geen benen of andere dingen te doen. En hij ging als een trein. Dus dat was het probleem ook niet ... Kind teugels gegeven en zelf laten rijden. Meteen verschil .. Totaal ander tempo en zelfs gaan stilstaan. Heel moeilijk terug in gang te krijgen en te houden.

Daarna heeft ze een zweepje genomen, iets wat ik in principe niet doe maar bij een test moet je dingen proberen en zowaar, na eventjes wat zoeken, liep meneer weer als een trein. En vond hem helemaal niet raar of boos of moeilijk reageren als hij een tikje kreeg met de zweep. Dus zit daar dan de clue? Dat ik te afwachtend wordt en niet doorzet waardoor er voor hem geen duidelijkheid in zit en hij het dan niet meer ziet zitten? En moet ik dus gewoon, met zweep, zeggen van 'dit gaan we nu doen' en klaar? Zou dat fijner/duidelijker voor hem zijn? Maar het is zo in strijd met al de rest :=
Interessante test!

Is het niet zo dat de teugels een soort 'rem' voor hem zijn? En dat hij met longeren heel duidelijk weet wat de bedoeling is: in een cirkel vooruit? Dus dat je bijvoorbeeld met 4 pionnen in de bak dezelfde zekerheid kan geven? Van pion 1 naar pion 2 etc etc. Na elke pion een beloning, uiteindelijk terug werken naar 1 pion, verschillende gangen etc.

Of ja, dat zou mijn voorkeur boven een zweep (en dus eigenlijk dreigen met ongemak/pijn) zijn. Een reactie (boos/moeilijk/raar) kan ook uitblijven uit angst voor nog een tik met de zweep. Of een paard die wat sneller z'n schouders ophaalt en het toch maar doet, maar niet vanuit 'connectie', plezier of zin. Een soort van overgave. Zeker voor paarden (zoals de meeste) met een geschiedenis van -R/+P training. Die weten overigens dat het 'makkelijker' is om het conflict te vermijden. Ofja, dat zijn mijn hersenspinsels erover

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:42

Ik deel die hersenspinsels trouwens wel :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:16

[***] schreef:
Eerst even zo gelongeerd om te zien wat voor dag hij had maar hij ging super goed. Toen het kind erop en gezegd gewoon te zitten, geen benen of andere dingen te doen. En hij ging als een trein. Dus dat was het probleem ook niet ... Kind teugels gegeven en zelf laten rijden. Meteen verschil .. Totaal ander tempo en zelfs gaan stilstaan. Heel moeilijk terug in gang te krijgen en te houden.

Daarna heeft ze een zweepje genomen, iets wat ik in principe niet doe maar bij een test moet je dingen proberen en zowaar, na eventjes wat zoeken, liep meneer weer als een trein. En vond hem helemaal niet raar of boos of moeilijk reageren als hij een tikje kreeg met de zweep. Dus zit daar dan de clue? Dat ik te afwachtend wordt en niet doorzet waardoor er voor hem geen duidelijkheid in zit en hij het dan niet meer ziet zitten? En moet ik dus gewoon, met zweep, zeggen van 'dit gaan we nu doen' en klaar? Zou dat fijner/duidelijker voor hem zijn? Maar het is zo in strijd met al de rest :=


Ooh wat goed dat je getest hebt!! Het gebrek aan duidelijke doel of ondersteuning als je erop zit, kan zeker een ding zijn. Sommige paarden zien de teugel heel erg als rem, dus dat kan een ding zijn. Zelfs als de teugels vrij los zijn. Ik heb mijn paard buiten ingereden en ik ben dus heel specifiek geweest over de rem. Ik heb later echt goed moeten aanleren dat ze met "teugeldruk" ook voorwaarts kan lopen.
Ik weet natuurlijk niet hoe je het zweepje gebruikt, maar ik gebruik een zweepje echt alleen als ondersteuning, juist omdat veel paarden in het begin de beenhulp niet snappen. Een licht tapje van de zweep kennen ze wel vanuit het grondwerk en is ook een veel logischere cue om op voorwaarts te gaan. Sommige paarden hebben juist een heel negatief idee over de beenhulp, zeker als ze veel gepor in hun zij hebben gehad in het verleden! Veel paarden worden super traag en chagrijnig van beenhulpen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:24

Maar ik snap de twijfel ergens ook wel. Ik vind werken met +R echt een bijzonder proces. Meer dan ooit ben ik bezig met kennisvergaring, aan het twijfelen, bezig met shapingplannen en vooral hoogte- en dieptepunten. Paardlief is enthousiaster dan ooit, máár hij toont ook emoties van angst/frustratie en stres meer dan hij ooit heeft gedaan. Dat is ergens fijn, hij durft zich te uiten, wordt niet 'gecorrigeerd' voor stress/angst signalen etc. Maar ik voel me ook meer dan ooit zijn therapeut. En hoe meer ik weet, hoe meer ik wens minder te weten. Gewoon opzadelen, niet letten op stresssignalen, kalmeringssignalen, hoofden die wegdraaien en weten dat een stapje opzij v/h opzetblok bij die van mij altijd betekent: liever niet. En gewoon samen het bos in trekken. Ipv pion voor pion verder v/h erf af, zodat hij niet aan het trigger stacken is.

Kortom: ik snap écht waarom je af en toe druk wilt toevoegen, en gewoon wil zeggen: Kijk maar nu is hij voorwaarts, dit is duidelijk, het werkt! En soms longeer ik die van mij ook met -R, want het moet voor zijn rug én knie. En als ik werk met druk is hij relaxt, werkt mee etc. En bij die van mij is dat écht een overgave aan die druk. Het is niet dat hij echt relaxt is - want hij zal dan uit het niet 'opeens' kunnen ontploffen (dus trigger stacking, al gebeurt dat echt niet elke keer) - maar hij doet braaf z'n rondje. En ik denk dat dat laatste vooral lastig is voor mensen met een NH/-R verleden, dat braaf meewerken met +r opeens geen doel an sich meer is. Het gaat er nu om dat ze zich content voelen, niet gestrest, het leuk vinden etc. En tuurlijk werk je met +R ook toe naar het paard dat braaf meewerkt. Maar als hij eens 'niet braaf' (lees schrikachtig, gestrest, gefrustreerd, geen zin heeft etc) is, dan letten we op al die signalen, zetten we stappen terug, doen voor die dag misschien weer wat anders. En dan ben je opeens niet meer bezig met wat je zelf graag wilt, maar met wat het paard vaak op dat moment nodig heeft. En dat is af en toe best wel frustrerend, verwarrend, een zoektocht etc.

Oftewel, het is best verwarrend voor een roofdier om een prooidier echt goed te begrijpen. Of uberhaupt voor het ene diersoort om het andere diersoort te begrijpen. Zeker als we dan óók nog verwachtingen of doelen hebben, die voor het andere diersoort 'nutteloos' zijn. Zo heeft een paard er in de natuur niks aan om goed 'braaf' stil te kunnen staan tijdens het poetsen, of netjes naast het opstapblok, of een dier op z'n rug te dragen. Juist het tegenovergestelde, in het wild zou een prooidier zich nooit (willen) laten aanraken door een roofdier (poetsen) en als er een leeuw op hun rug springt bokken ze die met alle kracht eraf om te overleven.

* einde hersenspinsels voor vandaag *

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:37

Bedankt allemaal, fijne reacties :) Ik deel die hersenspinsels inderdaad ook, daarom dat het allemaal zo dubbel voelt. Langs de ene kant denk ik: prima, dan rij ik wel op die manier, want hij heeft voor zijn lichaam die beweging wel echt nodig. Langs de andere kant: maar is het dan wel echt zijn keuze en doe ik wel het juiste voor hem. Naja .... :+

Wel heb ik altijd het idee gehad dat die, zoals sanne83 zegt, een beenhulp niks vindt. Vandaar dat ik de laatste tijd ook probeer te rijden puur op stem en zo weinig mogelijk met mijn benen. Maar misschien is stem + zweep een betere combinatie, dan moet ik helemaal niks meer met mijn benen (behalve leren ze stil te houden := ). Immers doe ik op die manier het longeren ook, al heb je daar ook nog je lichaamstaal/energie en dat is toch wat moeilijker als je erop zit, of voor mij toch nog moeilijk. Denk dat het even wat zoeken gaat zijn, en misschien dat hij dan inderdaad gaat lopen omdat hij weet dat er geen andere keuze is, maar tegelijk vraag ik me af of dat zo'n groot probleem is aangezien hij van lopen fysiek wel beter wordt en het dan misschien toch ook leuker gaat vinden. Even door de zure appel heen zeg maar ... Geen idee op dit moment, zal het gaandeweg wel ontdekken gok ik.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:48

freetorun schreef:
Maar ik snap de twijfel ergens ook wel. Ik vind werken met +R echt een bijzonder proces. Meer dan ooit ben ik bezig met kennisvergaring, aan het twijfelen, bezig met shapingplannen en vooral hoogte- en dieptepunten. Paardlief is enthousiaster dan ooit, máár hij toont ook emoties van angst/frustratie en stres meer dan hij ooit heeft gedaan. Dat is ergens fijn, hij durft zich te uiten, wordt niet 'gecorrigeerd' voor stress/angst signalen etc. Maar ik voel me ook meer dan ooit zijn therapeut. En hoe meer ik weet, hoe meer ik wens minder te weten. Gewoon opzadelen, niet letten op stresssignalen, kalmeringssignalen, hoofden die wegdraaien en weten dat een stapje opzij v/h opzetblok bij die van mij altijd betekent: liever niet. En gewoon samen het bos in trekken. Ipv pion voor pion verder v/h erf af, zodat hij niet aan het trigger stacken is.

Kortom: ik snap écht waarom je af en toe druk wilt toevoegen, en gewoon wil zeggen: Kijk maar nu is hij voorwaarts, dit is duidelijk, het werkt! En soms longeer ik die van mij ook met -R, want het moet voor zijn rug én knie. En als ik werk met druk is hij relaxt, werkt mee etc. En bij die van mij is dat écht een overgave aan die druk. Het is niet dat hij echt relaxt is - want hij zal dan uit het niet 'opeens' kunnen ontploffen (dus trigger stacking, al gebeurt dat echt niet elke keer) - maar hij doet braaf z'n rondje. En ik denk dat dat laatste vooral lastig is voor mensen met een NH/-R verleden, dat braaf meewerken met +r opeens geen doel an sich meer is. Het gaat er nu om dat ze zich content voelen, niet gestrest, het leuk vinden etc. En tuurlijk werk je met +R ook toe naar het paard dat braaf meewerkt. Maar als hij eens 'niet braaf' (lees schrikachtig, gestrest, gefrustreerd, geen zin heeft etc) is, dan letten we op al die signalen, zetten we stappen terug, doen voor die dag misschien weer wat anders. En dan ben je opeens niet meer bezig met wat je zelf graag wilt, maar met wat het paard vaak op dat moment nodig heeft. En dat is af en toe best wel frustrerend, verwarrend, een zoektocht etc.


Zo herkenbaar dit :) Het blijft een puzzel, wanneer ben je op de goede weg, heb je alleen meer tijd nodig, wanneer ben je niet meer op de goede weg?

Ik ben het niet geheel met je eens, maar dat komt omdat voor mij NH/R- op exact hetzelfde gebaseerd was. Gericht op positieve emoties, paard dat graag mee wil werken, voorkomen van triggerstacking, tresholds herkennen etc etc. Niet dat dat altijd lukt uiteraard :D Ik heb dus niet het idee dat het zo zwart-wit is.

Uiteindelijk zal je om vooruitgang te boeken een keer je comfort-zone uitmoeten. Hoe klein die stapjes zijn en hoeveel stress je accepteert is voor iedereen en voor elk paard anders. Ik heb wel heel vaak meegemaakt (een aantal keer zelf bij m'n oude paard, maar ook bij heel veel andere mensen binnen de NH-wereld) dat je de comfort-zone van je paard ook steeds kleiner kan maken door elke vorm van stress uit de weg te gaan en dat is iets wat ik echt niet wil doen.

Ik denk dat wat je beschrijft zeker iets is wat vaak gebeurt. Ik zie ook paarden die heel "braaf" waren, maar als ze de keuze hebben absoluut de bak niet meer in willen bijvoorbeeld. Of paarden die nooit schrikken, als ze maar in de krul gereden worden.
Dat je dan met opnieuw aanleren door een heel proces heen moet, terwijl andere mensen misschien denken: huh, dat paard kon toch alles? Dat ben ik helemaal eens.
Als je merkt dat je paard inderdaad met R- steeds meer gaat schrikken en dat je dus over tresholds heen gaat, dan is dat uiteraard niet ok. Maar dan geeft je paard toch ook een duidelijk signaal dat het teveel is? Stel je paard geeft dat signaal niet?

Ik weet het uiteraard niet zeker, maar ik heb ervaren dat duidelijke opdracht soms wel die duidelijkheid en consistency geven, waardoor het paard wel die ontspanning vindt in het lopen. Beweging kan een mini-stukje stress ook gewoon af laten vloeien. Is dat dan berusting? Ik weet het niet. Als het berusting is, is dat dan heel erg? Weet ik ook niet :+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:52

Hebben jullie trouwens het boek al besteld? Is maar 11,- nu op amazon! Het eerste hoofdstuk is gratis te downloaden.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:02

Ja de bestelling staat al. Ik heb 30 euro betaald (echt boek). 11 euro is voor de download versie.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:22

Ja dat klopt. 11,- is voor kindle of onlineversie. Ik vind zo’n videokanaal heel fijn, maar ik hou toch wel van gewoon een lekker boek om te lezen :j