Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sizzle schreef:Eerst vanaf de grond fatsoenlijk leren de hand volgen. Hoofd omlaag, links, rechts etc. Klinkt mij als aangeleerd gedrag dat begonnen is met de wolfstanden.
Hoe losser je teugels, hoe groter de klappen, dus een constante hand is gevraagd.
Haal er maar snel iemand bij die hem aan een stille hand goed naar voren rijdt.
Sizzle schreef:Eerst vanaf de grond fatsoenlijk leren de hand volgen. Hoofd omlaag, links, rechts etc. Klinkt mij als aangeleerd gedrag dat begonnen is met de wolfstanden.
Hoe losser je teugels, hoe groter de klappen, dus een constante hand is gevraagd.
Haal er maar snel iemand bij die hem aan een stille hand goed naar voren rijdt.
Sizzle schreef:Nee absoluut geen nukkigheid.
Je paard heeft waarschijnlijk gewoon geleerd door de gevoeligheid op de tanden dat er ook een oplossing omhoog is ipv hand volgen.
Ik zag dat je en paar jaar geleden ook een schuddende pony had, vandaar dat mijn eerste ingeving was dat je wellicht zelf rijtechnisch ook niet de rustigste bent maar dat is misschien totaal misplaatst inderdaad

Sizzle schreef:Probeer eerst eens of je vanaf de grond het hoofd kunt laten zakken. Eerst vanaf de onderkant (met veel geduld) en dan omlaag laten volgen vanuit de hand bij de schoft (lange teugelen met normale teugels). Op die manier kun je ook het oog goed zien en weet je veel beter of het gewoon een aangeleerde gedraging is of dat hij angst uitstraalt.
Cioccolato schreef:Altijd eerst tandarts en dan pas beginnen met iets in de mond. Wijze les.
Maar ik zou aanraden om nu echt iemand met verstand van zaken erbij te halen, zulk aangewend gedrag is bloed irritant als het er in blijft zitten. Zeg maar gerust, niet meer te rijden. Mocht er medisch niks mis zijn.
Zou zelf ook niet zo goed weten wat te doen. Medisch door de molen, je hebt nu zadel en tanden gehad. Zou dus even 't lichaam laten bekijken. Nu weet je nml niet zeker of het vanuit de tanden komt.
Vind de tip om vanaf de grond te werken ook een goede, zelf alleen geen ervaring mee.
J0anieke schreef:Hoe heeft jouw merrie haar gevoelige mond geuit?Bitfitter laten komen en verschillende bitjes proberen. Ik gebruik zelf de 'Watertrens Trust Inno Sense Flexi Soft' bij mijn merrie. Altijd gevoelig geweest in de mond icm slechte balans, toen over gegaan op bitloos. Ging in eerste instantie goed, maar we missen nog vertrouwen. Nu met dit bit gaat het al een stuk beter.
En inderdaad zoeken naar iemand die je goed kan helpen (ook met balans). Bij mijn merrie was de onderliggende oorzaak meer haar balans, waarbij ze onder het werk uit probeerde te komen door extreem te reageren op haar 'gevoelige mond'.
Sizzle schreef:Lijkt me dat je inderdaad op zich voldoende rijervaring hebt.
Klapperen bij jonge paarden komt best vaak voor als ze in het begin een reden hebben gehad om de hand te ontwijken en dat moet je echt actief aangaan. Iedere dag dat ze de mogenlijkheid hebben om te klapperen is verdere bevestiging van handontwijkend gedrag. Ik zou dus ook zeker niet zo doorrijden.
Mijn laatste jonge dier begon na een oogkas trauma (breuk) te klapperen, die heb ik meteen aan de lange lijnen genomen ipv opstijgen. Heeft gelukkig toen ook niet verder doorgezet.
Voel trouwens ook even goed langs de oorbasis, sommige paarden lijken op de mond te klapperen maar eigenlijk zit het kopstuk gewoon tegen de oorbasis te irriteren.
Ik zag het probleem eerst niet en ben zo door blijven rijden, met als gevolg dat ze problemen in haar rug kreeg. Kan je dus echt adviseren om hulp te zoeken. Vooral het hele balans verhaal heeft bij mij erg de ogen geopend.