een ik-weet-het-niet-meer topic

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Unicorn94

een ik-weet-het-niet-meer topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 23:26

Hoi iedereen

Dit is m'n eerste bericht op Bokt. Wist niet goed waar het te plaatsen, hopelijk staat het hier juist.

Sinds mijn twaalfde heb ik mijn d-pony, nu ben ik vijfentwintig. Pony kwam bij mij toen ze 11 maanden oud was, nu is ze dus 14.

Ik heb het mede door m'n toen jonge leeftijd en 'verkeerde' instructrices helemaal niet goed aangepakt. Pony is ingereden en quasi doorgereden op leeftijd van -net- drie jaar. Ik had altijd geleerd dat 'zagen in de mond' betekende dat je paard netjes nageeflijk werd. Dit was het enige wat ik kende.

Ik keek Anky filmpjes op YouTube en wou dat m'n pony ook zo 'mooi' haar hals 'krulde'. Dus ik was een zagende ruiter met veel tegenstrijdige hulpen en ik was gewoon vreselijk voor m'n pony, zodra er een zadel op haar rug lag, pakte ik het echt niet goed aan.

Op de manege waar ik had leren paardrijden (lees: stap, draf en galop zonder van een paard te donderen) was dit ook hoe het ons aangeleerd werd.

Kortom: ik was een echt pennymeisje dat eigenlijk nog veel te jong en onervaren was om met hulp van af en toe eens een instructrice zien, een paard te beleren.

Met als gevolg dat ik pakweg drie jaar later een mentaal gekraakte en ook verzuurde pony onder m'n kont had. Ik heb dit zeker niet doelbewust zo aangepakt, zoals ik schreef: ik was jong en onervaren, en wist gewoon niet hoe het wél kon en wél hoorde. Mijn ouders kochten me een pony en zeiden: 'doe maar wat'. En ik dacht natuurlijk dat ik de nieuwe Totilas ging creëren. Ik was 14 en penny.

Dan ben ik m'n fout echt gaan inzien, werd ik ook wat wereldwijzer als het op paarden aankomt. Ik zag gewoon dat m'n manier van omgang echt niet kon. Ik heb m'n pony op ongeveer achtjarige leeftijd gewoon op de weide gezet. Ik dacht: ik geef haar nu een tweede jeugd. Ik geef haar gewoon een poos rust.

Dan ben ik chronisch ziek geworden, ben ik tonnen prednison en andere medicamenteuze rommel moeten beginnen nemen, en daardoor is mijn gewicht ook de hoogte in gegaan en vind ik het al helemaal niet meer verantwoord mijn pony te berijden.

Nu blijft het kriebelen om intensiever met mijn pony aan de slag te gaan. Rijden zal niet meer lukken door m'n overgewicht (leve chronisch prednison nemen). Ik wil m'n pony niet gaan berijden terwijl ik toch te zwaar ben voor haar. Dan rijd ik liever niet.

Maar hoe kan ik haar wel in beweging krijgen zonder er een zadel te gaan op gooien. Grondwerk? Horse Agility? Ik weet gewoon niet hoe eraan te beginnen.

Ik weet het soms niet meer. Zoek ik beter een nieuwe thuis bij een minder zware ruiter die haar eventueel terug kan berijden? Ga ik vanaf de grond aan de slag?

Ik weet het niet meer. Het liefst van al houd ik haar, ze is al meer dan m'n halve leven bij mij. Maar ik wil haar het beste geven.

Sorry voor deze ellenlange post. Gelieve mij niet te veroordelen om wat ik tien jaar geleden deed, ik was onervaren, en nu zoek ik 'gewoon' het beste voor m'n knol.

Sammiex2000

Re: een ik-weet-het-niet-meer topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:43

Zoek een goede instructrice die je kan helpen met grondwerk. Gewoon maar een beetje grondwerk doen wordt denk ik vrij snel saai voor jou en voor de pony. Als je lessen hebt krijg je steeds weer nieuwe doelen om aan te werken en houd je uitdaging.Zo kun je een hele goede band met je pony opbouwen.
Ook kun je met werk aan de hand heel veel bereiken. Er zijn voorbeelden van fantastische combinaties die alle oefeningen tot en met de zware tour doen aan de hand, dus ook als je er niet op zit heb je zeker iets om naartoe te werken.
Verder zijn paarden een spiegel voor je, omdat ze je lichaamstaal kunnen lezen en jij die van hen kunt leren lezen. Via grondwerk kun je heel veel van je pony leren ook over het leven buiten de paarden.
Als je toevallig in Friesland woont weet ik nog wel een goeie

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:43

Dat is heftig en ik snap dat je de situatie heel moeilijk vind.
Ik dacht in eerste instantie, zoek een bijrijder. Zoek iemand die lekker op jou beestje wil rijden, knuffelen, verzorgen. Dat ze gewoon jou paardje blijft en bij jou blijft staan maar dat iemand wel tijd in haar kan stoppen. 14 is immers een prachtige leeftijd voor een paardje.

Ik weet niet hoe ze momenteel is onder het zadel? Als je denkt dat het ´te redden´ valt kun je misschien (ook met goede les) een bijrijdertje zoeken. Haar proberen op te pakken voor zo ver dat gaat. Dat zal weliswaar een best zware klus worden gezien hoe ze gereden is.

Als je denkt dat dat moeilijk word zou ik je gaan verdiepen in grondwerk. Longeren, horse agility kan heel leuk zijn. Truucjes leren. Misschien dat neckrope rijden je iets lijkt?

Wat het belangrijkste is is dat je paardje echt kan ontspannen, of je nou grondwerk doet of haar weer oppakt rijtechnisch. Ze moet echt gaan ontspannen en wellicht kun je een fysiotherapeut inschakelen om die spieren die zo fout zijn gebruikt weer zo ver het kan te laten herstellen.

Doe wat research op internet, wat lijkt je leuk?

JM :#

cataplana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:50

Waar kom je vandaan? Een bijrijder zoeken en zelf grondwerk doen lijkt me een goede optie.

W, U, J

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:51

Wat vervelend dat je je er zo rot over voelt hoe je met je pony bent om gegaan, maar we hebben het allemaal moeten leren en vaak leer je door fouten..

Is mennen niet iets voor jullie?

Benji & Zipper & Carlos & Chico
& Djinty❤️

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:06

Is mennen niet wat? Anders is aan de hand werken ook ontzettend leuk om te doen! Het is 'gewoon' dressuur, maar je loopt er dan naast (of voor), ik vind het erg leuk om te doen en mijn paard ook. Er is best veel instructie te vinden op dat vlak. Of een leuke bijrijder zoeken die haar een paar keer in de week kan rijden, dan heb je ook al wat minder kopzorgen of je wel genoeg met haar doet.

...
Ik ben gerpiegorp

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:08

Misschien lange-teugelen.
Dan kun je samen met de pony dressuurmatig werken, en het is ook nog goed voor je conditie.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 01:02

Ik zou zeggen... ga gewoon eens rustig proberen wat jullie leuk vinden en bij je past. Dus trek er een paar maanden voor uit om van alles uit te proberen. Ze zal ook in conditie moeten komen misschien? Richt je niet op 1 ding. Meeste paarden vinden dat toch saai worden. Met mijn paarden doe ik echt van alles. Beetje rijden, grondwerk, lange teugelen, sleepwerk met de Fries, vrijheidsdressuur, los springen in de bak (alleen als ze het echt zelf leuk vinden, dus niet dat je ontzettend moet gaan opjagen) etc. Gewoon lol met je knol.

En probeer dat verleden echt achter je te laten. Paarden leven ook in het heden. En als jij nu op een hernieuwde manier met haar aan de slag gaat en een frisse nieuwe start maakt en leuke dingen met haar gaat uitzoeken... gaat dat vast goed komen.

Benieuwd naar mijn kunst? http://www.zilfstar.com o.a. met **Speciaal Project: Zilfstar at Art Basel**
Check ook mijn insta https://www.instagram.com/zilfstar/
Omgeving Utrecht/Stichtse Vecht en interesse in theatercursussen, dramatherapie, coaching en equine-coaching/therapie? Kijk eens op http://www.wanorde-theater.nl

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 07:09

Is mennen geen optie? Ik zie paarden daar ook echt van opknappen! En idd ook een bijrijdertje zoeken die rustig met m aan de slag wilt onder het zadel 1/2 keer per week

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Carazonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:01

Je kan altijd vrijheidsdressuur gaan doen, zo bouw je meer een bang op met je paard en het is hartstikke leuk! Dan kunnen je paard & jij een ''nieuwe start'' maken en breekt ie misschien wat meer los, zodat je zijn eigen persoonlijkheid kan gaan zien :) , ben benieuwd wat je besloten hebt!
Aangezien dit topic al wat ouder is :)

You can dream it, so you why can't you do it?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:14

Lange teugelen, wandelen en wie weet ooit mennen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie