Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:36

Je kunt het verschil wel zien in jagen of bij de ander willen blijven. Dat is aan de ts om te beoordelen want wij zijn er niet bij.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:11

tengeltje11 schreef:
Is het geen optie om bv een week met de 2 merries samen aan de hand te gaan wandelen op het gemakje?zo leren ze op elkaar steunen zonder constant te lopen.

Daar zat ik ook aan te denken. Samen met beide paarden grondwerken waarbij jij de leider bent (maar dan moet ze daarin wel een basis hebben natuurlijk).

Wat is de voorgeschiedenis van de jonge merrie? Komt ze uit een groep? Zo ja, wat was daar haar rang?
Het kan ook zijn dat zij de groepstaal niet snapt en dat kan heel moeilijk nog aan te leren zijn .... dan kan ze beter met 1 ander paard staan waar een betere klik mee is en een duidelijke rangorde.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:04

Het hangt ervan af op welke manier de jonge merrie achter de oude aan rent. Wat wil de jonge merrie. Jaagt ze haar weg, wil ze bij haar zijn? Is ze onzeker? Dat soort dingen. Heb je een filmpje

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:27

Toen ik mijn oude merrie terug kreeg op stal, hebben we dit heel rustig gedaan.
Mijn ruin gevraagd zich als een hengst, en de merrie is echt de alfaleider, met een grote voernijd.
Ik heb ze ruim 3 maanden apart gehouden. Wel naast elkaar, maar niet bij elkaar.
Toen ze op een gegeven moment elkaar begonnen te kroelen en te knabbelen, heb ik het hek open gezet.
En er is geen klap, trap, bijt gevallen.
Ik zeg geef het tijd, en laat ze pas bij elkaar wanneer ze de ruimte hebben en op het gras kunnen.
Zo vanuit stal bij elkaar, de paarden willen eerder grazen dan met elkaar klieren.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:34

Weekje bij mijn merrie zetten, dan is ze zo opgevoed
_/-\o_

Nee maar zonder grappen. Mijn jonkie deed dit ook, alleen de oudere merrie sloeg uiteindelijk va zich af. Duurde wel eventjes een week of 2

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:42

Hier hebben we ook een soort gelijk "probleem" kwpn ruin van 6 van mijn man blijft maar achter mijn 2 tinkers aan jagen als we ze bij elkaar in hebben staan!

Hij gaat maar door en gaat maar door, ze staan op 1 hectare land met zijn drieeen dat zou toch ruim genoeg moeten zijn zou je denken, maar nee hoor meneer jaagt iedereen incluis zichzelf totaal in het zweet!

Oplossing, meneer mag een stuk weide alleen hebben! Ze kunnen elkaar zien , aan elkaar ruiken maar verder niet!

Ik laat mijn 2 paarden niet de dupe worden van zijn kwajongens gedrag!

Kan me de bezorgdheid van TS wel voorstellen!

Dus mijn advies, of het jonge dier apart of 2 groepen gaan vormen

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 08:56

Wow wat een reacties weer!

Het jonge paard staat inderdaad nog apart. Tussendoor zetten ze haar nog wel eens een uurtje of wat met de ruin samen. En mijn merrie apart. Vind ik ook niet heel erg fijn als ik heel eerlijk ben want dan staat ze alsnog alleen maar goed zo kan de jonge merrie toch even jolig doen met de ruinen. En moeten soms toch compies sluiten.

Ik heb mij er maar bij neergelegd dat wij mensen nog zoveel kunnen willen, maar niet alle paarden goed samen gaan door verschillende omstandigheden. Heb ook aangegeven dat ik denk dat het echt niet gaat lukken om alles samen te zitten deze winter nog. Het is dan toch het beste om twee koppels te maken, maar ook daar is niet iedereen het mee eens dus wordt aan gewerkt haha.

De eigenaresse van het jonge paard heeft haar bij een handelstal gekocht waar ze op stal stond dag en nacht van wat ik heb begrepen en dagelijks in een bak werd losgegooid. Of dit met andere paarden was is mij onduidelijk. Maar het komt op mij inderdaad over alsof ze het allemaal niet zo snapt. Ze is wel erg mens gericht, en reageert wel op mij als ze naar achteren moet of moet wachten wanneer ik haar uit de stal haal. We nemen expres de twee merries tegelijk mee naar de paddocks en stal. Daar gaan ze dan wel apart maar misschien is samen wandelen ook een oplossing. Vind ik zeker een goede tip om dit even met de eigenaresse op te nemen. Verder heb ik haar als tip gegeven met haar aan de slag te gaan lekker met haar bezig te zijn. Maar ja ik kan nog zoveel vinden en willen, iedereen doet het op zijn eigen manier.

Er zijn hier op stal twee groepen in de winter. Ons clubje van 4 en nog een clubje van 3 die hebben een grote schuil afdak en een kleine containter stal + een klein paddokje. Dat is meer een uitloopje van de inloop stal zeg maar. Ik vind het persoonlijk al te klein voor drie en de paarden volgens mij soms ook haha. Maar goed dat is een aparte groep in de winter die staan dag en nacht zo op deze manier. In de zomer gaat alles bij elkaar op de wei. De boer heeft verschillende weilanden dus die worden afgewisseld maar zijn wel ruim op zich. Die zijn wel twee hectare per weiland. Hij heeft ook wat kleinere weilanden maar tot nu toe was de complete kudde wel stabiel. Ik ben benieuwd hoe het nu op het land gaat.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:47

Maar waarom laat je de paarden niet eens een volledige dag bij elkaar? Dan wordt het jonge paard het op den duur ook wel beu of krijgt die honger. Het is omdat je het paard nu telkens maar korte periodes bij de rest laat, dat het natuurlijk wel een aangename afwisseling is om een uurtje lang te klieren.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:59

Ik zou dit niet willen bij mijn oudere paard, even bij elkaar en dan weer uit elkaar, dan maar apart met het nieuwe paard totdat de hele club straks in het voorjaar weer bij elkaar op de wei kan.
Ik denk dat het oudere paard van TS niet het type is wat zo snel van zich af bijt/slaat. Dan gaat dit gedoe heel erg lang door, moet je niet willen met een ouder paard.
Onze ene ruin is een klier, het paard wat we er nu een jaar bij hebben was ook niet het type van direct er bovenop als hij het zat was, inmiddels heeft hij wel geleerd om terug te bijten of eens een flinke mep uit te delen. Dan houd de ander een poosje op. Om vervolgens een paar dagen later het weer te proberen en dan weer een mep/beet te krijgen om weer te stoppen. Dit heeft wel even geduurd voordat hij van zich af ging bijten.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 13:30

Waarom ik het niet wil, heb ik al in eerdere post aangegeven. En mijn paard Bokt een paar keer en lijkt het dan op te geven. Het is altijd een “vluchter” ipv “vechter” geweest ze staat niet voor niks laag in rangorde al zolang ik haar heb (14 jaar) heb ik niet anders gezien dan dat ze laag in rangorde staat in de verschillende groepen dat ze heeft gestaan. Voor nu is het in ieder geval “opgelost”. We laten het gewoon nog even zo tot ze het land opgaan. Daar wil ik dan wel weer bij zijn om te kijken hoe dat gaat.

Van de zomer stond er een ruin die ook achter haar aan bleef lopen maar dit was in stap en na paar minuten wel over. Wel zag ik het met enige regelmaat. Het jonge paard is voor dit paard in de plaats gekomen haha.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:54

Even een update over een voor mij nogal een verrassende wending; sinds afgelopen maandag alles bij elkaar op het land en wordt mijn paard gewoon met rust gelaten. Tuurlijk rent alles wel eens en ze trekt zelf ook weer sprintjes waarbij ze alles uit de kast haalt :D

Het nieuwe paard is lekker afgeleid door het gras en andere paarden die wel geïnteresseerd in haar zijn. Dus win win situatie _/-\o_
Afbeelding

Afbeelding
Heerlijk zo! Mijn paard is die met de roze-rode deken overigens :o

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:07

Wat fijn dat het nu goed gaat, dat geeft weer hoop!

Rizette
Berichten: 4399
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:11

Als ze meer ruimte hebben en het gras erbij is het meestal opgelost

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuw paard blijft achter mijn paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:43

Wat fijn zeg! Bewijst toch maar weer dat ruimte en grasjes toch wel nodig zijn. :)