Dat is heftig en ik snap dat je de situatie heel moeilijk vind.
Ik dacht in eerste instantie, zoek een bijrijder. Zoek iemand die lekker op jou beestje wil rijden, knuffelen, verzorgen. Dat ze gewoon jou paardje blijft en bij jou blijft staan maar dat iemand wel tijd in haar kan stoppen. 14 is immers een prachtige leeftijd voor een paardje.
Ik weet niet hoe ze momenteel is onder het zadel? Als je denkt dat het ´te redden´ valt kun je misschien (ook met goede les) een bijrijdertje zoeken. Haar proberen op te pakken voor zo ver dat gaat. Dat zal weliswaar een best zware klus worden gezien hoe ze gereden is.
Als je denkt dat dat moeilijk word zou ik je gaan verdiepen in grondwerk. Longeren, horse agility kan heel leuk zijn. Truucjes leren. Misschien dat neckrope rijden je iets lijkt?
Wat het belangrijkste is is dat je paardje echt kan ontspannen, of je nou grondwerk doet of haar weer oppakt rijtechnisch. Ze moet echt gaan ontspannen en wellicht kun je een fysiotherapeut inschakelen om die spieren die zo fout zijn gebruikt weer zo ver het kan te laten herstellen.
Doe wat research op internet, wat lijkt je leuk?