Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:25

Even iets anders, hoe kijken jullie tegen fun t.o.v. (goed) lichaamsgebruik?

Om het met een voorbeeldje te staven:
Eergisteren gereden met [***], in de buitenbak. Was 2 dagen eerder met hem in de buitenbak geweest aan de lange lijnen, stappen en draven en toen deed hij het geweldig, dus dacht ik 'we zadelen gewoon op en doen net hetzelfde'. Uiteraard was dat buiten [***] gerekend :+ Eerst al een halve dag bezig geweest omdat hij echt niet meer langs 1 bepaalde korte zijde wilde, geen idee waarom, maar het was ineens niet meer leuk. Uiteindelijk dat ongeveer in orde gekregen en wat meer gaan rijden, hij deed wel wat ik vroeg maar het voelde niet fijn. Er zit zoveel verschil tussen rijden en longeren/lange lijnen/wandelen. Denk dat ik een grote factor daarin ben, maar ben nog even zoekende hoe dat op te lossen.

In ieder geval, na eventjes klooien vond ik het wel goed geweest en gaf ik hem lange teugel om nog wat uit te stappen. Meneer ging resoluut op een hindernis af (in de buitenbak staat steeds een klein springparcours) en ging tegen die balk duwen. Dus mijn reactie was 'wil je springen? *kijkt even rond naar geschikte sprong* Ok, kom op dan'. Eigenlijk in de veronderstelling dat als ik er op af reed dat hij toch niet zou willen, maar hij wilde wel :') Totaal geen been of iets nodig, gewoon op een sprong afsturen en zeggen 'doe maar' en hij ging en sprong. Zo hebben we een stuk of 10 sprongen gemaakt, waaronder ook een dubbelsprong. Hij leek het geweldig te vinden, of in ieder geval ging hij toch vanzelf dus dat wil toch wel wat zeggen.

Maar dan zit ik weer te denken.. is dit wel goed? Is het wel goed om een oude pony, zonder dressuurmatige basis, te laten springen? Het waren huppeltjes van 30/40 cm, geen grote dingen, maar het is toch weer een heel andere beweging, die hij totaal niet gewend is. Hij vindt het leuk, en zou het liefst meteen gaan springen denk ik, maar normaal moet je eerst opwarmen en dressuurmatig rijden, maar dat stukje wil dan weer niet lukken.

Zit nu te denken om gewoon te gaan spelen in de buitenbak, dus nog wat balkjes leggen, wat pionnen erbij en gewoon trail/TREC-achtige dingen en wat springen. Zo'n puzzels heeft hij altijd geweldig gevonden, maar dressuurmatig is er dan wel niks in orde. Moet ik dat naast mij neerleggen? Gaat het om de fun, maakt niet uit hoe het verder gaat? Of doe ik daar toch meer kwaad dan goed mee? Want ja, we hebben gesprongen, maar ik wil niet weten hoe het eruit zag (mede doordat ik met een boomloos zadel rij, super fijn gevoel :') ). Dus of het allemaal zo goed is ..

Hoe staan jullie erin? Komt fun voor correct? Of moet het toch hand in hand gaan?

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:43

Ik zou zeggen: als je doel fun is, staat fun voorop. En als je doel verbeteren is, staat correct voorop. Die van mij moet nu conditie en bespiering opbouwen, dus ik ga voor correct. En vraag voor de fun een soort oefeningen waarbij het niet incorrect kan zeg maar :P (bijv blijf, kom hier, inparkeren, verschillende soorten targets)

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:54

Bij mij staat fun voorop, om met fun naar correct toe te werken. Als het alleen om correct zou gaan, dan had ik een chagrijnig paard + baas en veel r-. Oftewel, mijn doel is correct en met als middel fun.
Maar fun kan met mate, je kan ook een paar sprongen doen. Of iets correct doen en dat belonen met een fun sprong. Het is niet zo zwart wit in mijn beleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:33

In onze beleving niet, maar in [***]'s beleving is het leven héél erg zwart-wit :7
Het is namelijk OF doen wat hij leuk vindt en dan gaat hij er volledig voor OF luisteren naar de baas en dan met de bijhorende weerstand en zuurheid. Ik probeer een tussenweg te vinden, maar voorlopig slaag ik daar niet zo goed in, omdat het ook per dag kan wisselen hoe hij erover denkt :+

Wat ik me dan afvraag is wat ik nog zou moeten verbeteren aan een 23-jarige pony. Ok, wil hem graag niet (verder) kapot maken, maar buiten dat zijn er geen grote plannen. Zou al heel blij zijn als hij graag zou gaan lopen, gewoon stap, draf & galop, en als hij dan graag springt probeer ik daar wel in mee te gaan, ookal ziet het er niet uit :')

Ik kan inderdaad wel sprongen afwisselen met andere dingen, of naar de sprong toe bepaalde dingen vragen, of een sprong als hij een stukje goed heeft gelopen, etc. Maar ik kan niet eerst een half uur dressuurmatig correct opwarmen voor we gaan springen bv. En daar maak ik me dan een beetje zorgen om.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:28

VogeltjeM schreef:
sanne83 schreef:
Ik zag toevallig dat zij de enige connection coach is in Nederland en in dezelfde plaats woont als ik. Leuk misschien om haar een keer te vragen. Zag dat ze in het verleden ook een keer Shawna naar Nederland gehaald heeft.


Hey, ik woon ook in die plaats :P wat grappig. Heb je al kennisgemaakt met andere clickertrainers in de buurt? Er zit een groep heel bevlogen R+- trainers hier die regelmatig ook eens afspreken enzo.


Oh, wat leuk! Ik ben net verhuisd, dus ik ken verder weinig mensen hier. Ik sta wel op een stal waar redelijk veel mensen alternatief bezig zijn. Laatst begon iemand over mijn "target", grappig als je dat niet hoeft uit te leggen +:)+

@[***]: ik zou gewoon goed opwarmen qua lang genoeg stappen om soepel te worden en draven en galopperen om warm te worden, maar ik zou me verder geen zorgen maken om sprongetjes van 30-40 cm, dat kan ook wel zonder dressuur.
Ik zou altijd de voorkeur geven aan ontspanning. Niet alles hoeft perse crazy fun te zijn. Correct kan naar mijn idee alleen voortkomen uit ontspanning. Ik zou kijken naar hoe je de fun en het correcte lopen allemaal kan combineren. Dan zijn er allemaal hele grote stukken bij die er niet uitzien :+ maar dat is normaal. Karen Rolf is leuk om eens blogs van te lezen, die is heel erg bezig met de play vinden in serieuze dingen zoals dressuur.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:58

Fun en correct kan toch ook? Die kleine sprongetjes lijken me geen probleem! Juist een fijne en actieve vorm van beweging. En misschien motiverend genoeg om daartussen wat beheerde drafjes of galopjes te oefenen. En als je dat op een speelse manier combineert met oefeningen voor houding en buikspieren bijvoorbeeld, werk je mooi met beide! 3 x een crunch en dan lekker een sprongetje. Of spelen in stap en draf over balkjes. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, lijkt mij :)

Hier de afgelopen weken veel bezig geweest met de ontspanningsoefeningen. Het kwartje is weer gevallen en ik merk minder en minder frustratie, haast en stress, en meer ontspanning en motivatie. Heel fijn!

Vandaag was Dex zo enthousiast dat hij nieuwe dingen begon aan te bieden. Toen hij op de balans at wolde stappen, tilde hij om z'n balans te bewaren 1 voorbeen wat langer op. Direct voor geklikt en het stond - ondanks dat we de Spaanse pas oid nooit hebben geoefend - direct op cue. Een hele goede voor balanstraining!
Afbeelding

Nu werken aan beide benen en duratie. Zo kunnen we de balansoefening leuk uitbreiden en hij vond het zelf heel erg leuk om te doen. Fijn, want voetjes geven vind hij ivm balans soms nog wat lastig. Dus zo kan hij dat spelenderwijs oefenen.

Omdat hij zo enthousiast was ook een grote bal gepakt. Die had hij nog niet eerder gezien. Hij liep er direct op af en begon hem met z'n neus en benen aan te raken. Af en toe was het echt een soort van terugschoppen als ik de bal naar hem toe rolde. Ook een leuke oefening om meer met beweging te spelen

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:31

Ach, wat een heerlijke foto's weer.. goed bezig jullie!

Dat is inderdaad de bedoeling freetorun, even kijken of ik het wat kan combineren. Inderdaad naar de sprong toe wat werken (en belonen, zodat misschien het kwartje valt dat gewoon draven OOK leuk kan zijn) en met pionnen en balkjes ed werken. Meer richting trail/TREC zeg maar, bv. soepeler maken door een slalom of labyrinth of dergelijke. Van pion naar pion rijden, van sprong naar sprong, etc.

sanne83 schreef:
@[***]: ik zou gewoon goed opwarmen qua lang genoeg stappen om soepel te worden en draven en galopperen om warm te worden,


En daar zit dan het probleem, dat stappen kan nog wel, maar dat draven en galopperen gaat niet zomaar. Zit heel veel geduw en 'kom op' en 'doordraven' en dergelijke in, om over galop nog maar te zwijgen (hij springt aan en na 2 passen vindt ie het alweer goed). En het is niet dat hij het niet kan, maar ergens zit er een probleem waardoor het niet wil. Ik vermoed ikzelf maar ben er nog niet achter waardoor het komt.

Dus vandaar dat gewoon even opwarmen moeilijk is, als in standaard stappen, draven en galopperen (en dan hebben we het nog niet eens over figuren in draf/galop).

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:51

oh, dan heb ik het verkeerd begrepen, omdat je schreef een half uur dressuurmatig opwarmen. Dat leek me sowieso vrij lang ;) Plus dat veel paarden wel voorwaarts kunnen, maar met contact of met een dressuurmatige houding heel traag worden, dus ik dacht dat je dat bedoelde.

Hij kan wel makkelijk draven en galopperen aan de lijn? Dan zou ik eerst eens proberen om iemand erop te zetten en dan exact hetzelfde te doen wat je normaal doet, zonder dat de persoon op de rug iets doet.
Is ook goeie oefening als je dat zelf bent ;) Volledig volgen, niets mogen doen. Niet drijven (ook niet in gedachte :+).

Als dat exact hetzelfde gaat, weet je in ieder geval dat het probleem niet het zadel of de ruiter an sich is. Als dat het niet is, dan is het wrs. een idee van dat de persoon erop iets wil, wat hij niet wil. Je kan dan langzaam omshapen met een persoon op de grond erbij die helpt en steeds minder doet. Of je doet het alleen en je begint exact zoals je op de grond begonnen bent, mini stapjes belonen, target naar target rijden en dan zou ik zeker een sprongetje ertussen doen, als dat hem enthousiast maakt. Zorg dat je hem meestal zelf stopt, da's ook nog wel een tip. Liever een pas draven en dat jij hem dan stopt, dan drie passen draven, waarbij je bij pas twee het gevoel krijgt dat hij niet meer wil en dat hij bij pas drie zelf stopt. Met rijden moet je vaak vooral jezelf omshapen :+ Ik zit zelf in het zadel veel meer in een patroon van: "dit moet zus en zo". Op de grond voel ik meer vrijheid om gewoon te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:10

Ja, sorry, was een beetje voor het idee, dat zoiets dus helemaal niet kan omdat ik niet eens gewoon even normaal kan draven/galopperen met hem, dus dressuurmatig rijden is al helemaal geen optie. Zoiets.

Met longe of los kan hij wel draven/galopperen :j Denk dat ook meespeelt wat je op het einde zegt, de vrijheid. En groot verschil dat ik op de grond sta en dus ook nog mijn lichaamshouding/energie heb (en me veiliger voel ;) ). Zat al te denken om op te zadelen en dan eerst even te longeren voordat ik erop ging, kijken of het anders gaat als hij al opgewarmd is. Want hij is natuurlijk wel oud en beetje stijvig dus misschien dat dit ook al helpt, kan wel onder het zadel opwarmen maar dan zit ik er meteen op, misschien dat even opwarmen zonder ruiter wel helpt.

Probleem met andere mensen is dat ze er wel zijn, maar niet op 'mijn' manier werken. Kan er wel iemand opzetten die niks mag doen, dat zal nog wel lukken. Maar iemand hem laten longeren terwijl ik erop zit en niks doe, naja, laten we zeggen dat die nogal speciaal is bij nieuwe mensen :') Hoewel ik wel zat te denken om er zo eens iemand op te gooien, eventueel in de springles (is een half uurtje, dus even opwarmen en dan een aantal sprongen) en dan zien hoe die het bij een andere ruiter doet. Maar nadeel daarvan is dat dit gewoon traditioneel gaat, dus de zweep erover als hij niet meewerkt. En vraag me af of het dan uiteindelijk (mentaal) niet meer kwaad dan goed gaat doen. Langs de andere kant geeft het op die manier wel duidelijkheid voor hem, en misschien geef ik hem dat te weinig.. Ik weet het niet.

Het idee van target naar target enzo is inderdaad wat ik wil gaan doen, proberen op tijd te stoppen ook want dat is inderdaad wel vaak een probleem. Als hij dan éénmaal aan de gang is wil ik daar graag van profiteren en hem liever niet stilzetten want misschien wil het daarna niet meer ... En inderdaad het patroon van wat allemaal moet en hoe het moet loslaten, heb ik ook op de grond minder last van dus moet het nog even naar het rijden kunnen vertalen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:47

Haha ja, sorry, ik las het letterlijk over dat half uur en je bedoelde meer figuurlijk, ik snap het :D

Ik zou eigenlijk altijd eerst opwarmen op de grond, zeker bij een ouder paard. Ik stap zelf eigenlijk gewoon niet op voordat ik heel even kort heb gecheckt hoe de pet staat die dag. Ik stap eigenlijk alleen op als alle "testjes" op de grond goed zijn en ik zeker weet dat rijden iets gaat bijdragen die dag.

Ook lichamelijk ben ik echt enorm voorstander van heel even opwarmen zonder ruiter voor de rug. Veel fijner voor het paard om opgewarmd te zijn voordat er iemand op gaat zitten. In beweging komt de schoft mooi omhoog en zijn de rugspieren opgewarmd, anders ga je op een koude rug zitten die nog in de "stilstaan" stand staat en dan is het voor het paard echt veel moeilijker om fijn te bewegen onder het zadel. Ik doe zelf met een gewoon veilig paard waar ik in principe zo op kan zitten meestal even kort bewegen en dan zadel erop en dan tussen verschillende keren aansingelen door even wat bewegen, ev. galopje, sprongetje, totdat je volledig aangesingeld bent. Is ook fijn om aansingelen met bewegen ertussen te doen.

Misschien eens kijken wat hij doet als jij op de grond werkt en iemand er als een soort pop op gaat zitten. Alleen meebewegen en niks doen. Daar is vast wel iemand voor te vinden.

Ik denk dat je gelijk hebt met duidelijkheid, maar je kan ook echt duidelijk zijn zonder dwingen en zonder voorwaarts. Daarvoor moet je zelf niet in je hoofd hebben zitten dat alleen voorwaarts goed is (en ja , dat is echt super moeilijk, ik ken de frustratie en dat gevoel dat je dan toch een beetje gaat zitten knijpen met je zit ;) ). Je kan ook super duidelijk zijn in wegdraven en gelijk na één pas stoppen, of duidelijk zijn in voorhand om of achterhand om of achterwaarts of naar een target toe stappen, sneller stappen, langzamer stappen, vooral heel veel langzaam stappen oefenen, tot ze denken :roll: laat me alsjeblieft normaal stappen, jaaah click, jackpot :+


[***] schreef:
Als hij dan éénmaal aan de gang is wil ik daar graag van profiteren en hem liever niet stilzetten want misschien wil het daarna niet meer


Stom is dat he, dat je dat dan helemaal op de grond jezelf aangeleerd hebt en dat je dat dan weer helemaal opnieuw moet doen met rijden, maar volgens mij heeft iedereen dit. Ik heb in het verleden heel veel les gegeven aan mensen met trage paarden en dit is volgens mij voor iedereen het grootste obstakel :j Je bent in ieder geval niet alleen :D
Vooral als je heel veel op de grond gedaan hebt en dat vrij goed gaat, dan voelt rijden opeens zo onharmonisch en iedereen valt erg snel terug in een oud rij-patroon ook, hoe goed je grondwerk ook is.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:27

sanne83 schreef:
Nee, t’is geen kleefkruid. Ik zal het eens nazoeken.

Heef iemand hier ervaring met Suzy Deurink trouwens?



Suzy kan ik zeker aanraden. Overigens zitten er in die hoek meerdere goede trainers / lesgevers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:41

Bedankt sanne83, had je reactie nog even gelezen voor ik naar de paarden ging en is heel erg bruikbaar.

Vandaag heb ik het volgende gedaan:
- opgezadeld en naar de longeerpiste
- daar even aan de longe opgewarmd, iets minder dan ik had gepland maar de longeerpiste heeft een beetje weinig water gezien de laatste tijd. Was wel net gesleept maar alsnog best mul en stoffig en dat is niet zo'n goede combinatie. Dus iets minder tijd aan het instappen besteedt (normaal doe ik dat minstens 10 minuten), even een paar rondjes draf en 2 rondjes galop op elke kant en toen was het wel ok.
- naar de buitenbak gegaan en daar wat gespeeld, en de hele tijd tegen mezelf gezegd 'kleine dingen belonen, korte momenten zoeken'. Dus veel overgangen naar draf en bij een paar goede overgangen mocht hij een sprongetje doen. Werkte als een trein, hij werd heel wakker en meedenkend/meewerkend, gaf een heel fijn gevoel. Op een bepaald moment werd hij zelfs té wakker :)) Even een spurtje richting hindernis, dus maar even gezegd dat dat ook weer niet de bedoeling was. Arm beest ook, hahaha. Op een bepaald moment had de "hooo" ook vertraging, dus wel een teken dat hij bezig was met voorwaarts denken. Toen ik heb idee had dat hij moe begon te worden heb ik het voor bekeken gehouden en rustig via het veld terug naar de stal gestapt.

Nog bijna verongelukt bij het uitgaan van de buitenbak, of dat zou toch gebeurd zijn als hij niet zo koel was gebleven. Dus hij kan het allemaal wel, gelukkig kan ik doorgaans op de momenten dat het er toe doet wel op hem rekenen :) Moet dan altijd denken aan wat een instructrice ooit tegen mij zei: 'deze pony? Die weet wanneer iets kan en wanneer niet, die zal je nooit in de steek laten op een moment dat het niet kan'. Grappig wel, hij kan zo de ezel uithangen, maar als het echt niet uitkomt of gevaarlijk is zie je hem zo alles inhouden om het toch maar veilig te houden, terwijl op andere momenten ik er bijna langs hang omdat er een blaadje aan een boom beweegt (of een klassieker: plastiek in het bos ... want dat hoort er niet en hij ziet het allemaal :)) ).

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:44

Odi schreef:
sanne83 schreef:
Nee, t’is geen kleefkruid. Ik zal het eens nazoeken.

Heef iemand hier ervaring met Suzy Deurink trouwens?



Suzy kan ik zeker aanraden. Overigens zitten er in die hoek meerdere goede trainers / lesgevers.


Top! Ben benieuwd wie er nog meer zitten?

[***] schreef:
Bedankt sanne83, had je reactie nog even gelezen voor ik naar de paarden ging en is heel erg bruikbaar.

Vandaag heb ik het volgende gedaan:
- opgezadeld en naar de longeerpiste
- daar even aan de longe opgewarmd, iets minder dan ik had gepland maar de longeerpiste heeft een beetje weinig water gezien de laatste tijd. Was wel net gesleept maar alsnog best mul en stoffig en dat is niet zo'n goede combinatie. Dus iets minder tijd aan het instappen besteedt (normaal doe ik dat minstens 10 minuten), even een paar rondjes draf en 2 rondjes galop op elke kant en toen was het wel ok.
- naar de buitenbak gegaan en daar wat gespeeld, en de hele tijd tegen mezelf gezegd 'kleine dingen belonen, korte momenten zoeken'. Dus veel overgangen naar draf en bij een paar goede overgangen mocht hij een sprongetje doen. Werkte als een trein, hij werd heel wakker en meedenkend/meewerkend, gaf een heel fijn gevoel. Op een bepaald moment werd hij zelfs té wakker :)) Even een spurtje richting hindernis, dus maar even gezegd dat dat ook weer niet de bedoeling was. Arm beest ook, hahaha. Op een bepaald moment had de "hooo" ook vertraging, dus wel een teken dat hij bezig was met voorwaarts denken. Toen ik heb idee had dat hij moe begon te worden heb ik het voor bekeken gehouden en rustig via het veld terug naar de stal gestapt.


Whoop whoop *\o/* *\o/* Klinkt super goed :D

Ik had ook echt een super fijn dagje.
Grappig, ik heb vandaag echt alles gedaan wat paard graag wilde en dat werkte echt bijzonder goed :') Mooi is dat, hoe meer controle je uit handen geeft, hoe meer je terug krijgt. Paard was zo ontspannen en meewerkend, helemaal gaaf *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:11

Had gisteren het idee voor een fijn buitenritje, immers was het ideaal weer voor [***]: bewolkt, 19 graden en bijna geen wind. Daar doet hij het altijd prima op, dus ik was blij, hahaha. Pony uit de paddock gevist, gepoetst, gezadeld en schoenen aan en toen op pad. Eerste stuk er naast gelopen, 10 minuten gestapt en dan wat gaan draven, gewoon korte stukjes. Toen hij zo enthousiast werd dat ik lopend niet meer kon volgen vond ik het tijd om op te stappen :Y)

Daarna nog een fijn rondje gedaan, ware het niet dat de wind precies toch ineens begon aan te trekken. En het werd zowaar nog grijzer, en mistig, en toen begon het wat vochtig te worden ... Dus wij kwamen zo terug:
Afbeelding

:') :') :')

Niet wat ik in gedachte had, maar ergens was het toch leuk. Hebben gedraafd en een stukje gegaloppeerd. Toen ik in galop reed op die veldweg, met de regen in mijn gezicht, voelde ik mij ineens een echte die-hard, een endurance-ruiter die gewoon doorgaat met een pony die dat ook doet. Heel speciaal gevoel, voor zolang het duurde heb ik ervan genoten 8-)

Sfeerbeeldje
Afbeelding

Stukje na die galop ineens een probleem, er stond wat in een veld.. en dan krijg je dit soort dingen:
Afbeelding

Geen goed idee om er op dat moment op te blijven zitten (geloof me, ik heb de ervaring intussen :') ) en ook er naast is het uitkijken, maar het is gelukt en we hebben het overleefd. Alleen moest ik er van mezelf na dat moment terug op (wilde eerst te voet naar huis maar heb tegen mezelf gezegd dat ik op z'n minst even terug moest opstappen), maarja, het regende, en dus mijn zadel ... Heel fijn gevoel :7

Enfin, terug opgestapt en hij voelde eigenlijk meteen weer op zijn gemak, om de 1 of andere reden kunnen we toch beter spanning laten afvloeien dan eerder, is wel fijn. Ook even getest wat hij met het draven zou doen, en ook daar gewoon super braaf. Wel was hij in het algemeen wel kijkerig maar dat begrijp ik wel. Hij houdt van overzicht en dat is moeilijk als alles vol maïs staat die hoger is dan jezelf. En als het dan ook nog eens koud en donker en winderig en regenachtig is .. het geeft een heel speciale sfeer aan je rit. Maar hij heeft het super gedaan!

Jammer genoeg toen we terug kwamen weer een singelwonde :roll: Dus even kijken maar weer .. Is ook een standaard iets wat erbij hoort, maar normaal heeft hij daar met de singelhoes geen last van, maar nu dus wel ... *Zucht*.

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:57

Dat was een zeer geslaagde connection training. Wat een mooi verhaal! Die heb je maar mooi binnen.

(Heerlijk hé, alleen buiten met een pony die het doet. Ik heb ooit eens in een behoorlijke sneeuwbui op het strand gereden. Zo'n bui waarvan je denkt: "Ik wacht wel even". We hadden sneeuw tegen en na de bui zagen we al een stralend blauwe lucht aan komen waar we naar toe reden. Mafje hield van sneeuw. Het was een topervaring.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:51

Dat klinkt ook als een speciale rit!

Hier alleen altijd jammer dat na zo'n hoogdag de val komt :+ Ponybeest was gisteren niet goed .. deed overigens wel erg zijn best om te doen wat ik vroeg (is toch echt wel een verbetering tegenover het begin) en dacht het even te proberen want misschien zou het wel beteren, maar het ging hem echt niet. Dus ipv los longeerwerk voor de beweging zijn we maar een half uur in het veld gaan wandelen, vond die gelukkig wel nog leuk :)

Denk dat de combinatie van 'lange rit' (bijna 6 km) met in verhouding toch veel draven en die galop en dan de regen en wind en algemene koude hem wat op zijn lichaam is geslagen. Hij was ook weer opgeblazen en gasserig (kan dat ook door stress/niet goed voelen komen?) En die singelwonde ziet er gewoon rotslecht uit, vaak ligt die na de rit wat open en is daar de volgende dag (buiten het haar wat er nog niet zit) al niks meer van te zien, maar nu was het nog steeds roze en geïrriteerd, dus dat gaat even wat langer duren ... En hij had weer jeuk op de plaats waar het dekje had gelegen, waardoor ik ma afvraag of hij nu toch ineens op die soort wol reageert (echte wol krijgt hij jeuk van, dat weet ik, maar andere dingen kunnen normaal wel en hij heeft zo'n dekjes al jaren..). Het blijft een speciaal & gevoelig beest :+

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:11

Kan best zijn dat hij na die toch wat intensievere rit en daarbij het ineens misschien wat koudere weer wat last van zijn darmen heeft. Gewoon een beetje bewegen en gedoseerd grazen kan geen kwaad.
Mijn arabierig typje kan slecht tegen temperatuurschommelingen: bij 5 of meer graden verschil tussen de ene en de andere dag slaat het op haar darmen. Dan doen we gewoon iets minder totdat ze weer opgeknapt is. Dus ik herken het wel.

Nou weer een singelplek en jeuk. Je zou er een punthoofd van krijgen. Die jeuk komt misschien doordat jullie nat zijn geworden tijdens de rit? Meer irritatie dan jeuk onder de zadelplek?

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:09

De zadelplek was het enige wat droog was :Y) Ik weet het niet, heb al een aantal keer het idee gehad dat na het rijden iets hem jeuk veroorzaakte/irriteerde (en dat het dan een paar dagen blijft hangen zeg maar). Misschien dat ik volgende keer eens een gewoon dekje onder het speciale boomloze dek leg, zodat het wol niet rechtstreeks aan zijn rug komt, en dan even zien. Misschien is het ook gewoon doordat het warm wordt onder het zadel ofzo ... We shall see.

Ja, die darmen is wel een dingetje, hij wordt een oud mannetje :P Maar het is dus niet alleen dat hij opblaast als hij (te) weinig beweging krijgt, al doet bewegen wel goed inderdaad om het allemaal wat te laten afvloeien. Vooral rollen in het zachte zand van de longeerpiste werkt daar blijkbaar héél goed voor, hele concerten krijg je dan :)) Hoelang duurt het bij die van jou als ze er last van heeft? Of verschilt dat gewoon van dag tot dag afhankelijk van het weer en wat je gedaan hebt enzo?

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:31

Bij mijn arabierig typje duurt het maximaal een dag, die darmproblemen bij temperatuurschommelingen. Als ze dat heeft, staat ze bij het poetsen, voordat ik wat met haar ga doen, in de houding van: "Ik ben moe" met d'r koppie laag. Nou moet je bij haar even opletten want ze heeft zich aangeleerd dat als er 2 minuten niets gebeurt, ze dan in slaap valt. Maar als ze niet helemaal lekker in d'r vel zit hangt d'r hoofd dus lager.
Als de temperatuurschommelingen dus van dag tot dag plaatsvinden, heeft ze er langer last van.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:31

Bij jullie nog leuke ontwikkelingen?

Ik merk dat de mindset vanuit CT an sich goed bij mij past. Alles in kleine, haalbare stapjes met veel positiviteit.

Zondag een geluksmomentje. Mijn vriendin die mijn paard traint heeft vaak ook moeite met vw houden. Zij is niet met CT bezig, maar ik nodigde haar uit om zonder zweep te gaan longeren. En de training met mij werpt de vruchten af. Feilloos op cue van gang naar gang terwijl zij r- trainde <3 trots!! Wel keek hij continu naar mij of hij nu geen wortel verdiende _O-

Ook lag er een dubbele pallet in de bak die zij gebruiken bij schriktraining. Ik denk: laten we eens kijken hoe ver we komen. Eerst het gebruikelijke gesnuif en de hengstennek erop ~~}> dus aan mn vriendin gevraagd of ze de targetstick wilde pakken. Ondertussen wat andere oefeningen doen en de pallet nog eens aanbieden. En warempel, hij zet er een been op. En terwijl ik click, gaan ook de andere vier erop en liep hij er alweer af, mij met open mond achterlatend :evaw:
Dus dat hebben we nog even uitgebouwd naar op cue twee benen, vier benen, stil staan en er weer af *\%/*
Echt gaaf hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:30

Zo, dat is een leuke post! Fijn dat het zo gaat en ook naar nieuwe dingen toe het allemaal leuk blijft. Heel fijne manier om je paard te kunnen helpen.

Hier is het rustig, longeren gaat prima en zijn nog gaan wandelen waar hij heel leuk meedeed (zelfs aangaf te willen draven dus hebben we ook maar even gedaan, al doe ik dat toch liever onder het zadel, haha). Ook nog eens gelongeerd met een gewoon dekje onder het boomloze om te zien of dat stabiel lag, hij had daarna geen jeuk maar moet nog wat verder proberen. Zat nog te denken dat die jeuk ook kan komen door warmte-ontwikkeling, dus als we langer/intensiever aan de gang zijn en dan is het niet noodzakelijk het dekje. Maar dus niet zo lang gelongeerd omdat zijn singelwonde (waar een dikke laag zalf op zat) al snel weer open lag..

Vandaag komt de chiropractor voor beiden dus benieuwd wat haar bevindingen zijn. Vind het toch altijd een beetje spannend ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:29

Mooie updates hierboven!

Wisten jullie trouwens al dat CT hun eigen boek hebben uitgebracht? Lijkt mij wel interessant extra leesvoer!

Hier heel erg aan het puzzelen met longeren. Ik heb paard heel gemakkelijk aangeleerd in de gangen met z'n hoofd te zakken, maar hij maakte het zichzelf makkelijk door té laag te gaan en daardoor z'n rug niet te hoeven gebruiken. Dus nu weer aan het toewerken dat hij z'n hoofd op boeghoogte houdt én ook z'n rug daarbij lift. Heel lastig, want als hij zn rug lift click ik direct, maar het kwartje valt nog niet echt met wat ik bedoel.

Even een duidelijk voorbeeld waarbij het verschil goed zichtbaar is :')
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:56

Heb je ook al geleerd om in stilstand te liften?

Bij mijn paard werk ik juist door eerst te stretchen (als in neus over de grond, op de voorhand, ontspanning) en dan hoofd iets naar binnen vragen (er ruimte voor het binnenbeen om eronder te treden, meer vw te vragen en lift hij zn rug ook gelijk = aanspanning). Als dan de verdeling goed is werk ik pas langzaam eraan om t hoofd weer hoger te krijgen en in balans te blijven (dus juist achterhand gebruik en niet op de voorhand kukelen).

Maar dat lukt me niet op halster, voor de buiging heb ik wel een kaptoom nodig. En dat stretchen is niet in een training aangeleerd, want dat is ook balans.
Ik vind dat zelf makkelijker werken dan het op cue liften, maar dat zal persoonlijk zijn :)

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:44

@freetorun: heel herkenbaar, hier struggle ik momenteel ook mee! Ik vraag nu inderdaad ook het hoofd iets hoger en dan het achterbeen eronder. Maar dat is toch een lastiger concept dan gewoon 'hoofd laag' :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:16

Mooie duidelijk foto's!

Doe je ook wat met de target tijdens het longeren? Ik weet dat ze die bij CT veel gebruiken voor de hoofdpositie, wat dit in combinatie met de rug doet ben ik niet zo zeker van, heb me er nog niet in verdiept. Je kan beginnen met een korte target maar ze hebben ook héle lange targets, hahaha.

Heb een mail gehad dat het boek er was, maar verder nog niet naar gekeken, ga ik zeker wel doen! Moet dringend eens meer met alle info gaan doen, ben al zolang niet meer op de site geweest :o



Even kort verslagje van de chiropractor voor wie wil:

- [***] is op zich prima in orde, alleen het opgeblazen zijn is wel duidelijk en daar heeft ze uitgebreid naar gekeken. Moest ik toch echt wel een oplossing voor proberen te vinden, omdat hij daar ongemakkelijk door is maar ook door de gassen enzo dat er toch wel gevaar is voor koliek of dat de darmen rare dingen gaan doen. Ze werkt ook met acupunctuur (al is dat niet haar hoofdbezigheid) dus heeft ze ook die banen eens getest en daar was duidelijk wel gevoeligheid te merken, dus buiten spieren & wervels om. Heb me er nog niet genoeg in verdiept om er iets zinnigs over te kunnen zeggen overigens :o Ook zat er 1 wervel in zijn rug vast, ter hoogte van die banen ... dus het opgeblazen zijn levert hem toch spanning op in zijn rug. Verder was hij wel ok, beetje stroef in het SI-gewricht maar geen grote dingen, had hij ook geen last van. Hij liep aan de longe verder prima, alleen de galop gaat wat moeilijker maar dat had waarschijnlijk ook te maken met dat opgeblazen zijn. Ze heeft ook acupunctuur & dry needling gedaan om de milt te ontlasten en heb kruiden gekregen die daar ook op zouden werken. Dus even afwachten wat die gaan doen, hopelijk helpen ze ... Wat trouwens ook wel een 'grappig' detail is: volgens de chinese leer hebben dieren als de milt uit balans is moeite om hun 'uitersten' binnen te houden, wat je dan bv. ziet in een uitstekende/gezwollen tong (check) en soms ook een uitstulping van de darmen achteraan. Maar nogmaals, ik ken er te weinig van om er echt wat zinnigs over te zeggen, was wel een interessant detail in ieder geval.

- [***] zag er nog zeer goed uit voor zijn leeftijd, en hij voelde zich om de 1 of andere reden heel wat. Haar beschrijving in het verslag 'oogt fris en alert' :Y) Bij hem was het overigens 2 jaar geleden, heb hem vorig jaar niet mee laten doen met de controle maar omdat ik stiekem toch wat meer met hem wil gaan doen heb ik dat nu wel gedaan om te weten wat wel nog kan en wat niet. Met hem gewoon het stappen & draven op rechte lijn en volte gedaan om een idee te hebben van zijn algemene beweging. Hij zit met zijn scheef bekken maar ze zei dat als je niet op het midden keek dat hij wel nog heel mooi & soepel bewoog. Ook zag ze geen onregelmatigheid in draf, wat op zich raar is want dat was hij tot nu toe altijd wel. Dus daar moet ik nog eens even naar vragen, of hij echt zuiver liep of dat het gewoon niet erger was dan 2 jaar geleden. Verder had hij op T16 een nieuw probleem en zijn lenden zijn niet 100% in orde maar dat was al zo. En dan zijn hals ... Zijn atlas was ok, wat mij verbaasde want daar heeft ze 2 jaar terug serieus werk aan gehad, die was letterlijk gedraaid (en stond in die positie vast) omdat hij altijd zijn hoofd naar links knikt (omdat hij wil kijken, ookal is zijn linkeroog intussen ook blind), dat heeft ze toen wel los gekregen maar zei dat het waarschijnlijk binnen x aantal tijd weer terug zo zou staan. Nu stond alles nog netjes en bewoog ook soepel. Maar dan, de rest van zijn nek, duidelijk een groot probleem, vooral in de buiging naar rechts. Ook waren zijn halsspieren enorm gespannen, waarschijnlijk door de last in zijn nek. Vermoeden is artrose, wat op zich niet raar zou zijn natuurlijk. Merk het ook wel als ik met hem bezig ben (vooral als ik erop zit) dat draaien naar rechts wel eens een probleem is, vooral als het een 'korte' bocht is. Wat dan ook heel fijn is is dat hij van het principe is 'ik kan niet naar rechts dus ik zet gewoon alles vast en loop rechtdoor'. :+ Maar op zich kan hij wel nog voldoende buigen om zijn plan te trekken dus het is niet dramatisch. Ze heeft geprobeerd die wervels wat losser te maken en dry needling in die halsspieren gedaan, dus even afwachten hoe dat voor hem gaat voelen. Maar hij is zeker nog niet afgeschreven, op zijn 26 jaar :Y)

Dus al bij al op zich toch wel weer positieve dingen, vooral omdat ze toch beiden al op leeftijd zijn. En natuurlijk zijn er wat dingetjes niet 100% maar veel paarden waarbij dit wel zo is ga je niet vinden, en zeker niet op die leeftijden. Er zijn in ieder geval geen grote functionele problemen waardoor rijden ofzo bv. niet meer mag. [***] mag zelfs springen als hij wil, al moet ik wel opletten hoe hij dan de dag erna loopt (en uiteraard niet overdrijven). Dus dat is even aftasten, maar af en toe een huppeltje als hij dat wil zou moeten lukken. Enige wat bij hem dus wel moet opgelost worden is dat opgeblazen zijn en dat gas, hopelijk werken die kruiden want verder wist ze het ook niet meteen (qua voer doe ik alles prima zoals het hoort, dus daar is niks meer te verbeteren bv.).

Tot zover mijn niet zo korte verslag .. sorry .. maar hopelijk vinden jullie het wel interessant om een kijkje achter de schermen te hebben, haha.