Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:40

Beste bokters,

Wij hebben een 8 jarig paard dat momenteel herstellende is van een pees blessure vanaf augustus. Ze had een verdikte tussenpees aan haar achter been. Volgens de laatste scan was dit goed aan het herstellen en werd de pees al dunner. Het opbouwen hebben we volgens het advies van de kliniek gedaan en we zitten nu op 15 minuten instappen, 15 a 20 minuten draven, 4 rondjes galop linksom en 4 rondjes galop rechtsom en dan uitstappen natuurlijk nog. De galop en draf wisselen we af met tussendoor ook af en toe stap. Dus we zijn al weer aardig met haar bezig. Maar het is nu winter en normaal gesproken moesten we haar in de winter altijd eerst longeren voordat we konden rijden omdat ze nogal fris is. Maar longeren mogen we eigenlijk nog niet van de kliniek en al helemaal niet als ze nog niet ingestapt (warm) is. Nu is mijn dochter afgelopen week behoorlijk hard gevallen, doordat onze frisse merrie even helemaal uit haar dak ging. Ze ging als een rodeo paard door de bak heen, dat was onmogelijk uit te zitten voor haar waardoor ze tegen de muur aan geklapt met haar rug. Echt niet fijn dus, en hier waren we al een beetje bang voor omdat we niet konden longeren van tevoren. Tijdens het rijden schrok ze steeds al van van alles, ook al was er niets te zien. Dus echt lekker rijden was het ook al niet. Maar jullie zullen begrijpen dat dit nu niet echt fijn is. We zijn erg aan het zoeken naar wat we kunnen doen, zodat ze minder fris is met rijden of dat we de frisheid eruit kunnen rijden. Hebben jullie ideeën of tips?

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:44

Wat krijgt ze momenteel aan (kracht)voer op een dag versus de inspanning welke ze levert? Plus hoe lang staat ze per dag op de box of is ze er gemiddeld genomen op 24/7 uit? En zo ja, hoe groot mag de ruimte zijn van de dierenarts of wat is aanbevolen? Staat ze met soortgenoten of? Lastige situatie. Overleg eerst met jullie dierenarts wat zij verder aanraden.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:46

Ze krijgt nog maar 1/4 schep brok en een heel klein handje muesli per dag. Dat is beiden met 3/4 verminderd sinds haar blessure.
Bij onze stal staan de paarden in de winter op stal. In de paddock mag ze niet omdat ze rare sprongen kan gaan maken en de molen is ook nog geen optie vanwege de krappe draai die ze moet maken als de molen de andere kant op gaat. waardoor ze haar achterbeen moet draaien.
Laatst bijgewerkt door Bianca72 op 11-01-19 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 00:48

Herkenbaar dit had ik vorig jaar ook. Helemaal van het krachtvoer afhalen. Zelf een kwart was voor mijne al teveel. Ik ben Marstall faser light gaan geven. Dat is voor geblesseerde paarden onder andere. Daarnaast zou je iets kunnen geven van magnesium of naf magic

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 00:50

Oh ja magnesium heb ik gisteren besteld en ben ik sinds vandaag gaan voeren. Was ik vergeten te vermelden.
Dat Marstall faser light zal ik eens naar gaan kijken, bedankt voor de tip!

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:03

Dat kwart-schepje er ook maar afhalen, en eventueel een vitamine brokje toevoegen.
En die paar rondjes galop ook skippen. Die dragen niet echt bij aan de genezing. Pas in de fase van sportconditie opbouwen wordt dat weer belangrijk.
Staptraining op vlakke ondergrond is, zoals mij is geleerd, de belangrijkste, meest effectieve training bij peesblessures. Dat stimuleert de doorbloeding op de moeilijke plaatsen, zoals pezen en gewrichten. En daarmee verbetert ook de conditie meer dan de meesten denken.
Er zijn ook kruiden/medicijnen om de scherpste randjes van de energie wat af te vlakken.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 11-01-19 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:04

Aan de hand stappen en daarna aan de longe?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:09

Toen mijn ruin een peesblessure had is hij 24/7 naar buiten gegaan en heel goed hersteld. Ik zie veel te vaak bij dit soort opbouwen dat paarden heel snel weer een blessure of de blessure terug komt, plek zwak blijft etc.
Veel les gegeven en dus vaak mensen die op deze manier lang bleven kwakkelen helaas.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:20

Wat zegt jullie behandelend dierenarts? Zou zorgen voor onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, geen brok of muesli (trigger). Er zijn ook andere voeropties.

Daarnaast komt ze dus naast het rijden niet haar stal uit? Welke mogelijkheden zijn er wel. > Overleg nogmaals eens met de dierenarts. Misschien is aquatraining of paardenzwembad een optie (of ter afwisseling).

Daarbij zou ik zorgen dat ze 2-3x per dag de stal uit komt. Dat hoeft inderdaad niet in de molen of ind e paddock te zijn. Als de optie er is, ga aan de hand grazen, als is het maar een min of tien (brrr, koud en brrr nat.. tsja... ). Happy horse, happy atlete. Voor de rest wandelen (al dan niet met ''muisjes'' op). Nogmaals.. raadpleeg de dierenarts (en/of fysio en osteo).

Zo te horen is ze mogelijk ook aan het overcompenseren. Als dit niet lichamelijk/fysiek is, kan zich dit ook uiten in mentale uiting?

Wat kan je nog meer bedenken om haar wel uit de stal te hebben, maar rustig(er) te houden? Paar keer per dag stappen aan de hand bv, wat grondwerk (hoeft niet belastend te zijn), wat trigger/target training, bodywrap, etc. etc.

Strezz druppels van Phytonics, of andere homeopathische dingen kunnen inderdaad de scherpste randjes eraf halen. Als je magnesium voert, kan het een tijdje duren voor je verschil ziet. En daarbij hangt het ook van van de concentratie magnesium welke je voert, zeg maar. Jouw dierenarts kan je daarbij ook verder helpen. Je hebt zo te horen ook genoeg kosten gehad, dus mag je ook iets meer advies wellicht terug verwachten?

In geval van jouw dochter, zou ik geen risico nemen. Zorg vooral voor gedoseerde beweging en afwisseling. Niet een keer per dag de box uit, maar vaker. Desnoods aan het gangpad bij een andere soortgenoot binden met net hooi voor half uurtje, balans zoeken daar tussen. Daarnaast eens met superpony.

Anders een revalidatiestal of andere stal nog tijdelijk overwegen, waarbij jouw paard bv een uitloopje wel naar buiten heeft als verlenge (verhard) aan de stal van een paar meter. Je kan je paard ook in de paddock laten rollen en touwtje vast houden, formaat box in de paddock afzetten met paaltjes en lint of what so ever. Of ze nu op stal staat van 3x3 of tussen soortgenoten een half uurtje in een paddock buiten van 3x3... Ook weer in overleg met de dierenarts.

Huidige situatie geeft ongelukken, voor jouw dochter, jou, anderen en met name ook jullie paard klinkt niet alleen ''fris''.

Succes!

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:25

Bianca72 schreef:
Ze krijgt nog maar 1/4 schep brok en een heel klein handje muesli per dag. Dat is beiden met 3/4 verminderd sinds haar blessure.
Bij onze stal staan de paarden in de winter op stal. In de paddock mag ze niet omdat ze rare sprongen kan gaan maken en de molen is ook nog geen optie vanwege de krappe draai die ze moet maken als de molen de andere kant op gaat. waardoor ze haar achterbeen moet draaien.

Kan de molen niet ingesteld worden in één richting? Bij de onze kan je de richting en snelheid aanpassen naar wens, dus ofwel automatisch wisselen na X aantal minuten (dit kies je zelf) of gewoon de hele tijd linksom/rechtsom. Mss is molen dan wel een optie?

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:31

Goede tip Heleennn! *\o/* Of er anders blij blijven en timen op moment dat draaien plaats vindt, stop zetten, paard eruit evt en volgende ronde erbij. Hoeft natuurlijk ook niet elke dag. Afwisseling :j Paard is bewegingsdier, ook met peesblessure en herstel ervan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:37

Wat overigens heel goed helpt is wandelen voor je ze op een paddock zet of wei. Ik hielp een kennis waarvan het paard een blessure had. Die mocht dan op een kleine paddock maar ging vreselijk tekeer. Ik ging dan eerst 10minuten stappen aan de hand en voelde haar naast me ontspannen. Dan zette ik haar naast onze paarden in de paddock en was alles oke.

Maar boxrust is echt wel achterhaald. Sowieso draait een paard 24 uur lang ontzettend veel op 3x3 of een metertje meer.
Een molen ligt aan de doorsnee, maar een kleine zou ik nooit doen. Ongeacht welke kant hij op gaat.

Als het paard niet naar buiten kan, zal hij een periode naar een ander adres kunnen. Zat revalidatie adressen waar veel beter met blessure paarden wordt om gegaan.
Of gewoon wegzetten x aantal maanden 24/7 en dan weer scannen. Die explosies houden dan wel op en een paard hersteld doorgaans op div fronten goed door bewegen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 04:18

Muisjes vragen aan de dierenarts

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 08:21

Bedankt voor alle tips! Ik ga haar brok er helemaal afhalen. Muisjes heb ik nagevraagd bij de kliniek en de dierenarts zei dat die niet echt meer gemaakt worden. Het mag niet meer en wat er nu is is erg duur. Vandaar de magnesium.
Aan de hand stappen en dan aan de longe ga ik ook eens proberen.
De molen ga ik navragen. Geen idee of die ingesteld kan worden....

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:31

Ts wat vervelend voor je dochter dat ze is gevallen. Is ze er helemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen?

Ik begrijp het idee van draaien in de molen wel, alleen in stal staan ze de hele dag krap te draaien dus wat maakt die ene keer in de molen dan uit?

Wel vind ik het logisch dat je paard nogal heet en schrikkerig is, al helemaal omdat ze haar box verder niet uit komt. Ik zou inderdaad zoals de voorgangers al zeggen proberen je paard zoveel mogelijk uit de box te halen. Stappen aan de hand, toch wellicht in de paddock nadat je hebt warm gestapt zodat ze even een frisse neus kan halen. Samen met een rustig ouder paard wellicht? Dan voelen de jonkies zich ook gelijk wat minder genoodzaakt om gek te doen. :+

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 09:47

Mijn dochter heeft behoorlijk last van haar onderrug. Dat is zwaar gekneusd, dus het zal voorlopig nog wel gevoelig blijven.
We gaan proberen om haar meerdere keren per dag uit haar stal te halen. Dit is helaas niet elke dag mogelijk. Omdat ik overdag moet werken.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:48

Is er geen betaalde service van de stal die kan zorgen dat je paard er meerdere keren per dag uit kan komen?

Beterschap voor je dochter.

MarjanB

Berichten: 16542
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:54

Klinkt misschien stom maar ik zou d’r gewoon buiten zetten... als ze je dochter er af bokt en daarna door de bak racet doet ze ook gek. Zou d’r een streepje van die verdoving voor t scheren geven, even rijden en daarna de paddock op. En dat ff paar dagen herhalen. Daarna is ze vast rustig zat om gewoon naar buiten te gaan.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:59

Mijn paard met tussenpees blessure ging ook gewoon overdag in de paddock en stalgenoten gevraagd op te letten als hij uit zijn dak zou gaan hem binnen te halen.
Juist alles anders dan normaal worden ze zeker in de winter over actief van.
En ik wandelde in de ochtend(voor mijn werk) altijd en dan in de middag rijden was bij mij goed te doen. En voor het rijden eerst wandelen en dan niet sloffen maar echt even power walk, dan is de eerste frissigheid eraf

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:21

Ik had dit vorig jaar ook voor met mijn paard: moest opbouwen met stappen maar mevrouw vond dat maar niets. Ze is sowieso al hevig in de winter en toen dus zeker. Ik heb haar (op advies van de dierenarts) wel op de paddock laten lopen, ze heeft daar ook af en toe rare sprongen gemaakt maar dit heeft eigenlijk geen invloed gehad op het genezingsproces. Aan de hand wandelen is een goed tip inderdaad. Daarnaast zou ik haar ook ‘mentaal’ goed bezig houden tijdens het stappen en draven. Denk aan tempowisselingen in stap, regelmatig overgangen halt-stap, eventueel wat lichte gymnastiserende oefeningen zoals stelling vragen of schoudervoor als dit kan. Gewoon heel goed bezig houden zodat ze daar haar energie in kwijt kan. Dit hielp echt wel bij mij, in plaats van gewoon rondjes te stappen met een bommetje :D .
En beterschap aan je dochter!

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:24

Ik zou inderdaad wel buiten gaan zetten anders is het eigelijk niet te doen. Het wordt eind deze maand weer veel kouder dan zal ze nog veel frisser gaan worden.

Beginnen met een mini paddock en steeds iets groter maken zo hebben wij het gedaan. Was ook een tussenpeesblessure. Paard is volledig genezen en loopt nu Z1

Vale
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:25

Ik zou hem ook gewoon buiten zetten.. en idd vragen of er stalgenootjes zijn/ of eigenaar om (betaald) er voor te zorgen dat je paard buiten komt

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:41

Muisjes zijn online nog wel verkrijgbaar onder de naam Vetranquil :o vaak tabletvorm voor honden/katten... even googelen wellicht ook paard/korreltjes.

Anders streepje/beetje Tranquigel, werkt goed, vrij verkrijgbaar.

Beterschap!

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:52

listiglistje schreef:
Muisjes zijn online nog wel verkrijgbaar onder de naam Vetranquil :o vaak tabletvorm voor honden/katten... even googelen wellicht ook paard/korreltjes.

Anders streepje/beetje Tranquigel, werkt goed, vrij verkrijgbaar.

Beterschap!


Ook Tanquigel is niet meer vrij verkrijgbaar, enkel op recept.

Ik zou in plaats van magnesium kiezen voor Naf Magic, ik heb hiermee al aardig wat paarden weer op de rit gekregen.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:29

Ik vind het ook niet echt verantwoord om op een paard met spierverslappers te gaan zitten dus dat zou ik zeker niet aanraden.

Zelf goede ervaringen met Pavo Nerv Control tijdens de peesblessure van mijn paard.